Bilder, tankar och reflektioner jag gärna delar. Både lek och allvar och framförallt mer hjärta än förstånd

DET HÄNDER.....

***

....allt oftare att jag känner mig som den gammelman jag är. Just ordet gammelman har för mig en alldeles speciell klang. En gammelman är för mig inte bara en äldre man, en gubbe, utan någon som har släppt/ tappat drivet och som inte fyller dagarna med aktiviteter, varken trädgårdsjobb eller pensionärsresor, som försjunker mycket i egna tankar. Det kanske låter negativt men min grundkänsla är inte alls negativ, ordet står också för någon som inte längre vill/ behöver tävla om varken det ena eller det andra, inte vara duktig och där den under ett långt liv uppbyggda fasaden inte längre är viktig. Som gammelman får  man gärna sitta i skuggan av en syren eller något annat vackert träd och bara njuta av det som är runt omkring. Jag har en förebild i min morfar Andreas, född -72. Alltså 1872.

*

Här är det skönt att vara, en stund och ett liv

*

Morfar Andreas 1955, 83 år (bara några år äldre än jag) där han sett till sin hustru Olgas grav vid Nedre Ulleruds kyrka (Deje)

*

***

Inlagt 2021-06-02 13:54 | Läst 3306 ggr. | Permalink

"Hej Björn. Som flera av de andra kommentatorerna säger här - det är en stor skillnad mellan att vara gammal på din morfars tid och i din / vår tid. Detta gäller livsstil, tänkande och arbetssituationer. Jag tittade på en intressant TV-show om var några "forskare" fick reda på att människorna i ett bälte tvärs över kloden från en liten grekisk ö Ikaria över Sardinien - ett litet ösamhälle och vidare till en liten förort till San Francisco - Loma Linda , blev över 100 år gammal !!! Vad jag ville berätta i samband med din text var en liten anekdot från programmet: En gammal fiskare satt vid hamnen när en amerikansk turist gick förbi som frågade hur fisket gick och hur mycket han kunde fånga på en dag. När fiskaren svarede - sa amerikanen att om du nu köpte några båtar mer och hyrde några människor, kunde du luta dig tillbaka och sitta och göra ingenting - ja men det är precis vad jag gör nu :-) Med mange venlige hilsener fra Erik."


(visas ej)

Vad heter hufvudstaden i Sverige?
Kom att tänka på ett klipp från en dansk tidning.
- vad har du gjort idag?
- inte ett skit
- men gjorde du inte det igår?
- jo, men jag blev inte färdig

