Multireporter och opinionsbildare. Det som står i min blogg är mina högst privata tankar och åsikter.

Gheorghe - Mannen bakom tiggarmyten



När vi svenskar möter okända människor som vi inte riktigt förstår oss på eller kan kommunicera med bygger vi gärna upp myter om dem. I och med att de flesta av oss inte kan prata med tiggarna sprids det många myter om dem. En av myterna är att organiserade ligor tar hand om pengarna som de tigger ihop. Men enligt polisen, socialförvaltningen och de många frivilligorganisationerna som arbetar mot tiggarna i kommuner runt om i landet finns det inte ett enda fall som kan bevisa att myten stämmer.



Mannen på bilden heter Gheorghe han är i 30-årsåldern och kommer från den lilla byn Malu Vanat som ligger drygt 15 mil från huvudstaden Bukarest i Rumänien. 100 av EU-migranterna som tigger i och kring Stockholm kommer från hans hemby. De flesta EU-migranterna som avhystes från tältlägret i Högdalen i februari kom från Malu Vanat. Gheorghe och många av dem som bor i byn tillhör minoritetsfolket Rudari som ibland felaktigt kallas för romer. Ingen vet bestämt varifrån de kommer men till utseende och traditioner har de många likheter med stäppfolket Kazarerna som levde i området mellan Svarta havet och Kaspiska havet mellan år 600-900.



Gheorghe kom till Sverige med en förhoppning om att få tag på ett arbete inom jord- eller skogsbruket. Men hur han än försökte fick han inte tag i något arbete. Gheorghe vill inget hellre än att arbeta och göra rätt för sig. Att han bara kan Rumänska och varken kan läsa eller skriva har satt ordentliga käppar i hjulet för honom och till fann han ingen annan utväg än att sätta sig på gatan och tigga ihop pengar. De flesta pengarna som Gheorghe tigger ihop skickar han hem till sin fru och sina barn i Malu Vanat. De övriga pengarna sparar han ihop till returbiljetten. Härbärget som han tidigare bodde på stängde för ett par veckor sedan och nu bor han tillsammans med några andra tiggare i en park .



TT reportern Helena Ekinge har tillsammans med personal från hjälporganisationen Hjärta till Hjärta i Rumänien besökt Gheorghes hemby Malu Vanat och intervjuat Ioana Marantzelu som har livnärt sig som tiggare i Sverige. Reportage med rubriken: "Tiggeri i Sverige föder romsk by" hittar du här: http://www.metro.se/nyheter/tiggeri-i-sverige-foder-romsk-by/EVHndi!MjH4Yf99sKwU/

ABC-Nyheter har också varit på plats i Gheorghes hemby och gjort ett reportage med rubriken. "Bostäderns rivs - både i Stockholm och Rumänien: http://www.svt.se/nyheter/regionalt/abc/bostaderna-rivs-bade-i-stockholm-och-rumanien

Text och foto: Mikael Good

Inlagt 2014-04-25 10:23 | Läst 16446 ggr. | Permalink

"Tack för dina reportage! Välgjorda och nödvändiga"


(visas ej)

Nämn en färg i den svenska flaggan?
Bra att få en nyanserad bild av det tiggeri som nu har blivit så uppenbart för många av oss. Det är utan tvekan både skamligt och obegripligt att människor i nöd inte kan få en bättre behandling på de platser där de bor. Att EU inte lyckats sätta press på behandling av romer och andra minoritetsfolkslag i EU´s medlemsstater är beklämmande. Nu verkar det enbart som att motsättningarna ökar och rasism/nationalism får en ännu fastare grogrund.
För övrigt tycker jag att hela ditt reportage är alldeles utmärkt, både vad gäller bild och textinnehåll.

Mvh/Jörgen
Svar från Chasid 2014-04-25 14:38
Jag jobbar för en organisation som heter Hjärta till Hjärta och vi vill vara med och lyfta fram och förändra situationen för Rumäniens romer och rudari genom opinionsbildning och direkta hjälpinsatser. Här kan du tal del av en artikel som handlar om romernas utsatta situation i Rumänien och hur man kan vara med och förändra deras livsvillkor: http://hearttoheart91.blogspot.se/2013/12/tittar-du-ocksa-bort.html
/MIkael Good
Skicka en länk till din blogg till det S-märkta kommunalrådet i Umeå som visste (någon hade sagt det till honom. Han har aldrig hört talas om källkritik.) att tiggarna åker Mercedes till platserna där de tigger. En sån människa spelar bara på fördomar och förtjänar att bli kritiserad. Bra skrivet av dej.
Mvh Glenn
Svar från Chasid 2014-04-25 14:31
Jag läste kommunalrådets uttalande för en stund sedan och han förtjänar inte bara att bli kritiserad jag hoppas att Socialdemokraterna har ryggrad nog att lyfta av honom från kommunalrådsstolen!
/Mikael Godd
Tack för dina reportage! Välgjorda och nödvändiga
Svar från Chasid 2014-04-25 14:31
Tack för din kommentar Annelie! :)
/Mikael Good
Frågan är väl egentligen vad som kan göras för att bryta detta mycket långa utanförskap? Ett problem med tiggeriet, som de givetvis är tvingade till av olika anledningar, är att det permanentar ett läge som ingen vill ha. Jag ser till exempel ofta unga tjejer sitta på gatan och tigga då de borde gå i skolan i stället för att inte fastna i detta utanförskap. Givetvis är diskriminering av folkgruppen ett av de stora problemen. Men jag tror också att man måste våga ställa frågan om det finns inslag i den romska kulturen som göder denna diskriminerings, och vad som i så fall behöver rättas till där? Om jag förstått saken rätt finns till exempel en ganska patriarkal hierarki som inte direkt gynnar jämställdhet, och dessutom finns ofta en offermentalitet inom gruppen och misstänksamhet mot dem utanför som försvårar en normalisering med grupper utanför den egna.

