Multireporter och opinionsbildare. Det som står i min blogg är mina högst privata tankar och åsikter.

Jag blev varslad från mitt arbete för att jag var föräldraledig

När min fru och jag bestämde oss för att skaffa barn så bestämde vi oss även för att dela på föräldraledigheten. Jag tror att det är viktigt för barn att få lära känna båda sina föräldrar från tidig ålder och för min del så tycker jag att det var kul att få följa mina barns utveckling från första parkett. Det händer så enormt mycket i ett litet barns liv det första året och det ville inte jag missa :)

Jag fick ett nytt jobb i augusti 2007 och min fru blev gravid med vårt andra barn i den vevan. Vi bestämde oss för att min fru skulle ta den första delen av föräldraledigheten och jag skulle ta den andra. I god tid underättade jag min chef att jag skulle gå på föräldraledighet och att min fru och jag skulle dela jämt på de 15 månaderna som vi skulle vara hemma med vår lille son. Det syntes på chefen att hon inte gillade att jag skulle gå på föräldraledighet. När jag hade varit hemma med min son några månader blev jag i februari 2009 kallad till ett möte med min chef och VD:n på det företaget som jag arbetade på och fick då besked om att jag skulle varslas från min tjänst från och med den 1 augusti samma år.

När jag återkom från min föräldraledighet blev jag mycket riktigt varslad från min tjänst och under de fem månadernas uppsägningstid var min lille son ofta sjuk, det är i och för sig inte så ovanligt att barn är sjuka mycket under sin första dagistermin och då jag var förklarad icke önskvärd så tog jag alla vabbdagarna. Det var något som inte var populärt hos min chef. Chefen undrade vid ett tillfälle om jag inte hade någon fru som kunde dela vabbdagarna med mig… Det hände mer negativa saker för mig på min arbetsplats under hösten 2009 men det tänker jag inte gå in på här och nu. Jag skötte i vart fall mitt jobb professionellt och försökte göra mitt bästa gentemot kunderna trots det jag utsattes för från min chef och en av mina arbetskamrater!


Matheo och jag © Mikael Good, 2009

Den 1 januari 2010 skrev jag in mig på arbetsförmedlingen som arbetssökande. Innan dess hade jag fått ett muntligt löfte från min fd chef att jag skulle bli återanställd eller i vart fall bli kontaktad om det dök upp någon ny tjänst på avdelningen, jag blev förvånad över erbjudandet och tackade så myckt för det. Ett företag är skyldiga att återanställa varslad personal inom 9 månader efter att uppsägningen har trätt i kraft och i december 2010, 11 månader efter det att jag hade blivit uppsagd anställdes en annan person i mitt ställe, utan att jag först hade blivit tillfrågad om jag ville ha tjänsten eller inte. Pga det anser jag att jag blev uppsagd från min tjänst bara för att  min fru och jag delade på föräldraledigheten och att jag inte fick den nya tjänsten för att jag vabbade så mycket under hösten 2009. Att en annan person anställdes  i mitt ställe stryker bara under mina misstankar.

Men jag är inte sur eller bitter för det som har hänt mig utan jag har förlåtit min f.d. chef och min f.d. VD för lögnerna och sveket samt mina f.d. arbetskamrater för deras tystnad gentemot mig. Anledningen till att jag berättar detta är inte för att jag själv ska få upprättelse utan för att hjälpa andra människor som är i samma situation som mig. Om du är rädd för att förlora jobbet om du är föräldraledig kom då ihåg att den bästa investeringen som du kan göra i livet är att investera mycket tid med dina barn :)


Marcia och jag © Mikael Good, 2010

<Edit> Jag är inte svår att samarbeta med utan har lätt för att ta människor och få dem att trivas i min närvaro. Vad gäller mitt arbete har jag ett klart mål och det är att använda mina kunskaper och de gåvor som jag fått på ett så effektivt sätt som möjligt så att det gynnar andra människor. Det är den grundinställning som jag har oavsett vilken arbetssituation jag hamnar i eller hur jag behandlas på min arbetsplats. De som verkligen känner mig vet att jag har stått ut med mycket utan att knorra. <Edit>

