Bilder, tankar och reflektioner jag gärna delar. Både lek och allvar och framförallt mer hjärta än förstånd

FORTFARANDE ÅNGLOK - LUDVIKA

***

Stockholmsbanan (Ludvika-Smedjebacken-Västanfors-Västerås----)  gick alldeles utanför läroverket i Ludvika, jag kommer väl ihåg ånglokens frustande medan dom långsamt accelererade. Bilderna är tagna våren 1956 men inte med Roboten, dom här har 24x36-format. Jag vet att jag då och då lånade hem någon kamera från fotoaffären, bla en Retina IIa kommer jag ihåg. Där fanns många redan begagnade kameror som folk som bytt upp sig sålt, precis som jag brukade göra.

*

Stationen är ju elektrifierad och klar men ångloken gick fortfarande i trafik. Kanske fanns det någon delsträcka som inte var klar, kanske var det bara att man utnyttjade redan gjorda lokinvesteringar i stället för att köpa nya elektriska lok rakt av. Förutom att den grundläggande bildkvalitén inte är så mkt att skryta över såg den här filmen ut som jag hade tömt en dammsugarpåse  där filmerna hängde på tork. Jag har i datorn plockat en stor mängd små och stora prickar i alla former, det finns följaktligen mkt artefakter i bilderna. Ändå är det ju lite nostalgi att kunna visa egna bilder på ånglok i vanlig trafik.....

*

Persontåg åt Stockholmshållet är det

*

Här lämnar det stationsområdet. Till höger ytterligare ett ånglok

*

Och här ett tredje

*

På samma film finns en ruta med fotografen, säkert fotad av kompisen Jan som också finns på samma film. Femton år.....

*

***

Inlagt 2021-02-24 23:01 | Läst 4012 ggr. | Permalink

"Hej Björn. Det är ren nostalgi - superbilder. Jag låg i sängen i 9 månader - på ryggen när jag var 11 år på ortopediskt sjukhus i Köpenhamn. Men jag hade en fantastisk utsikt över DSB: s enorma rangerområde. Vid den tiden lärde jag mig och kunde komma ihåg alla lokens litr-nummer och deras namn. Det var den stora "adspredelse" och läkare och sjuksköterskor blev förvånade över min kunskap. Med många vänliga hälsningar från Erik. PS: DSB stoppade med ånglok 1970. (Danske Stats Baner)"


(visas ej)

Vad heter hufvudstaden i Sverige?
Oj vad det ryker. Inte att undra på att det blev prickar på filmen (jag bara skojar).

Jag åkte ångloksdrivet i Danmark ungefär samtidigt, tyckte att det var otidsenligt men spännande med ånglok, fick skräp i ögat då jag kikade ut. Så här i efterhand har jag insett att Danmark ju inte hade vattenkraft, så det var väl lika bra att använda kolet direkt i loket i st f omvägen med elektricitet.
Svar från Khalad 2021-02-25 20:34
Hej Måns, att jag inte tänkte på det! Tror dom stora stambanorna i södra halvan av Sverige .elektrifierades ganska tidigt så jag förstår att det kanske verkade lite omodernt. Kommer väl ihåg lukten och känslan när vi åkte från Falun och hälsade på mormor o morfar i Deje (Värmland) med tåg :-)
Hej! Fina bilder från Ludvika C en bra dokumentation av lok och järnvägsmiljön.
Kollade på Svenska Lok det är ett B lok levererat från Nohab så sent som 1943
loket finns kvar hos Stockholms Kultursällskap för Ånga och Järnväg.
Svar från Khalad 2021-02-25 20:35
Tack för det! Alltså ett ganska nytt lok egentligen, kul att höra att det finns kvar!
Hejsan1 Trevligt med bilder från forna tiders järnvägsdrift. T GOJ det anrika järnvägsbolaget hade också trafik från Ludvika med ångloksdrift fram tom. sista dec. 1955 om jag inte missminner mig därefter eldrift . då hela sträckan Grängesberg- Oxelösund var ombyggd för eldrift. Intressant med 2-axlig malm/bulkvang./NE
Svar från Khalad 2021-02-25 20:44
Tack Nils-Erik, det minns jag väl, Trafikaktiebolaget Grängesberg Oxelösunds Järnvägar minsann. Malmen gick ju från gruvorna Grängesberg tilll Järnverket i Oxelösund. Undrar om inte TGOJ ingick i dåvarande Grängeskoncernen, det gjorde i varje fall både gruvorna i Grängesberg och stålverket i Oxelösund. Den koncernen köpte så småningom också Metallverken där jag jobbade. Du har säkert rätt om elektrifieringen av den sträckningen RC-loken hade väl bra mkt bättre dragkraft. Att dom här bilderna ändå är från våren 1956 är jag hyfsat säker på.
2021-02-25 09:17   Mats U
Hej!
Jättehärliga bilder! En tid då tågen och järnvägen var en levande "organism" som gjorde att staden levde och hördes. Förstås på gott och ont, men arbetstillfällen skapade det! En liten notering. Bildtext till bild nr 2: Här lämnar det stationsområdet. Till höger ytterligare ett ånglok.......och sen bildtext till bild nr 3: .....rimligtvis just detta

