"Måla med ljus"
Varför finns det inga vettiga kameraväskor?
Om man är välbyggd, bredaxlad och muskulös är det nästintill omöjligt att hitta en vettig kameraväska. Jag kan inte begripa varför kameraväsktillverkarna inte kan plocka fram vettiga kameraväskor som är snygga, praktiska och användbara. Det verkar som om tillverkarna utgår från att alla fotografer är geeks som inte bryr sig om hur de ser ut.
Det finns förvisso en del användbara kameraryggsäckar, men de är extremt fula och fulla med en massa onödiga skogsmulleattribut som bara är i vägen eller hänger och slänger. Ett avbärarbälte är säkert bra att ha om man fjällvandrar men på en kameraryggsäck är det överflödigt. En annan sak som jag inte tycker om med en fotoryggsäck är att jag inte kan ha den hängande på min axel utan att den hela tiden vill falla ned. Ryggsäckarna är byggda för flaskhalsaxlade män och passar inte oss som är bredaxlade. Men den stora nackdelen med en kameraryggsäck är att det tar för lång tid att snabbt få fram den utrustningen som jag vill ha och det har hänt att jag har missat bilder på grund av det...
Mina krav på en vettig kameraväska är att den inte ska se ut som en kameraväska, det ska finnas gott om plats till annat än kameror och objektiv, den ska ha rejäla bärhandtag, den ska ha ett rejält axelband, inte vara något fuskbygge och inte kosta en halv förmögenhet. Efter många års letande hittade jag till sist en Timberland Soft Vintage Canvas Briefcase. Jag köpte väskan och monterade i en kamerainsats från Lowepro som jag hade liggande och vips hade jag en riktigt vettig kameraväska som uppfyller alla mina krav. Framförallt kan jag snabbt få fram kameran ur väskan.
Väskan rymmer 2 st kamerahus, 4 st objektiv och 1 blixt. Insatsen går att bygga ut och väskan rymmer då ett par objektiv och ett kamerahus till. Jag kanske inte inte ska glömma att säga att jag kör med spegellösa kameror som inte tar så mycket plats. Med lite extra justeringar skulle väskan säkerligen rymma en eller två spegelreflexkameror och ett par objektiv. I de andra facken på väskan ryms en laptop med nätenhet och det finns ordentligt med utrymme kvar för andra ej kamerarelaterade prylar. Jag har betalat 800 kronor för väskan och insatsen. En del tycker säkert att det är lite dyrt men för min del var väskan värd varenda liten krona.
Text och foto: © Mikael Good. All Rights Reserved.
Supervidvinkel till Canon för under 1000-lappen!
Nu blir det lite teknik i min blogg igen... Men jag är faktiskt inte något teknikfreak även om det kan verka så på en del av mina inlägg, jag brinner för fotograferandet men jag inte vill bli begränsad av undermålig utrustning om jag nu själv inte vill det dvs. Denna gång tänker jag tipsa om en relativt bra 17 mm vidvinkel till Canon för under 1000-lappen!! När jag testar ett objektiv så fotar jag inte tegelväggar eller testtavlor utan monterar på det på kameran och tar den typ av bilder som jag ändå skulle tagit och jämför det med bilder som jag tagit med likvärdiga objektiv tidigare, först då kan jag se om objektivet tilltalar mig eller inte. Jag har hunnit gå igenom en hel del olika objektiv nu, men nu tror jag äntligen att jag har hittat de objektiven som jag kommer att använda under en längre tid. Vill du inte läsa om teknik så är du alltid välkommen att bara titta på bilderna i inlägget! Alla bilderna är tagna mitt på dagen i Åsens by i strålande solsken många tycker säkert att ljuset mitt på dagen är alldeles för hårt. Jag gillar att fota natur och landskap mitt på dagen, det blir "tryck" i färgerna och det är en liten utmaning för mig i att få teckning i både hög- och lågdagrar under svårare ljusförhållanden!Tokina RMC 17/3.5 (skrivs fortsättningsvis som Tokina) kostar strax under 1000-lappen begagnat och det får man se som ett fyndpris om man beaktar att det presterat resultat som är i paritet med Canons 16-35 och 17-40 i 17 mm läget både vad gäller mitt-, kantskärpa och kontrast, vinjetteringen är dock lägre på Tokinat. Distorsionen är relativt hög med Tokinat men inte högre än vad som är normalt för supervidvinklar. Jag upplever även att hög- och lågdagerteckningen är bättre på Tokinat och att Tokinat har något bättre färgteckning men detta är å andra sidan en smaksak. Canon gluggarna hanterar dock motljus något bättre. Tokinat har en mycket stor fördel i att det är litet och kompakt och inte väger mer än 300 gr. Vad gäller bländaren som tyvärr bara går att ställa in i halva steg så är den nästintill oanvändbar på 3.5 men från bländare 5.6 till 16 så blir bilderna krispiga och levande. Tokinat har redan ersatt mitt stora, klumpiga och utrymmeskrävande 17-35 (som jag endast använde i 17 mm läget) i kameraväskan och det är axeln tacksam för! Även om Tokinat är en liten kompromiss för mig så tror jag att objektivet kan vara ett vettigt alternativ för dokumentär- och resefotografen som behöver ha ett lätt smidigt men ändå robust och välbyggt vidvinkelobjektiv som man inte tvekar att ta med som komplement till antingen en normalzoom eller motsvarande fasta objektiv. Jag har inte testat objektivet på en kamera med APS-C sensor ännu men vill du se en test av Tokinat på en APS-C kamera tryck här.
