Bilder, tankar och reflektioner jag gärna delar. Både lek och allvar och framförallt mer hjärta än förstånd

GYMNASIETIMMAR - 1959

***

Skolgången såg lite annorlunda ut då för drygt 50 år sen, innan enhetsskolan infördes. Då fanns först en obligatorisk 7-årig folkskola där skolan de två första åren kallades småskola. Alla skulle alltså gå minst 7 år i skola. (Nu går alla minst 9 år). Men vi som fortsatte i realskola och sen kanske gymnasium lämnade folkskolan efter 6 år, vi skulle ju ändå läsa vidare. Realskolan som då tog vid ingick i läroverken och var hos oss i Ludvika 4-årig, därefter tog det 3-åriga gymnasiet vid. Där fanns två huvudlinjer, reallinjen och latinlinjen. Inom reallinjen valde man mellan tre grenar, den matematiska, den sociala och den biologiska, inom latinlinje mellan grenarna helklassisk och halvklassisk och nyspråklig. 

*

Jag valde reallinjen, matematiska grenen, eftersom jag ville in på en teknisk högskola sen . Och där var matte, fysik och kemi huvudämnen, tillsammans med svenska, engelska och tyska. Dom här bilderna är från hösten 1959 och vi hade precis flyttat in i en splitter ny skola, Högbergsskolan i Ludvika . Vi gick i tredje ring som det hette och skulle ta studenten nästa vår, våren 1960, som de första studenterna i den skolan.

*

Det är lite märkligt. När jag ser bilderna nu kommer jag precis ihåg hur alla klasskompisar var, vilka "maner" dom hade, om dom var retsamma, hjälpsamma, tillbakadragna  osv. Och dom kommer naturligtvis ihåg hur jag var. Men ännu mer kommer jag ihåg lärarna, dom satt vi ju och studerade timme efter timme. Och när jag tänker nu så inser jag att vi, och säkert dagens elever också, inte är nådiga mot lärarna. Här, uppe i gymnasiet var det väl inte så farligt, men i realskolan var vi inte särskilt snälla.

*

Här är det en fysiklektion med "flåsa". Och varför blev det flåsa - jo hon kom ofta aningens sent till lektionerna och hade bråttom och var lite andfådd! Men hon kunde sin fysik och vi lärde oss det vi skulle, här uppenbarligen ellära/likström. Det framgår av bilderna att det är en fysiksal med aulasittning så alla kunde se bra och till höger där på katedern stå en van der Graaf-generator, en sån där som kan alstra riktigt höga spänningar (men inga laddningar/ strömstyrkor av betydelse).

*

*

Här i tredje ring var inte ordningen i sig på timmarna ett problem, alla ville vi ju faktiskt lära oss, och det var inga större problem att ta några bilder, här har vi kompisarna på just den lektionen. Matematiska grenen = nästan bara killar, vi hade åtminstone en tjej även om hon inte syns här.

*

Nu med ett raskt hopp över till ett annat ämne. Lektor Granstedt hade vi svenska och i historia. Och om honom finns mycket att säga. Han var hårt drabbad av ett tidigare slaganfall (stroke) och hela hans vänstra sida var näst intill obrukbar, och eftersom varken syn eller hörsel fungerade på vänster sida kunde mycket ske utan att han märkte det. Samtidigt var han stenhård i sina bedömningar av våra kunskaper. Varenda läxförhör och varenda elev fördes in i hans gröna bok, lektion för lektion. Och det gällde att kunna precis det han betonat och gått igenom, helst inget annat. Han trodde benhårt på att hjärnan bara rymde en begränsad mängd fakta så han var övertygad om att om man kunde något han inte pekat ut som viktigt kunde man inte allt det som han tyckte var viktigt!

*

I historia fick vi i historieboken (på gymnasiet!) stryka under allt som han ansåg var viktigt och som vi skulle kunna på nästa dags förhör. Jag kommer väl ihåg ett praktexempel. Vi läste om industrialismens genombrott i England (ångmaskinerna vid spinnerierna!) och i boken stod "Man kan anse 1793 vara genombrottsåret för den industriella revolutionen i England i och med att man tog de första ångdrivna spinnerimaskinerna i bruk". Här fick vi stryka under hela meningen utom trean i årtalet, han tyckte det räckte med att vi visste att detta skedde på 1790-talet. Och gud nåde den som svarade 1793 på frågan om när genombrottet skedde, då blev det ett minustecken i hans gröna bok.

Det låter som han var elak, det var han inte. Men gammaldags och med mycket bestämda åsikter om det mesta. Men han kunde skoja också. Jag minns när han på en historielektion kommenterade Sodom och Gomorra, ni vet dom där romerska städerna utanför Pompeji, där man vid utgrävningar hittat flera bordeller. Nåväl "Ja, i Sodom och Gomorra ska ni veta att moralen stod på en låg - men angenäm -- nivå!"

Men som sagt, man skulle prestera. Det gick bra för mig i plugget så jag hade inga stora problem men visst kommer jag ihåg när jag fick tillbaka en uppsats med orden ...Thundal brukar ju kunna skriva, här är det 17 kommafel" och den blev väl knappt godkänd.

