"Måla med ljus"

Multireporter och opinionsbildare. Det som står i min blogg är mina högst privata tankar och åsikter.

Pimp my Camera part 2

Jag har fått en hel del frågor hur man bär sig åt när man byter kameraklädsel efter min förra blogg Pimp my Camera  Dem har jag tänkt försöka svara på här!
Först så har man en hel del pilljobb med att ta bort den gamla klädseln, särskilt klistret i kanterna är segt och svårt att ta bort, det gäller att få ytan ren (utan att skrapa bort lacken), ju renare yta desto bättre kommer den nya klädseln att fästa.

Här finns mer information om hur man går tillväga när man byter kameraklädsel och light seals:

Företaget som tillhandahöll produkten

Byte av kameraklädsel

Byte av "Light seals"



Det är helt klart värt allt pill när man får se slutresultatet!

Veckans skiva: Strangeways, Here We Come -The Smiths

//Chasid

Postat 2008-01-18 08:03 | Läst 16567 ggr. | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

Pimp my Camera

Nu har jag fått hem och monterat den nya ormskinnsröda kameraklädseln från Aki-Asahi.com som jag beställde till min Contax 137 MA. Det tog bara en vecka från beställningstillfället till leveransen från Japan! Aki-Asahi var ett mycket trevligt företag att göra affärer med, jag fick med en extra kameraklädsel till min Contax och en extra uppsättning med "light seals" som det heter på finska.

Kameran blev riktigt fin i sin nya klädsel! Jag ska ladda den med en rulle film och provköra den när det gråmulna vädret släpper taget och brister ut i solsken kryddat med 10-15 sköna plussgrader! Provbilderna kommer jag att redovisa i min blogg framigenom. Det ska bli skönt att köra lite analogt igen och få tillbaka spänningsmomentet i att vänta ett par dagar innan jag får se bildresultatet! Att få både negativ att stoppa i pärmen och en CD-skiva med bilderna på är inte fel, det bästa av två världar, där kan man snacka om backup! Läs mer om detta i min blogg Roots of photography

Totalkostnaden för kamera, ny klädsel, "light seals" nyservat objektiv, och en ny Contax kamerarem blev endast 955 kr! Det är inte klokt vilka fynd man kan göra på begagnade analoga kameror idag! Carl Zeiss optiken går även utmärkt att använda på Canons digitala fullformatare med hjälp av adaptrar, faktum är att Carl Zeiss optiken slår Canons motsvarigheter på många punkter!

Här finns information om hur man går tillväga när man byter kameraklädsel och light seals!


Contax 137 MA i ny skrud. Tillsammans med det lilla skärpevassa
Carl Zeiss Tessar T* 45/2.8 bildar kameran en fickvänlig enhet!


Så här såg kameran ut innan klädselbytet

Veckans skiva:
Strangeways, Here We Come -The Smiths

//Chasid
Postat 2008-01-15 12:08 | Läst 22278 ggr. | Permalink | Kommentarer (14) | Kommentera

Vad har han för kamera ...

...När jag är ute och fotograferar så stöter jag nästan alltid på dem, fotointresserade män i alla åldrar som på ett nyfiket avundsjukt sätt försöker se vad det är för fotoapparat som jag har. De beter sig på de mest märkliga sätt, en del vrider nästan nacken ur led, en del tittar i smyg och en del bara glor. Det är nog bara män som gör så, kvinnor verkar inte bry sig så mycket om vad man har för fotoapparat, men rätta mig gärna om jag har fel, det finns ingen regel utan undantag!

Om jag hade varit ute och gått med min fru hade jag förstått de nyfiket avundsjuka reaktionerna men nu rör det sig bara om något så totalt osexigt som lite metall, gummi, plast och annat chip chop som fogats samman till en fotoapparat. Jag är medveten om att jag har en digital fullformatare som inte tillhör vanligheterna, men det är ju bara ett verktyg för att skapa bilder med och inget som jag har köpt för att stila med. Den orsakade ett djupt hål i min plånbok men jag behövde fotoapparaten till den sorts bilder som jag tar. Visst en gammal hederlig Mamiya 6 eller 7 hade också fungerat men jag har tröttnat på att retuchera inscannade bilder och den digitala fullformataren ger mig trots allt större konstnärlig frihet.

