100/12b - BILKÖRNING TOTALFÖRBJUDS SNART?
***
Ungefär så var rubriken på en tidningsartikel häromdagen, i förrgår tror jag. Bakgrunden är den snabba utvecklingen av självkörande bilar. Jag tillåter mig att tvivla. Eller snarare så här: Det dröjer nog inte så länge innan det låter sig göras på en och annan större motorväg. Men vägnätet består inte bara av motorvägar, de allra flesta vägar är små landsortsvägar som den jag åkte på här för att komma ut på slättlandskapet utanför Örebro. Dessutom måste vi nog byta bilar, allihopa
*
I min värld, för att använda ett av mina favouttryck, finns det viktigare områden att utveckla som rör bilteknik. Bättre batterier tex. Den dag vi kan köra elbilarna 50 mil utan mellanladdning tror jag inte någon köper bilar med förbränningsmotorer längre.
Nästan samma vårkvällsbild som i fg blogg, här med för denna blogg lämplig förgrund!
*
***
Elbilen Tesla går 50 mil på en laddning och var den bästsäljande premiumbilen i Sverige 2015 (996 bilar). Jag tror inte att räckvidden är det stora hindret längre utan priset på bilen och antalet snabbladdstationer. Elbilar är jag säker på att vi kommer att ha massor av inom bara några år.
Fast jag håller med om att det är roligast att köra själv.
Fredrik
(vars bil har både ratt och förbränningsmotor)
En aktionsradie på 50 mil uppnås aldrig vid praktisk körning idag, kanske hälften. Vintertid är den riktigt låg. Och självklart måste priset räknas med. Plus utrymme och övriga egenskaper. Åka till fjällen med en 5-personers familj vintertid med fullt bagage, eldriven.? En bra bit kvar säger jag. Och självstyrande uppe i fjällen vintertid? Dit är det mer än 20 år. Att det under kontrollerade förhållanden går att göra saker till hög kostnad säger inget om genomslagskraften i praktiken.
Och både du och jag och Peter gillar köra själv, men det får väl bli simulatorer då :-) Hälsningar/ Björn T