"Måla med ljus"
Bildreportage från torsdagsmarknaden i Beykoz Turkiet
Doften av orienten slår emot mig när jag kliver av den lilla gröna bussen och börjar min vandring uppför de små branta gatorna i Beykoz på väg till torsdagsmarknaden. Det doftar ljuvligt av dönerkebab, grillad fisk, vitlök, kryddor och frukter, en doft som man faktiskt kan möta i en del invandrartäta förortsområden i Sverige.
Marknaden i
Beykoz © Mikael Good, 2009
När jag kommer fram till marknaden har försäljarna precis packat upp sina varor och människor strömmar till från alla håll och kanter för att göra sina veckoinköp av mat, kläder och husgeråd. Det doftar orient och mina ögon bjuds på en färgsprakande upplevelse av kläder, frukter, grönsaker och leksaker. Turkisk musik strömmar ut från försäljarnas radioapparater och blandas med sorlet från de många människorna. Marknaden i Beykoz är en äkta turkisk marknad och försäljarna är inte alls så påträngande som de brukar vara vid de charterstinna turistfällorna i Turkiet. I Beykoz är försäljarna vänliga och trevliga och accepterar ett nej tack utan att bli så envetet gå-påiga som försäljarna på turistfällorna kan bli.
Full kommers © Mikael Good, 2009
Jag vandrar omkring på marknaden en stund och lyfter kameran till ögat lite då och då för att försöka fånga mina många intryck på bild. En del människor i folkhavet ser att jag tar kort på dem och ler stort mot mig, jag möter deras blick och besvarar artigt deras leenden och säger tack på arabiska till dem.
Far och son © Mikael Good, 2009
En far och hans son säljer damkläder på marknaden och de frågar mig på turkiska varför jag går runt och tar kort, jag förklarar för dem på arabiska att jag är en fotojournalist från Sverige, de vill att jag ska ta en bild av dem.
– Kommer vi med i tidningen nu, säger de nästan i mun på varandra på turkiska när jag fotograferat dem!
Även om jag inte är så bra på turkiska så förstär jag vad de säger och jag svarar dem på arabiska:
– Mumkin Inch' Allah (Kanske om Gud vill)! De båda försäljarna bryter ut i ett gott skratt över det oväntade svaret.
Memeth © Mikael Good, 2009
En ostförsäljare vill också bli förevigad och han frågar mig på en blandning av bruten tyska, engelska och arabiska vilket arabland jag kommer från? Han tycker nog att jag inte ser ut som någon typisk arab trots att han precis hört mig prata arabiska med klädförsäljarna.
Jag frågar honom om han kan tyska och han svarar lite. Jag förklarar på tyska att jag inte kommer från något arabland utan från Sverige.
– Men hur kommer det sig att du kan prata arabiska, frågar han mig lite förvånat på en blandning av tyska och turkiska.
– Jag bodde i ett förortsområde i elva år och många av mina grannar kom från mellanöstern svarar jag honom på tyska, varpå han bryter ut i ett stort hjärtligt skratt!
– Jag heter Memeth säger han på tyska och sträcker fram sin stora näve, det var kul att få träffa dig!
Elfsborg, Good Club © Mikael Good, 2009
Jag hinner inte gå många meter innan en annan försäljare pockar på min uppmärksamhet.
– Jag hörde att du kommer från Sverige säger en grönsaksförsäljare och innan jag hinner svara honom rabblar han snabbt upp några svenskar som han känner till; Zlatan Ibrahimovic, Henke Larsson och Tobias Linderoth (som då spelade i Galatasaray i Istanbul).
Jag säger att jag håller på den klubben som Tobias slog igenom i och innan jag hinner säga något mer säger han leende:
– Elfsborg, Good Club!.
Han frågar mig var i Sverige jag bor och jag svarar Huskvarna varpå han nickar att han känner igen staden, genom att gestikulera visar han att hans fru har en gammal Husqvarna symaskin som hon syr kläder på.
