TÅG SOM TÅG?
***
Ett tåg är ett tåg är ett tåg
Das Ding an sich, typ
Eller?
*
Det tåget får vi aldrig se - jag menar Kants Der Zug an sich
Vi färgar allt vi ser så det passar vår värld, våra erfarenheter
Tåg eller människor, allt ser vi genom våra färgade glasögon
Och utan att tänka ser vi det vi vill se för då stämmer den, vår egen värld
*
Finspång har en liten järnvägsstation, faktiskt en väldigt liten station
Där går tåg ibland, det kan vara ett om dagen, åtminstone vissa dagar
Vilken sorts tåg? Det har jag också undrat
Och vart tar dom vägen? Det har jag undrat ännu mer
I förrgår försökte jag kolla
*
Det såg fint ut, längst fram stod en tjej, utkik eller förare, vet ej
*
Ett kort tåg var det, lok och fyra täckta, mörka vagnar, längst bak en kille, okänd last
*
Lite längre bort stod några andra vagnar, glömda av både stinsen och världen, dom stod däri fjol också
Av någon konstig anledning fick dom mig att tänka på Den illustrerade mannen av min älsklingsförfattare inom sf, Ray Bradbury
*
Där finns så många fina detaljer att se alltmedan gräset fortsätter växa
*
Omkring dom växer skogen och slyn allt närmare
*
Och dom sneglar längtansfullt mot dom rena spåren, dom dom inte står på utan dom som leder ut från ingenstans till någonstans
*
Men dom står övergivna där dom står och när eftermiddag övergår i skymning ändrar dom sakta färg
Tydligast syns det därnere där dom fortfarande har kontakt med marken
*
Och medan skymningen faller fortsätter skogen och slyn att växa, tätare och tätare, fortare och fortare
*
Och snart har ytterligare ett tåg försvunnit från den väldigt lilla järvägsstationen i Finspång
*
***
i Boden 1978-87,Vännes 1997 och 2001 till green-cargo.
Ombyggd till T44R 351.
En viktig järnväg för industrierna tidigare kanske turbiner och
andra produkter går mest med lastbil numera?
En del verkar gå på järnväg iallafall.
Fint reportage med bilder.. mvh //Bo-Lennart
Tågen går till Kimstad, där den här smalspåriga järnvägen ansluter till stamnätet. Tidigare gick järnvägen , från Kimstad sett, vidare upp till Grytgöl. Nej fel, det är bredspårigt Kimstad-Finspång, det var smalspårigt sen upp till Grytgöl, så var det.
Som du förstås förstått roade det mig att försöka göra lite sagostämning eller Ray Bradburystämning i den här bloggen! :-) / Björn T
PS Tack för trevlig kommentar!
Hoppas att utkikstjejen inte behövde stå där framme så lång sträcka, kan bli kallt då. ;)
När jag började på järnvägen var det en utbildad lokförare som körde pluss tre man som skötte växlingen. Det fanns ingen radio på den tiden så var det långa rader måste en man kliva av på mitten av tågsättet för att repetera signalerna.
Det är damen som kör. Hon har radiostyrningen på magen. På järnvägen gäller uppsikt framåt. Backar hon med vagnarna så är det mannen som ger order men fortfarande hon som kör. Här har man nog hämtat vagnarna på någon industri och skall till bangården för att sättas in i något tåg. Här från Gävle gick dom oftast till malmö - Helsingborg och vidare till Tyskland. Radiostyrnigen tillverkas i Björbo, en plats som du säkert känner till.
Sten
Det som fick mig att fantisera lite runt tåget är ett gäng vagnar som blivit stående många år på de få stickspår som finns och där slyn håller på att ta över. Gissar att det inte fins ngt behov av dessa vagnar på annat håll. Hälsningar/ Björn T
Hälsningar//GöranR
Jag som älskar detta med tågbilder.
Du visar här en del av vår viktiga historia om tåg och spår.
Så var det en gång
men även så här är det i dag.
Mycket bra jobbat som de brukar säga på spåret.
Gun-Inger