Multireporter och opinionsbildare. Det som står i min blogg är mina högst privata tankar och åsikter.

Israels vara eller inte vara

Även om jag inte är någon sionist och tar starkt avstånd från all form av förtryck, så tycker jag att det är självklart att Israel har rätt att existera som en egen stat. Vi får inte glömma att judarna en gång blev tvångsförvisade av romarna, under alla de 1813 år som de levde i exil närde de en dröm om att åter få återvända till sitt land och den rätten ska vi inte ta ifrån dem. Vi får heller inte glömma att en liten grupp judar bodde kvar generation efter generation i sitt ockuperade land i 1813 år tills landet åter blev fritt från de sista ockupanterna den 14 maj år 1948.

Under de 1813 år som judarna levde i exil så har de fått utstå allt från förföljelser till utrotning. Mycket för att kristen undervisning på den tiden felaktigt gav judarna skulden för Jesu död, trots att det var Romarna som korsfäste och dödade Jesus. När judarna fick tillbaka sitt land så satte de helt enkelt ned foten och bestämde sig för att inte längre tolerera spott och spe. Det som är intressant i sammanhanget är att judarna behandlades väl i muslimska länder och hade möjlighet att utöva sin religion och jobba med de yrken som de själva valde vilket de inte hade möjlighet till i den "kristna" delen av världen, där förföljelser, prognomer och tvångskristnande nästan var vardagsmat. De judar som bodde i Spanien tvångsförvisades i slutet av 1400-talet. De tvångsavvisade togs emot av det muslimska Ottomanska riket och många fick en fristad i Marocco, Grekland (som då var ockuperat av det Ottomanska riket) och nuvarande Turkiet. Muslimerna var på den tiden bra på att visa respekt mot bokens folk precis som Koranen lärt dem!

Lika självklart som jag tycker att Israel ska få existera som stat så tar jag avstånd från all form av politiskt eller religiöst förtryck i området oavsett om det är judar, palestiner eller andra folkgrupper som står för den. Jag tror tyvärr inte på någon politisk lösning på problemet. Men jag tror och ber för en gudomlig lösning! Jag hoppas att jag kommer att få uppleva en förbrödring mellan släktfolken judar och palestiner innan jag dör! Hade jag inte varit troende så hade jag ändå kämpat för judarnas rätt till sitt land och för palestinernas rätt till sin frihet! Men det är riktigt upprörande att se hur illa arabländerna har behandlat sina statslösa palestinska bröder och systrar som är instängda i små fängelselika flyktingläger i Libanon och Jordanien. De har offrats som en bricka i ett omöjligt politiskt spel trots att det finns gott om både mark och jobb för dem i bättre bemedlade arabländer...  

Vi får inte glömma att senast landet var fritt så hette det Israel, en palestinsk stat har aldrig existerat före år 1994. Romarna bytte år 100 efter Messias namn på provinsen Syria Judaea till Syria Palestinae för att skymfa judarna. Storbrittanien som avlöste det Ottomanska riket som ockupanter i området år 1918, hade redan i början av 20-talet planer på att dela upp mandatområdet Transjordanien i ett Judiskt och ett Palestinsk mandat, det palestinska mandatet Jordanien blev en verklighet redan år 1921. Det judiska mandatet blev tyvärr inte en verklighet år 1921, pga att det började göras oljefynd i omkringliggande arabländer så valde britterna av politiska skäl (de ville inte stöta sig med araberna helt enkelt) att inte återbörda området till judarna. Grundtanken med mandaten var att länderna på sikt skulle bli självständiga. För det första så tror jag inte att nazisternas fruktansvärda folkmord på judar hade blivit fullt så omfattande som det blev om Storbrittanien hade gett judarna sitt rättmätiga mandat redan år 1921. För det andra hade judarna fått sitt mandat redan år 1921 hade med största säkerhet inte konflikten mellan judar och araber varit lika infekterad som den är idag, om det ens hade existerat någon konflikt d.v.s.

Efter andra världskriget så vägrade Storbrittanien återigen mycket på grund av politisk feghet att ge sitt tillstånd till bildandet av en judisk stat, men efter massiva påtryckningar från bl.a. U.S.A fick de till sist ge med sig och dra tillbaka sina trupper. Staten Israel utropades av Ben Gurion den 14 maj 1948 vilket var dagen innan britterna lämnade landet.

