Multireporter och opinionsbildare. Det som står i min blogg är mina högst privata tankar och åsikter.

Host, host - Är du en bloggspammare?

På förekommen anledning så försöker jag väcka liv i den här debatten igen, det är många som samsas om det lilla utrymmet på Fotosidans blogg och därför är det tråkigt när en del bloggare spammar bloggen med inlägg... För dem som ändå vill bloggspamma rekommenderar jag en egen fristående blogg eller varför inte ett eget Twitterkonto!

Jag bryr mig inte så mycket om mina inlägg får bästa möjliga exponering under publiceringsdagen eller om de kommer högt upp på olika listor, jag vet att läsarna hittar till bloggen ändå! Men jag vet att det är många bloggare på Fotosidan som stör sig på bloggspammandet och för mig är det en självklarhet att visa dem respekt genom att inte spamma ur mig en massa inlägg på kort tid. Har jag mycket att berätta så samlar jag istället ihop materialet i ett och samma blogginlägg eller spar helt enkelt på publiceringen till nästa dag för att fler än mig ska få plats och utrymme!

Enligt mig ska en blogg på Fotosidan inehålla någon form av bilder och för ovanlighetens skull passar jag på att visa några av mina naturbilder i bloggen.


© Mikael Good


© Mikael Good


© Mikael Good


© Mikael Good



Stöd gärna Naturskyddsföreningens viktiga arbete för natur och miljö.

Dagens låt
: Mr Ego - Jerusalem

//Chasid

Inlagt 2010-11-23 15:31 | Läst 4720 ggr. | Permalink

"FotoMicke och Torun leder ju ligan idag. Ibland känns det som att man funderar mer på en spännande rubrik än innehållet i bloggen. Det vore underbart om man kunde se bloggägarens namn vid rubriken, då skulle man ju direkt kunna sålla bort de som man vet bara jiddrar skit (dvs skit för mig) En idé att tänka på"


(visas ej)

Vad heter Disneyfiguren Kalle A*** i efternamn?
Jag har inga problem med att man skriver om annat än fotorelaterat.
Är jag inte intresserad läser jag inte, det är som med TV och radio. Jag stänger av det jag inte vill ta del av.
Däremot tycker jag att det skall vara med bilder på FS bloggar
Ibland har jag spammat, men det tillhör undantagen och jag håller med om att det bör undvikas. Är inte twitter mediat för många korta inlägg?
Svar från Chasid 2010-11-23 17:28
Jag läser bloggen som jag läser en tidning det som är intressant läser jag och det som inte är intressant skummar jag bara igenom eller hoppar över att läsa. Du har helt rätt i att Twitter är det ultimatat mediat för små korta inlägg.
//Chasid
Tror det här är svårt, inte för alla kanske, men för en del människor, men det här finns överallt, men här syns det tydligare, jag menar när man skriver en blogg, så syns det liksom... ;)
Och så tror jag, jag tror alltså, att man kanske blandar ihop många inklick med läsningar.. ;)
Folk kanske bara e nyfikna, som när det hänt en bilolycka...!?

Om jag inte skulle få några kommentarer på min blogg, men många inklick, då skulle jag i alla fall undra, vad tycker folk...
Om mitt skrivande alltså! ;)