*

Och här kommer några bilder från hans lektion

*

*

Idag kan jag tänka att vi visade otroligt lite medkänsla med hans grava handikapp, såvitt jag vet levde han också ensam, men kanske hade jag ändå uppfattat något av detta när jag tog den här bilden där han sitter på en av bänkarna i den stora foajén/kapphallen och väntar på nästa lektion

*

Nu börjar en ny vecka och jag väntar nu på vårvärmen, lövträden har slagit ut sen länge och vårblommorna i trädgården är snart överblommade men nån vårvärme har vi inte sett till.

Ha det gott!

***

Inlagt 2015-05-17 16:30 | Läst 7775 ggr. | Permalink


(visas ej)

Hur mycket är tre plus två?
Skriv svaret med bokstäver
Du var flitig med kameran redan då! Jag har en del bilder från gymnasiet, men inga mängder.

Hade ni inte en biologisk gren på Reallinjen också?
Svar från Khalad 2015-05-17 16:58
Tack Jan-Olof! Och du har alldeles rätt, den nyspråkliga grenen hörde nog hemma på latinlinjen, jag ändrar i bloggen efter ditt påpekande, tack!/ Björn T
Jag hittade i alla fall ett blogginlägg med gymnasiebilder
http://www.fotosidan.se/blogs/jo/eftersom-jag-inte-var-nojd-atervander.htm
Tio år senare än dina bilder.
Svar från Khalad 2015-05-17 18:54
Roligt att läsa och se. Och tio år gör nog en del, bilderna känns lite modernare! Och jag ser att du fotade lärarna öppet, det hade jag nog inte kunnat göra, inte på lektionstid i alla fall!/ Björn T
janolof 2015-05-17 19:20
Det är bara matteläraren, lektor Jörnstad som är fotad på lektion, de andra är fångade på raster.
Oj vilka bilder du har liggandes Björn. Jag slås av hur rent och snyggt allt är. Sterilt skulle kanske vissa kalla det men jag som gillar linjer tycker det är snyggt.
Svar från Khalad 2015-05-17 23:38
Tack för det Ingemar. Dom är ju förstorade till papper en gång i tiden men aldrig ihopsamlat till ngt album eller så/ Björn T
2016-04-08 13:10   lars henriksson
Fantastiska nostalgibilder-dessutom av undertecknad med penna i handen på bild 3
Granstedt var dock ej lärare i svenska.Det var Montelius!
Svar från Khalad 2016-05-30 20:27
Hej Lars, trevligt att se dig här! Har såklart fler bilder, en på dig framme vid tavlan på en mattelektion men den kom inte med här. Montelius kom ju sent, i andra eller kanske rentav i tredje ring, dessförinnan hade åtminstone jag Granstedt också i svenska. Montelius sökte jag fö upp bara för någon månad sen. Jag hade en liten utställning i stadsbiblioteket (i Ludvika) och hälften av bilderna var från skolan och när jag tog ner dom ringde jag henne för att höra om hon var intresserad att se skolbilderna - brorsan hade haft klassträff året innan och då var hon med och pigg så jag visste att hon var still going strong. Så blev det, hon bjöd på kaffe och det var skoj att höra hennes kommentarer om lärarkollegerna. Hälsningar/ Björn T

PS Bilden på dig finns med i en blogg som jag gjorde 5.5.2015
2016-05-30 20:14   Hasse
Granstedt hade jag också, fram till - 65. Han var tydligt märkt
av sin sjukdom och det uppstod knepiga situationer men det
är preskriberat nu. Fantastiskt att det finns bilder från lektioner
- ingen tog nog några under min tid. Det var ett menageri av olika
lärartyper - och Jan Håkansson har ju också skrivit en deckare med
flera inblandade (några lätta att identifiera). Jan H. hade jag en tid
i engelska. Boken heter som bekant "Tigerkycklingen". Ett kusligt
mord i en flaggstång har jag för mig...Tack för trevlig sida!! /Hasse
Svar från Khalad 2016-05-30 20:40
Hej Hasse, tack för trevlig kommentar! Boken har jag läst, men det var ett tag sen. Kanske har vi fler lärare gemensamt - Wendin, Whattis, Brita Wadman, Henry Ekdahl.....Hälsningar/ Björn T
2016-09-15 13:01   Hasse
Ja, Wadman en kort tid. Men jag hade "Fru Montelius" i engelska. Hon lärde mig
vad en "teetotaller" är och hur ordet skulle uttalas. Är ju yngre än dig (-49:a)
men hade en del äldre lärare senare på gymnasiet; Barbro Kussak lärde mig starka
verb i tyska och så gillade jag särskilt Torsten Dybeck och Sören Olsson i gymnastik. Är ju lärare själv så jag avstår att kommentera i detalj...
Svar från Khalad 2016-09-15 14:21
Där ser man, skoj att du kommenterar. Dybeck hade jag aldrig själv men vet att han fanns där också. Var är du lärare?/ Björn T
Hasse 2017-01-02 22:23
Jag VAR lärare i svenska och engelska. Nu pensionär och tacksam för att jag inte
jobbar i den svenska kaosskolan... Förstelärare heter det nu - och de som inte blir
det kan kalla sig "sistelärare", något som jag fått reda på via kompisar som fort-
farande håller på. Det är ett system som är ett försök att reparera 30 års vanstyre
av den svenska skolan. Så sant som det är sagt!!
/Hasse