Dagens låt: Hevenu Shalom Aleinu (We Brought Peace Upon Us) - Ma Ana Ajmal Min Salam (There is Nothing More Beautiful Than Peace) - The Jewish - Arab Peace Song



Jag avslutar mitt långa inlägg med en innerlig önskan om Salam och Shalom till alla judar och palestiner! Tänk om den förbrödring som finns i videoklippet ovan alltid kunde råda mellan brödrafolken judar och araber :-)

//Chasid

Ps: Jag tycker det är lite kul att så många inom den s.k. kristna högern (som jag förövrigt inte tillhör, jag tycker inte att man ska blanda ihop Gud och politik) stödjer sionismen eller kallar sig sionister, då sionismen var (är?) en marxistisk socialistisk rörelse :)

Inlagt 2008-06-20 10:45 | Läst 14723 ggr. | Permalink

"En lösning i Israel/Palestina-konflikten är nog endast möjlig om Israeler och Palestinier är beredda på en sekularisering mellan religion och politik, och att tona ner vikten av sitt ursprung och sitt folks historia. Att hålla på att hänvisa till heliga skrifter, om att Gud lovat det ena eller andra folket landet de bor i, eller vem som bodde där först osv leder inte till nån förbrödning mellan Judar och Muslimer. Det är inte så att väljer sida i konflikten. Tycker att både Israeler och Palestinier borde skärpa till sig. Så som de uppräder nu är mest bara barnsligt och pinsamt att bevittna! "För det första så tror jag inte att nazisternas fruktansvärda folkmord på judar hade blivit fullt så omfattande som det blev om Storbrittanien hade gett judarna sitt rättmätiga mandat redan år 1921. För det andra hade judarna fått sitt mandat redan år 1921 hade med största säkerhet inte konflikten mellan judar och araber varit lika infekterad som den är idag, om det ens hade existerat någon konflikt d.v.s." Det är möjligt som du skriver, men jag är skeptisk till det. År 1921 var nämligen Palestina inte särskilt attraktivt för judar att bo i, man valde hellre att bosätta sig i USA eller i Europa. Det var först efter 2;a världskriget som migration till Palestina blev populärt, av förklarliga skäl. Ha en god midsommar, Chasid!"


(visas ej)

Hur mycket är tolv minus två?
Skriv svaret med bokstäver
Tack Mikael!Man får lär sig så länge man lever ha en fin midsommar.
mvh Rolf
En lösning i Israel/Palestina-konflikten är nog endast möjlig om Israeler och Palestinier är beredda på en sekularisering mellan religion och politik, och att tona ner vikten av sitt ursprung och sitt folks historia. Att hålla på att hänvisa till heliga skrifter, om att Gud lovat det ena eller andra folket landet de bor i, eller vem som bodde där först osv leder inte till nån förbrödning mellan Judar och Muslimer.

Det är inte så att väljer sida i konflikten. Tycker att både Israeler och Palestinier borde skärpa till sig. Så som de uppräder nu är mest bara barnsligt och pinsamt att bevittna!

"För det första så tror jag inte att nazisternas fruktansvärda folkmord på judar hade blivit fullt så omfattande som det blev om Storbrittanien hade gett judarna sitt rättmätiga mandat redan år 1921. För det andra hade judarna fått sitt mandat redan år 1921 hade med största säkerhet inte konflikten mellan judar och araber varit lika infekterad som den är idag, om det ens hade existerat någon konflikt d.v.s."

Det är möjligt som du skriver, men jag är skeptisk till det. År 1921 var nämligen Palestina inte särskilt attraktivt för judar att bo i, man valde hellre att bosätta sig i USA eller i Europa. Det var först efter 2;a världskriget som migration till Palestina blev populärt, av förklarliga skäl.

Ha en god midsommar, Chasid!
Svar från Chasid 2008-06-20 12:49
Hej Johan och tack för din kommentar!
Jag håller inte riktigt med dig, skulle judar och muslimer ta sin religion på allvar så skulle det inte vara någon konflikt! Det finns mängder av Bibel- och Koranverser som talar för det!

Från slutet av 1800-talet så flyttade en stor mängd judar tillbaka till Israel, mark köptes loss från de Ottomanska landägarna och det möjliggjorde bildandet av socialistiska kibbutzer. Från år 1921 så satte britterna käppar i hjulet för den stora judiska återinvandringen och istället så flyttade stora mängder araber in i det av britterna ockuperade Palestina (Israel). Den judiska migrationen till Palestina (Israel) hade varit betydligt större på 20- och 30-talet om inte britterna hade hindrat den pga sin politiska feghet.

Trevlig sommar Johan!

