Bilder, tankar och reflektioner jag gärna delar. Både lek och allvar och framförallt mer hjärta än förstånd

51:an

***

Två kvarter från oss, säg 300 meter bort, passerar 51:an. Det gjorde den när vi flyttade hit till Finspång 1965 också. Kanske inte första året men ganska snart fick vi klart för oss att den skulle flyttas. Man visste redan då vilken sträckning den skulle ha. Samma plan gäller fortfarande, nu ca 50 år senare. Det är väl sånt som kallas långtidsplanering? För något år sedan hörde jag en av de kommunansvariga  i ett föredrag och att nu skulle det dock göras. Dock finns inte minsta lilla tecken på att något är på gång, inte för oss vanliga i alla fall. Trafiken rullar på som vanligt. Nej förresten, inte som vanligt, trafiken är mångfaldigad sen vi flyttade hit och den tunga lastbilstrafiken är minst dubblad,kanske tredubblad, senaste 5-årsperioden.

*

Vi är inte särskilt störda, två lummiga villakvarter emellan, dessutom är hastigheten max 40 här, det är inte därför jag pekar på problemet.  Problemet är olycksfallsrisken, genomfartstrafiken dominerar helt den här delen av Finspång och passerar omedelbart intill en av Finspång största skolor. För något tiotal år sen blev två av våra dåvarande grannar, då i samma ålder vi är i nu, påkörda vid ett övergångsställe kanske 100 meter från där bilderna här är tagna idag. Dom överlevde men skadades och hon repade sig aldrig från händelsen. Jag kan inte begripa hur hur en högtrafikerad riksväg med stor andel  tung trafik 2021 kan få skära rakt genom västra delen av en tätort med ca 15 000 invånare på en led som byggts och dimensionerats före 1965. I centrum är leden flyttad sedan länge, likaså utfarten åt öst, men den västra delen av genomfarten är i princip orörd sen före 1965. Obegripligt. 

Idag 12:18:30

*

Idag 12:20:04

*

Idag 12:22:54

*

***

Inlagt 2021-02-19 14:45 | Läst 2240 ggr. | Permalink

"Hej. Det var faktiskt dina bilder som triggade igång mig att börja fundera på det här med politiska bilder. För din bildserie är ju mycket effektiva i ett trafikpolitiskt och, kanske kommunalpolitiskt perspektiv. Det behöver inte ens en text, de kommunicerar bra ändå. Ha det gott Gunnar S"


(visas ej)

Hur många stjärnor ser du här? * * *
Skriv svaret med bokstäver
Tycker långtradaretrafiken har ökat extremt mycket de senaste 10 åren. Nu tänker jag mest på E6/E20 som jag har kört dagligen i 45år, ofta kan det vara karavaner av långtradare i högerfilen mil efter mil, ”tåget” tar aldrig slut. Nu är ju detta på motorväg och det är ju klart det är ju inte bättre på mindre vägar. Man kan ju tycka att 90% av trafiken kunde ha flyttats till båt och tåg och att långtradare endast fick användas för kortare transporter, säg max 10mil och inte att de ska köra från Madrid till Oslo
Ja, inte är det roligt med den tunga trafiken som ständigt far runt, det är inget vidare för CO2 utsläppen heller.. Allt handlande via nätet genererar väl en hel del av den här trafiken.. med returer på kläder som inte passar, och annat! Cabotagetrafiken har kanske minskat nu i pandemitider, men det vet jag inget om! Utländska förare som ändå var här med sina ofta 'skitigare' (sämre Diesel) lastbilar får köra upp till 3 'inrikes' körningar när dom ändå är här, men många körde ofta mer än så.. och konkurrerar ut Svenska lastbilar med billigare löner och mycket större dielseltankar fyllda med 'fuldiesel', och tankar inte här ens.. sägs det! Men vad vet jag..
Hälsn!
Hej Björn.
Låter som brist på trafikplanering eller vad? Det här är åtminstone några mycket bra dokumentarfoton som du visar oss här.
I DK finns det många platser som de gör små och större ringvägar runt om - till och med om mycket små byar. När jag flyttade till Roskilde (1962) gick mycket av trafiken fortfarande genom staden från Köpenhamn - förbi här och vidare till Ringsted, Korsør och Kalundborg. Idag går motorvägen utanför byn. Men det är rätt - stora rader med lastbilar här också - ØV.
Med många vänliga hälsningar från Erik / DK.
Jag har ju hållit på med planering. Pressens vanligaste fråga är När Blir Det Klart? jag ville ju inte svara "ingen aning" utan raddade upp osäkerhetsfaktorerna. I det här fallet: Åtgärden måste planeras. Den måste med i rätt finansiella åtgärdsplan, den kan ligga hos Regionen eller på Trafikverket eller möjligen hos kommunen eller så käbblar dom om det.

