Om gamla negativ och scanning
En bild av en människa jag tänker på ibland. Vi bodde tillsammans i kollektiv på 70-talet....
Men innan jag fortsätter....först ett långt inlägg om hur jag scannar negativ.
Jag har i princip alltid fotograferat i svartvitt sedan mitten av 60-talet. Det har resulterat i ett icke oansenligt antal negativ, mest småbild men också i mellanformat. Utan skryt så handlar det om tusen och åter tusen negativ. Med få undantag är det också negativ som jag själv framkallat i ur och skur. En uppräkning av de framkallare jag använt känns som en historielektion i analog fotografi ; D-76, Rodinal, Emofin, High Sensitive och diverse egna recept med mer eller mindre lyckat resultat. Allt för att få fram bildens tekniska kärna - det perfekta negativet
Filmerna har varit Tri-X, Plus-X och allehanda Agfa-rullar. Massor av rullar. Jag började fotografera när man kunde köpa Tri-X på storrulle och ladda Leica- och Nikon-kassetter själv. Då kröp priset ner under två spänn rullen....
Allt är sparat i vaxade negativark i pärmar. Den som fotograferat länge vet hur det brukar se ut. Pärm efter pärm. Mitt arkivs hjärta. Kopiorna däremot har kommit och gått genom åren, somligt sparat, annat borta. Men det har handlat om hundratals, ja tusentals timmars arbete i mörkrum.
Analogt, analogt, analogt... ett pyssel som unga heldigitala fotografer bara kan ana vidden av.
Så förändrades allt och med betydande möda lärde jag mig digital bild och bildhantering. Att kamerorna har blivit bättre och bättre, skapare och med extremt fin upplösning förstod jag snabbt. Men det har varit en smärtsam resa för min del eftersom jag "tänker" analogt.
Nåväl, nu är jag där. Digitaliserad.
Tycker att jag begriper digitalkamerans fördelar och hantering. Min gamla Nikon F, den kamera jag köpte 1968 och alltid använt, vilar som pensionär i ett skåp. Men optiken har jag kvar. Främst en 35;a och en 28:a. Underbar optik, i princip olutslitlig.
Och det bästa är att den gamla optiken - som med åren har kommit att bli en del av mitt centrala nervsystem, också funkar till min största kamerainvestering någonsin- en svindyr Nikon Df. Fullformatskamera med en fantastisk senor. Med "känslan" hos en "äkta" Nikon. Den är förvisso inte den perfekta kameran i alla avseenden. Men nästan, och nästan får duga.
Så var det det där med analoga negativ i den digitala världen. Naturligtvis gjorde jag som alla andra. Köpte en scanner och började mata negativen genom lådan för att få in dem i det digitala arkivet på hårddisken. Katastrof var det första jag upplevde. Fullständigt obegriplig teknik. Mängder av inställningar i mjukvaran som jag inte begrep. I det här fallet hade jag köpt jag en Plustek-scanner för dyra pengar och en mjukvara från Tyskland vid namn Silverfast. Men hur jag än försökte blev det bara "sådär". För mycket, eller för lite kontrast. Taskig "bredd" på tonskalan. inte samma "kornkänsla" osv. Efter en massa dragande i spakarna blev det på sin höjd ett hyfsat resultat. Framförallt insåg jag att skulle ta häften av mitt kvarvarande liv att scanna in den mängd negativ jag avsåg.....
Förtvivlan. Stor förtvivlan.
Så började jag tänka efter.... varför inte använda nya fina kameran som scanner? Alltså helt enkelt plåta av negativen. Nej, det funkar inte så någon. Det blir för hårt, för tunt, fel, fel fel sa andra.
Men det brydde jag mig inte om. Började testa. Testade igen. Olika exponeringar och framför allt testade jag HDR för att få en så "bred" tonskala som möjligt.
Och nu tror jag att jag kommit fram till en modell som passar mig. och som "scannar" med en jäkla fart.
Så här gör jag:
Kameran - en fullformatare, sitter förankrad på ett stadigt reprostativ. Negativet lägger jag i en klassisk negativavmaskningsram på ett upp och nedvänt lamphuvud från en kass gammal förstoringsappart som jag köpte för en femtiolapp på Blocket. Kondensorn i lamphuset tog jag bort, klädde insidan med hushållsfolie för att sprida ljuset, la in ett frostat glas för ännu mer ljusspridning och lampan bytte jag till en lågenergidito för att reducera värmen. Det skulle säkert fungeraa bra med ett litet ljusbord också. Det viktiga, som vid all repro, är att "filmplanet" i kameran (dvs sensorn) ligger i våg med negativet. Eftersom det handlar om småbild finns inte mycket att spela på. Ett vattenpass för en hundralapp sitter också i kameran blixtsko för att hålla koll på att allt är i våg.
