Bilder, tankar och reflektioner jag gärna delar. Både lek och allvar och framförallt mer hjärta än förstånd

100/12b - BILKÖRNING TOTALFÖRBJUDS SNART?

***

Ungefär så var rubriken på en tidningsartikel häromdagen, i förrgår tror jag.  Bakgrunden är den snabba utvecklingen av självkörande bilar. Jag tillåter mig att tvivla. Eller snarare så här: Det dröjer nog inte så länge innan det låter sig göras på en och annan större motorväg. Men vägnätet består inte bara av motorvägar, de allra flesta vägar är små landsortsvägar som den jag åkte på här för att komma ut på slättlandskapet utanför Örebro. Dessutom måste vi nog byta bilar, allihopa

*

I min värld, för att använda ett av mina favouttryck, finns det viktigare områden att utveckla som rör bilteknik. Bättre batterier tex. Den dag vi kan köra elbilarna 50 mil utan mellanladdning tror jag inte någon köper bilar med förbränningsmotorer längre.

Nästan samma vårkvällsbild som i fg blogg, här med för denna blogg lämplig förgrund!

*

***

Inlagt 2016-03-12 13:59 | Läst 1603 ggr. | Permalink

"Tesla uppger 502 Km räckvidd för sin Model S, men kostar ju en smärre förmögenhet i Sverige. I Norge är den dock tydligen väldigt vanligt tack vare kraftiga subventioner. ;)"


(visas ej)

Nämn en färg i den svenska flaggan?
Man vill alltså försöka tillverka och sälja bilar som tar bort körglädjen? Lycka till med det omöjliga konceptet. Det handlar nog om teknisk klåfingrighet som kommer att dö kvävningsdöden i sin linda.
Svar från Khalad 2016-03-12 23:19
Inte bara vill, man är i full gång! Så får väl tiden utvisa/ Björn T
syntax 2016-03-13 10:44
Nåja - man är inte igång med att försöka sälja. Det är då som problemen uppstår.
Jag vågar inte vara lika säker på att det tar tid innan bilar är självkörande. Jag får intrycket av att tekniken kommit ganska långt redan och nog kan klara betydligt mera än motorväg (många bilar fickparkerar redan på egen hand). Däremot kommer lagstiftning, regelverk och, som du skriver, byte av i princip hela vagnparken att fördröja det hela.

Elbilen Tesla går 50 mil på en laddning och var den bästsäljande premiumbilen i Sverige 2015 (996 bilar). Jag tror inte att räckvidden är det stora hindret längre utan priset på bilen och antalet snabbladdstationer. Elbilar är jag säker på att vi kommer att ha massor av inom bara några år.

Fast jag håller med om att det är roligast att köra själv.

Fredrik
(vars bil har både ratt och förbränningsmotor)
Svar från Khalad 2016-03-12 23:29
Säker har jag nog inte påstått jag är, jag tillåter mig att tvivla på hur fort det går, tidningsrubriken säger att "bilkörning snart förbjuds". Det tror jag inte blir snart. Flertalet försök med självkörande bilar sker på avgränsade områden, ofta utan fotgängare och korsande trafik och vid låga hastigheter.

En aktionsradie på 50 mil uppnås aldrig vid praktisk körning idag, kanske hälften. Vintertid är den riktigt låg. Och självklart måste priset räknas med. Plus utrymme och övriga egenskaper. Åka till fjällen med en 5-personers familj vintertid med fullt bagage, eldriven.? En bra bit kvar säger jag. Och självstyrande uppe i fjällen vintertid? Dit är det mer än 20 år. Att det under kontrollerade förhållanden går att göra saker till hög kostnad säger inget om genomslagskraften i praktiken.

Och både du och jag och Peter gillar köra själv, men det får väl bli simulatorer då :-) Hälsningar/ Björn T
Tesla uppger 502 Km räckvidd för sin Model S, men kostar ju en smärre förmögenhet i Sverige. I Norge är den dock tydligen väldigt vanligt tack vare kraftiga subventioner. ;)
Svar från Khalad 2016-03-12 23:32
Räckvidd vid praktisk körning uppskattar jag till hälften, vintertid ännu mindre. Och för en fem personers familj som ska till fjällen? Njae....., inte är vi där i dag, det är då ett som är säkert/ björn T