Bästa sättet att få saker gjorda är att ha färdiga, lagakraftvunna planer så att det bara är att trycka på knappen då nåt annat projekt fastnat.
ztenlund 2021-02-19 23:07
Jag har överblick över några planer just nu, om än inte just väg, och det är ju byte av personer, samordning med annan aktör, inriktningsbyte, "fågelinventering och fladdermusstudie", vändcirklar, frågor om byggnadsmetoder kan hantera havsnivåhöjningar, om undantag från strandskydd kan medges, om buller- och skyddsvall kan hantera trafiken på vägen x, utökning av planområde osv. I ett annat fall så ville kommunen, länsstyrelsen upphävde och sedan vandrade det hela vägen till högsta instans som upphävde och sedan tillbaka på ruta ett och omtag. Andra kul inslag även efter plan är "där kan ni ju inte x, för då hamnar det mitt i y, så det kommer vi inte att godkänna på grund av z". Ska tas upp i maj, men det är för många ärenden eller [sättin annat skäl] och sedan går tiden och det blir i typ november. Etc...

Sedan är det väl med vägar många omständigheter som avgör. Härstädes kanske oproportionerligt kända Gnesta fick ju t ex en förbifartsväg. Björbo i Dalarna har också en. Flen vet jag att det pågår en process, som nog pågått rätt länge som brukligt. Ofta måste ju någorlunda jungfrulig natur tas i anspråk när man vill får bort de man byggde förr när vägarna skulle gå rakt igenom. Andra kul problem kan ju också uppstå...

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/hemligt-djur-staller-in-vagbygge

Om jag minns rätt så behagade fågeln dock vid ett senare tillfälle packa kappsäcken så att processen kunder återupptas.
Tack alla, nu förstår jag......:-) Jag har ju jobbat i industrin hela arbetslivet, så jag är van vid att projekten blir dubbelt så dyra och tar 50 % mer tid än beräknat men 50 år.......Trevlig helg!
Hej.
Det var faktiskt dina bilder som triggade igång mig att börja fundera på det här med politiska bilder. För din bildserie är ju mycket effektiva i ett trafikpolitiskt och, kanske kommunalpolitiskt perspektiv. Det behöver inte ens en text, de kommunicerar bra ändå.
Ha det gott
Gunnar S
Svar från Khalad 2021-02-21 10:19
Där ser man. Och visst, dom här bilderna tog jag med avsikt att göra just den här bloggen som jag såklart delar på en Finspångssidan i FB. Fotografen hade alltså ett tydligt politiskt syfte :-). Ska det få någon effekt måste jag nog därtill skriva ett konventionellt brev till kommunen också, men jag kan nog hänvisa till bloggen, tack Gunnar! Låter fötrevligt med fjällresan, rätt vecka blev det också, den som kommer nu hade nog inte varit lika bra! Hälsningar/ Björn
UNDERBARA bilder hur det i dag ser ut genom många samhällen.
Det är förfärligt för de som bor där på många sätt.
Miljöförstöring med buller och avgaser.
De måste snart förstå att skicka mer på järnvägen.
Lägga ner allt om höghastighetsbanan istället skaffa
fler spår för godstrafik. I Skåne håller de på med det.
///Gun-Inger
Svar från Khalad 2021-02-22 23:00
Det tror jag vore klokt, tack Gun-Inger!
Måns H 2021-02-22 23:13
@ Gun-Inger: Jag tror allt mindre på idén med höghastighetståg. Fler spår för godståg och sköt om rälsarna för persontrafiken så att den kan hålla tiden. Se till att IT fungerar ombord och återinför restaurangvagnar med lagad mat så att resan blir nåt att se fram emot, inte spilltid.