Hoppas ingen nu tar illa upp, men jag tror att man inte skall hänga ut sig själv för mycket, även om man inte förstår att man inte skall göra det... ;) :)
Svar från Chasid 2010-11-23 17:31
Syns man inte finns man inte är lite av dagens melodi, det gäller bara att synas i lite lagom mängder annars är det lätt att läsarna tröttnar! Kommenterandet och läsandet hör ihop men det finns även många som läser men inte kommenterar, jag har viss statistisk kopplad till min blogg och det glädjer mig att andelen som spenderar lite längre tid i min blogg har ökat under det senaste året :)
//Chasid
jag tycket det va skoj förut när det va lite klass på bloggarna här.det fanns några som jag med behållning följde
men nu e det mest titta på mig detta har jag gjort idag, puss i puss ect ect..
Svar från Chasid 2010-11-23 17:36
I det här fallet var det bättre förr, jag saknar lite den tiden då alla bloggare höll bra klass, men vi kommer nog aldrig tillbaka dit utan får nöja oss med att det fortfarande finns en del bloggare med högt läsvärde kvar på Fotosidan :)
//Chasid
Nej, jag har inte för avsikt att vara en bloggspammare. Det är inte en önskan om att synas mest eller tränga undan andra som gjorde att jag la in flera inlägg i rad. Jag skall göra annorlunda nästa gång. Okej?
Svar från Chasid 2010-11-23 17:40
Det är helt ok för min del Torun, jag tror inte att du la upp flera inlägg för att hamna i rampljuset :) Men jag vet att det är en relativt stor skara på Fotosidan som inte tycker om att man lägger upp flera inlägg på en och samma gång och därför har jag själv slutat med det!
//Chasid
Känns lite som en rekorddag idag. Skjut med hagel liksom :)
Svar från Chasid 2010-11-23 17:26
Jag visste inte att det var bloggspammets dag idag, vad de inte vet är att de skjuter sig själva i foten. Jag är emot regler och förordningar men det känns som om de rycker allt närmare för var dag som går...
Nu är det en "snôre" som försöker vinna pris som dagens bloggspammare :) Det är inget åtråvärt pris i mina ögon...
//Chasid
FotoMicke och Torun leder ju ligan idag.

Ibland känns det som att man funderar mer på en spännande rubrik än innehållet i bloggen. Det vore underbart om man kunde se bloggägarens namn vid rubriken, då skulle man ju direkt kunna sålla bort de som man vet bara jiddrar skit (dvs skit för mig)

En idé att tänka på
Svar från Chasid 2010-11-23 17:34
Fel, fel, fel Oscar leder han har matat ur sig fyra inlägg på åtta minuter... Han ser ut att vinna den föga ärofyllda titeln dagens bloggspammare idag! Idag är det en sådan där dag då allting kan hända på Fotosidans blogg, vänta bara tills det tunga artilleriet ger sig in i debatten :)
//Chasid
Du skriver att det är okej för din del - men du har rubricerat inlägget "host, host". Det är svårt att inte ta det personligt med tanke på vad mina dagliga inlägg har för rubrik.
Svar från Chasid 2010-11-23 17:57
Tro mig Torun rubriken till det här inlägget har inget med din rubriksättning att göra! Host, host är bara ett uttryck för att dra till sig uppmärksamheten inför vad som ska sägas och det verkar ha fungerat denna gången :)
//Chasid
Jag håller med om att vi ska samsas om utrymmet och att vara restriktiv till att publicera flera blogginlägg inom ett dygn. Löpsidan för bloggar här på FS är inte löpet för Aftonbladet.

En fotoblogg bör innehålla minst en bild. Men själva innehållet behöver inte vara fotorelaterat, tycker jag. Vill man tuta ut flera meddelanden med enbart text, så finns där andra kanaler som är bättre lämpat för ändamålet.

Jag översvämmar mina inlägg med många bilder istället. Tio bilder eller fler är inte alls att ta i när det gäller mina blogginlägg. :-) Mina fotografiska äventyr går inte att förmedla med en bild. :-)

Trevligt att se dig i etern igen, Mikael!
Svar från Chasid 2010-11-24 09:12
Jag avstår faktiskt allt som oftast att skriva om ämnen som väcker debatt men ibland kan jag inte vara tyst :)

Om vi bara hade viljan att samsas om utrymmet på bloggen skulle snart problemet vara ur världen :) Att fylla en bloggpost med många bilder och text är en bra metod att locka läsare på, att "twittra" eller publicera en bild i taget är en mindre bra metod, men ibland funkar även det, Ronny Persson är ett lysande exempel på att en bild och en kort text kan funka!
//Chasid
En blogg på Fotosidan utan bilder är som en fastlagsbulle utan mandelmassa
Den gillade jag!