Till sist - och nog så viktigt, en bra optik. I mitt fall ett Micronikkor AF 105 mm
Den optiken kryper ner till 1:1 och kan därför fylla ut hela fullformatssensorn (16 megapixlar) och med bländare 8-11 tecknar den snorskarpt ända ut i hörnen.
Ok - så till själva arbetet.
Först och främst måste riggen stå så stadigt som möjligt. I mitt fall på golvet för att inte "vibrera" under exponeringen. Det handlar om mikromillimetrars darr som också synligt påverkar resultatet under själva exponeringen. Det tog en stund att fatta detta hur små marginaler det handlar om. I princip skulle det säkert gå att använda ett stativ istället för en reprorigg men jag tror resultatet skulle bli lidande just på grund av de små vibrationerna.
Jag drar också ner persiennerna, släcker all beslyning osv för att inte exponeringen skall störas av ströljus.
Själva exponeringen/exponeringarna sköter jag via skärmen på datorn. Mjukvaran heter Nikon Camera Control Pro 2, har Live view och på skärmen övertar mjukvaran i stort sett samtliga kamerans funktioner, inklusive finjustering av skärpan vid autofukus. Men Live view drar en hel del ström och därför får kameran också sin ström via en batteriadapter.
Därefter är det bara att börja mata negativen. Justera och exponera. Kameran är inställd på bländarförval och exponeringarna blir i stort sett alltid perfekta. I några fall brukar jag ta tre exponeringar med något stegs över-underexponering, s k HDR, för att slutligen få ett så stort tonomfång som möjligt på negativet. men det är oftast överkurs.
Det bästa i kråksången är att exponeringarna sparas i RAW-format och snabbt transporteras in i Photoshop, Lightroom och mitt digitala kopieringsrum - den utsökta programvaran Silver EFX Pro.
Under alla år jag stått i analoga mörkrum, pjattat, efterbelyst och blaskat, har jag aldrig kommit i närheten av de möjligheter som just Silver EFX erbjuder den digitala kopisten.
Det är ett fantastisk program helt enkelt. Riktigt riktig lysande.
Och nu till det viktigaste - behandlingen i RAW
När väl negativet är exponerat i RAW-format uppstår alla möjligheter att inom rimliga gränser hantera tonkurvor, skärpa etc. Med vanan från den analoga tiden går detta hyfsat snabbt. Jag vet hur jag vill ha negativet sedan gammalt. Föutsatt att datorns skärm är riktigt injusterad går denna process också snabbt. Jag har full koll helt enkelt, samtidigt frihet att göra olika "testnegativ". När jag sedan öppnar negativen i antingen Photoshop eller Lightroom blir det en enkel procedur att omvandla den negativa filen till en positiv bild.
Skärmbilden ovan är alltså första steget efter att kameran exponerat negativet, dvs justeringen i Camera Raw. Efter att ha jobbat en stund med bilden i Photoshop/Lightroom och Silver EFX blir den så här:
Bilden är nu som jag vill ha den, så som jag minns den när den togs en råkall morgon i ett kurdiskt flyktinglägen i norra Irak. Jag tog den med min gamla analoga Nikon F, 35:an och Tri-X. framkallade filmen i D-76. När jag skriver ut den med Epson-skrivare i 24x30 och jämför med en analog kopia jag själv gjorde utifrån samma negativ ser jag nu samma korn, samma skärpa och samma valörer. Bilden är som jag vill ha den helt enkelt. Fast från ett digitaliserat negativ och helt kopierad på skärm.
Men det digitala negativet skulle iofs kunnat gå att manipulera ytterligare, mörkare, ljusare, skarpare, mjukare. Den observante ser också att jag retuscherat bort en jackas snörning som på negativet (jmf medf skärmbilden) skymmer kvinnans högra öga. Jag har också valt att lägga bakgrunden en aning mer i oskärpa än vad negativet visar via lagerhantering i Photoshop. Detta är förändringar som inte hade varit görbara i det analoga mörkrummet. I alla fall inte utan stor ansträngning.
Med detta sagt avslutar jag detta blogginlägg. Jag tror mig ha funnit ett effektivt sätt att hantars stora svartvita negativmängder snabbt och effektivt utan att ge avkall på fotografiets kärna - negativets kvalitet.
Tjejen på översta bilden?