Jag valde att inte snåla med adaptern utan köpte en HappyPage HK Nikon-EOS adapter med fokusindikering och EXIF-information till mitt Tokina. Som jag tidigare nämt i min blogg så rekommenderar jag adaptrar från HappyPage HK !
Möjligen är Tokina RMC 17/3.5 med Contax och Leica fattning något bättre på en Canon än den version med Nikon fattning som jag har. Av egen erfarenhet med adapterade objektiv så vet jag att Contax och Leica objektiv fungerar något bättre på en Canon än vad Nikonobjektiven gör och det gör säkert även Tokina RMC 17/3.5. Undvik Tokina RMC 17/3.5 med OM-fattning, av någon märklig anledning så är kantskärpan inte så vidare värst bra med Olympus varianten. Undvik även de båda Tokina AF 17/3.5 varianterna. De går att till nöds använda dem på en kamera med 1.6 crop, men använd dem inte på fullformatare då kantskärpan är direkt usel och vinjetteringen är hög...
För dem som verkligen vill ha ett vidvinkel utan kompromiss och med kantskärpa till sin Canon, kan jag rekommendera Carl Zeiss T* 21/2.8, ett sådant objektiv såldes på eBay för ett par veckor sedan för 3650 dollar, även om dollarkursen är låg så är 21.900 kr väldigt mycket pengar... Möjligtvis så kommer även ett kanadensiskt företag att bygga om Nikon AF-S 14-24/2,8 G ED så att det går att använda dem på EOS 1Ds Mark III med full funktionallitet. Du kan läsa lite mer om detta rykte här om du är intresserad .
Alla fotona är tagna med Tokina RMC 17/3.5 och en digital fullformatare i Åsens by, söndagen den 11/5 2008. Bländare 5.6-16. Bilderna som är obeskurna är lätt bearbetade i photoshop och varsamt skärpta. För er som vill se fler foton från Åsens by så kan jag förtälja att det kommer mer av den varan i ett senare blogginlägg!
Do you want to read this articel about the Tokina 17/3,5 in English? Copy the browser adress and paste it into: http://translate.google.com/translate_t?hl=en
Wollen Sie dieses Artikels über das Tokina 17/3,5 in Deutsch lesen? Hier können Sie diese Atrikel zu Deutsch Übersetzen: http://translate.google.com/translate_t?hl=de
Dagens låt: Promised Land - Dennis Brown
//Chasid
Mitt favoritobjektiv har inte någon röd ring!
Ni som har läst mina blogginlägg och tittat i min kameraväska har säkert förstått att jag har en viss fabless för knivskarpa Carl Zeiss och Leitz gluggar men min största favorit bland alla min olika ljuspenslar är inte något skarptecknande Summicron, Planar eller Sonnar utan ett ploppande plaströr med en dåligt slipad plastlins i:Sima SF 100 mm f/2 soft focus + macro
Efter en lång tids experimenterande med olika softningsmetoder, hittade jag en kartong innehållande ett avlångt plaströr med en plastlins i en fyndlåda. Jag köpte den märkliga tingesten för 10 kronor, tog hem den och monterade en T2-adapter på den och fotade en rulle med objektivet monterat på kameran, cyklade ned till fotolabbet och lät framkalla rullen. När rullen sedan kom på posten dagen efter så insåg jag att jag äntligen hittat det jag sökte när jag experimenterade med olika softningsmetoder. Fotona blev precis så dåliga som jag eftersträvat! Sima objektivet har varit ett stort hjälpmedel för mig i jakten efter mitt eget fotografiska uttryck. Jag vet inte riktigt om jag vill kalla mina Sima foton för fotokonst, fastän andra har gett dem det epitetet, min strävan har istället varit att få till ett bildpoetiskt uttryck snarare än ett konstnärligt.
