Bilder, tankar och reflektioner jag gärna delar. Både lek och allvar och framförallt mer hjärta än förstånd

ALLA BILDER HAR EN BAKGRUND OCH ETT SYFTE

***

Med jämna mellanrum diskuteras vad som är bra bilder här i bloggarna. Om det tex finns allmängiltiga kriterier på vad som är bra bilder och i så fall vilka dom kriterierna är.  Många hävdar att det går att skilja mellan riktig fotografi och riktiga bilder (och riktiga fotografer förstås) och allt annat, tex familjefoto, amatörfoto och massfoto. Med en dåres envishet har jag hävdat att det är subjektivt. Och gör förstås fortfarande.    

*

Det finns en aspekt jag tycker varit självklar men bara i förbigående kommenterat och som jag saknar i de flesta analyser av begreppet bra bilder. Det är syftet med fotot, eller annorlunda uttryckt, sammanhanget fotot är taget i eller avsett att visas i. Att försöka bedöma eller betygsätta en bild utan att ta hänsyn till bildens sammanhang är som att tala om vilken bil som är bäst utan att veta om jag ska ha bilen till rallykörning, semester med familjen  på fem personer eller för att transportera gods på upp till 50 ton internationellt.  För mig är mina bilder på morfar eller barnbarnen mer värdefulla än alla prisbilder jag hittills sett.  Det betyder dock inte att jag förväntar mig att ni ska tycka samma sak.

*

Det jag nu sagt betyder inte att jag anser att alla bilder är lika mycket värda att hängas på utställningar, eller visas i tidskrifter. Där kommer allmängiltigheten in.  För att jag ska tycka om bilder på en utställning,  i en fototidskrift eller här på FS måste dom ju tala till mig också. Antingen genom att jag tycker dom är vackra eller genom att jag känner att dom uttrycker något som är viktigt för mig men som jag har svårt att sätta tummen på, att dom kan ge mig ett uttryck för något jag också känt. Och vad var och en av oss tycker är vackert eller viktigt är ju i högsta grad subjektivt. Men för att platsa för en utställning eller i  en tidskrift räcker det inte ens med att fotografen och jag tycker om  bilderna - många måste göra det. Och där kommer bildernas genomslagskraft in.  Marknadsvärdet helt enkelt. Eller åtminstone det förväntade marknadsvärdet. För det är fortfarande subjektivt. Jag har tex observerat att alla inte tycker lika mycket om alla utställningar på tex Fotografiska.....Eller ens tycker lika mycket om Fotografiska, det finns dom som tycker att Fotografiska premierar fel bilder och fel fotografer och inte dom som är riktigt bra  och som är riktigt viktiga.....

*

Nu till dagens bilder, ganska många. Dom har ett tydligt sammanhang och syfte. Alla togs i eftermiddag på en långpromenad på seneftermiddagen när det började skymma. Och när jag gick därute på ängarna straxt söder om Söderbärke kände jag starkt ensamheten som alltid är närvarande ute på landsbygden i glesbefolkade områden, inte minst här i Bergslagen som i stort är avfolkningsbygder. Det är vackert men på ett kargt och just  lite ödsligt sätt, särskilt nu i barvintertider utan alla grönskande gräs och lundar. Just idag stämde det också väl med min egen sinnesstämning (senaste dagarna har det blivit tydligt att syntappet (glaukom) på ena ögat ökar takten, senaste mätning  var det 35%). Dagens bildserie försöker visa hur den här landsändan ser ut i "verkligheten", till vardags i barvintern, och avser inte att vara så "vackra" som möjligt. Nej, vänta nu, det där stämde inte riktigt, visst försöker jag visa det vackra som finns i ensamheten och ödsligheten också, men jag försöker inte avsiktligen försköna landskapet eller bilderna. Rent allmänt just nu är jag fö ganska trött på alla vackra perfekta bilder med lysande teknik. Dvs med massor av yta, men där jag ofta har svårt att hitta innehåll eller känsla. Rent subjektivt alltså.

Och som sagt, ovanligt många bilder, alldeles medvetet, lite massverkan. Se det som en miniutställning över temat Det ensliga landskapet.  

*

Förstora!

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

Till sist vill jag lägga till att jag inte heller menar att vi alltid borde lägga in sammanhang och syfte för våra bilder och bloggar, tanken är väl att det för det mesta ska framgå av just bilderna. Jag vill bara  betona att vad som är bra bilder både är subjektivt och beror på vad fotograf och betraktare vill ha ut av bilderna.

