Dag för dag
Gubben på väggen
Inspirerad av Gunnar Stalands tidigare inlägg härom dagen om fotopolymer, den metod med vilken man förvandlar ett fotografi till ett avdrag (grafiskbild) i en grafikpress, kastar jag en blick på den enda fotopolymer jag själv har gjort.
Jag kallar bilden "Irlandsgubben", och den blev till på en fotopolymerkurs jag gick för några år sedan under fotografen/grafikern Thomas Holmqvist ledning i Grafiska Sällskapets lokaler i Stockholm. Som många vet handlar polymer om att etsa en polymerplåt via uv-ljus, infärga med grafisk färg och sedan låta plåten skapa bilden på grafiskt papper i en grafikpress. Processen är långsam och i mångt och mycket svår att styra. Men det är i högsta grad ett taktilt arbetssätt, man "tar" på bilden via plåten, som framkallas i vatten, via infärgningen av plåten och genom att veva själva pressen.
Resultatet får en grafisk karaktär, färgen pressas in i pappret och bilden påminner inte så lite om "riktig" grafik. Jag höll på en hel dag för att få fram bilden som nu hänger inramad på min bildvägg. Och bland alla alla övriga bilder av kända och okända fotografer som jag samlat på mig genom åren sticker den ut på ett särskilt sätt för mig.
Kanske därför att historien bakom bilden är lite speciell. Påsken 1972 hade jag liftat till Nordirland för att i akt och mening bli krigsfotograf. Jag var 21 år, hade köpt en Nikon F för studielånet, och tänkte att jag behövde ett smaskigt material för att söka till Christer Strömholms fotoskola med. Lite begrep jag vad jag gett mig in på. På gatorna i Derry och Belfast rådde undantagstillstånd och gatustrider pågick hela tiden mellan engelska soldater, IRA och civilbefolkningen. 20 rullar Tri-X gjorde jag av med under påskhelgen, men när jag skulle lifta tillbaka till England blev jag upplockad av engelsk militärpolis där jag stod vid vägkanten, blev förhörd och som grädde på moset drog dom ur filmen ur varenda exponerad Tri-X. "Go Home Young boy, This is not a place for you", minns jag att den snaggade brittiska sergeanten sa.
Men dom öppnade aldrig kameran och när jag slutligen kom hem framkallade jag den rullen i Rodinal. Det fanns bara en exponering på filmen. Ett porträtt av en äldre man som jag träffat sista natten i Belfast. Vi hade båda sovit över på Frälsningsarméns hostel.
Det var också med den enda bilden som jag hösten 1972 sökte till Strömholms fotoskola. Strömholm gillade den, och sa nåt i stil med att "krigsfotograf kanske du aldrig blir, men du verkar veta hur man plåtar folk".
Hur som helst - så här ser bilden ut i original, kopierad på "vanligt" sätt.
Porträttnoja
Det tillhör ovanligheterna att jag gör fotografiska beställningsjobb, i praktiken aldrig. Det har blivit som en sorts noja. Att jag inte kan helt enkelt, inte törs och har svårt att ta betalt.
Men nu har jag fått en beställning som jag, trots nojorna, tackat ja till. Det ska tas ett porträtt av en kvinnlig författare inför en boklansering. Och så här på lördagskvällen sitter jag och bläddrar igenom hårddiskarna efter bilder/porträtt som är någorlunda ok. Som inspiration helt enkelt.
Fastnar för ett kvinnoporträtt av en kvinna från Eritrea som jag tog i en flyktingförläggning för åtta år sedan. En enkel sittning över en kopp kaffe, sedan bad jag henne vrida kroppen mot fönstret, sluta ögonen och öppna dem samtidigt som hon vände blicken mot mig. Ett knäpp och sen var det klart. Fujifilm X-T2, 56 mm, bländare 2 och lite bearbetning i Photoshop.
Kanske är det så jag ska göra den här gången också. Inte krångla till det med blixt, paraply och reflexskärmar, grejer som jag ändå inte riktigt känner mig bekväm med och sällan använt.
En handhållen kamera, en kopp kaffe, lite snack, fotografera på ta-avstånd, ett schysst fönsterljus och låta kameran sätta skärpan på ögonen.. Inte krångla till det helt enkelt.
Vi får se vad det blir....