Potatisförsäljare © Mikael Good, 2009
Om jag säger att jag kommer från Jönköping när jag är ute och reser i världen så brukar folk bara skaka på huvudet. En del som jag mött har faktiskt trott att Jönköping (Jönschö Ping) ligger i Kina! Men Husqvarna är vida känt över världen! Husqvarna tillsammans med Volvo och Oslo är välkända svenska städer utomlands :) Jag förstår att Stockholm försöker marknadsföra sig över världen som Sveriges huvudstad med Love 2010 och prinsessbröllopet. I både Kina och Turkiet har jag mött människor som tror att Sveriges huvudstad heter Husqvarna eller Volvo och för många amerikaner inkl. Axl Rose så är Sveriges huvudstad Oslo :-)
Olivförsäljare © Mikael Good, 2009
Priogförsäljare © Mikael Good, 2009
Priogförsäljare © Mikael Good, 2009
Jag vandrar omkring på marknaden i Beykoz i en dryg timme. Köper lite småsaker och småpratar med fler försäljare och tar bilder på både försäljare och köpare innan det är dags för mig att ta farväl av marknaden och gå med min fru, min svärmor och mina barn till en lekplats i närheten. Jag har inte varit i något land som har så många lekplatser som Turkiet. Turkar älskar både sina och andras barn och det är ett bra land att resa till för småbarnsföräldrar!
Ett kilo ris tack © Mikael Good, 2009
Kvinnan med den ljudliga mobilsignalen © Mikael Good, 2009
Fruktstånden i Beykoz © Mikael Good, 2009
Fruktstånden i Beykoz © Mikael Good, 2009
Klädförsäljare © Mikael Good, 2009
Potatisköpare © Mikael Good, 2009
Turkiet är ett land som jag rekommenderar varmt! Särskilt om du söker dig långt bort från alla turistfällor och undviker att resa charter. Turkarna är vänliga och hjälpsamma. Mat och kläder kostar inte speciellt mycket med svenska mått mätt. Det enda problemet är att turkarna oftast bara kan turkiska och min turkiska är tyvärr inte den bästa men med en blandning av turkiska, arabiska, engelska, tyska och teckenspråk kunde jag föra en del enklare samtal.
Dagens låt: Dudu - Tarkan
//Chasid
Gatufototips i bild och text
Gatufoto har blivit riktigt populärt och det har varit en hel del
debatt om vad gatufoto är här på Fotosidan. Det är egentligen en
spännande debatt som jag borde gett mig in i med hull och hår! Men
istället för att stapla en massa text väljer jag att hänvisa till en
fotoblogg som jag råkade ramla över av en slump när jag googlade,
fotobloggen heter Stellas farfar och den
innehåller en hel del riktigt bra gatufoton!
Om du ändå är
intresserad av att läsa lite mera om gatufoto så är du även välkommen
att titta på mitt inlägg Gatufoto för Dummies där jag har
samlat ihop en hel del tips och trix för bl.a nybörjare inom gatufoto.
Avstigning ©
Mikael Good
Rebellen ©
Mikael Good
Dagens låt: Derek
and the Dominos - Tell the Truth
//Chasid
Ps: Pga en korrupt JPG-bild var jag tvungen att radera det första inlägget med samma namn och skapa ett helt nytt...
Gatufoto för dummies
Bakom rubriken så döljer sig en sammanslagning av två tidigare inlägg om gatufoto för nybörjare. Tanken är inte att jag ska köra med repriser i min blogg, men efterfrågan på en reprisering av artikelserien Gatufoto för nybörjare har varit såpass stor att jag faller för trycket och kör en repris, jag lovar att det här med reprisering inte ska bli någon vana i min blogg och jag kommer bara att reprisera om det finns en stor efterfrågan efter ett tidigare inlägg bland mina läsare! Denna gången har jag valt att lägga ihop de båda artiklarna till en enda och ge dem den nya rubriken Gatufoto för dummies del 1 & 2 som en av mina läsare föreslog. Texten är dock redigerad och en del foton har bytts ut.
Det är nu 27 år sedan jag började med gatufoto och lite av det
som jag lärt mig genom åren tänker jag nu dela med mig genom artikeln Gatufoto för dummies i min
blogg.
Gatufoto
har blivit populärt och antalet gatufotobilder på olika hemsidor har
ökat de senaste åren. Men tyvärr så har kvaliteten på gatufotobilderna
blivit sämre. Suddiga, avhuggna och sneda bilder tagna bakifrån på
gamla damer med rullator eller farbröder med hatt tycker iallafall inte
jag är speciellt bra gatufotobilder. Enligt mitt sätt att se så ska en
bra gatufotobild innehålla någon form av händelse eller ett avgörande
ögonblick som fångar betraktaren, det får gärna vara med en smått
humoristisk ton. Trots att gatufotografi har ökat i popularitet och
antalet utövare har ökat kraftigt de senaste åren så är många av de
gatufotobilderna som jag ser idag av mycket dålig klass, jag tror att
digitalkamerornas intåg delvis är en orsak till detta, det är alldeles
för lätt att filma av ett antal rutor från höften utan eftertanke. På
filmtiden höll man mer på bilderna och slösade helst inte sin film i
onödan. Den bästa medicinen mot kliande avtryckarfingrar tror jag är
att köpa sig en analog kamera och lära sig att fota analogt från
grunden, med allt vad det innebär av framkallning av film och
mörkrumsarbete, när detta förfarande väl sitter i ryggmärgen - ja då är
det dags att eventuellt börja gatufota "analogt" med en digitalkamera.
