Multireporter och opinionsbildare. Det som står i min blogg är mina högst privata tankar och åsikter.

Vårda ditt varumärke och dina kundrelationer

Det är många som tror att det är främst är unga kvinnliga bloggare som är bra på att marknadsföra olika produkter till sina läsare. Därför ska jag ge er ett exempel på en äldre gentleman som har passerat 70 strecket men som ändå har ett mycket stort inflytande på en relativt stor grupp fotografer genom sin blogg.



En äldre bloggare med drygt 1000 läsare per inlägg har genom sin blogg skapat ett slags mythos kring en analog tysk mätsökarkamera. Bloggarens inlägg har lett till att intresset har väckts bland hans läsare och många av dem har köpt mätsökarkameror tack vare hans inlägg. Marknadsvärdet på bloggarens inlägg är stort och jag är övertygad om att bloggaren är en stark bidragande orsak till att begagnatpriserna på analoga mätsökarkameror och objektiv har gått upp i Sverige de senaste åren. 

När bloggaren nyligen köpte en digital mätsökarliknande kamera och började skriva om den i sin blogg var kameraföretagets marknadsavdelning snabba med att länka till hans blogg från sin Facebooksida. Väl medvetna om att bloggarens inlägg skulle leda till en merförsäljning av kameramodellen. För säkerhet skull vill jag passa på att poängtera att jag inte tror att bloggaren är sponsrad av kameraföretaget. Men det är egentligen inte så konstigt att bloggaren skriver om sin kamera. Är man nöjd med en vara eller tjänst så skriver man om den så att fler personer ska få upp ögonen för den.  

Jag är övertygad om att sociala media är framtidens melodi för direkt marknadsföring. Genom exempelvis twitter, facebook och bloggar kan vi få ta del av produktrecensioner från vänner eller andra personer som vi litar på. Därigenom får vi reda vilka olika varor eller tjänster som våra vänner rekommenderar. Sådana rekommendationer är guld värda för företagen då de direkta rekommendationerna från våra vänner ger större sälj än vad exempelvis tidningsannonser ger. Det bästa för företagen är att de sällan behöver betala för den typen av reklam och det är något som ägarna tycker om.

Samtidigt som sociala media är ett bra sätt att snabbt nå ut till sina kunder så finns det även en stor fara. Ett företags professionella rykte kan raseras i en handvändning om de har fel attityd i sitt bemötande mot en endaste liten kund. Att ställa sig i försvarsställning med taggarna utåt när det är uppenbara fel på någon produkt och istället skylla på kunden kan idag bli mycket kostsamt. Om en endaste liten kund vädrar sitt missnöje i sociala media kan det inlägget sprida sig som en löpeld runt hela jorden på ett par timmar och därigenom skapa stora problem för företaget.

Det finns ett ganska så färskt exempel på ett stort multinationellt företag som har brutit mot en mängd outtalade regler och förordningar i sociala media för att desperat försöka försvara en undermålig produkt. Det ska bli intressant att se hur skadat företagets professionella rykte kommer att bli och om de blir tvungna att göra en kovändning för att försöka reparera skadan som redan skett. 

I det nya interaktionssamhället är det än viktigare för företagen att vårda sina kundrelationer. En enda missnöjd kund kan orsaka stor ekonomisk skada för både stora och små företag. Därför är det än viktigare för företagen att vårda sina varumärken och ha en bra och nära kontakt med sina kunder. Trots att vi lever i nya tider för reklam och marknadsföring gäller fortfarande devisen: - En nöjd kund är en bra kund!

Text och foto: © Mikael Good, 2012. All Rights Reserved.

Ps: Jag tjänar inga pengar på min blogg men förhoppningsvis kan den hjälpa mig att få ett arbete. Om du är intresserad av att veta mer om mig är du varmt välkommen att besöka min yrkesprofil på Linkedin och lägga till mig i dina kontakter om du så vill.

Inlagt 2012-10-18 09:46 | Läst 8681 ggr. | Permalink


(visas ej)

Hur många stjärnor ser du här? * * *
Skriv svaret med bokstäver
"En äldre bloggare med drygt 1000 läsare per inlägg har genom sin blogg skapat ett slags mythos kring en analog tysk mätsökarkamera. Bloggarens inlägg har lett till intresset har väckts bland läsarna och många av dem har köpt mätsökarkameror tack vare hans inlägg."

Men, men..... Tror Du att någon går och köper en kamera för 50 - 60 papp tack vare att en bloggare här (inga namn, men låt oss kalla honom B...;-) ) nämner märket? Finns det en ´mythos´ runt det, så fanns den nog långt innan dess, och vi som använder dem visste nog rätt väl vad vi köpte. Du har, om jag inte missminner mig, själv konstaterat att den kameratypen gör jobbet och är unik på marknaden; det kan ju tänkas att även vi konstaterat dettta...

Och för övrigt: för varje bloggare som höjer märket (inga namn, men låt oss kalla det L...) går minst 50 prylkåta skolgrabbar som ivrigt förklarar hur mycket bättre specar nån ännu inte produktionsklar japan har och hur hjärndöda alla är som ´bara vill ha den röda pricken´. Så totalt är nog bloggosfären en minuspost för dem som säljer kvalitet.