Hon hette Kicki och vi umgicks en hel del för länge sedan... bilden tog jag med min gamla Nikon F, min 35:a och Tri-X-filmen framkallade jag i High Sensitive.
Nu är även det negativet digitaliserat enligt metoden jag har beskrivit.
Vart Kicki tog vägen har däremot jag aning om.....
Jag själv har en Panagor diaduplikator från 70-talet utan optik och kopplar på ett
35-makro.Fördelen med den är att jag behöver inget fast stativ och kan välja ljuskälla.
Vanligt dagsljus är bäst.
Sen har jag som du,en del gamla gluggar som håller hög klass fortfarande.
De flesta är Takumarer som på sin tid kallades "fattigmansleica" pga sin extremt höga kvalitet.
Har förresten köpt en gammal Spotmatc II på Ebay i nyskick för några hundralappar.
Nu blir det analogt i vår.
/Thomas
mvh/per-erik
Tack för att du tog dej tid att skriva det omfattande inlägget!
/L
mvh/per-erik
Då det gäller det här med digitalisering av bilder tror jag att din metod med att reprofotografera är utmärkt. Vad det sedan gäller själva bildbehandlingen, så har jag aldrig förstått alla dessa special och mastodontprogram som folk belastar sig med. Jag använder ett litet ACDSee program som levererades med Leicas kompaktkameror för sådär fem år sedan. Det har en stor uppsättning synnerligen användarvänliga släpgrafer för alla bildfaktorer. Om det är något alldeles extra svårt att pilla med, så öppnar jag Photoshop - men så länge som möjligt undviker jag det knöliga programmet.
Jag kanske skall tillägga att med mitt enkla men lättanvändna ACDSee klarar jag ett fullgott resultat vid skanning av Kodacrome, som egentligen kräver en speciell programvara som helt avviker från skanningen av annan färgfilm.
mvh/per-erik
Förresten - tjejen du visar på bild. Jag känner igen både utseende och namn. Det var inte kollektivet i Stocksberg som du häckade på?
Jag som har mappvis med s-v negativ från den "analoga tiden", bilde som jag gärna skulle digitalisera och jobba vidare med.
Tack!
- hawk
mvh/per-erik
mvh/per-erik
Visst funkar det bra!
Tack för tipset om förinställningen i Lightroom.
mvh/per-erik
Jag använder ett Nikkor 60 Micro tillsammans med Nikkor Diaduplikator ES-1
Har inte testat den med negativ än
Sedan har jag en SB 900 med en softbox bakom som jag utlöser med hjälp av den inbyggda blixten
Tycker båda de svartvita bilderna är starka porträtt med känsla
Tack för att du gillade bilderna.
mvh/per-erik
/Niklas
mvh/per-erik
mvh/per-erik
mvh/per-erik
Dock inte lika många negativ, haha!
Det ända som slog mig var att man sliter ut sin kamera "ganska" snabbt, kanske finns spegellösa kameror som gör jobbet lika bra?
Bara en tanke :)
Men viktigast är en bra sensor och skarp optik.
mvh/per-erik
Hur som helst! Snygga bilder och bra inlägg med nyttig info!
mvh/per-erik
Intressant, chosefritt och utan effektsökeri.
/Jörgen
mvh/per-erik
mvh/per-erik
Vi litet äldre har en del att lära ser jag... ;)
Men jag har i alla fall använt flera olika framkallare under åren...
Två i alla fall....
Och numera använder jag även PS! 7.0! :)
/Bengan
Ps. De e mycket tekniksnack numera! ;) :)
hörs/per-erik
Svartvitt:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/346720/3079595.htm
Dia:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/346720/3079586.htm
Färgnegativ:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/346720/3103125.htm
Dessa är alla med blixt. Problemet med det har varit att skuggorna i diabilderna har blivit för mörka. Har provat ta några bilder nu med ljusbordet och verkar bli bättre resultat nu, men behöver mera test.
mvh/per-erik
Jag använder i princip samma metod med den skillnaden att jag har bälg och ett 70mm förstoringsobjektiv. Blir mycket bra, RAW-bilderna "känns" bättre än originalt!
Men jag har bara prova med dia. Har du provat med färgnegativ?
JH
Väldigt snabbt och enkelt som grundinställning. När jag sedan ska använda en bild gör jag en individuell justering.
Är nyfiken på din erfarenhet av HDR. Får man ut så mycket mer ur diat då? Justerar du resp delbild innan samman-slagningen? Kan tänka mig att skuggorna behöver mer kontrast annars blir det väl bara grått?
Med vänlig hälsning
Lennart