Vad ska man ha för kamera vid gatufoto?
Är
en fråga som ofta ställs. Svaret är helt enkelt en kamera som du trivs
med och känner utan och innan. En del föredrar mätsökarkameror, andra
små smidiga analoga- eller digitala kompakter medan andra föredrar
antingen analoga eller digitala systemkameror. Jag har oftast fotat med
systemkameror, då jag föredrar spegelreflexsökare framför mätsökare.
Men spegelreflexerna har en stor nackdel i att de låter betydligt mer
än mätsökarna och det kan vara en nackdel om man vill vara diskret, men
jag smyger inte när jag gatufotar och då spelar inte slutarljudet så
stor roll för mig. Men fotar man mycket från höften så kan en tyst och
diskret mätsökarkamera vara att föredra eller varför inte en fickvänlig
digital kompakt med liten sensor och stort skärpedjup!
Vad ska man ha för objektiv vid gatufoto?
Är
en annan fråga som ofta ställs. Också detta val är en smaksak men jag
rekommenderar den som gatufotar att använda ett fast objektiv med
brännvidd mellan 24 och 85 mm för småbildsformatet eller likvärdiga
brännvidder med Crop-kameror, men det kan även vara rätt så kul att
experimentera med extrema vidvinklar som fisheye. Själv så föredrar jag
den klassiska gatufotobrännvidden 35 mm. Valet av fasta objektiv kontra
zoom är ganska så enkelt då fasta objektiv gör att man måste vara mer
rörlig och aktiv i sitt gatufotograferande och det är alltid att
föredra och att ställa in fasta objektiv i hyperfokalläge är mycket lättare än med zoomar.
Vad ska man fota respektive inte fota?
Personligen
så tycker jag att man inte ska fota människor som är i nöd på ett eller
annat sätt inkräktar i andra människors intigritet. Gatufoto får inte
gotta sig i andra människors problem eller lidande. Låt bli att fota
utslagna, missbrukare, nödlidande eller kändisar såvida de själva inte
ber om att få bli porträtterade. Om inte vi gatufotografer kan reglera
detta själva så kommer vi kanske snart att genom ny lagar att bli
ganska så inskränkta i vårt fotograferande. Så är det redan för
gatufotografer i en hel del länder...
Får man arrangera sina gatufoton?
Nej!
Nej! Nej! Att arrangera sina gatufoton på plats eller i Photoshop är
helt förbjudet och sådana foton är ej att räkna som gatufotografi.
Gatufotografi handlar om att fånga de snabbt flyende ögonblicken av tid!
Låt dig inspireras!
Ett
bra sätt att lära sig gatufoto är att titta på mycket gatufoton och
därigenom låta sig inspireras av dem. Det har tagits många fantastiska
gatufoton genom åren och många av gatufotopionjärernas fotografier
finns till beskådan på internet. Kolla gärna min favoritlista där finns
många av de gamla och nya gatufotohjältarna representerade! Nästa steg
är att köpa fotoböcker och gå på utställningar för inspirationens
skull, för dem som bor utanför Stockholm, Göteborg och Malmö så är det
tyvärr snålt med fotoutställningar och då är det bra att internet
finns! På internet finns det mängder av bra fotoutställningar att ta
del av. Våga vidga vyerna och plocka in influenser från konstvärlden.
Jag brukar ta med mig min lilla dotter och gå och titta på
utställningarna i Galleri Smedbyn som ligger en dryg km från mitt hus,
de brukar ha en del spännande konst på sina utställningar, konst som
även har inspirerat mig i mitt gatufotograferande! Ett annat bra
inspirationsmedium för gatufoto är film, det går att lära sig en hel
del om människor, kameravinklar och ljussättning genom att titta på
film. Jag har en gedigen proffessionell videokurs i bagaget och den har
tillfört en hel del till mitt fotande och bildberättande.