Dagens låt: Klezmer kids Tanz - Amsterdam Klezmer Band står för musiken

//Chasid

Inlagt 2011-03-04 12:48 | Läst 8144 ggr. | Permalink


(visas ej)

Hur mycket är tre plus två?
Skriv svaret med bokstäver
Tänk att det fortfarande finns såna företag i Sverige.
Beklagligt.

För övrigt är barnen tveklöst det viktigaste i livet. I alla lägen.

Tommy
Svar från Chasid 2011-03-04 13:08
Jag vill inte tro att felet ligger hos ägarna till företaget utan hos de anställda cheferna. De cheferna som behandlade mig illa är förövrigt på väg bort från företaget!
//Chasid
Men jösses, vad säger man... "lika bra att du inte arbetar där längre" men det känns ju som en klen tröst ik sammanhanget, att företag kan få komma undan med att bete sig hur som helst är ju för jävligt. Mycket bra och starkt av dig att stå upp för andra i samam sits, för du är ju långt ifrån ensam om detta föräldrafenomen...
Det är inte bara olagliga metoder utan rent elakt och inhumant!
Vad säger facket?
//Anna U
Svar från Chasid 2011-03-04 13:40
Så länge företaget anställer en ny person inom nio månader efter det att varslet trätt i kraft är det ok att göra som de gjorde... Metoderna är elaka och inhumana men tyvärr inte olagliga... Men som jag skrev i kommentaren till Tommy så vill jag inte tro att felet ligger hos ägarna till företaget utan hos de anställda cheferna.
//Chasid
Skrämmande läsning =/

Jag var själv pappaledig under drygt 6 månader förra året. Men det var absolut inga problem för min arbetsgivare.

Som Tommy säger så är ju barnen det viktigaste i livet.
Svar från Chasid 2011-03-04 13:41
Den bästa investeringen som man kan göra i livet är att investera mycket tid i sina barn :) Kul att se att det är fler pappor som är hemma länge med sina barn!
//Chasid
Även jag har tagit den största delen av föräldrarledigheten och då min fru jobbar med djur så har jag fått vara den som anpassar mig, med vab, hämtning och lämning när det inte passar henne.

Det har folk haft en del åsikter om tror jag men det är mest mutter i skymundan. Jag har iaf fortfarande kvar mitt jobb...

Lycka till
Svar från Chasid 2011-03-04 13:43
Tack så mycket Krister :) Jag var tyvärr den sist anställde och då var det lätt att göra sig av med mig... Jag hade nog varit kvar om det hade funnits andra som anställts efter mig...
//Chasid
Även jag har tagit den största delen av föräldrarledigheten och då min fru jobbar med djur så har jag fått vara den som anpassar mig, med vab, hämtning och lämning när det inte passar henne.

Det har folk haft en del åsikter om tror jag men det är mest mutter i skymundan. Jag har iaf fortfarande kvar mitt jobb...