Jag håller med dig om de sociala medias betydelse för marknadsföring, men exemplet är nog inte särskilt välvalt...
Svar från Chasid 2012-10-18 11:53
Snälla Per jag ber dig i all vänlighet att läsa mitt inlägg igen och inte hoppa över orden "analog" och "begagnad" i det andra stycket. Det där med att kameran är mätsökarlik som det står om i det tredje stycket betyder snarare att den kamerans namn börjar på F än L. Om du läser om inlägget kommer du snart att inse att exemplet inte var så illa valt ändå :)
/Mikael Good
elgenper 2012-10-18 12:51
Nja, jag kan nog inte hitta så mycket jag missat. Skillnaden mellan analog och digital är väl inte så väldigt avgörande just när det gäller handhavandet av de här mätsökarmodellerna, och uppsvinget i begagnatpriser började världen över bara några månader efter att M9 kom (jag är själv häpen över vad mina gamla gluggar från M2-tiden plötsligt är värda), men att tillskriva bloggare den saken är nog inte hela historien.

Och ´F-kameran´ som mätsökar-lookalike tycker jag personligen är en ganska tveksam apparat, men där är meningarna olika, och det är väl som det skall vara (själv hatar jag småknappar och menyer i stället för vred, men till slut blir det ju bilder ändå). I varje fall har den modellen rätt gott om proponenter, både här och annorstädes.

Sen vill jag ju säga att jag inte söker nån slags strid med Dig; jag följer Din blogg med stor behållning och uppskattar både den och Ditt engagemang i andra frågor. Det var bara det att jag uppfattade just det här inlägget som en slags påhopp av en annan, lättidentifierad person här, och (vilket kanske var dumt, för dubbel-B är nog kapabel att hantera det här själv....) knackade ner mina spontana invändningar där och då.
Svar från Chasid 2012-10-18 13:45
Tack för din kommentar Per :)
Ok då förstår jag bättre hur du tänkte. Mitt inlägg var inte alls tänkt som något påhopp på dubbel B, jag hyser faktiskt stor respekt för honom och följer hans blogg med stor behållning. Jag är faktiskt faschinerad över att han har såpass stor inverkan på sina läsare som han har. Jag gillar även att han förespråkar att man ska handla begagnat och återanvända gamla fina prylar. Jag valde att använde honom som ett bra exempel på att bloggare i alla åldersgrupper kan påverka sina läsare.

M9 är en förklaring till prisstegringen på begagnade objektiv men den förklarar inte den stora prisstegringen på analoga M-kameror. För drygt fem år sedan kunde jag köpt en bättre begagnad M6:a för 5000 kronor idag kostar samma kamera över 10 000 kronor. I ungefär samma veva började B att blogga om de analoga M-leicornas förträfflighet och sakta men säkert har man kunnat skönja en årlig uppgång på begagnade M-Leicor, jag tror faktiskt inte att det är en slump :) All heder åt Mr B :)
/Mikael Good
Benganbus 2012-10-18 18:00
Jag fattar egentligen inte vad ni talar om....? ;)
Eller om det är rätt eller fel...
vad det nu är..?
Men läs min blogg i dag, där marknadsför jag en nyttig öl!
De e mycket viktigare! :)
Hälsningar Bengan
Hur som helst Mikael, det är intressanta saker du skriver om!
Tyvärr så har fortfarande en del företag OCH politiker inte fattat det här riktigt än med sociala medier,
dom är där, men vet ofta inte varför dom e där! ;)
De e väl gamla gubbar som sitter i styrelserna! ;)
Å jag tänker även på hur man direkt kommer i försvarsställning när det hänt något oplanerat i företaget! :)
Typiskt gubbar!

Om jag får tala litet retorik, i politik, så är Alf Svensson mycket duktig och skickligt på ett bra sätt i det!
Han kommer sällan i försvarsställning!
Nu röstar jag inte på det partiet tyvärr! ;)

Å vad gäller att använd sociala medier i marknadsföring, så är inget statiskt.....
Det gäller att simma med hela tiden för att se hur strömmen går...

Hur som helst, intressant blogg du skrivit Mikael!
/Bengan
Svar från Chasid 2012-10-18 14:59
Tack för din kommentar Bengt :)
Och tack för att du tog inlägget på rätt sätt :)
Vi behöver nya företagsmodeller som är skräddarsydda för det nya interaktionssamhället och när vi ändå ska skapa nya företagsmodeller så kan vi passa på att bygga dem på en jämnlik grund så att de passar både män och kvinnor och på så sätt kan vi få ett slut på gubbväldet inom företagsvärlden.

När vi ändå är inne på politik så håller jag med om att Alf Svensson är en mycket skicklig retoriker och det är väl egentligen bara Oof Palme som har överglänst honom i svensk politik.

Vad gäller marknadsföring i sociala media så brukar jag säga att det bästa är att varje ny dag hålla upp fingret och se vart vinden blåser. Det är en föränderlig värld som vi lever i och det gäller verkligen att hänga med i svängarna.
/Mikael Good
Ps: Hade Alf Svenssons parti hållit fast vid sina rötter så hade de varit ett alternativ för mig.
Benganbus 2012-10-18 16:05
Vad gäller Palme, så bleknar de flesta vad gäller retorik och talarkonst vid sidan om honom.
Många av dagens politiker... dom känns litet otränade i talarkonsten..,
För att säga det vänligt!
/B
Ps. Å vad gäller inlägget, det tycker jag va bra!
Bra skrivet! Mvh Elisabeth
Svar från Chasid 2012-10-18 20:12
Tack så mycket för din kommentar Elisabeth :)
/Mikael Good