Multireporter och opinionsbildare. Det som står i min blogg är mina högst privata tankar och åsikter.

To preserve the reality of the moment you have to blend in like a fly on the wall

"As a photojournalist i have to be very careful not to interfere or alter the situation. While a street photographer is not necessarily bound by the same, strict code of ethics, he has to be just as authentic. Being able to show what´s real is already a skill. You have to be able to blend in with the occurrences to avoid standing out as somone who is trying to portray the subject or event. To preserve the reality of the moment you have to blend in like a fly on the wall" //Mario Anzuoni


© Mikael Good, 2006

© Mikael Good, 2006

Här kommer samma text fritt översatt till svenska för er som inte är så bevandrade i det engelska språket:

"Som fotojournalist måste jag vara mycket noga med att inte störa eller förändra situationer. Gatufotografer är inte nödvändigtvis bundna av samma stränga etiska regler, men det är viktigt att han/hon är lika autentisk i sitt handlande. Att visa den oförvanskade verkligheten är en svår konstart. Du måste kunna smälta in olika händelserna och undvika att bara bli en person som bara försöker framkalla händelser. För att bevara ögonblickets verklighet behöver du kunna smälta in som en fluga på en vägg" //Mario Anzuoni


© Mikael Good, 2006

Jag hade själv tänkt skriva ett litet inlägg om hur man helst ska jobba som fotojournalist men när jag hittade Mario Anzuonis utmärkta sammanfattning i LFI nummer 1/2010 sid 49 vänstra spalten bestämde jag mig helt enkelt för att skriva av texten. Marios metod är för övrigt mycket lik min egen metod och betydligt bättre formulerad :)


© Mikael Good, 2009


© Mikael Good, 2005

Jag har fått en del frågor om vad jag använder för kameror och objektiv. Mitt svar är en så liten lätt och smidig utrustning som möjligt, en utrustning som inte drar blickarna till sig utan låter mig fånga ögonblicken utan att störa eller att bli störd, för mig är det alltid viktigt att visa dem jag porträtterar största möjliga respekt och därför har jag valt bort stora motorsnabba kameror och stora objektiv som kan te sig ganska så groteska och skrämmande samt att de drar blickarna till sig. Någon vän av arrangerade bilder är jag inte heller de flesta bilderna som jag tar fångar jag snabbt i flykten utan att för den delen ödsla med bilder. Jag kan dock avslöja att det objektivet som jag använder mig mest av på reportageresor inte kostade mig mer än 600 kronor och då fick jag även en fin och praktisk fotoväska på köpet :)

Dagens låt: Panic - The Smiths

//Chasid

Inlagt 2010-02-18 23:51 | Läst 10041 ggr. | Permalink


(visas ej)

Hur mycket är tre plus två?
Skriv svaret med bokstäver
Fina nära porträtt. Men varför inte berätta vad du använder för utrusning?
Svar från Chasid 2010-02-19 06:36
Tack så mycket! Det finns så många andra som är bra på att berätta vad de använder för utrustning och jag är rädd för att utrustningen kommer ta fokus av bilderna om jag skriver vad jag använt för kamera och objektiv under varje bild.

Jag kan avslöja att jag helst jobbar med brännvidder mellan 24 och 90 mm, mestadels använder jag 35 mm, det händer även att jag plockar med ett 17 mm och ett kraftigt tele på 135 mm, de objektiven tar jag dock inte så många bilder med.
//Chasid
Tanken kunde nog likaväl ha formulerats av Cartier-Bresson. 600 för en glugg? Det måste ha varit second hand! Hur som helst, bilderna ovan är otadliga och spännande. De blir förstås inte en hårsmån bättre av att man får veta hur de är gjorda (kamera, optik, belysning, film/digital etc). Men för den som ständigt är ute för att lära, även från andra, så adderar denna kunskap en dimension. Därför har jag haft stor glädje av att ta del av vad just Cartier-Bresson har haft att säga om fotografi. Han delade verkligt frikostigt med sig av sina tankar.
Svar från Chasid 2010-02-19 06:43
Alla vet att Cartier-Bresson hade en M-Leica med ett gammalt inskjutbart 50 mm vad däremot färre vet är att han även använde sig av en mindre och smidigare andrakamera och när han blev äldre köpte han tom en... nej jag skriver inte det vi låter myten om Cartier-Bresson leva vidare istället :) Framförallt var Cartier-Bresson en mästare på att fånga ögonblick och är ett facit för hur en fotojournalist ska jobba!