***

Inlagt 2017-01-01 23:24 | Läst 2824 ggr. | Permalink

"Hej, Intressanta tankar som jag håller med om. För mig är de bilder jag själv tar en dagbok eller ett minnesalbum, jag kanske inte "gillar" dem alla men de påminner mig om något och jag fullt medveten om att detta är min personliga upplevelse som jag kanske rent av är ensam om. Bilder jag betraktar måste beröra mig på något sätt för att jag skall "gilla" dem men vad det är kan jag inte sätta fingret på. Jag behöver dock inte "gilla" en bild för att uppskatta den om det nu går att förstå vad jag menar. Din bilsdsvit ovan tycker jag var både angenäm och lite vemodig att titta igenom och för mig hänger de ihop på ett fint sätt. Bästa hälsningar Mats"


(visas ej)

Vad heter Disneyfiguren Kalle A*** i efternamn?
Hej,
Intressanta tankar som jag håller med om. För mig är de bilder jag själv tar en dagbok eller ett minnesalbum, jag kanske inte "gillar" dem alla men de påminner mig om något och jag fullt medveten om att detta är min personliga upplevelse som jag kanske rent av är ensam om.
Bilder jag betraktar måste beröra mig på något sätt för att jag skall "gilla" dem men vad det är kan jag inte sätta fingret på. Jag behöver dock inte "gilla" en bild för att uppskatta den om det nu går att förstå vad jag menar.
Din bilsdsvit ovan tycker jag var både angenäm och lite vemodig att titta igenom och för mig hänger de ihop på ett fint sätt.

Bästa hälsningar
Mats
Svar från Khalad 2017-01-02 12:23
Tack för en fin kommentar Mats! Och det finns ju mycket vemod i det övergivna och lämnade / Björn T
En bra beskrivning av vad som kan uppfattas som en bra bild.
För egen del känner jag inte att jag har någon berättelse i bild(erna) men häromdagen bläddrade jag i en ganska lång berättelse som berörde. Kanske gror tanken.
Din bildberättelse hade så när fungerat utan beskrivning. En rubrik för att slå an en riktning eller känsla hade säkert hjälpt till, men nu fanns det i din text.
Avfolkning och ensamhet kan man läsa ur bilderna men än finns folk där kan vi se.

