FORTFARANDE ÅNGLOK - LUDVIKA
***
Stockholmsbanan (Ludvika-Smedjebacken-Västanfors-Västerås----) gick alldeles utanför läroverket i Ludvika, jag kommer väl ihåg ånglokens frustande medan dom långsamt accelererade. Bilderna är tagna våren 1956 men inte med Roboten, dom här har 24x36-format. Jag vet att jag då och då lånade hem någon kamera från fotoaffären, bla en Retina IIa kommer jag ihåg. Där fanns många redan begagnade kameror som folk som bytt upp sig sålt, precis som jag brukade göra.
*
Stationen är ju elektrifierad och klar men ångloken gick fortfarande i trafik. Kanske fanns det någon delsträcka som inte var klar, kanske var det bara att man utnyttjade redan gjorda lokinvesteringar i stället för att köpa nya elektriska lok rakt av. Förutom att den grundläggande bildkvalitén inte är så mkt att skryta över såg den här filmen ut som jag hade tömt en dammsugarpåse där filmerna hängde på tork. Jag har i datorn plockat en stor mängd små och stora prickar i alla former, det finns följaktligen mkt artefakter i bilderna. Ändå är det ju lite nostalgi att kunna visa egna bilder på ånglok i vanlig trafik.....
*
Persontåg åt Stockholmshållet är det
*
Här lämnar det stationsområdet. Till höger ytterligare ett ånglok
*
Och här ett tredje
*
På samma film finns en ruta med fotografen, säkert fotad av kompisen Jan som också finns på samma film. Femton år.....
*
***
Jag åkte ångloksdrivet i Danmark ungefär samtidigt, tyckte att det var otidsenligt men spännande med ånglok, fick skräp i ögat då jag kikade ut. Så här i efterhand har jag insett att Danmark ju inte hade vattenkraft, så det var väl lika bra att använda kolet direkt i loket i st f omvägen med elektricitet.
Kollade på Svenska Lok det är ett B lok levererat från Nohab så sent som 1943
loket finns kvar hos Stockholms Kultursällskap för Ånga och Järnväg.
Jättehärliga bilder! En tid då tågen och järnvägen var en levande "organism" som gjorde att staden levde och hördes. Förstås på gott och ont, men arbetstillfällen skapade det! En liten notering. Bildtext till bild nr 2: Här lämnar det stationsområdet. Till höger ytterligare ett ånglok.......och sen bildtext till bild nr 3: .....rimligtvis just detta
Det är inte samma ånglok på dom bilderna. Om Du tittar på delen framför de stora hjulen så är det annorlunda. Inte världens viktigaste, men är man tågnörd så är man....;-)
https://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/222370/2640719.htm
Hälsningar, Bjarne
/Gunnar
MvH
Johnny
Det är ren nostalgi - superbilder.
Jag låg i sängen i 9 månader - på ryggen när jag var 11 år på ortopediskt sjukhus i Köpenhamn. Men jag hade en fantastisk utsikt över DSB: s enorma rangerområde. Vid den tiden lärde jag mig och kunde komma ihåg alla lokens litr-nummer och deras namn. Det var den stora "adspredelse" och läkare och sjuksköterskor blev förvånade över min kunskap.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
PS: DSB stoppade med ånglok 1970. (Danske Stats Baner)
Jag var på "Gigtsanatoriet" i Skælskør när jag var 7 år och det enda barnet. Lyckligtvis fanns det en kvinnlig patient som var lärare och hon lärde mig att räkna, skriva och särskilt läsa. Sedan dess har jag läst väldigt mycket hela mitt liv. Vid OH i Köpenhamn var vi många barn och här var lite "skolning" jag kördes ner till undervisning i sängen. På sjukhusbiblioteket kunde jag låna böcker om allt - även om tåg.
Vänliga hälsningar. Erik.
PS: Ledsen för den långa förklaringen innan jag kom till det slutliga svaret :-)