Jag tycker att FS skulle införa en teknisk begränsning, så att man bara kan lägga upp en bloggpost per dag. Då blir det ingen moralregel. Annars måste jag säga att det här med bloggspammande inte är något problem för mig. Inte heller ointressanta eller tunna blogginlägg. Jag följer ett antal vanligtvis intressanta bloggare genom min bevakningslista och tittar sällan på anslagstavlan över dagens bloggar. Ibland snubblar jag över någon ny intressant bloggare som jag lägger upp på listan, ibland tycker jag att jag kan plocka bort någon.

På det här sättet får jag en mer personlig relation till de bloggare jag följer, och det ger ett mervärde.

Så det här handlar inte bara om de där andra idioterna, som drar ner FS med bloggspam och skriver tunna och ointressanta inlägg, det handlar faktiskt också om att man själv är lite smart i sitt sätt att följa med vad som händer på FS, eller det lilla hörn av FS man hinner med att följa. Världen blir ju ändå aldrig precis som man själv vill ha den. Det är vad jag kommit fram till efter ett antal decenniers uppmärksamma studier av världen :-)
Svar från Chasid 2010-11-24 09:27
Jag tycker att Fotosidan skulle införa en begränsning så att man bara kan skriva om teknik i bloggen en gång per vecka :) Nej allvarligt skämtat så går vi nog åt det hållet att vi bara får lägga upp en bloggpost per dag! Jag stör mig inte heller så mycket på bloggspammarna, jag hoppar helt enkelt över deras inlägg och letar mig fram till det som jag själv tycker är intressant, nu kan självklart även spammarnas inlägg vara intressanta men så länge de envisas med att publicera inläggen i klump så hoppar jag över dem!

Världen kommer att bli som vi vill ha den men innan vi är där kommer det bara att bli värre och värre :) "- Det var bättre förr", sa en äldre man klagande till mig när han mötte ett gäng stökiga tonåringar.
Jag svarade honom: "- Ja på Stalins tid var det ordning och reda."
//Chasid
Jag förstår helt enkelt inte varför en del skriver o spammar som dom gör.
Har t o m sett några som använder bloggen som epost/sms, riktat till en enda person. Finns också en del som bara skriver trams, som knappt ens kan roa skribenten. Varför funkar inte självinsikten? Visst kan man se det som att var o en väljer läsning, men det är lite tiddödande att försöka hitta något läsvärt bakom de ointressanta. Jag tycker förslaget om namnet var bra. Lättare att komma ihåg än annat, och då lättare att hoppa över.
Svar från Chasid 2010-11-24 09:30
Twitter är ett utmärkt media för små korta inlägg! Det räcker att titta en kort stund på program som idol för att inse att självinsikten har försvunnit från detta land och istället ersatts med en alla kan mentalitet...
//Chasid
Instämmer i ditt inlägg! Gillar också verkligen dina bilder, härliga och lite speciell karaktär. Blev lite förälskad i bild två och tre. =) Anette
Svar från Chasid 2010-11-24 09:31
Tack! Tvåa och trean är tagna på sommaren och en sådan här hemsk vinterdag så längtar jag dit :)
//Chasid
Är väldigt sent ute med min kommentar här, men eloge till dig som har orkat svara var och en fast så många ville vara med i leken! Att svara är att att visa respekt för den som läser ens inlägg! Upptäckte själv igår och idag att det är inte så lätt när det blir många svar på ett inlägg. Lite kul förstås samtidigt.

Själv stör jag mig inte på spambloggning när det ändå inte handlar om ett konstant fenomen. Gillar också det där med "En blogg på Fotosidan utan bilder är som en fastlagsbulle utan mandelmassa"!
Svar från Chasid 2010-11-25 11:50
Min målsättning är att försöka svara på alla kommentarer, det är viktigt för kommunikationens skull, ibland hinner jag det och ibland inte :) Även om jag inte själv har problem med bloggspamm så förstår jag att andra har det och det vore bra om vi bloggare kan lösa det själva utan att det läggs in några tråkiga begränsande funktioner!
//Chasid