Nu har jag använt mig av Simat i 13 år och rätt använt så är objektivet fantastiskt! Jag har modifierat mitt Sima till att ge mer mättade färger och lite större överstrålning, men jag kommer inte att berätta hur jag har gått tillväga med modifieringen, det är faktiskt rätt så skönt att ha ett alldeles unikt objektiv vars effekt ingen kan kopiera!
Här följer en subjektiv recension av Sima SF 100 mm f/2 soft focus + macro, ni som inte är intresserade av teknik kan scrolla förbi texten det kommer fler bilder på slutet:
En stor fördelen är att objektivet går ned till skala 1:1, det har också en skön softning som tar bort besvärande skärpeintryck. Det har total avsaknad av skön mekanik, objektivet påminner om två ihopsatta plaströr som försetts med en lins från ett förstoringsglas i mitten. När man fokuserar objektivet så hör ett ljudligt "plopp" då plaströren slår ihop. Objektivet tål att köras i diskmaskin, men jag brukar diska det för hand. Objektivet är även bra som barnleksak när andra sådana saknas, min lilla dotter älskar att leka med Simat. Skulle du sakna en kaffekopp när du är ute och fotar så fungerar även Simat enligt uppgift utmärkt som en sådan!
Det går att använda objektivet på digitala systemkameror med 1.5 eller 1.6 i förlängningsfaktor men fullformat eller filmbaserade fotoapparater är helt klart att föredra. Om du vill förvandla din fina dyra systemkamera till en enkel Diana kamera och alla dess negativa fördelar så har du hittat helt rätt!
Sima objektivet är rent ut sagt uruselt, men för mig är det precis det drömobjektiv som jag har letat efter med ljus och lykta i många år. Jag har använt ett modifierat Sima till mängder av bilder under årens lopp och har lyckats få fram just den poetiska känslan i mina bilder som jag vill ha.
Vill du ha skarpa fina bilder så är Sima inget för dig, men strävar du efter drömlika abstrakta bilder där du får leta efter eventuell skärpa då är det helt rätt! Som grädde på moset kan jag förtälja att Sima objektivet blev totalsågat av en svensk fototidning på 80-talet - det är respekt, fet sådan!
Det har ibland felaktigt påståtts att Sima objektivet tillverkades i Sovjetunionen eller Kina i början av 80-talet det påståendet är fel. Sima SF 100 mm f/2 soft focus + macro tillverkades av det amerikanska företaget Sima Products Corporation Chicago, Illinois U.S.A. i början av 80-talet och det blev väl inte riktigt den succé som företaget hade hoppats på utan försvann från marknaden efter ett par år. Men Sima objektiv går att få tag på begagnatbörserna och det är störst chans att hitta det på eBay.
Nu blev det teknik igen i min blogg igen men när det handlar om Sima så tror jag att även den gode Kenneth har överseende! Men jag lägger ändå in lite foton så att även ni som inte är teknikintresserade kan få ert lystmäte, alla bilderna är tagna med ett Sima SF 100 mm f/2 soft focus + macro och ljusbildsfilm..
Fler foton som är tagna med mitt Simaobjektiv kan ni hitta på min hemsida: http://hem.passagen.se/chasid tryck på Photo Portfolio och under flikarna Dance, Nature och Paint with the light finns det många bilder som är tagna med Simaobjektivet!
Do you want to read this articel about the Sima SF 100 mm f/2 soft focus + macro in English? Copy the browser adress and paste it into: http://translate.google.com/translate_t?hl=en
Wollen Sie dieses Artikels über Sima SF 100 mm f/2 soft focus + macro in Deutsch lesen? Hier können Sie diese Atrikel zu Deutsch Übersetzen: http://translate.google.com/translate_t?hl=de
Dagens låt: Assouf - Tinariwen
//Chasid
HappyPage HK billiga kvalitetsadaptrar från Hong Kong
Jag har tidigare skrivit en del artiklar om användandet av Carl Zeiss, Leitz och Leica optik på Canon EOS och jag har fått en del frågor om vilka Contax -> EOS adaptrar samt Leica-R -> EOS adaptrar som jag rekommenderar. Nu har jag testat igenom en hel del olika adaptrar från olika tillverkare och det är främst en adapter som jag har fallit för. Adaptern tillverkas av ett litet företag i Hong Kong, rent mekaniskt är adaptrarna från Cameraquest & Novoflex snäppet bättre. Men de välbyggda HappyPage HK adaptrarna erbjuder en funktion som är mycket användbar speciellt på litet längre brännvidder och det är fokusindikering.
