Multireporter och opinionsbildare. Det som står i min blogg är mina högst privata tankar och åsikter.

Fattigdomen bor granne med mig

Jag ser dem när jag lämnar och hämtar min dotter på skolan. Barnen som växer upp i fattiga familjer. Deras kläder är trasiga och för små. De saknar värmande strumpor i sina alltför slitna och icke fotriktiga skor.

Jag har sett barn i samma situation allt för många gånger tidigare under mina många resor i Östeuropa. Men jag trodde inte att jag skulle få se barn i samma situation här i Huskvarna. Fattigdomen kryper tyvärr närmare och närmare vårt trygga och ombonade folkhem. Om du öppnar dina ögon lite grann kommer du också att se den.

Många som jobbar för församlingar och olika bistånds- och hjälporganisationer läser min blogg. Till er vill jag säga att nu är det hög tid att samla in och börja dela ut kläder och skor till behövande barn i Sverige. Precis som i Östeuropa blir barn mobbade för att de har slitna och otidsenliga kläder och skor. Kontakta dem som jobbar med och känner barnen så att de diskret kan hjälpa till att förse dem med kläder och skor. 

Oavsett er politiska färg vill jag säga till alla politiker som läser min blogg. Hur kunde ni låta det här ske? Barn ska inte behöva lida för att deras föräldrar är arbetslösa, långtidssjukskrivna eller ensamstående. Tanken är väl att alla barn i Sverige ska ha samma grundförutsättningar och möjligheter. Jag skäms faktiskt för att jag är svensk idag och det är mycket på grund av er som styr och ställer...

Här kan ni läsa mer om Barnfattigdom i Sverige



Text och foto: © Mikael Good. All Rights Reserved.

Inlagt 2012-10-02 09:43 | Läst 15676 ggr. | Permalink

"Skriver du om politik hoppas jag att du tål politiska svar också, så här kommer min syn på saken: "Barnfattigdomen" i Sverige är ett importerat problem. Det är självklart att denna ökar om vi tar emot folk från andra länder, som tyvärr inte har så mycket att bidra med i vårt moderna samhälle. Om vi dessutom för en politik där vi inte uppmanar dem att anpassa sig till våra seder och bruk, så kommer de inte att integreras (eller assimileras vilket vore vettigare), och därför står många av dem utanför även efter många år eller till och med årtionden. Ja, det är politikernas fel. Nej, vi kan inte göra något åt saken så länge vi inte börjar behandla alla människor i Sverige lika. Jag menar LIKA. Sluta tramsa och sätt invandrare och flyktingar i jobb utan att dalta, ty själva daltandet är extremt nedvärderande och leder bara till skit. Vem vill bli behandlad som en som "nog inte kan bidra med något"? Inte skulle jag vilja det i alla fall. Ironiskt nog är det solidariteten som ökat fattigdomen. En välfärdsstat kan inte fungera med "svängdörrar", utan måste vara ett slutet system där bara den som vill bidra kan få stanna. Och att vilja bidra räcker ju inte om man inte får det för att man är av annan härkomst. Så ser det ut idag. Sverige kan inte rädda världen. Men vi kan föregå med gott exempel och visa hur man gör för att det ska fungera. Den tanken kastades på tippen redan för kanske 40 år sedan och nu ser vi frukterna av den fullständigt galna tycka-synd-om-politiken. Det blir MER synd om folk, ju mer synd om dem man tycker. För då låter man dem inte visa vad de går för. Man är så solidarisk att pengarna inte räcker, och vips så har man förvandlat sitt skinande trevliga land till ett stort socialkontor. Vem ska betala? Jag har ingen lust längre. Jag får nämligen ingenting tillbaka. Ingenting."