Länge sedan och ändå som igår
En gammal kompis - regissören och fotografen Kjell-Åke Andersson - skickade mig en bild idag. Han tog bilden av mig och Ulf Davidsson på hösten 1972, alltså för 52 år sedan. På ett sätt är det nästan en livstid sedan, i alla fall för mycket länge sedan,
Samtidigt, när jag ser bilden, känns den som igår. Ulf och jag blev nämligen snabbt kompisar på Christer Strömholms Fotoskola, vi bodde i samma kollektiv vid Mariatorget på Södermalm i Stockholm, vände ofta på dygnet, fotograferade med likadana kameror (Nikon F), rökte röda Prince, drack dåligt rödvin och hade hur kul som helst. Två unga barder, Brothers in arms, kan man säga
Framtiden låg som en autostrada utan begränsningar framför oss, färdig att erövra. Tyckte vi då.
Det gick väl sådär.
Jag hamnade i alla fall så småningom på SVT i Sundsvall, lärde mig klippa film i Steenbeck-klippbord och filma 16-mm med en underbar kamera av märket Aaton. Det blev en hel del nyheter och dokumentärer innan jag i slutet av 80-talet blev skrivanda och radiospratande journalist, men med stillbildksameran som ständig följeslagare.
Ulf, (han med runda glasögonen på bilden) körde länge taxi på nätterna, flyttade under en period till New York och på lite krokiga vägar hamnade han i Madrid tillsammans med SVT:s Bosse Holmström på 80-talet med hela Mellanöstern som bevakningsområde. Detta var under perioden med de ständig inbördeskrigen i Libanon (1975-1990) och jag minns de dramatiska inslagen i tv och jag tänkte alltid att Ulf tog stora risker i jobbet när jag såg hans bilder och inslag. Han var ofta mitt i stridens hetta i en annan del av världen samtidigt som jag som satt och klippte en intervju med nån kommunalgubbe för regionalnyheterna...
Men vi höll kontakten ända till jag en dag i februari 1997 förstod att han var döende i en infektionssjukdom på ett sjukhus i Madrid. Under vårt sista telefonsamtal, veckan innan han lämnade jordelivet, frågade han om jag ville ha hans gamla Nikon F, nu när han snart inte behövde den längre. Och så blev det.
Den (samma Nikon F som på bilden) finns numera på en hederplats i mitt kameraskåp. Den är fortfarande fullt fungerande trots hårda tag i Beirut. Och så är det. Vissa saker håller och lever kvar, om inte annat för gammal vänskaps skull.
Årets vinskörd bärgad
I ett tidigare liv, för sisådär 50 år sedan, jobbade jag under en höst som vindräng i Languedoc i Sydfrankrike. Uppe med tuppen och bland gästarbetare från Portugal bar och släpade jag på stora tunga kar med druvklasar över de varma fälten. Lönen var mycket blygsam men å andra sidan fick jag dricka hur mycket vin jag ville.
Där och då fick jag verkligen också smak på den ädla drycken, en smak och dryckesvana som följt mig genom livet sedan dess. ”Aldrig för lite, aldrig för mycket, gärna i glada vänners lag och aldrig blanda med starksprit”, har varit min enkla förhållningsregel. Det har gett mig oförglömliga stunder och berikat livet.
Så naturligtvis har jag också planterat en liten ranka uppe på torpet på Hemsön vid Ångermanälvens utflöde, i en odlingszon som saknar alla förutsättningar. Men skam den som ger sig och se och beskåda årets skörd!
Går säkert att trampa ur en halv deciliter…
Men med den accelerande klimatförändringens hjälp kanske det blir ändring på sakernas tillstånd. Den som lever får se.
Ikväll fredag blir det i alla fall lammfilé, rostade grönsaker i ugn och en spännande butelj från Portugal.
Det får duga så länge tills jag byggt klart min egen vingård ;-)
PS. Min nya Fujifilm X100VI gör tydligt bra ifrån sig i macroläget, även om druvorna är små som blåbär… DS
Söndag Finissage
Efter en veckas utställning på Galleri Fotografi i Stockholm är nu vår 3+3-utställning nedplockad. Namnet 3+3 kommer sig av att vi var tre manliga och tre kvinnliga fotografer som ställde ut tillsammans, vilket var en mycket positiv erfarenhet. Det ÄR, enligt mig, skillnad på hur män och kvinnor närmar sig sina motiv, såväl tekniskt som när det kommer till hur man tar sina bilder.
Att utställningen var mycket välbesökt och tydligt uppskattad blev ett värmande bonus och en boost för att vi i 3+3 nu drar vidare mot nya fotografiska äventyr. Med vi menar jag Anna Lithander, Anna Eklund, Annelie von Wowern, Göran Tonström, Krister Kleréus och jag själv.
Varsågoda - här är mitt bidrag till utställningen, en liten Finissage för de som inte såg bilderna på utställningsväggen.