Lycka till
Svar från Chasid 2011-03-04 13:52
Följ ditt hjärtas väg istället för att lyssna på sura åsikter :)
//Chasid
2011-03-04 14:09   Hasse
Jag vet vad det är för företag som du jobbade på Gooden och det är ett jävla skitföretag!!!! Hoppas att du får tag i ett redigt arbete snart!!!! Var det den lilla bengeten som var taskig mot dig???? Hon är full av dret!!!!
Svar från Chasid 2011-03-04 14:20
Om du är den jag tror Hasse så blev också du rätt så illa behandlad av den f.d. VD:n. Jag tycker faktiskt synd om honom! Det måste vara svårt att vara så känslokall och karriärsdriven som 47 årig småbarnsförälder...
//Chasid
Fasen är inte det en fackligfråga? du har ju rätten på din sida iaf!
Svar från Chasid 2011-03-04 14:25
Det är tyvärr ingen facklig fråga, cheferna har följt reglerna... Jag anser att ett muntligt löfte är lika bindande som ett skriftligt, men ord står mot ord och inget går att bevisa. Jag hade faktiskt tänkt spela in det sista samtalet som jag hade med chefen men glömde tyvärr diktafonen hemma... Hade jag haft det som hon sa på band så hade hon haft det svettigt nu :)
//Chasid
Jag är ganska övertygad om att det inte är tillåtet att varsla någon på grund av föräldraledighet, inte skall du heller behöva ha något inspelat på band för att dra upp en sådan sak med facket.
Finns det misstanke om att sådan har skett - vilket det ju tyder på när du blir uppsagd efter föräldraledighet och dom samtidigt nyanställer någon efter 11 månader, uppenbarligen behövdes tjänsten.

Men väldigt strongt att inte hysa agg mot företaget efter något sådant, jag hade sett fram mot att gnugga dom med sandpapper och bada dom i svavelsyra efter en sådan sak.
Svar från Chasid 2011-03-04 15:40
Hat föder hat, jag väljer att svara med förlåtelse istället :) Som jag sagt tidigare så tror jag inte att det är företaget som jag jobbade för som ligger bakom min uppsägning utan den f.d. VD:n och min f.d. avdelningschef. Jag är tyvärr inte med i facket och sannolikheten att de skulle ta sig an mitt fall är ytterst liten... Jag har även satt mig in i vilka regler som gäller och som jag kan se det har de tyvärr rätten på sin sida...
//Chasid
Det är för bedrövligt. Vilken personalpolitik. Eftersom personalen är ett företags viktigaste resurs är det bara dåliga chefer som ifrågasätter föräldraledighet. Jag visste att kvinnor brukar råka ut för sånt här, få betala med utebliven befordran eller lägre lön, så du är inte ensam. Det är väl olagligt att säga upp en anställd på grund av graviditet, föräldraledighet etc? Om arbetsgivaren struntar i lagen borde facket agerat.
Svar från Chasid 2011-03-04 16:00
Jag har råkat ut för precis samma sak som många kvinnor har råkat ut för särskilt det där med lägre lön... Avdelningschefen satte lönerna och jag hade nog lägst lön på avdelningen när jag slutade trots att jag egentligen var överkvalificerad för jobbet och hade mycket mer erfarenhet än många av mina kollegor... Även om det direkta skälet till min uppsägning var min föräldraledighet så hävdar cheferna något annat, ord står mot ord. Men trots min behandling så önskar jag dem ändå allt gott och hoppas att företaget som jag jobbade för ska gå en blomstrande framtid till mötes!
//Chasid
En ledsam historia, men jag tycker förstås att du handlade rätt.

Rätten till föräldraledigt är nödvändig om samhället ska utvecklas och må bra, och det är likaså ett jämställdhetskrav att pappan får ta ut sin del. Men vår arbetsplatskultur är dåligt anpassad till föräldraledighet, och ibland kan man se att det uppstår stora problem till följd av att t ex en kvinnlig mellanchef är borta långa perioder under en ganska tät följd av år för att föda barn. Detta är inget skäl att inskränka rätten till föräldraledighet, men ingen är heller hjälpt med att problemen sopas under mattan. Jag påstår dock inte att just din arbetsplats fick några problem.

Själv använde jag min avtalsenliga rätt att gå ned i arbetstid när min yngsta flicka började skolan och jag nyss var frånskild. Ingen satte sig på tvären, men högste chefen muttrade något om att detta vittnade om att jag inte var så intresserad av arbetet som han trott. Vilket i och för sig var småaktigt av honom, för han visste förbannat väl att jag var störtintresserad av jobbet. Och det handlade bara om att gå ned till 80%. Men själv skulle han nog aldrig ha drömt om att ta ledigt för att vara med barn (jag vet inte om han hade några).