Jag tycker man gör det man känner för helt enkelt.
Det första jag gjorde när jag gick i pension det var att bygga ett uterum och göra om köket i Danmark. När detta var färdigt gick jag ner i stund by mode och satt och luktade på våra blommor. Två år senare köpte vi en koloni som gud glömde, det blev ett års totalrenovering av hus och trädgård, därefter är det nu något år med att lukta på sina blommor. En vanlig dag nu när det är bättre väder är foto från kl 7-10 och därefter har man hela dagen till att lukta på blommorna, jag skäms inte för det. Utöver att lukta på blommorna så lagar jag maten också, man tar dagen som den kommer, kan inte bli bättre
Svar från Khalad 2021-06-02 22:14
Hej Peter, visst är det så, vi gör vad vi känner för. Men utöver det praktiska så händer det en del på insidan också när verkligheten och verklighetsuppfattningen ändras.
Hej Björn visst är vi gamla, men nog är du och även jag aktiva. Du laddar upp bilder dagligen både här och på instagram, även jag laddar upp både här och på Instagram även om motivationen och betydelsen har lagt sig ,. Så nog är vi fortfarande en aning förtjusta i bekräftelse. I alla fall jag. Jag ska spela en jazzkonsert på lördag och visst är det mysigt att få aplåder fortfarande om jag nu får det..Det är trots allt skillnad på ålder nu och förr.
Jag har sett många gamla brunblekta bilder på äldre män i finkostym som suttit i en bekväm stol hållandes i sin käpp, och fickur i västen och släkten samlad runt omkring med ett leende. Under bilden har det flera gånger stått morfar/farfars femtiårsdag.vid sommarhuset.. Vi plåtar på ett tag till tycker jag.
Fin bild på din morfar.
/ Bengt H
Svar från Khalad 2021-06-02 22:36
Hej Bengt, jag är övertygad om att alla människor behöver bekräftelse, också ett visst mått av kärlek, självklart också jag. Och visst är det stor skillnad på att vara gammal nu mot förr. Men nu liksom förr innebär åldrandet hela tiden förändringar för den som åldras och förändringar som sällan är positiva. Och ännu mer nu än förr är det inne att inte riktigt acceptera åldrandet utan att fortsätta bevisa att jag kan, jag orkar, jag vill. Den dagen kommer för alla när vi måste släppa taget. Jag tror inte det handlar om att ge upp utan just om att släppa taget, att acceptera.
Visst är det skönt att slipa alla måsten och att klockan inte längre styr våra liv .
Svar från Khalad 2021-06-02 22:37
Det är det. Men med tiden måste vi också släppa taget.
Väldigt fin bild på herrn. Tycker om bilder från förr. Många är mer hälsotänkande idag och 80 är ingen ålder som då.
Det är skönt att få "äga" sin tid och göra det som behagar. Njut av nu och sitta där under sitt träd och bara vara en stund eller dag
Svar från Khalad 2021-06-02 22:40
Hej Nini, tror inte jag har något problem med att ta dagen som den kommer, jag har varit pensionär i 12 år. Det handlar mer om den inre processen som pågår parallellt, att faktiskt släppa taget.
niniz 2021-06-03 14:51
Tänkte inte pensionär eller så det jag skrev om gäller oss som människor. Man kan ha sin tid på olika vis. Det har blivit inne med fart å fläng visa upp och mycket är yta prestation osv
Men förstår det handlar om det inre mentalt tänk. Det tar tid olika för olika individer. Det kan vara som en slags sorg en process som för det mesta går över i ny fas eller accepteras. Sådana faser finns genom hela livet men vi är olika och tar oss igenom det olika också. Det får bara inte bli grubblerier de leder inte nån vart.
Jag sj lyssnade väldigt mycket på min farmor klok vis och hanterade livet som få efter väldigt mycket hon fick gå igenom och ändå otroligt sorglös och accepterande. Nu bär jag henne i minnet som en av dom vackraste själar.

Må gott Björn
Svar från Khalad 2021-06-03 16:01
Tack för en fin kommentar, uppskattas! Du beskriver bättre än jag vad som rörde sig i huvudet. :-)
Jag tycker nog inte att du verkar speciellt gammelman av dig i mina ögon. Du fotograferar, tänker och funderar, läser, lyssnar på musik, skriver etc. Du håller dina hjärna i trim. Det tror jag är viktigare än vad många anar. Jag brukar själv säga att jag har en flytande ålder. På morgonen vissa dagar kan jag känna mig som 102 och ibland framåt småtimmarna är jag 25.

Hälsningar Jörgen
Svar från Khalad 2021-06-02 22:43
Jo, så är det, åldern varierar. Men riktningen varierar inte och det kommer hela tiden nya förhållanden att acceptera :-)
2021-06-02 18:11   Maria Hansen
Fin gammal man, o värmlänning dessutom 😊
Svar från Khalad 2021-06-02 22:44
Aha, visste inte att du var värmlänning.....Men visst är det nånting extra, det måste jag som dalmas hålla med om! Och morfar står sig bra!
Skönt att få äga sin tid!
- hawk
Svar från Khalad 2021-06-02 22:46
Såklart är det så. Men det finns också en inre process som få talar om men alla då och då tänker på)
Fin herre med ordning o reda om jag tror gått i arv.

Mamma hade en gåta som pappa inte gillade. Vad är det alla vill bli men ingen vill vara?
Svar från Khalad 2021-06-02 22:49
Jo, han hade nog en smula ordning och reda, skollärare som han var. Men gåtan kan jag inte. Ihågkomna?
Måns H 2021-06-02 23:27
"Vad är det alla vill bli men ingen vill vara?" Svar. Gammal.

Pappa ville inte alls bli gammal och blev det inte heller. Han var väldigt tidig i dagens attityd att man ska hålla sig i gång och vara så ungdomlig det går. Hans syskon blev vuxna tidigt och blev medelålders tidigt men sen hände ingenting med dom på många decennier, dom förblev medelålders, mot slutet lite drygt så.

