"Måla med ljus"
Hårddiskkrasch...
...Jag har tidigare skrivit om när jag råkade ut för en analog krasch men som tur var hade jag scannat in mina fotografier så att jag hade digitalakopior på dem!
Nu har jag tyvärr råkat ut för en hårddiskkrasch, en av mina backuphårddiskar valde att lägga av igår men som tur var det inte större skada skedd än att jag behöver köpa en ny hårddisk och börja det tidskrävande arbetet med att kopiera över alla bilder från min andra backuphårddisk till min nya backuphårddisk...
Det är viktigt att ha ett bra flöde när man arbetar med digitalbilder, att bara förlita sig på datorns inbyggda hårddisk är riktigt dumt, sannolikheten för att den kraschar någon gång och medför att värdefulla bilder försvinner är allt för stor för att man ska våga chansa. Personligen så sparar jag allt mitt material på dubbla externa hårddiskar och på DVD, de viktigaste bilderna finns även sparade på ytterligare en extern hårddisk. Det kostar en del att köpa in extra hårddiskar för backup, men vill man undvika att bilderna och annan viktig material försvinner för all framtid så är det väl investerade pengar! Jag har också börjat med att skriva ut mina viktigaste bilder på fotopapper som har minst 50 års beständighet, så att det även finns analogt material att tillgå.
Det senaste numret av Proffsfoto har en intressant artikel om rätt backup för dig. Om du vill fördjupa dig och få riktigt bra tips om ett bra digitalt bildflöde så tycker jag att du ska läsa den artikeln.
Orphans & Grandma. Ett foto som finns sparat på trippla hårddiskar och på DVD
Veckans skiva: Disraeli Gears - Cream
//Chasid
Picasso naken...
...Jag vill tipsa om en av de bästa fotoböcker som har gjorts. Fotografen David Douglas Duncan var en av Picassos närmaste vänner och han har gjort en bok som är väldigt naken och utlämnande om den gamla mästaren Picasso, boken heter Picasso Paints a Portrait och bilderna togs under två dagar i Picassos Villa La Californie på den franska rivieran år 1957. Ingen annan fotograf har lyckats fånga Picassos geni på ett sådant sätt som David. Det är mycket intressant att få följa Picassos arbete på nära håll och Davids bilder andas närvaro och respekt inför mästaren. De var så inne i sina arbeten att de knappt utbytte några ord. En man målade och en man fotograferade och resultatet blev fantastiskt.
Jag hittade mitt exemplar som är en orginalutgåva från 1958 för en hundralapp i en fyndkorg på ett antikvariat och det är en mycket inspirerande och givande bok som jag varmt kan rekommendera till de som är intresserade av rak och enkel fotografi. Boken finns även i nytryck från 1996 och borde gå att beställa i närmaste bokhandel.
Här kan du se några av Davids bilder på Picasso
Veckans skiva: The White Album - The Beatles
//Chasid
Jag måste erkänna...
...att jag blev lite sugen på de här grejerna!
http://www.blocket.se/vi/14459552.htm?ca=17_s
Hade det inte varit för att jag är digital idag så hade jag säkert slagit till! Reportage- och dokumentärfoto är mycket roligare med mätsökare, men det är å andra sidan riktigt tråkigt att scanna och retuchera bilderna (jag har fortfarande ca 1000 scannade diabilder som väntar på att retucheras)... Hoppas att Mamiya släpper en digital variant av Mamiya 7, då skulle det nästan vara värt att belåna huset för att köpa en...
Muslimsk familj i De Yaku (bilden är obeskuren)
Vill du se bilden i större storlek tryck här och klicka dig fram till Documentary Photos
Veckans skiva: White Album - The Beatles
//Chasid
Jag manipulerar inte mina bilder!