Lär dig se!
En
fotograf som har influerat mig mycket i mitt bildskapande är Christer
Strömholm, jag kom i kontakt med hans bilder och berättelser när jag
läste Aktuell Fotografi på biblioteket som 14 åring. Jag hade förmånen
att få träffa Christer i samband med en av hans utställningar i mitten
av 90-talet. Jag ställde bl.a. en kort fråga till Christer:
- Vad är ditt bästa råd till mig som ung bildskapare Christer?
Christer spände blicken i mig, och sa kort och rappt på typiskt Strömholmskt sätt:
- Lär dig se!
Hur fångar man de snabbt flyende ögonblicken av tid?
Tyvärr
så finns det inte någon patentlösning för hur man lär sig att exponera
i exakt rätt sekund. Själv så har jag övat, övat och så har jag övat
tills jag lärde mig det helt enkelt, medan andra har en medfödd förmåga
att fånga de snabbt flyende ögonblicken. Ett bra sätt att lära sig är
att registrera situtioner är att "fotografera" utan kamera, det är ett
bra sätt att lära sig att se olika situationer på och när man väl har
lärt sig att se situationerna, ja då är det dags att börja fånga dem
med kameran.
Att vara engagerad och intresserad av människor är ett
måste vid gatufoto och det är även bra att ha viss kunskap i
beteendevetenskap. Men tyvärr är det som så att alla inte har det som
krävs för att bli gatufotografer.
Se men inte synas
När man gatufotar ska man vara som en fluga på en vägg, det gäller att se men inte synas. Om du drar blickarna till dig så är det svårt att fånga ögonblicken. Osynliggör dig genom att inte klä dig inte som en fotograf, lämna kameraväskan eller fotovästen hemma och jobba med enbart en diskret kamera och ett objektiv och försök att smälta ihop med omgivningen så gott som det går. Vad gäller kläder så brukar jag klä upp mig något när jag gatufotar. Men det kan vara svårt att vara en osynlig gatufotograf i länder där de inte har sett en vit man tidigare, som bilden ovan visar.
Gå närmare eller håll dig på bekvämt avstånd?
bland
väljer jag att gå nära och ibland väljer jag att ta några steg tillbaka
för att fånga människan i miljön, en del gatufotofundamentalister
påpekar gärna att man alltid ska gå nära, men för mig så är människan i
miljö viktig i mitt gatufotograferande och jag försöker kombinera ihop
både människor och miljö så gott som det går. Oftast så är jag ganska
så rörlig och försöker aktivt att röra mig "in mitndringen" (mitt i
händelsernas centrum) men det händer att jag tar mig tid och letar upp
en plats där jag blir stående ett tag, väljer ut ett utsnitt, ställer
varsamt in tiden och bländaren och ställer kameran i hyperfokalläge för
att sedan vänta in rätt ögonblick. Vid hyperfokalfoto så ställer man in
en viss bländare och fokuserar på ett visst avstånd så att bilden blir
skarp från halva fokusavståndet till oändligt.
Exempelvis så så
ställer jag in bländare 8 och avståndet på 5 meter och har då skärpa
från 2,5 meter till oändligt, hyperfokal är betydligt snabbare än
autofokus! Men det gäller att objektivet har en tydlig avståndsskala
annars är det väldigt svårt att fota med hyperfokal, fasta objektiv och
fullformat (35 mm) är helt klart att föredra vid hyperfokalfoto. Men de
små digitalkompakterna i Ricoh GR-D serien är en fröjd att
hyperfokal fota med då skärpedjupet på bländare 4,5 räcker från 1 meter
till oändligt!
Gatufota på hemmaplan eller bortaplan?
En
del föredrar att gatufota på hemmaplan och andra på bortaplan. Att
gatufota på hemmaplan kan vara ganska så svårt, särskilt om man bor på
en mindre ort, men tar man sig bara vanan att bära med sig en kamera så
släpper snart den initiala nervositeten, visst man kan stöta på en del
personer som undrar vilken tidning man jobbar för, men möten med
människor är alltid kul oftast kan det leda till en intressant
pratstund, är man rädd för att möta människor så ska man inte hålla på
med gatufoto. Att åka till ett annat land för att gatufota kan vara
riktigt uppfriskande. Jag gillar möten med för mig nya människor,
kulturer och företeelser och det smittar nog av sig på mina bilder.