Det här är bara en av många symptom på att vårt samhälle har problem med att vi har barn. Det vimlar av sådana problem om man bara tittar efter, och detta har jag alltid betraktat som ett av de viktigaste tillkortakommanden som vår kultur har gjort. Barn kräver för mycket av oss och är ivägen överallt, så är det. Och det är ingen slutlig lösning att dumpa dem på institutioner för tillsyn på dagarna, även om det kan hjälpa (ifall det är ett bra dagis). Problemet är knutet till hela vår livsstil, att slänga oss iväg till arbetsplatser på morgnarna (ofta dåligt utsövda och ihoppackade på bussar och tunnelbanor) och sedan släpa oss hem på eftermiddag eller kväll och med andan i halsen hinna till dagis innan personalen ska gå hem. Alla lever inte så, men alltför många. Som färälder och privatperson måste man ofta vara väldigt kreativ för att få ett drägligt familjeliv med sina småttingar utan att jämt gå på knäna.

Man får gå till riktigt radikala samhällskritiker som Ivan Illich för att få andra perspektiv på hela den här saken. Men han är utopist. Jag tror ändå att ett samhälle mer inriktat på mänskliga kvaliteter och mindre på konsumtion skulle hantera saken bättre. Obs! Detta har inget med höger och vänster att göra, vi sitter alla i samma båt! Och de flesta längtar nog i grunden alla efter samma livsvärden. Eller är det en romantisk förmodan? :-)

Nu har du lurat mig att skriva om politik i alla fall, fastän jag bestämt mig för att inte göra det på FS :-D
Svar från Chasid 2011-03-05 08:57
Tack för din kommentar Ernst i stort håller jag med dig :) Men det här är inte politik, för mig är politik något som är verklighetsfrånvarande :) Håller med dig om att det är allt för många som har fastnat i ekorrhjulet av stress och tidspress och barnen glöms allt som oftast bort i den egna jakten på självförverkligande. Det är framförallt männen som är dåliga på att satsa tid på sina barn, i Jönköpings län där jag bor är männen sämst i landet på att plocka ut föräldraledighet... Ser man till hur jag behandlades så kanske det inte är så konstigt...

Jag längtar också efter ett samhälle där människornas värde lyfts fram och då främst barnen och där konsumtionen är underordnad. Både konsumtion och reklam är för all del viktiga för att hålla igång samhället men inte i den översköljande form som vi har idag. Reklamen har tom börjat tala kärlekens språk allt för att vi ska känna oss personligt utvalda och frestas att konsumera mer än vi behöver.

I stort sett alla som jag känner som har gått ned till 80% för sina barns skull har mötts av motstånd i en eller annan form och det är beklagligt . Precis som dig anser jag att det skulle behövas en hjärtats förändring hos chefer och arbetskamrater. Barnen är det viktigaste som vi har, det är de som är vår framtid och ju fler som väljer att investera tid i sina barn desto bättre framtid kommer vi alla att få :)
//Chasid
Jag var nästan hemma ett år med min son och är väldigt glad över att jag jobbade på en arbetsplats där det var en självklarhet att vara rejält pappaledig.

Det är när man är ensam med det fulla ansvaret för barnen som man verkligen kommer in i föräldrarollen och får riktig kontakt med barnet.
Svar från Chasid 2011-03-05 17:02
Jag tycker att alla arbetsplatser borde vara som den som du beskriver Magnus och det är kul att fler pappor har varit hemma riktigt länge med sina barn :)

Företagen borde sätta en ära i att personalen delar på föräldraledigheten istället för att sätta käppar i hjulen för småbarnsföräldrar... Trots att jag blev varslad från mitt jobb så skulle jag aldrig bytt bort min pappaledighet mot ett fast jobb, jag hade inte haft den kontakten som jag har med mina barn idag om jag inte hade varit hemma med dem när de var små!
//Chasid