Som sagt, jag tror att problemet faktiskt är större än att "alla andra är elaka" och diskriminerar, jag tror man också måste titta på varför det är som det är och även våga kritisera det inom den romska kulturen som tydligen gör en assimilering så svår. Detta har ju försiggått i århundraden och jag har lite svårt att tro på att det enbart beror på andras illvilja mot just denna grupp.
-affe
Svar från Chasid 2014-04-25 16:41
Min arbetskamrat Rickard Klerfors som har bott och arbetat i Rumänien i många år och som är väl förtrogen med landet och situationen för båder romer och rudari, hade med en debattartikel i Dagens Nyheter där han la fram några tankar om hur man skulle kunna bryta romernas tiggeri och utanförskap: http://www.dn.se/debatt/sa-kan-vi-bryta-romernas-tiggeri-och-utanforskap/ 
/MIkael Good
Grevture 2014-04-25 18:36
1. Patriarkala strukturer och den broms de utgör för utveckling är knappast ett unikt romskt problem ... Alla grupper som utsätts för tryck utifrån tenderar att få hårda inre maktstrukturer. Gäller genom hela skalan från familjer till folkgrupper.

2. Historien kring romers utanförskap och de särregler, trakasserier och förföljelser de utsatts för under hundratals år är idag tämligen väldokumenterad. Hur kan en grupp integreras om den i hundratals år konsekvent stöts ut, förföljs och aktivt förbjuds att bli en del av samhället? Exempel: Här i Sverige förbjöds - i lagstiftning - stora grupper av romer att vara bofasta långt in på 60-talet. Och även idag, när sådan lagstiftning formellt försvunnit, så hindras romer ofta av samma fördomar som de lagarna var baserade på.
Det är väldigt många som gått på den här myten så till den grad att de själva påstått sig se dessa Mercedesbilar som plockar upp tiggarna och dylikt, men frågar man om mer detaljer blir det genast vagare.
Svar från Chasid 2014-04-25 16:58
Det cirkulerar en hel del Klintbergare om tiggarna och det beror främst på spårkförbistringen. Jag har fått ta emot mängder av frågor om tiggare och har även fått punktera massor av myter.
/Mikael Good
Till viss del (kanske inte helt obetydlig) tror jag problemet med assimilering (eller integrering) helt enkelt har med fattigdom att göra. Vi förväxlar ofta oroligheter och problem i förorter och invandrartäta områden som integrationsrelaterat och ras/etniskt betingat. När det i själva verket är så att brottslighet och annat beror på fattigdom och ojämlikhet. Vid de sk "rasoroligheterna" i USA för några år sedan (efter att poliser skjutit en svart person) fanns det flera vita från samma område som också gjorde revolt, tillsammans med de svarta. Vi får nog ha mera fakta på fötterna innan vi börjar relatera till romernas kultur eller dylikt, som orsak till fattigdomen. I Sverige fanns ju t.ex lagar långt in i modern tid som förbjöd romer och resande att invandra och bosätta sig. Man tvingades flytta runt och blev ivägkörda vart de än kom. Inte så konstigt att de då reste runt med ett flyttlass i bagaget, de var så illa tvungna. Fördomarna har fortgått in i vår tid och lever vidare, inte minst i fattiga länder i öst.
Svar från Chasid 2014-04-25 18:29
Än värre är det i Rumänien där romer hölls som slavar fram till 1856 i provinserna Valakiet och Moldova. Även om slaveriet är avskaffat sedan länge i Rumänien finns såren fortfarande kvar och romer och rudari behandlas oftast som andra klassens medborgare. Det finns mycket mer att skriva om romerna i Rumänen och jag hänvisar istället till en artikel som jag publicerade i höstas: http://chasid68.blogspot.se/2013/10/tittar-du-ocksa-bort.html
/Mikael Good
alf109 2014-04-25 22:43
Givetvis är romer diskriminerade och behandlas många gånger illa av majoritetsbefolkningen. Men jag tycker att man gör det lite lätt för sig om man bara påstår att allt beror på den genetiska? oginheten och elakheten hos icke romer. Man tillgriper då exakt samma logik som man beskyller sina meningsmotståndare för.

Vi vet att det finns stora problem med fattigdom och utanförskap för minoritetsgrupper. Är vi då intresserade av att komma till rätta med detta? Om vi är det så tror jag att orsakerna till dagens problem kräver en ordentlig genomlysning, och då kan man inte gå på tå för någon och man blir kanske till och med tvungen att våga vara lite politiskt inkorrekt och ta del av problemen, både verkliga och upplevda från bägge sidor av denna konflikt.

Det brukar nämligen vara direkt avgörande för problemlösning, oavsett vilken, att man först definierar problemet och dess orsaker. Det är möjligt att man efter en ordentlig genomlysning skulle komma fram till att 100% av problemen emanerar från diskriminering från majoritetssamhället vilken i sin tur grundar sig ur skrönor och ren okunskap. Men som sagt, som det är nu visar man bara upp företeelsen och om man vill ha en mer nyanserad bild av orsakerna till det aktuella läget skylls man som regel för att vara rasist.