(visas ej)

Vad heter hufvudstaden i Sverige?
Mitt hjärta brister för dom små :(( Bra och behövligt skrivet Mikael
Svar från Chasid 2012-10-02 13:35
Tack för din kommentar Rikard :)
Jag är beklämd över att det har börjat knaka i fogarna i vårt land som tidigare var ett föredömme runt om i världen.
/Mikael Good
Mycket värdefulla ord Mikael. =)
Svar från Chasid 2012-10-02 13:35
Tack för din kommentar Johanna :)
/Mikael Good
Om vi är och har varit på väg mot ett fattigsverige så är det politiken som måsta förändras. Den ekonomiska politik som förs av den sittande alliansregeringen och har förts även av den så kallade vänstern har inga solidaitetsgrunder, den har sin plats på egoismens altrare. Det värsta är att det du skriver om här har pågått i årtionden och ingenting görs. Allt går ut på att roffa åt sig en så stor del av kakan som möjligt för att sedan gå hem till sitt lilla glashus dra ner persiennerna och äta, rapa och fisa förnöjsamt. Ordet solidaritet kan snart ingen politiker ens stava till men ändå måste den finnas där som en del av den politik ett land för. Man har som politiska mål att uppnå full sysselsättning, full sysselsättning är en utopi och samtidigt rustar man ner hela den solidaritetsapparat som varit grundtryggheten för människor som hamnat utanför, på grund av arbetslöshet och annat. . All fattigdom i Sverige, vilken skepnad den än förekommer är en stor skam för sittande politiker.
/Hans-Åke
Svar från Chasid 2012-10-02 13:39
Tack för din kommentar Hans-Åke :)
Jag håller med dig alla politiker är lika goda kålsupare och orsak till de problemen som vi ser i samhället idag oavsett om det tillhör alliansen, miljöpartiet eller vänsterblocket. Politiken behöver förändras för alla partier och framförallt behöver egoismen ersättas med solidaritet. Framförallt tror jag att hjärtat behöver vara med när beslut fattas och lagar skrivs. För min egen del är solidaritet med de svaga inte bara ett tomt ord utan något jag lever ut.
/Mikael Good
2012-10-02 11:58   Rolf jansson
Hej Mikael! Då behöver du inte åka så långt,min fru arbetar på röda korset, det finns hur många kläder som dina grannar kan få,men man kan inte gå efter utseende......
mvh Rolf
Svar från Chasid 2012-10-02 13:43
Tack för din kommentar Rolf :)
När jag ger bort kläder brukar jag ge bort kläder som jag skulle kunna tänka mig att ha på mig. Jag har sett barn gråta för att att de fått gamla avlagda kläder från 70- och 80-talet. Fattiga barn vill också kunna vara fina och de vet att de kommer att bli mobbade om de kommer till skolan i en ful gammal jacka...
/Mikael Good
Ja, det är tragiskt att det ska behöva vara så i Sverige som månar så mycket om barnvälfärd....
Svar från Chasid 2012-10-02 13:44
Tack för din kommentar Heléne :)
Välfärden gäller tyvärr bara dem som har råd med den...
/Mikael Good
Du tar upp en av de svåraste frågorna som finns. För även individen måste ha ett ansvar för sin situation, motsatsen har som bekant visat sig inte fungera. Trots allt så har Sverige en av de mest jämna inkomstfördelningarna i världen. Men fattigdom fördras oftast bäst om den delas lika och kan dessutom definieras på ett otal sätt. Men många vuxna kan inte ens utbilda sig för att få en högre lön då kostnaderna för det överstiger den ökade lönen. Hur man ska se till att barn kan leva på samma, eller åtminstone likartad, standard för att inget barn ska känna sig utanför känns för mig som en utopi så länge som vi vuxna har olika lön och kan leva i olika familjekonstellationer med olika många barn. Problemet är väl i mycket att även vi vuxna vill ha mer än våra inkomster räcker till och någon form av prioritering tvingas de flesta till. Även jag känner för de som inte lyckas skapa sig inkomster oavsett om det beror på egen förskyllan eller otur, som exempelvis sjukdom. Men ingenstans har denna ekvation mellan eget ansvar och lika lön för alla kunnat lösas. Dessutom är det oftast självvalt att leva som ensamstående med barn, det är och kommer alltid vara dyrare att leva så. Tyvärr går det ut över barnen men det får vara en del av det övervägande som vi som vuxna tvingas till. Och det är som förälder man väljer hur ens barn ska ha det. Att ordna med strumpor till sitt barn borde inte vara ett oöverstigligt problem för någon.
Ha det gott! / Pelle
Svar från Chasid 2012-10-02 14:37
Tack för din kommentar Pelle :)
Föräldrarna till barnen kanske har valt att leva som de gör men barnen har inte gjort det. Jag tror att det är omöjligt för alla att få samma standard och jag tror inte att man ska sträva efter det heller, men man skulle kunna se till så att alla kunde hålla näsan ovanför vattenytan. Om jag fick bestämma skulle alla barn få äta sig mätta, ha någonstans att bo, en trygg famn att kunna krypa upp i och hela och rena kläder i passande storlek att sätta på sig.
/Mikael Good
aventour 2012-10-02 15:03
Det är självklart att jag, liksom i alla andra (om än ej samtliga) håller med om detta. Men ska vi vara ärliga kan alla äta sig mätta och ha hela och rena kläder (även om de inte är märkeskläder). Inga barn behöver heller sakna bostad. De föräldrar som inte prioriterar sin ekonomi så är knappast lämpliga som föräldrar och för sådant hjälper nog inte lagar eller inkomststöd. Tyvärr går det nog inte att lagstifta fram en trygg famn.
/ Pelle
Svar från Chasid 2012-10-02 15:14
Om jag själv som är tvåbarnspappa och inskriven i jobb- och utvecklingsgarantin hade varit ensamstående så hade jag inte fått det att gå ihop. Hur mycket jag än hade kämpat och prioriterat mina barn så hade det alltid varit för mycket månad kvar i slutet av bidraget. Nu är jag lyckligtvis gift och min hustru har ett arbete som gör att vi har råd med allt det som vi behöver och lite till.
/Mikael Good
Skriver du om politik hoppas jag att du tål politiska svar också, så här kommer min syn på saken:

