Gheorghe - Mannen bakom tiggarmyten
När vi svenskar möter okända människor som vi inte riktigt förstår oss på eller kan kommunicera med bygger vi gärna upp myter om dem. I och med att de flesta av oss inte kan prata med tiggarna sprids det många myter om dem. En av myterna är att organiserade ligor tar hand om pengarna som de tigger ihop. Men enligt polisen, socialförvaltningen och de många frivilligorganisationerna som arbetar mot tiggarna i kommuner runt om i landet finns det inte ett enda fall som kan bevisa att myten stämmer.
Mannen på bilden heter Gheorghe han är i 30-årsåldern och kommer från den lilla byn Malu Vanat som ligger drygt 15 mil från huvudstaden Bukarest i Rumänien. 100 av EU-migranterna som tigger i och kring Stockholm kommer från hans hemby. De flesta EU-migranterna som avhystes från tältlägret i Högdalen i februari kom från Malu Vanat. Gheorghe och många av dem som bor i byn tillhör minoritetsfolket Rudari som ibland felaktigt kallas för romer. Ingen vet bestämt varifrån de kommer men till utseende och traditioner har de många likheter med stäppfolket Kazarerna som levde i området mellan Svarta havet och Kaspiska havet mellan år 600-900.
Gheorghe kom till Sverige med en förhoppning om att få tag på ett arbete inom jord- eller skogsbruket. Men hur han än försökte fick han inte tag i något arbete. Gheorghe vill inget hellre än att arbeta och göra rätt för sig. Att han bara kan Rumänska och varken kan läsa eller skriva har satt ordentliga käppar i hjulet för honom och till fann han ingen annan utväg än att sätta sig på gatan och tigga ihop pengar. De flesta pengarna som Gheorghe tigger ihop skickar han hem till sin fru och sina barn i Malu Vanat. De övriga pengarna sparar han ihop till returbiljetten. Härbärget som han tidigare bodde på stängde för ett par veckor sedan och nu bor han tillsammans med några andra tiggare i en park .
TT reportern Helena Ekinge har tillsammans med personal från hjälporganisationen Hjärta till Hjärta i Rumänien besökt Gheorghes hemby Malu Vanat och intervjuat Ioana Marantzelu som har livnärt sig som tiggare i Sverige. Reportage med rubriken: "Tiggeri i Sverige föder romsk by" hittar du här: http://www.metro.se/nyheter/tiggeri-i-sverige-foder-romsk-by/EVHndi!MjH4Yf99sKwU/
ABC-Nyheter har också varit på plats i Gheorghes hemby och gjort ett reportage med rubriken. "Bostäderns rivs - både i Stockholm och Rumänien: http://www.svt.se/nyheter/regionalt/abc/bostaderna-rivs-bade-i-stockholm-och-rumanien
Les Grands Moments: Tittar du också bort? http://t.co/6fqHc6NVFw #Tiggare #Tiggeri #Romer #Rudari #allafårplats
— Mikael Good (@Chasid_68) April 25, 2014
Text och foto: Mikael Good
För övrigt tycker jag att hela ditt reportage är alldeles utmärkt, både vad gäller bild och textinnehåll.
Mvh/Jörgen
/MIkael Good
Mvh Glenn
/Mikael Godd
/Mikael Good
Som sagt, jag tror att problemet faktiskt är större än att "alla andra är elaka" och diskriminerar, jag tror man också måste titta på varför det är som det är och även våga kritisera det inom den romska kulturen som tydligen gör en assimilering så svår. Detta har ju försiggått i århundraden och jag har lite svårt att tro på att det enbart beror på andras illvilja mot just denna grupp.
-affe
/MIkael Good
2. Historien kring romers utanförskap och de särregler, trakasserier och förföljelser de utsatts för under hundratals år är idag tämligen väldokumenterad. Hur kan en grupp integreras om den i hundratals år konsekvent stöts ut, förföljs och aktivt förbjuds att bli en del av samhället? Exempel: Här i Sverige förbjöds - i lagstiftning - stora grupper av romer att vara bofasta långt in på 60-talet. Och även idag, när sådan lagstiftning formellt försvunnit, så hindras romer ofta av samma fördomar som de lagarna var baserade på.
/Mikael Good
/Mikael Good
Vi vet att det finns stora problem med fattigdom och utanförskap för minoritetsgrupper. Är vi då intresserade av att komma till rätta med detta? Om vi är det så tror jag att orsakerna till dagens problem kräver en ordentlig genomlysning, och då kan man inte gå på tå för någon och man blir kanske till och med tvungen att våga vara lite politiskt inkorrekt och ta del av problemen, både verkliga och upplevda från bägge sidor av denna konflikt.
Det brukar nämligen vara direkt avgörande för problemlösning, oavsett vilken, att man först definierar problemet och dess orsaker. Det är möjligt att man efter en ordentlig genomlysning skulle komma fram till att 100% av problemen emanerar från diskriminering från majoritetssamhället vilken i sin tur grundar sig ur skrönor och ren okunskap. Men som sagt, som det är nu visar man bara upp företeelsen och om man vill ha en mer nyanserad bild av orsakerna till det aktuella läget skylls man som regel för att vara rasist.