Det är inte samma ånglok på dom bilderna. Om Du tittar på delen framför de stora hjulen så är det annorlunda. Inte världens viktigaste, men är man tågnörd så är man....;-)
Svar från Khalad 2021-02-25 09:49
Tack Mats, för kommentar och rättelse. Då är det alltså tre ånglok på stationen vid samma tillfälle, ännu roligare Jag har ändrat texten under bilderna som din rättelse berör :-)
Ett likadant lokomotiv som i den första bilden står på JÅÅJ museum i Åmål. Det sägs var det enda kvarvarande exemplaret i Sverige. Fullt fungerande dessutom.
Svar från Khalad 2021-02-25 20:52
Har sett av kommentarerna att det är ett B-lok, tack Thomas! Har googlat och ser att loket på bild 1 med numret 1696 byggdes av Nohab 1943, beställare var SWB, Stockholm Westerås Bergslagens Järnvägar och det .står nu i Sthlm precis som Bo-Lennart skriver, tack Thomas !
N Thomas Meldert 2021-02-26 07:40
Jag borde ha skrivit att det är det enda i drift.
https://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/222370/2640719.htm
Härliga bilder allihop. Vilken snygging på slutet:) Ångloksbilderna är helt i min smak också. Tredje är ett J-lok i alla fall, så mycket ser jag.
Hälsningar, Bjarne
Svar från Khalad 2021-02-25 21:10
Tack Bjarne, det är ju lite ditt område ja! Att tredje bilden visar ett J- lok är ingen annan som sagt, trevligt att få veta. Och lite James Dean- stuk på håret skulle det visst vara :-)
Sträckan Ludvika-Frövi tillhörde ju TGOJ och blev färdigelektrifierad i juni 1956 och Ludvika-Fagersta som tillörde SJ i december 1956. Våren 1956 hade alltså inte den elektriska driften kommit igång än men ledningarna var uppsatta. På bild 2 ser det ut att vara ett ånglok från TGOJ.

/Gunnar
Svar från Khalad 2021-02-25 21:53
Vad roligt, då verkar det stämma bra alltså! Imponerad av all kunskap som finns, det är inte mkt man ser av det loket......Tack för trevlig kommentar!
Oj oj vad trevliga och fina bilder! Det är något speciellt med ånglok som frustar och pustar. Vi har en föreningar här i Stockholm som brukar lufta sina gamla ånglok och erbjuda turer. Har bara fotot dem än så länge dock.

MvH
Johnny
Svar från Khalad 2021-02-25 21:55
Tack för det Johnny! Ångloken lever liksom :-)
Hej Björn.
Det är ren nostalgi - superbilder.
Jag låg i sängen i 9 månader - på ryggen när jag var 11 år på ortopediskt sjukhus i Köpenhamn. Men jag hade en fantastisk utsikt över DSB: s enorma rangerområde. Vid den tiden lärde jag mig och kunde komma ihåg alla lokens litr-nummer och deras namn. Det var den stora "adspredelse" och läkare och sjuksköterskor blev förvånade över min kunskap.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
PS: DSB stoppade med ånglok 1970. (Danske Stats Baner)
Svar från Khalad 2021-02-25 21:58
Tack Erik! Kan väl förstå att det fångade ditt intresse, vad kunde du göra? Hur fick du tag i all info, jag menar , det var ju liksom inte bara att googla på en mobil?
Erik Madsen 2021-02-25 23:00
Hej igen.
Jag var på "Gigtsanatoriet" i Skælskør när jag var 7 år och det enda barnet. Lyckligtvis fanns det en kvinnlig patient som var lärare och hon lärde mig att räkna, skriva och särskilt läsa. Sedan dess har jag läst väldigt mycket hela mitt liv. Vid OH i Köpenhamn var vi många barn och här var lite "skolning" jag kördes ner till undervisning i sängen. På sjukhusbiblioteket kunde jag låna böcker om allt - även om tåg.
Vänliga hälsningar. Erik.
PS: Ledsen för den långa förklaringen innan jag kom till det slutliga svaret :-)
Svar från Khalad 2021-02-26 10:12
Biblioteken är guld värda, fortfarande! Tack Erik!