<Edit 18:07> Finns det någon annan som råkat ut för samma fenomen som mig eller är jag den enda som råkat ut för nyfiket avundsjuka kamerabeundrare? Skriv gärna en kommentar/svar i så fall! <Edit 18:07>



Kampen mot betongen. Fullformatare + Leitz 35/2.0. 1/60, Bl. 11

Bilden gör sig bättre i stort förmat, för större bild tryck här 

Veckans skiva: Car - Peter Gabriel

//Chasid

Ps: De flesta av mina läsare väntade sig säkert en liten humoristisk gliring åt DHS och dess avknoppning Konstfotopoolen, men lugn bara lugn det kommer så småningom, jag behöver bara scanna några bilder först!

Är det någon mer än jag som saknar Bengt Björkboms utmärkta blogg? I dessa tider av populistisk pictorialism så behövs bloggen Straight Photography som en motvikt - Kom tillbaka från semestern Bengt, du behövs mer än någonsin!

Postat 2007-11-11 18:06 | Läst 15788 ggr. | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera

Analog krasch...

...Det händer allt som oftast att man läser om personer som råkat ut för hårddiskrascher och som i ett nafs förlorat fler års bildmaterial. Då hörs ofta en och annan kommentar om att hade du bara haft negativ eller positiv så hade det varit lungt.  

För ett par dagar sedan fick jag en beställning på en bild från Amalfi, jag sökte upp den inscannade bilden på en av mina hårddiskar men upptäckte att jag gjort ett misstag under inscanningen. Men jag har ju ett diaorginal tänkte jag och letade genast upp bilden för att göra en omskanning. Till min stora förtvivlan upptäckte jag att den bilden tillika om de flesta diabilder som jag har tagit de senaste fem åren har blivit utsatta för ett slags svampangrepp och de flesta bilderna är tyvärr bortom alla räddning...

Det är en hel del viktiga bilder som blivit förstörda, reportagebilder från Kina, bilder från bröllopsresan till Italien, bilder från Turkiet. Bilderna har förvarats torrt och mörkt allt enligt regelboken, äldre bilder som förvarats på samma sätt och ställe har klarat sig utmärkt. Jag tror att svampangreppett beror på ett dåligt labbarbete, men det är tyvärr inget som jag kan bevisa och labbet är nedlagt sedan 1,5 år tillbaka...

Som tur är har jag scannat in merparten av bilderna med en riktigt bra diascanner. Jag har de digitala diakopiorna sparade på dubbla hårddiskar samt på CD och DVD. Hade det varit för 10 år sedan som detta hade hänt så hade det varit en total katastrof, nu är det bara en katastrof och trots labbets slarv så kommer bilderna att leva vidare i många år till i digital form, de viktigaste har jag även printat ut på fotopapper som har minst 50 års hållbarhet!

Att hårddiskar kraschar så att många års bilder försvinner händer allt för ofta, men analoga krascher är desto ovanligare, man vill ju gärna tro att analogt material som förvaras på rätt sätt ska överleva riktigt länge... Det är väl som så att vill man fota med diafilm idag så får man nog se till att framkalla filmen själv för att slippa allt labbslarv.

För att förekomma kommentaren "Använd Kodacrome så slipper du alla problem!", så gör jag redan nu tillägget: Kodacrome använder sig av en direkt miljöfarlig framkallningsmetod, det är den främsta orsaken till att jag inte använder Kodacrome längre! Jag slutade använda Kodacrome för fem-sex år sedan pga miljöaspekten och allt för stort slarv vid framkallningen, repor och fixfläckar är inget som jag vill ha på mina bilder...