Får man manipulera sina gatufoton i ett bildbehandlingsprogram!
Svaret är ett trippelt NEJ! All form av kloning och annan borttagning eller tillägg i gatufoton är fullständigt förbjuden, gatufotografer som håller på med detta är inte längre gatufotografer utan illustratörer. Många gatufotografer anser t.o.m. att det är manipulation att beskära en bild, men fullt så drastisk är inte jag, jag kan tänka mig att beskära en bild om det skulle behövas!
Får man använda blixt vid gatufoto?
Det
bästa är att så långt som det är möjligt att använda sig av befintligt
ljus, men om situationen kräver tycker jag att det är ok att
använda sig av en blixt. Jag använder mig av blandljusautomatik för att
få fram en bra blandning av befintligt- och blixtljus, sköter man denna
inställning rätt så är det faktiskt svårt att se att en blixt varit
inblandad, men när jag använt mig av blixt är jag ändå noga med att
påpeka detta.
Nu
är min artikelserie Gatufoto för nybörjare slut för denna gången och
jag tackar för att ni tog er tid att läsa igenom mina gatufototankar!
Jag kanske återkommer med en uppföljare lite längre fram om jag känner
för det. Alla ni gatufotorävar som läst denna artikel får gärna
fylla på med det som ni tycker att jag har missat antingen i
kommentarerna eller i era egna bloggar.
Länktips. I de här utmärkta bloggarna finns det en hel del matnyttigt för den som är intresserad av gatufoto : Spånerier • Straight Photography
Här kan du läsa lite om skillnaden mellan Fotojournalistik och gatufoto.
Studera gatufotografins främst aföreträdares metod i det här filmklippet: Henri Cartier Bresson
Dagens låt: Walkin' Blues - Muddy Waters
//Chasid
Pimp my lens - Mitt favoritobjektiv har fått en röd ring :)
Nu när Sima SF 100 mm f/2 soft focus + macro nästan blivit var mans och kvinnas egendom bestämde jag mig för att pimpa till mitt Sima något för att göra det lite mer unikt och exklusivt.
Först körde jag objektivet i diskmaskinen för att det skulle bli så rent och fräscht som möjligt. När objektivet var torrt och rent plockade jag fram en T2-adapter, en adapter med fokusindikering, svart- och röd eltejp, superlim samt det superhemliga muskaredskapet. Efter lite fixande och trixande hade jag pimpat mitt Sima med en röd ring a la de överskattade L-objektiven, monterat fast en T2-adapter samt en adapter med fokusindikering och fixat till skarven med lite svart eltejp. Sedan tog jag fram det superhemliga muskaredskapet och bearbetade linsytorna i objektivet.
© Mikael Good, 1995
Simat förvandlades från ett trist svart plaströr till ett exklusivt och unikt objektiv med en chick röd ring och moderniteter såsom fokusindikering :) Bildkvaliteten är nu ännu sämre än orginalets men i detta fall ska det läsas som bättre :)
För er som är nya på det här med Simafotografering vill jag ge rådet att inte använda objektivet på en digitalkamera med APS-C format, det blir helt enkelt för bra resultat då! Bäst resultat får du om du använder Simat på en gammal hederlig analog kamera som är laddad med 50 eller 100 ASA film, men en s.k. digital fullformatare kan också fungera. Har du inte en "riktig" analog kamera så går de att hitta begagnade för en hundralapp eller två. Kameran på fotot nedan kostade en hundralapp och den är med sina stora ljusstarka och tydliga sökare perfekt för seriös Simafotografering.
© Mikael Good, 1996
För er som vill ha lite fler bildexempel från Simat är ni välkomna att göra nedslag här:
http://www.chasid.fotosidan.se/viewpf.htm?pfID=95686
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=53401
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=131280
Mitt pimpade Sima SF 100 mm f/2 soft focus + macro
Dagens låt: Beväpna er - Ebba grön
//Chasid
Läs Micke Bergs utmärkta blogginlägg från den 13/8
Micke Bergs text är helt klart det bästa gatufotoinlägget som jag har läst på mycket, mycket länge! Snacka om att träffa huvudet på den berömda gatufotospiken, läs och tag åt dig om du håller på med gatufoto: http://www.mickebergphoto.com/blogg.htmJag har hittat den perfekta granen! Riga december 2007. Klicka på fotot för att se det i större format.
Dagens låt: All Along the Watchtower - Bob Dylan
Klicka på låten om du vill lyssna på den!
//Chasid