"Barnfattigdomen" i Sverige är ett importerat problem. Det är självklart att denna ökar om vi tar emot folk från andra länder, som tyvärr inte har så mycket att bidra med i vårt moderna samhälle. Om vi dessutom för en politik där vi inte uppmanar dem att anpassa sig till våra seder och bruk, så kommer de inte att integreras (eller assimileras vilket vore vettigare), och därför står många av dem utanför även efter många år eller till och med årtionden.

Ja, det är politikernas fel. Nej, vi kan inte göra något åt saken så länge vi inte börjar behandla alla människor i Sverige lika. Jag menar LIKA. Sluta tramsa och sätt invandrare och flyktingar i jobb utan att dalta, ty själva daltandet är extremt nedvärderande och leder bara till skit. Vem vill bli behandlad som en som "nog inte kan bidra med något"? Inte skulle jag vilja det i alla fall.

Ironiskt nog är det solidariteten som ökat fattigdomen. En välfärdsstat kan inte fungera med "svängdörrar", utan måste vara ett slutet system där bara den som vill bidra kan få stanna. Och att vilja bidra räcker ju inte om man inte får det för att man är av annan härkomst. Så ser det ut idag.

Sverige kan inte rädda världen. Men vi kan föregå med gott exempel och visa hur man gör för att det ska fungera. Den tanken kastades på tippen redan för kanske 40 år sedan och nu ser vi frukterna av den fullständigt galna tycka-synd-om-politiken. Det blir MER synd om folk, ju mer synd om dem man tycker. För då låter man dem inte visa vad de går för. Man är så solidarisk att pengarna inte räcker, och vips så har man förvandlat sitt skinande trevliga land till ett stort socialkontor.