God fortsättning på nya året!
Svar från Khalad 2017-01-02 12:24
Tack Gunnar, visst finns de folk här men också många tomma gårdar och brukade marker/ Björn T
Flera av dessa bilder har jag njutit mycket av. En del mer än andra. För mig finns en del tydliga kriterier för vad som är en bra bild. Dessa kriterier framstår för mig som objektiva, men jag inbillar mig inte att alla skulle hålla med mig. Det är, som jag ser det, samma kriterier som kan tillämpas på all bildkonst. Men det skulle bli väl mycket jobb för mig att försöka ställa upp dessa kriterier i skrift. Jag är dock säker på att en konsthistoriker skulle kunna göra det. För mig är det tillräckligt med min spontana reaktion. Men jag analyserar ofta den här reaktionen för att förstå varför jag har reagerat som jag gör. Kanske ska jag ändå skriva en liten uppsats om det. I alla fall, många gånger tillför bloggtexten en dimension till bilderna. Jag skulle dock säkert ha tyckt om de här bilderna även utan text.
Svar från Khalad 2017-01-02 12:26
Tack för din vänliga kommentar EG! Och alla har vi lite olika syn på det här med bra!/ Björn T
Jag funderar sällan på sammanhanget. Det kanske är för att jag också målar och tecknar. Såna alster är ofta frikopplade från konstnären där bilden skapar sammanhanget med betraktaren och dennes upplevelser och eventuella tolkningar. Samtidigt så skriver jag ofta ut sammanhanget till de bilder jag lägger upp i min fotoblogg, berättelsen runt hur bilden togs eller personliga funderingar kring bilden. Jag kan gilla både "kontextbilder" och "ensamma" bilder, om jag uttrycker det så. När det gäller kvalitet, så kan jag uppleva nästan raka motsatsen till det du upplever, men det kanske ändå inte finns en motsättning i det. Med sociala media så översvämmas man av bilder. Alla är proffs och söker erkännande och får det också. En sorts nivellering av allt, där kvalitetsbegreppet offras och allt blir mellanmjölk s a s. Men jag kan också förstå din frustration, eftersom kvalitet också handlar om en bilds förmåga att kommunicera med och påverka betraktaren, och att det är något högst personligt, precis som du säger. Att säga att en bild är bra, handlar väl fr a om dess "objektiva kvaliteter", färg, ljus, komposition, men att man i det också ofta lägger just uttrycket och det som ligger på det personliga tolkningsplanet. Jag kan skaka på huvudet ibland när jag läser omdömen om bilder i t ex fototidningar, eftersom det uttryck som hyllas går mig helt förbi. Så du har också rätt i det.
God fortsättning mvh Johan
Svar från Khalad 2017-01-02 12:47
Intressant att läsa alla era kommentarer, int minst din Johan eftersom jag har uppfattat dig som eftersinnande och reflekterande. Sammanhanget tror jag alltid finns där, oavsett om man har tänkt på det medvetet eller inte.
När du säger att du vad det gäller kvalitet kan uppleva raka motsatsen till det jag upplever gissar jag att du tänker på vad jag skrev om vackra perfekta bilder med lysande teknik, som jag lite tröttnat på. Men inte heller jag ser någon motsättning i det, tvärtom, det är bara ett exempel på det subjektiva. Men egentligen är det inte det tekniskt välgjorda i sig jag tröttnat på, det är avsaknaden av budskap eller innehåll där jag ibland får för mig att den tekniska perfektionen i sig ersätter innehållet, och det gillar jag inte. Men kanske finns där budskap jag inte uppfattar så det skulle aldrig falla mig in att påstå att det är dåliga bilder. Önskar dig en fin fortsättning på det nya året Johan!/ Björn T
Fotograf Johan Andersson 2017-01-03 08:00
Björn, Jag har nu läst vad du skrivit igen, tagit mig god tid och reflektera vilket jag inte brukar eftersom problemet eller konflikten i en text rätt snart brukar framstå och jag utvecklar sen mina egna idéer utifrån detta. Jag vet inte om du menade att min kommentar inte var eftersinnad och reflekterande (du använde "har uppfattat dig som..."). Det kanske jag läser in och du ställer dig frågande till den motsättning jag ser mellan din utsaga, som jag hittar i första stycket, med min egen syn på kvalitet eller "bra" foto. Antagligen hänger jag upp mig på den sista meningen i det stycket där du skriver att "...det är subjektivt" dvs allt är subjektivt vad gäller kvalitet. I andra stycket lyfter du fram "syftet" och sammanhanget som viktigt. I tredje stycket mot slutet, utan att direkt säga det, vänder du dig mot de som tycker att det marknadsmässiga (eller populära) skulle stå i motsättning till det "riktiga". Senare skriver du att du "retar dig på detta", att bilder inte har ett budskap.

Motsättningen som jag själv upplever, för att utveckla det, handlar om bilden eller fotot i sig. Som bildskapare har jag alltid använt och jobbat med dels min egen känsla för bilden, men också idén om att en bild har en egen kvalitet, någonting som finns utanför mig. Det kanske låter metafysiskt men är det egentligen inte. Antagligen finns det rationella förklaringar till det. Ett exempel på hur detta kan fungera är att jag t ex kan ogilla en bild men samtidigt uppleva bildens kvaliteter. Det är en bra bild men den talar inte till mig. Ibland kanske jag kan säga att det i sig enbart handlar om att bilden är tekniskt bra, men ibland är det något annat. En bild kommer till liv. Ungefär som en ovän man helst undviker trots allt kan utöva en kraft på en själv. Jag tycker om Per Kirkeby, den abstrakta målaren. Han utvecklar mycket tankar kring detta i sina skrifter, om en bilds integritet och inre kvaliteter, som inte är direkt kopplade till konstnärens egna böjelser.
Ett annat exempel är Picasso som t ex min mor hatar. Bara hon hör hans namn blir hon uppretad och det är inte mycket som får henne att bli uppretad. Hon är i 80 års åldern nu men reagerar likadant. Jag har funderat mycket på det. Hon blir provocerad av hans barnsliga måleri. Många förstår inte hur det kan vara bra konst. För mig däremot är han ett geni. Varje linje han gör på duken är laddad med kraft och uttryck. Det är kvalitet för mig. Hon" förstår" inte heller bilderna. Men det hänger kanske ihop med det första. Att konstnären/fotografen sätter sig över betraktaren, förbryllar och upprör utan att förklara sig. Att säga "jag förstår men du förstår inte". Det finns en provokation där som nog är roten till min mors irritation. "Det är väl inte konst, det liknar ju inget. Vad betyder det. Det kunde ju jag gjort." osv Eftersom bilden inte är avbildande eller ordentligt avbildande, blir budskapet otydligt eller helt obefintligt.