Själv tyckte jag att det var jobbigt att fylla år och få en ålder som börjar på 8, men än så länge känns det OK fast det gnisslar en del här och där. Fotohobbyn är bra, man kommer ut med kameran och kan sen försöka göra nåt snyggt i datorn och att titta på och kommentera andras bilder här på fs känns bra..
Svar från Khalad 2021-06-03 15:55
Alltså intressant det där, gammal var det första jag testade med men fick det inte att stämma, ingen vill väl bli gammal tänkte jag men i meningen gammal kontra ung, inte i meningen få leva länge.
Det är klart att det är bra att hålla igång efter bästa förmåga, få är det väl som tycker att det inte passar sig för oss äldre, vi får verkligen göra det vi vill. Men jag tycker mig också märka att det finns en tendens till att tycka att vi bör hålla igång, vi bör hålla oss så unga det går så länge som möjligt, vi bör inte bara låta åldern ha sin gång. Det kan ju bli att betyda att inte ens när vi är äldre får vi släppa på kraven.......
Hej Björn.
Som flera av de andra kommentatorerna säger här - det är en stor skillnad mellan att vara gammal på din morfars tid och i din / vår tid. Detta gäller livsstil, tänkande och arbetssituationer.
Jag tittade på en intressant TV-show om var några "forskare" fick reda på att människorna i ett bälte tvärs över kloden från en liten grekisk ö Ikaria över Sardinien - ett litet ösamhälle och vidare till en liten förort till San Francisco - Loma Linda , blev över 100 år gammal !!!
Vad jag ville berätta i samband med din text var en liten anekdot från programmet:
En gammal fiskare satt vid hamnen när en amerikansk turist gick förbi som frågade hur fisket gick och hur mycket han kunde fånga på en dag. När fiskaren svarede - sa amerikanen att om du nu köpte några båtar mer och hyrde några människor, kunde du luta dig tillbaka och sitta och göra ingenting - ja men det är precis vad jag gör nu :-)
Med mange venlige hilsener fra Erik.
Svar från Khalad 2021-06-02 22:56
Hej Erik. Det jag försöker skriva några rader om är inte den yttre processen att göra mindre utan den inre processen att släppa dom egna ambitionerna, dom som under ett helt liv hjälpt oss att åstadkomma något men som man pga av ålder, eller sjukdom, så småningom måste göra avkall på.
Tack för alla vänliga tillrop och pep! Nä, jag har inte gett upp och tänker inte göra heller, varken med bilder eller skrivande. Men samtidigt tycker jag det är bra att kunna ge luft åt lite känslor och sanningen är ju att det märks, ibland månad för månad, att åldrandet inte går spårlöst förbi. Såklart. Tydligast är ju det fysiska, men det är lätt att märka andra förändringar också. Detta sagt helt utan avsikt att beklaga nånting. Med kameran har jag berättat om mitt liv sen jag var 12, nu fortsätter jag med det så länge det funkar och här i bloggen med ord till.

Här fick jag dessutom tillfälle att visa bilden på morfar en gång till. Han var skollärare i Sunnemo och fick där fyra barn med sin Olga, mamma född 1909 var näst äldst. Jag minns morfar väl, mormor också för den delen. Men morfar är liksom min dörröppning till 1800-talet, till den gamla världen, världen före alla nymodigheter. Den som en del kallar den gamla goda tiden men som i verkligheten mest bestod av fattigdom, hårt slit och knappa villkor.
En intressant blogg. Både text och bilderna. Jag kommer att tänka på min morfar. Under helgen var det finkläderna på och så satt han alltid på trädgårdssoffan och luktade på en liljekonvalj. En träsoffa, dynor var inte att tänka på.
Sten
Svar från Khalad 2021-06-02 23:01
Tack Sten. Jag försökte skriva något om den inre processen, när jag inser att jag måste släppa på ambitionerna, släppa taget helt enkelt. Som vi alla så småningom måste göra. Roligt med din morfar, han satt alltså bokstavligen och luktade på syrenerna, det kommer jag inte ihåg jag sett min morfar göra.....