Jag köper helst inte nytt utan handlar på den stora och spännande begagnatmarknaden det finns en hel del riktigt bra fynd att göra bla bra optik för 600 kronor :)

Jag har skrivit en artikelserie som heter; Gatufoto för nybörjare, där har jag beskrivit metoden för gatufoto lite mera ingående! Det går att söka efter artikelseerien i mitt bloggarkiv.
//Chasid
2010-02-19 14:10   Gustaf
Jag hör ofta att fotografer kallar sig för fotojournalister men vad är det egentligen som skiljer en pressfotograf och en fotojournalist åt????
mvh Gustaf
Svar från Chasid 2010-02-19 14:40
Om man ska saken till sin spets kan man nog säga att pressfotografen arrangerar och fotojournalisten smälter in! När jag jobbar är närvarokänslan i både text och bild viktig därför undviker jag att arrangera mina bilder. Mitt mål är att den som läser texten och ser på bilderna ska känna det som om de var på plats!
//Chasid
2010-02-19 14:51   Gustaf
Tack för att du svarar på mnafrågor :-) Jag läser på mediaprogrammet och vill bli fotojournalist måste jag lära mig att skriva typ som en journalist okkså???
mvh Gustaf
Svar från Chasid 2010-02-19 15:06
Det är aldrig fel att kunna dubblera men man måste inte nödvändigtvis kunna skriva om man vill bli fotojournalist! Jag vet att det är många fotografer som breddar sig genom att filma! Men jag tror inte att det är fel att skaffa sig någon form av journalistisk kompetens, det kan vara bra att kunna ta anteckningar som någon annan sedan skriver ihop (det är inte allt för ovanligt att spökskrivare skriver ihop anteckningarna åt fotografer, men det kanske jag inte får skriva :)) Själv så skriver jag all text själv men det händer att en del redigeras bort av redaktionschefer och redigerare... Men så är det å andra sidan för alla journalister!
//Chasid
Mycket fina bilder. Det skulle vara intressant att få veta vad den gamla kvinnan och barnet på den första bilden ryggar tillbaka för.
Svar från Chasid 2010-02-19 18:59
Pojken hade precis vaknat och den lille stackarn bara grät av hunger, hans farmor försökte trösta honom. När han fick några kex att knapra på piggnade han till och blev genast gladare :)
//Chasid
2010-02-20 09:03   Joakim R
Såg ditt reportage från Lettland förra året,,, en mamma och en liten pojke,,, starka vägjorda bilder med känsla, närvaro och stor respekt,,, dom vill jag se på en utställning!!!
Joakim R
Svar från Chasid 2010-02-20 10:41
Tack så mycket Joakim! Jag har precis varit hos samma familj, situationen är tyvärr densamma men jag kunde glädjande nog ana en aning mer hopp hos mamman och barnen, reportaget kommer antagligen i tryck i början av nästa månad och vad gäller utställning så håller jag på att spånar :)
//Chasid
Hej!
Full koll på vad du sysslar med, barnbilden trots skuggan är riktigt bra. Vilken närvaro.
Du har hittat din grej,,,, gräv djupare och utveckla dig mer..... även om du är duktig
mvh
Morgan Larm
Svar från Chasid 2010-02-20 18:44
Tack så mycket! Om jag gräver djupare så kommer jag in på politik och ekonomi och som socialreportet har jag valt att sätta människan i centrum därför överlåter jag politik och ekonomi till andra skribenter för att jag inte ska tappa fokus!

Hela livet är en skola som är full av utmaningar och nya upptäckter, jag kommer att fortsätta att utveckla mig så länge jag lever :)
//Chasid