Mvh//Chasid
Jag håller med Johan Pihl, det är barnsligt hur de beter sig nere i mellanöstern. Det är vidrigt. Tror ni barnen som föds under förtrycket bryr sig om vilken "nationalitet" eller "religion" de tillhör? Är den värd att dö för? Tror ni det finns någon "svensk" som tycker att midsommar med sill och nypotatis, eller julafton, är värt att dö för? Vad vill man helst ha, en identitet byggd av en tro på nationen som enda möjliga kulturbärare - eller fred?

Det blir onödigt komplicerat om man ska bry sig om vad som hände för hundratals, tusentals år sedan. Ingen av oss var född då. Här uppe i nord behöver man också ta sig i kragen och t ex sluta behandla samer, romer och "turkar" (vanligt samlingsord för alla nyinflyttade eller ättlingar till nyinflyttade, eller gammalinflyttade för den delen) som en homogen enhet som är mindre värd för att den är mindre "svensk" än de som har makten och/eller har bott i landet i hundratal år.

Skrota "svenskheten", "judeidentiteten", "palestinskheten", vi är och HAR ALDRIG varit likadana bara för att vi är födda inom ett visst gränsdraget område - så kan vi istället koncentrera oss på de riktiga, fysiska problemen nämligen krigen mellan människor.

Folk dör, och istället för att stoppa krigen hakar folk upp sig på fjantiga begrepp som "jude" och "palestinier". Jag skulle genom en checkpoint till Ramallah och en vän hade glömt sitt pass i Jerusalem. Vi blev alldeles kallsvettiga men det visade sig vara kolugnt. Vi var ju svenskar, inget snack om saken, så vi fick passera den långa kön av människor som hade väntat i timmar och kanske aldrig fick komma till andra sidan under hela dagen, och det tog oss 5 minuter.
Svar från Chasid 2008-06-20 16:49
Hej Carl-Martin och tack för din kommentar!
Jag önskar att "Ma Ana Ajmal Min Salam" rådde över mellanöstern och hela världen för den delen! Jag tror faktiskt att jag kommer att få uppleva det en dag trots att det ser nattsvart ut.

Det är svåra filosofiska frågeställningar som du lägger fram. Det enda rätta svaret på dem är ett ord med fyra bokstäver - fred!

Vi får inte glömma att vi i det civiliserade Sverige hade ett par hundra års kivande och stridigheter med vår granne Danmark och det kanske tar ett par generationer innan judar och palestiner också kan samsas. Jag hoppas att det kommer att gå fortare och att stämningen i videon kan smitta av sig till flera!

Jag tycker också att det är skamligt att människor behandlas olika i förhållande till vilket land eller folkgrupp de kommer från. Mina barn ska få lära sig att respektera alla människor oavsett hudfärg, religion eller kön, jag ger inte mycket för föräldrar som för vidare sina fördommar till sina barn...

Mvh//Chasid
... och maya, inka, appache etc... för att inte tala om samerna.
Det snackas väldigt mycket om just israel, men det finns väldigt många folkgrupper i världen som är/varit förtryckta.

Därför har jag lite svårt för sånt här, men som sagt, alla har ju rätt till en åsikt.

Personligen förstår jag inte varför ett folk skall ha "rätt" till ett eget land. Varför man inte kan blanda sig då det uppenbarligen är mest framtidssäkert.
/Magnus
Svar från Chasid 2008-06-20 16:35
Hej Magnus och tack för din kommentar!
Att det talas så mycket om Israel beror nog mycket på den centrala historiska och geografiska betydelse som landet har haft genom århundradena, många är de som har betvingat landet och ockuperat det genom åren. Men jag håller med dig det talas lite för lite om andra förtryckta folkgrupper i världen. Romernas extremt tuffa situation med ständiga trackasserier i österuopa är det tyvärr allt för få som talar om. Jag hade tänkt åka till Rumänien och göra ett reportage om romernas situation i år, men pga mina familj så får jag tyvärr skjuta det på framtiden.

Jag har inget emot att folk blandar sig, jag har flera vänner som lever i s.k. blandäktenskap! Men om det finns ett folk som har närt en dröm om att få återvända till det land som de fördrevs ifrån för nästan 2000 år sedan, ska vi hindra dem då?
Mvh//Chasid
"Hej Johan och tack för din kommentar!
Jag håller inte riktigt med dig, skulle judar och muslimer ta sin religion på allvar så skulle det inte vara någon konflikt! Det finns mängder av Bibel- och Koranverser som talar för det!"

Men, Mikael. Du vet lika väl som jag att ingen kan leva bokstavstroget efter Biblen eller Koranen i ett modernt samhälle. Och det vore väl heller inte önskvärt. Eller?