Den stora fördelen med foto är att man kan (ska) avbilda verkligheten precis som den är. Raka, enkla omanipulerade gatufoto, reportage- och dokumentärfoton är överlevande foton som kommer att bibehålla sitt värde även i framtiden. Jag ser foto som ett språk som förmedlar verkligheten till betraktaren. Därför har jag valt att inte manipulera mina bilder, bildmanipulation tar bort trovärdigheten ur bilden och stör språket till betraktaren. Jag anser att man är fotografiskt död som gatu-, reportage- eller dokumentärfotograf om man manipulerar sina fotografier genom att ta bort eller lägga till. Mina fotografier skapas främst i sökaren och bara i undantagsfall så beskär jag fotografierna i efterhand.
Jag tänker inte gå in på vad som är manipulation eller inte, att jag konverterar digitalkamerans färgfoton till svartvitt i PhotoShop räknar jag inte som manipulation, när fotona är i svartvitt så beror det på att jag bestämde mig för svartvitt redan innan jag tog fotot. Jag gör inte mer med fotografierna i photoshop än vad jag hade kunnat göra i ett traditionellt mörkrum med skuggning och efterbelysning. Men jag längtar efter en digitalkamera med svartvit sensor, det togs fram en sådan sensor för ett par år sedan och det vore trevligt om någon tillverkare ville sätta en svartvit sensor i en digital systemkamera eller varför inte en högpresterande digital kompaktkamera!
Det behövs fler fotografer som står upp mot manipulationshystering och väljer att fota rakt och enkelt utan smattrande slutare. Härmed ansluter jag mig till Den Nygamla Enkelheten eller Straight Photography som Bengt Björkbom brukar skriva!
Farfars veranda. En by utanför Joping, Cumming, Kina, 24 dec 2004
Här kan du se bilden i större storlek
Veckans skiva: White Album - The Beatles
//Chasid
Ps: Det finns givetvis fler fotografiska områden som inte heller ska manipuleras men jag har valt att inte ta upp dem i det här inlägget.
Vad är det som driver dig i ditt fotande?
Men anledning av att jag har fått frågan "-Vad är det som driver dig i ditt fotande?" några gånger, så tänkte jag försöka svara på den här i min blogg .
Den stora fördelen med foto gentemot måleri är att man kan (ska) avbilda verkligheten precis som den är. Med mina dokumentär och reportagebilder vill jag förmedla engagemang, närvaro och mycket kärlek till betraktaren, jag blir alltid lika glad när jag får kommentarer som är i linje med vad jag har tänkt med bilden i fotograferingsögonblicket, när jag får det så känner jag att jag har lyckats!
Eller som den gången som mina bilder grep tag i betraktarna på ett stort företag på ett sådant sätt att de skänkte en stor summa pengar så att livssituationen för en hel by med fattiga människor i Kina förändrades! Det är sådana stunder jag lever för, att få vara med att förändra med hjälp av mina fotografier. Jag bryr mig inte om att blir rik eller känd för mina fotografiers skull, det som driver mig är att genom kärlek till mina medmänniskor få förändra världen lite grann och göra den till en något bättre plats att leva på! Min lön är helt enkelt rapporterna och bilderna på alla leende och pigga barn som jag har fått ta del av efter mitt besök!
Tyvärr så blir det bara färre och färre tidningar som publicerar reportage och dokumentärbilder idag. Bilder på kändisar är tyvärr det som säljer tidningar och det tycker jag är en tragisk utveckling, det rena dokumentärfotot borde ha en framträdande roll i dagspressen. När man inte kan få pengar från tidningar så får man söka nya vägar att få in pengar på. Jag har tänkt sälja bilder från Kina i limiterad upplaga via IRISf64 och låta pengarna minus mina omkostnader och bildbyråns provision samt statens skatt gå tillbaka till de människor som jag har fotograferat!
Jag ler när jag tänker på att den här lilla söta tibetanska flickan kan dricka färskt vatten varje dag, tvätta sig, får de vitaminer som hon behöver och har en skola att gå till så att hon kan skaffa sig en bra utbildning och en framtid. Bara för att en fotograf och en journalist från det avlägsna landet Sverige besökte hennes lilla by i mitten av Kina en kall decemberdag år 2004 och rätt människor såg fotografierna och läste texten!
Vill du se bilden i större format klicka här!
Fler bilder från Kina finns i min portfolio och bland mina utställningar
Veckans skiva: The Gift - The Jam
//Chasid