Måndag efter PLANKET
PLANKET tog nästan musten ur mig. Den stora utomhusutställningen på Södermalm i Stockholm i helgen var verkligen en snurrande karusell av människor, möten och bilder, bilder, bilder.
Jag visade en ”förtitt” av bilder från en kommande utställning på Galleri Fotografi i slutet av september. Ett mer än 50 år gammalt material från en tid då mitt Södermalm såg helt annorlunda ut än idag, med andra människor och andra sociala villkor.
Men nu är det måndag förmiddag och jag har landat efter lördagen och söndagens fotografiskas turbulens.
PLANKET handlade om 300 fotografers bilder i en salig blandning, högt som lågt huller om buller, guldkorn och skräp.
Svårt att smälta i all hast.
Men vad kommer jag att komma ihåg och vad har jag lagrat i mitt minnes hårddisk?
Två arbeten. Två fotografer.
Två material, ett aktuellt reportage från helvetet i Ukraina av Meli Petersson Ellafi och ett omfattande arbete från det tidiga 90-talets Sydafrika av Ulf Berglund.
Bilder som stannar kvar och berör mig på riktigt. Som bör ses i tryck eller på vägg och inte på Instagram eller facebooks hastigt försvinnande bildflimmer. Bilder som kräver koncentration av sina betraktare.
Meli och Ulf alltså.
Ödmjuka som människor och som fotografer och samtidigt fullständigt närvarande i sina arbeten.
Det är sällan jag säger det, men deras bilder på PLANKET förtjänar det:
Världsklass.
Och så här ser Meli och Ulf ut - OBS, det är inte mina porträtt, jag lånade dem från deras egna hemsidor
Stiliga och starka porträttstudier du bjuder på!
/per-erik
/Gunnar S
hörs/per-erik
Ha det gott
/Gunnar S
/per-erik