Motsättningen kanske ligger i att jag inte bryr om en bild har ett budskap eller inte. En bild utan budskap kan ha andra kvaliteter. Du skriver att du retar dig på det. Men jag förhåller mig inte speciellt intellektuellt till bilder/foton i utgångsläget. Jag letar inte efter ett budskap men hittar jag ett så tar jag det till mig. Hittar jag inget, låter jag bilden tala ändå. Som sagt, det handlar inte enbart om estetik och teknik utan om en inre förtätning en bild kan ha, nånting ej påtagligt. Men du nämner också detta att du själv kan se på bilder och uppleva dem så här, att de har något som du inte kan direkt peka på. Jag är inte riktigt säker på att jag förstått dig i alla avseenden. Det är inte helt tydligt men det är ett så stort område att utreda och jag har inte gjort det många gånger i skrift. Bara att sitta här och spendera en god stund på morronen med att reda ut tankar och ideér som jag har kring detta, har varit mycket berikande. Jag lägger ingen kritik i hur du upplever bild. Jag ville bara relatera till din text. Samtidigt vill jag säga att jag uppskattar personer som dig som lägger ut texten, problematiserar, säger vad de tänker men också kan diskutera ståndpunkter. Jag uppfattade inte direkt ditt svar som en försvarstext men kanske kändes det som att du inte riktigt fångade vad jag menade och/eller jag inte beskrev eller utvecklade min ståndpunkt (och den där motsättningen) tillräckligt väl.

När jag nu skrivit detta, känns det likväl som jag missat mycket av mina egna tankar och inställningar i ämnet men också missat hur du beskriver din syn. Förhoppningsvis är det bara en känsla.

mvh
Johan
Svar från Khalad 2017-01-03 17:07
Hej igen Johan, låt mig direkt säga att jag inte menar något som helst negativt med uttrycket att "...jag har uppfattar dig som reflekterande och eftersinnande...." eller att du inte skulle vara det i just den här kommentaren. Att jag säger just "...jag har uppfattat dig som..." är bara ett uttryck för att jag försöker undvika att göra generella kommentarer eller påståenden om både bilder och personer utan i görligaste mån uttrycka att det är min personliga uppfattning.

Också jag har självklart många reflektíoner och aspekter på foto och bild fortfarande outtalade men jag tror att det blir för långt för mig att göra det fullständigt här. Enda tillägget jag känner att jag vill göra är detta med budskap. Jag kan inte se att jag skrivit att jag retar mig på bilder utan budskap, det gör jag inte. Men bilder där jag inte uppfattar någon annan mening än att dom är tekniskt perfekta har jag tröttnat på. Med budskap menar jag inte att det måste finnas ett genomtänkt och medvetet syfte från fotografen att förmedla ett visst budskap. Jag använder ordet budskap helt enkelt som synonym för att säga att bilden måste ha något att säga mig, dvs att jag ska känna något för bilden. Det behöver definitivt inte vara vackert eller skönhet. Precis som du säger det kan lika gärna vara obehaglig eller tom avsky. Och viktigast är ju att om jag uppfattar ett budskap eller inte, så som jag här förtydligat vad jag menar, beror ju minst lika mycket på mig själv som på fotografen. I min värld åter igen ett uttryck för hur personligt detta med foto och bilder är.