Vem ska betala? Jag har ingen lust längre. Jag får nämligen ingenting tillbaka. Ingenting.
Svar från Chasid 2012-10-02 21:33
Tack för din kommentar Martin :)
Jag tänker inte ge mig in i någon debatt om invandrare. Du vet redan var jag står Martin och jag vet var du står det räcker för min del.
Om jag ska vara riktigt ärlig så tycker jag att så länge som man kan så ska man göra någon syssla för att få pengar. Att bara få pengar är aldrig någon bra lösning. Om man arbetar till sig pengarna får de ett större värde och den som får utföra en syssla får känna ett ansvar och får en möjlighet att växa som människa. Det är en win win situation som säkerligen skulle kunna lösa många människor från bidragsberoende och föra ut fler på den öppna arbetsmarknaden. För mig är det även viktigt att de som kommer in i någon form av sysselsättning alltid får lite extra, arbetaren är värd sin lön.
/Mikael Good
Makten 2012-10-02 21:40
Se, då tror jag vi är helt överens faktiskt:-) Men klura gärna lite på saken i alla fall: Det tillstånd av "barnfattigdom" vi har, handlar faktiskt inte om infödda svenskar i första hand. Du kan tycka vad du vill om det, men man måste förstå att om man åtar sig något, så följer konsekvenser.

Kanske de "fattiga" faktiskt ändå har det bättre här än där de kom ifrån? Fattigdomsbegreppet i Sverige är ju nämligen relativt, inte absolut.

Tillägg: För övrigt uppskattar jag naturligtvis dina gärningar, tro inte annat. Jag vill bara inte låta vissa saker stå oemotsagda. Det finns alltid två sidor av alla mynt.
Svar från Chasid 2012-10-03 09:02
Barnfattigdom handlar precis lika mycket om infödda svenskar som om nysvenskar. Det finns allt för många infödingar som har levt på bidrag i allt för många år, många av dem stämplas idag som "White trash". Sverige ligger även i topp vad gäller skilsmässor och det är något som drabbar barnen. Jag tror att det är fel på systemet och det beror främst på att man ger bort pengar utan att kräva någon form av motprestation. Det är lätt hänt att börja skylla på fel personer, jag skyller inte på invandrarna utan på politikerna.

Invandrargrupper som har riktigt hög arbetslöshetsgrad i Sverige. Är i andra länder kreativa och skickliga entreprenörer som driver sina egna rörelser och kan försörja sig själva och sina familjer utan bidrag. Du kan läsa mer om en av grupperna här: http://www.mynewsdesk.com/se/view/pressrelease/somaliskt-utanfoerskap-varfoer-gaar-det-baettre-i-england-fores-paa-bok-och-bibliotek-798631
/Mikael Good
Makten 2012-10-03 10:56
Jag skyller naturligtvis också på politikerna, men konstigt nog brukar sådan kritik med flit tolkas som att man skyller på invandrare. Så är inte fallet och det är bara ett sätt att försöka spela bort korten och slippa tala om misslyckandet.

Sen finns det grupper som inte alls är entreprenörer eller företagssamma var de än slår sig ner, men några sådana kan jag nog inte nämna om jag vill att mitt inlägg ska stå kvar. Det är en utbredd myt att alla människor är precis lika driftiga och jag förstår inte vad man tjänar på att låtsas som om det är så. Man formas ju av sin kultur och givetvis kan man inte kasta av sig den helt bara för att man kommer till ett nytt land.
Tack Mikael för du tog upp detta här på Fotosidan.

Jag visste att någon skulle börja ta upp frågan med de som har behövt bosätta sig här och inte kan vara i sitt eget land där de är födda. Ingen skall inbilla mig att de inte kom hit om de kunde stanna kvar i sitt hemland.

Vi bör också tänka på att om vi inte hade alla dessa som arbetar här så rasade vi säkerligen ihop.

Det är ren avundsjuka av många och okunskap om vad som gäller.

Detta med barn som far illa måste vi gemensamt försöka hjälpas åt med.
Ha det gott
Gun-Inger
Makten 2012-10-03 08:12
Ja Gun-Inger, det är ren okunskap när man påstår att landet hade rasat ihop utan folk utifrån, då dessa enligt alla vettiga undersökningar bidrar till ett nettounderskott.