51:an
***
Två kvarter från oss, säg 300 meter bort, passerar 51:an. Det gjorde den när vi flyttade hit till Finspång 1965 också. Kanske inte första året men ganska snart fick vi klart för oss att den skulle flyttas. Man visste redan då vilken sträckning den skulle ha. Samma plan gäller fortfarande, nu ca 50 år senare. Det är väl sånt som kallas långtidsplanering? För något år sedan hörde jag en av de kommunansvariga i ett föredrag och att nu skulle det dock göras. Dock finns inte minsta lilla tecken på att något är på gång, inte för oss vanliga i alla fall. Trafiken rullar på som vanligt. Nej förresten, inte som vanligt, trafiken är mångfaldigad sen vi flyttade hit och den tunga lastbilstrafiken är minst dubblad,kanske tredubblad, senaste 5-årsperioden.
*
Vi är inte särskilt störda, två lummiga villakvarter emellan, dessutom är hastigheten max 40 här, det är inte därför jag pekar på problemet. Problemet är olycksfallsrisken, genomfartstrafiken dominerar helt den här delen av Finspång och passerar omedelbart intill en av Finspång största skolor. För något tiotal år sen blev två av våra dåvarande grannar, då i samma ålder vi är i nu, påkörda vid ett övergångsställe kanske 100 meter från där bilderna här är tagna idag. Dom överlevde men skadades och hon repade sig aldrig från händelsen. Jag kan inte begripa hur hur en högtrafikerad riksväg med stor andel tung trafik 2021 kan få skära rakt genom västra delen av en tätort med ca 15 000 invånare på en led som byggts och dimensionerats före 1965. I centrum är leden flyttad sedan länge, likaså utfarten åt öst, men den västra delen av genomfarten är i princip orörd sen före 1965. Obegripligt.
Idag 12:18:30
*
Idag 12:20:04
*
Idag 12:22:54
*
***
Hälsn!
Låter som brist på trafikplanering eller vad? Det här är åtminstone några mycket bra dokumentarfoton som du visar oss här.
I DK finns det många platser som de gör små och större ringvägar runt om - till och med om mycket små byar. När jag flyttade till Roskilde (1962) gick mycket av trafiken fortfarande genom staden från Köpenhamn - förbi här och vidare till Ringsted, Korsør och Kalundborg. Idag går motorvägen utanför byn. Men det är rätt - stora rader med lastbilar här också - ØV.
Med många vänliga hälsningar från Erik / DK.
Bästa sättet att få saker gjorda är att ha färdiga, lagakraftvunna planer så att det bara är att trycka på knappen då nåt annat projekt fastnat.
Sedan är det väl med vägar många omständigheter som avgör. Härstädes kanske oproportionerligt kända Gnesta fick ju t ex en förbifartsväg. Björbo i Dalarna har också en. Flen vet jag att det pågår en process, som nog pågått rätt länge som brukligt. Ofta måste ju någorlunda jungfrulig natur tas i anspråk när man vill får bort de man byggde förr när vägarna skulle gå rakt igenom. Andra kul problem kan ju också uppstå...
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/hemligt-djur-staller-in-vagbygge
Om jag minns rätt så behagade fågeln dock vid ett senare tillfälle packa kappsäcken så att processen kunder återupptas.
Det var faktiskt dina bilder som triggade igång mig att börja fundera på det här med politiska bilder. För din bildserie är ju mycket effektiva i ett trafikpolitiskt och, kanske kommunalpolitiskt perspektiv. Det behöver inte ens en text, de kommunicerar bra ändå.
Ha det gott
Gunnar S
Det är förfärligt för de som bor där på många sätt.
Miljöförstöring med buller och avgaser.
De måste snart förstå att skicka mer på järnvägen.
Lägga ner allt om höghastighetsbanan istället skaffa
fler spår för godstrafik. I Skåne håller de på med det.
///Gun-Inger