Det fotografiska samtalet lyser med sin frånvaro på Fotosidan
Jag hade hoppats på en betydligt större respons på inlägget American Outsiders by photographer Tom Stone som jag publicerade i min blogg i går än de två kommentarerna som gavs.
Tanken var att försöka få igång ett fotografiskt samtal på Fotosidan utifrån Toms bilder och statement. Men trots att det är många som har läst inlägget har tyvärr debatten lyst med sin frånvaro… Hade jag valt att skriva om nya Canon 1D X, Leicas kommande EVIL-kamera med småbildsformat eller om analoga mätsökarkamerors förträfflighet hade bloggen säkert svämmat över av kommentarer…
Orphan from Jiling County, China © Mikael Good 20041224
Framförallt undrar jag var alla försvarare av det fotografiska samtalet är och varför de inte tog chansen att delta i debatten när de hade möjlighet till det? Det här stärker mig bara i min egen övertygelse om att Fotosidan inte är rätt plats för det fotografiska samtalet och att ett nytt forum där bilden och samtalet kring den är i fokus är mer behövligt än någonsin.
Trots misslyckandet med att få igång det fotografiska samtalet på Fotosidan är jag varken bitter eller besviken. Och jag blev inte heller utan ett fotografiskt samtal. Hälften av besökarna kom från andra länder. På Facebook och i min mail var jag delaktig i mycket intressanta och givande fotografiska samtal utifrån gårdagen inlägg och det med både kända och okända fotografer :) Jag valde att skriva gårdagens inlägg på engelska för att jag hade förutsett ett stort internationellt intresse.
Det är ännu inte försent att få igång ett fotografiskt samtal utifrån gårdagens inlägg! Om du har missat att läsa det så är det bara att klicka länken, läsa igenom texten, titta på bilderna och ge dig in i debatten. Inlägget är på engelska men du får gärna kommentera på svenska: http://www.fotosidan.se/blogs/chasid/american-outsiders-by-photographer-tom-stone.htm
Latvian Farmer, Jelgava © Mikael Good, 2010
Klicka på länken nedan om du vill läsa mina inlägg eller länka till min blogg utan att behöva störas av all reklam. Som bonus får du se min blogg ungefär som jag själv vill ha den: http://www.chasid.fotosidan.se/blog/index.htm
Dagens låt: Tramp & Tom Waits - Jesus' Blood Never Failed Me Yet
Här kan ni läsa mer om hur dagens låt blev till:
http://en.wikipedia.org/wiki/Jesus'_Blood_Never_Failed_Me_Yet
//Chasid
/L
//Chasid
del om dina, men jag tycker han fotograferar för snävt, känns som om han bara har ett kort tele. Jag tycker de bilderna du visar här rymmer mer, har mer luft och frihet i sig.
Annars påminde det lite om förr, trix, brovirapapper, en märklig svärta som gick i grått,,, nej, jag gick inte igång, tyckte inte han var fri nog i sitt plåtande, kändes för "gammal".
Det är en sak att göra schyssta grejer, bildspråket har ju inget med det att göra och jag tyckte han hade tråkigt bildspråk, fast, fixerat,för lättläst.
Sedan tror jag du hade fått mer respons om du inte hajpat grejen, låtit den komma som en överraskning för många läser ju det du skriver och visar..
ha det gott
Man får givetvis fritt tycka vad man vill om Toms och även om mina bilder. En del gillar dom medan andra inte gör det och det är det som gör samtalet runt bilderna intressant.
För mig är det ögonen eller själens spegel som fångar mig i Toms bilder och jag har fått se så oändligt mycket i dom utsatta människornas ögon. Det är ögon som hoppas, längtar, har givit upp, är någon annanstans, som drömmer sig bort eller tillbaka. Kompen och kopieringen kanske inte är den bästa alla gånger och jag kan hålla med dig om att kompen är för snäv vissa gånger, men Toms storhet som dokumentärfotograf i mina ögon sitter i hans enastående förmåga att fånga ögonspråket på människorna som han möter. Jag kan inte slita mig från deras blickar som i vissa fall träffar mig som ett hårt knytnävsslag mitt i hjärtat.
Det är marknadsföraren i mig som kommer fram ibland och i det här fallet tycker jag att det var lite befogat att hajpa.
Tack för ett trevligt samtal Micke!
//Chasid
Man kan ju jämföra honom med Salgado, som har en annan svärta, lite okänslig, men arbetar effektivt med vidvinkeln,men fyller alla bilder med information , utöver porträttet. Sune Jonsson är ju också en lirare som lagt till info utöver porträttet i bilden. Jag tror att bilderna blir mer fria, mer överraskande om man blandar och ger med kompositionerna. I princip kan man ju säga att han gjort en mosaikvägg med porträtt och de skulle säkert funka bra på en vägg med typ 100 bilder i format 70/100..jaja, du vet, man kan vrida och vända på allt..
Jag håller med dig om att det är bättre att blanda och ge när man sysslar med komposition och presentation. Jobbar själv på det viset eftersom jag är fostrad i ett filmiskt berättar tänk. Internet är egentligen rätt så uselt om man vill visa upp bilder som binds samman av en röd tråd. Det fungerar egentligen bara att ställa ut bilderna så att betraktaren snabbt kan få ett helhetsintryck och det är svårt att åstakomma på internet. Men utan internet så hade jag å andra sidan inte ramlat över Toms bilder!
//Chasid
Att han fotograferar snävt och nära känns lite som hela poängen. Omgivningen är oväsentlig. Det är personen på bilden och bara personen på bilden som är viktig. Man sugs in i dem, deras uttryck och känslorna som de förmedlar.
Hursom tror jag inte att nätet med sitt behov av snabb tillfredställelse är rätt plats att presentera hans bilder på. Fotoböcker, några timmar att fördriva och gott kaffe. Gärna med Waits i högtalarna.
Det är lätt att bli tagen av Toms bilder och som du skriver så sugs man in i dom. När jag såg bildspelet på Youtube med låten Jesus' Blood Never Failed Me Yet som bakgrund fick jag tårar i ögonen av den mycket starka upplevelsen.
Jag tittade igenom Toms bilder på hemsidan och på flickr samtidigt som jag lyssnade på Sonny Boy Williamson det var en nästan magisk kombination som jag varmt kan rekommendera :)
//Chasid