Helan Går...!
Svar från Chasid 2008-06-20 16:37
Hej igen Johan!
Jag pratar inte om bokstavstrogenhet utan om judarna och muslimerna visade den respekten mot främlingar som Bibeln och Koranen uppmanar dem till så hade det inte varit en konflikt! Sill och potatis :)
Mvh//Chasid
Min åsikt är att man inte skall ersätta ett gammalt misstag med ett nytt, och som det ser ut idag (USA bestyckar Israel och låter dem hålla fascistoida metoder mot Gaza och Västbanken) anser jag faktiskt att det är fullkomligt vansinnigt att inte världssamfundet för länge sedan tvingat Israel att ge land till Palestinierna.

För det som händer där nu är precis samma typ av sak som för ca 60 år sedan; man skiljer folk från folk.

Många talar om självmordsbombare etc, men vad hade vi själva gjort om det kommit en främmande makt med 100 gånger mer vapen än oss? - naturligtvis hade vi tagit alla till buds stående medel i vår desperation för att överleva.

Så bara för att ett folk "närt en dröm" under 2000 år tycker jag inte kan skjuta någon annan åt sidan, man får leva tillsammans.
Jag vill tex ha en egen måne.
Svar från Chasid 2008-06-20 19:04
Hej igen Magnus!
Jag har aldrig pratat om att skjuta någon annan åt sidan! Jag förespråkar samexistens ingenting annat! Men hur kan judarna vara en främmande makt i sitt eget land? Den jämförelsen haltar tyvärr betänkligt om man betänker att det faktiskt har bott judar i landet under hela den flera hundra år långa ockupationstiden.

Vi får heller inte glömma att många palestiner och druser faktiskt är israeliska medborgare, det är inte bara judar som är israeliska medborgare. De flesta palestinerna som bodde i Palestina under den Ottomanska perioden var kristna palestiner. Sedan Palestina för första gången blev ett eget land år 1994 har de kristna palestiner utsatts för ett mycket hårt förtryck av sina egna socialistiska (PLO) och muslimska bröder, detta har lett till att stora mängder kristna palestiner har flytt till bl.a. Mexico. Men att skriva om detta stora interna palestinska flyktingproblem intresserar tyvärr inte de israelfientliga svenska medierna, de aktar sig noga för att skriva om något som kan falla Israel i fatet...
Mvh//Chasid
Ps: Din önskan om en egen måne kommer säkert att gå i uppfyllelse inom ett par år, det börjar nog med en s.k. halvmåne :)
Jag håller fullstændigt med Magnus Rydstrøm. I stort sett alla palestinier jag har pratat med har sagt detsamma; de stødjer inte sjælvmordsbombarna men de førstår de. Många kan inte annat æn tro att det ær drøm de lever i - efter 60 år av førtryck ær det fortfarande ingen i resten av værlden som bryr sig. Ordet desperat ræcker inte!

Jag och mina vænner ær lite speciella och har vårt eget lilla interna språk. Vi har en særegen kultur (spelar i samma band). Vi kænner att vi inte har någonstans att ta vægen, før ingen førstår sig på våran progg-rock. Borde vi inte ha rætt till våran egna lilla plætt land då? Jag menar, ett folk => en nation => en stat (nationalstat)?

Det jag menar med mitt lilla løjliga raljerande ær naturligtvis att bara før att en grupp mænniskor tycker sig vara annorlunda æn andra har man inte større rætt till egendom (land och vatten) æn de.

Precis som du också sæger Mikael Good borde naturligvis alla mænniskor inom landet Israel-Palestina kunna klara av att leva tillsammans. Precis som alla svenskar har rætt att flytta till Belgien (det har vi faktiskt, 100% av oss om vi vill) tycker jag att alla som ville flytta till Israel 1948 skulle haft rætt till det. Dær kunde det ha slutat lyckligt, lika lyckligt som man kunde ønska att det kan bli i Sverige en dag nær man sluta førvåna sig øver att grannen inte ær en kopia av en sjælv.

Men vilka tror de att de ær som TAR land (och vatten! allt grundvatten ligger på palestinsk mark men ær kontrollerat av Israel) från andra, ØDELÆGGER andras bostæder mm, bygger mur på andras mark, DØDAR och kontrollerar andra mænniskor?

Istællet før att dela landet mellan sig vill man ha hela før sig sjælva. Jag skiter i orsaken, om det ær Torah eller Koranen eller Da Vinci-koden, det ær hur som helst egoistisk, våldsam støld.

Om man resonerade på samma sætt om "samerna" som du Mikael gør om "judarna" skulle alla andra som inte tror sig vara en "riktig same" bli tvugna att flytta på sig, før Sverige ær "samernas" land eftersom de var dær først.