Många hälsningar/ Björn T
Denna bildserie är höggradigt lik Lars Lerins tidigare akvareller, både i innehåll och känsla. Kanske heter det bildspråk med ett fint ord. Men inte riktigt hans böcker, för där beskrev han de som bor/bodde i gårdarna. Säkert tog han bilder som du gjort nu, och målade landskapet sen.
Och varför nämner jag det? Jo, jag har beundrat dessa bildböcker mycket.
Bilder som du visar här ovan berättar något, ger mig en känsla. Och har betydelse.
Svar från Khalad 2017-01-02 12:50
Tack för ytterligare en intressant kommentar Stefan! Jag känner inte Lars Lerin men roligt att du hittar ett slags samband, ska googla på honom senare. Önskar dig en god fortsättning på året!/ Björn T
Vibybo 2017-01-02 13:17
Låna hans äldre böcker på biblioteket, de är svåra eller omöjliga att få tag på. Då tyckte jag han var bäst. Numera har han slunkit in i kulturetablissemanget, och säger mig inget alls mera. Men han startade sin bana i hembygden, och han startade bra.
Det är som när en ungdomsvän till mig målade och blev bättre och bättre. Lysande, med känsla. Sedan examinerades han från Akademien och därefter såg jag inte ett spår av själ i hans verk.
Man ska nog inte glömma bort vars och ens "stil" i sammanhanget heller. Oavsett vad vi fotograferar så är det den personliga stilen som avgör hur bilden kommer att se ut. Om någon annan hade tagit "dina" bilder här så hade de förmodligen sett annorlunda ut. Att varje bild har ett syfte får jag nog fundera mer på. För mig är det den omedelbara känslan för bilden som är avgörande, och att förmedla den känslan till betraktaren är svårt. Ja, nästan omöjligt skulle jag vilja påstå.
Svar från Khalad 2017-01-02 15:44
Hej Torbjörn, tack för din kommentar! Jag tror jag förstår vad du menar men gissar att det är svårt att definiera vad som är det väsentliga i vars och ens stilar. Dom olika stilarna formas ju av i vilka miljöer vi finns, vad som intresserar oss i dom olika miljöerna, hur vi väljer att uttrycka oss och är väl helt enkelt ett uttryck för vilka personer vi egentligen är? Hade jag vuxit upp i Sthlms innerstad hade nog dom flesta av mina bilder sett annorlunda ut, även om jag i grund varit samma person. Eller hade jag det? Önskar dig en fin fortsättning på det nya året!/ Björn T
Vilka härliga bilder med fina soluppgångar och bilder med ett fint djup i bilden Ha en god fortsättning : ) // Gert
Svar från Khalad 2017-01-02 19:57
Tackar Gert! Detsamma, God fortsättning till dig!/ Björn T
Hmm, intressant att tänka på detta. I mina egna bilder har jag nog aldrig så mycket syfte med i tankarna då bilden tas. Inte ens när jag sitter och arbetar med bilden. Mitt "kall" är om jag utifrån fotot och bildbehandligen kan rå fram en bild som jag själv tycker om, rent visuellt. Alltså utan syfte. Däremot tycker jag om att tänka på syfte då jag tittar på andras bilder. Lite konstigt kanske, men jag ser andras bilder på ett annat sätt än mina egna. Att en bild är bra är ju väldigt subjektivt och för mig behöver en bild slå an på något direkt för att jag skall gilla den och sedan kan jag titta en längre stund för att hinna ännu mer som tilltalar mig.
Gillar bildserien ovan. Glesbygd, dunkel, ensamhet känns i bilderna och klingar fint i mina sinnen.
Ha ett bra fortsatt 2017!
//Micke
Svar från Khalad 2017-01-02 20:17
Tack Micke! Det här med syfte - inte för att försöka övertyga dig om något vill jag ändå utveckla min syn lite till. Inte heller jag har något medvetet, genomtänkt syfte just när jag tar de flesta bilder. Ändå tror jag att jag för det mesta faktiskt har ett syfte. För att det är roligt, för att memorera en plats eller en händelse, för att få "utlopp" för en känsla, för att se om jag kan beskriva det jag ser eller det jag känner när jag ser det jag fotar. Och även om jag bara skulle "slöfota" av nån slags vana eller för att få tiden att gå, lägger jag sen ut bilden här i en blogg på FS har jag gjort ytterligare en medveten handling för att visa bilden, så något slags syfte måste jag ju ha, medvetet eller inte, genomtänkt eller inte. Drivkraften/ syftet med att lägga ut bilder här för mig är såklart att synas, att kanske få någon slags respons, att berätta något om vem jag är och vad jag gör. Att helt enkelt försöka kommunicera med andra om hur jag upplever livet och världen. Kanske låter det självupptaget men varför skulle jag annars offentligt publicera bilderna här. Tack för trevlig konversation och Gott Nytt!/ Björn T
Jag har varit inne på liknande tankar i en bloggpost. Jag talade om huruvida en bild gör jobbet eller ej. För att kunna bedöma det måste bilden alltid ses i sin kontext. (Jag hade inte hittat på detta själv, utan läst om det i dn krönika i Kamera & Bild.)

Oaktat kontext gillar jag dina bilder. Så storstadsmänniska jag är, är jag otroligt kär i den svenska landsbygden.
Svar från Khalad 2017-01-02 23:44
Tack för fin och positiv kommentar Per!/ Björn T