Hamnen i Amalfi. En av alla mina diabilder som blivit förstörd pga dålig framkallning.


Dagens skiva: Fleetwood Mac In Chicago 1969

//Chasid
Postat 2007-10-24 09:20 | Läst 13225 ggr. | Permalink | Kommentarer (6) | Kommentera

Nikon D3 och kantskärpan...

...Det är verkligen kul att det har blivit fler spelare i fullformatssegementet! Även om D3'an i princip är en ren presskamera så kommer det fler fullformatsmodeller från Nikon framöver. Ett rykte som har bekräftats från Nikon är en kommande 5D dräpare från Nikon, du kan läsa mer om detta på Johan Ericsons blogg: http://www.fotosidan.se/blogs/photo/11991.htm

Det ska bli intressant och se om Nikon D3 får samma vidvinkelbekymmer med vinjettering och kantskärpa som Canon har, eller om de har kommit på någon fiffig lösning på problemet. Har de inte kommit på någon lösning så har ju Nikon tillgång till finfin vidvinkeloptik från Carl Zeiss som har både bra kantskärpa och minimal vinjettering. Det var definitivt ett smart drag av Nikon att upplåta licensen till Carl Zeiss så att de mest kräsna optikköparna har kvalitetsalternativ. Ett objektiv som det ryktas om blir nästa släpp till Nikon är det utmärkta Carl Zeiss T* 21/2.8. Man kan säga att cirkeln blev sluten när Carl Zeiss började tillverka optik till Nikon. Robert Capas första Nikonkameran var en kopia på en Tysk Contax.

Jag har tidigare spekulerat om att Leica ska göra en Zeiss och börja tillverka optik till Nikon. I så fall skulle det säkert inte bli några billiga objektiv, men kvaliteten på dem skulle vara kompromisslöst superb och definitivt fri från de statussänkande måndagsexemplaren som Canon brottas med på sina dyra L-objektiv, det är skandal att en firma som Canon kan släppa så mycket dyr optik som inte håller måttet (mer läsning om detta finns på diskussionsforumet här på Fotosidan och på Dpreview). Om ut i fall att Leica börjar tillverka R-optik till Nikon så får Canon svårt att hänga med på det vidvinkliga prestigetåget. Visst Canon har utmärkt egentillverkad optik från 85 mm och uppåt som står sig väl mot Carl Zeiss och Leica men det har även Nikon.

Nu kommer jag inte att byta märke, jag tillhör inte dem som springer kors och tvärs över märkesvägen. Canon har har helt klart sina fördelar, den stora fördelen för mig som inte har så fet plånbok är alla de utmärkta billiga, begagnade Carl-Zeiss och Leitzobjektiven som med hjälp av adapter går att köra på Canon, de tar lite längre tid att ställa in, men jag har inte bråttom.  

Det är onekligen kul att Nikon reste sig på åtta och förmodligen kommer att bli en riktigt hård nöt för Canon att knäcka på alla områden från amatör till proffs, detta kommer att leda till en konkurrenssituation som i sin tur leder till att vi får ännu bättre verktyg för vårt kreativa skapande - för det är bra bilder som det handlar om i slutändan och inte tekniska specifikationer eller chip chop - Det är inte kameran som gör bilden utan fotografen om man får använda sig av en gammal klycha!



Parkeringshuset Abisko, Leitz Summicron 35/2.0. Inte ultimat
kantskärpa men nästan. Bl. 8

För bild i större format klicka på denna text.


Dagens skiva: Best Of Mississippi John Hurt on Vanguard (Live)

//Chasid

Ps: Jag har fått en förfrågan om att skriva min blogg på engelska, men det kommer jag inte att göra, möjligtvis kommer det ett inlägg på världsspråket Yiddish! Yiddish påminner om tyska fast med en stor portion humor!
Postat 2007-10-23 09:20 | Läst 14274 ggr. | Permalink | Kommentarer (4) | Kommentera
Föregående 1 ... 3 4 5 ... 6 Nästa