Jag då? Jag bor på Færøarna men ær fødd i Sverige. Får jag flytta till Israel? Eller Palestina? Nær jag tænker efter så har jag før mig att min mormorsfarmorsfarmorsfarfars-farfarmorfarsfarmorsmormorsmormorsfarfars-mormorsmormorsfarmorsfar var jude. Ær jag då judeættling eller har mitt blod tunnats ut før mycket? Har jag kanske rentav en gård dærnere som står och væntar på mig, som jude, till mitt førfogande? Eller jaja, det ær visst någon annan som bebor gården, arab eller nåt, men han flyttar nog vælvilligt nær jag kommer dit.
Svar från Chasid 2008-06-21 10:04
Hej Carl-Martin!
År 1918 blev det Ottomanska riket besegrat och Palestina (Israael) som en gång varit rikt och blomstrande hade under århundradena förvandlats till en ofruktbar öken, de större städerna som fanns kvar i landet var i huvudsak befolkade av kristna av olika trosinriktning och nationaliteter men även av ättlingarna till de judar som lyckats undgå utvisning nästan 2000 år tidigare och landsbygden var befolkad av beduiner samt av inflyttade judar som flytt för sina liv undan förföljelse och prognomer i sina hemländer. De senare hade köpt ofruktbar ökenmark av Ottomanska landägare och åter fått öknen att blomstra i sina kibutzer utan att flytta på någon som bott där tidigare, tvärtom hade de mycket bra relationer med sina beduinska grannar! Det som är intressant är att år 1918 var antalet judar fler än muslimerna i de delar av Palestina som nu kallas för Israel, men de kristna av olika nationaliteter var i klar majoritet.

Men tyvärr så skedde en hel del hemska överträdelser från både judar och araber under år 1948, många araber fördrevs eller flydde från sina bostäder och många judar fördrevs eller flydde från sina bostäder runt om i arabländerna, det senare talar svenska medier av någon anledning mycket tyst om, men det är ju inte riktigt politiskt korrekt i Sverige att skriva om att några hundratusen judar fördrevs under vapenhot från sina hus och gårdar i arabländerna...

Hade judarna och araberna kunnat hålla sams år 1948 så är jag övertygad om att det hade funnits tillräckligt med mark för att rymma dem alla!

Sverige är definitivt inget föregångsland vad gäller förföljelse och förtryck av minoriteter, det var inte så länge sedan som många Romer, Resandefolk, Samer och oliktänkande utsattes för kastrering och i vissa fall av lobotimering. Resandefolket hade ett T som i Tattare inpräntat i sina pass långt in på 60-talet.

Självklart så drömmer jag om att både judar, muslimer och kristna ska kunna bo sida vid sida i Israel med samma medborgerliga värde utan att kivas! Jag hoppas att den drömmen blir sann en dag! Men jag tror tyvärr inte att man kan öppna gränserna till andra länder hur som helst utan att stöta på patrull. Även om jag önskar att landsgränserna var lite mer diffusa så finns det tyvärr allt för mycket av främlingsfientlighet hos människor och jag tror att det är den där förhatliga främlingsfientligheten som först behöver slipas bort hos oss innan vi tar nästa steg!
Mvh//Chasid
Jag tror att musiken är det som kommer att riva ned de höga murarna mellan Palestiner och Judar, många judiska artister tillika om palestinska artister är populära i bägge länderna och jag hoppas att den förbrödning som finns i YouTube videon kommer att smitta av sig på flera! Jag tror inte på en politisk lösning men jag tror på en sjungande revolution!
Salam/Shalom
//Chasid
Det påstås i en av kommentarerna att fariséerna är skyldiga till Jesus död.

Först och främst, den historiske personen hette Ribi [Ribivar hans titel] Yehoshua – Messias, inte Jesus.
Han kallades en Ribi och det är väldokumenterat att Ribi Yehoshuas efterföljare Netzarim var i god ställning i den judiska gemenskapen vilket implicerar att Ribi Yehoshua inte förlorade sin rabbinska ordination [1]. Det implicerar att många av de ord som finns i ”Matteusevangeliet” aldrig var sagda av honom.

Det var sadducéerna som angav Ribi Yehoshua till romarna inte de Torah-observanta fariséerna. Det var hedningar som dödade honom – romarna.
För att följa Ribi Yehoshua – Messias – måste man leva som han levde. Beskrivet på hemsidan www.netzarim.co.il

Noter:
1. Dokumentation på Netzarim ; Glossaries [påförsta sidan]; Jamliyeil
2. http://bloganders.blogspot.com/2010/07/ribi-yehoshua-was-crucified-by.html