Jag tog mod till mig och köpte hem två HappyPage HK adaptrar via eBay för att testa på mitt Leitz Summicron-R 90/2.0 och mitt Carl Zeiss Sonnar T* 180/2.8 MM och efter att ha använt adaptrarna av och till i ett par månader så kan jag bara konstatera att de fungerar utmärkt tillsammans med min Canon EOS 1Ds och även med min frus Canon EOS 20D. Jag får fortfarande ställa bländaren manuellt men fokusindikeringen är mycket användbar vid snabba förlopp. HappyPage HK erbjuder också köpare att få EXIF-kod på sina adaptrar. Jag har beställt några ytterligare adaptrar från HappyPage HK och har nu EXIF-kod för brännvidd på mina manuella 17, 50, 90 & 180 mm och jag kommer säkert att köpa några ytterligare adaptrar med EXIF-kod framigenom. Jag kan varmt rekommendera HappyPage HK adapters till den som vill använda sina gamla fina Carl Zeiss, Leitz & Leica objektiv på en fullformats Canon EOS! Men undvik alla billiga kopior av HappyPage HK adaptrarna som säljs på eBay, de är oftast mycket billigare men kvaliteten är direkt usel...
HappyPage HK adaptrarna säljs i dollar vilket gör att man kan fynda dem för 400-500 kr per styck på eBay nu när dollarkursen är låg. Tyvärr så kan de stundtals vara svåra att få tag på: http://optix.happypage.com/
Alla objektiv fungerar tyvärr inte tillsammans med Canon EOS på följande länk finns förteckningar om vilka Leica, Leitz och Carl Zeiss objektiv som fungerar på Canon EOS 1Ds serien och på Canon EOS 5D: Canon Adapted Lens Compatibility
Jag tänker inte tråka ut alla er icke teknikintresserade läsare med studiofoton på objektiv och adaptrar utan bjuder er istället den här nytagna bilden från mitt digitala anteckningsblock:
Gångväg med förhinder. © Mikael Good
Do you want to read this articel about the HappyPage HK adapter in English? Copy the browser adress and paste it into: http://translate.google.com/translate_t?hl=en
Dagens låt: This World - The Staple Singers
//Chasid
Ps: Jag är inte sponsrad av HappyPage HK, jag är bara lyrisk över deras utmärkta välfungerande adaptrar och det är som det så fint heter - En nöjd kund är en bra kund! Men om någon objektiv eller kameratillverkare på något sätt skulle vilja sponsra mig så är ni alltid välkomna att maila mig :)
Canon EOS 50D presenteras på onsdag!
På onsdag kommer kameran som det har spekulerats om i diskussionsforum på internet ända sedan den rejäla prissänkningen på EOS 40D inträffade för ett par veckor sedan.Canon EOS 50D är namnet på den nya skapelsen och den kommer att se ut som och ha ungefär samma specifikationer som EOS 40D med undantag för en ny högupplöst Liveview 3" TFT LCD med hela 922,000 pixel och en nyutvecklad CMOS sensor på 14,1 Megapixel, storleken på sensorn är 22,9 x 15,7 mm vilket är något större än den tidigare modellens 22,2 x 14,8 mm och ett steg i rätt riktning enligt mig! IS i kamerahuset lyser tyvärr åter med sin frånvaro men Canon kommer att släppa en ny vädertätad EF 16-70/4.0 IS USM som kommer att säljas tillsammans med kameran i kit. Priset på kameran exkl. objektiv kommer att landa någonstans mellan 10.000-12.000 kr. Att den nya kameran kommer redan nu beror på att konkurrensen har hårdnat betydligt i segmentet och Canon behövde en ny något bättre modell för att inte tappa allt för många marknadsandelar mot Nikon, Sony och Pentax.
Enligt uppgift ska Canon EOS 50D och objektivet att finnas till beskådan redan på Fotomässan på Elmia den 4-5 april, det ska bli intressant att se om den nya modellen har samma egenskaper på höga ISO som den gamla!
Här hittar du lite mer läsning om Canon EOS 50D:
http://www.eos50d.com/
Pga att bilden på Canon EOS 50D är copyrightskyddad så lägger jag in en av mina mest sålda bilder istället, den fungerar säkert som lite kulturell balans till allt tekniksnack!
Vill du se bilden i större format klickar du här
Dagens låt: Miserable Lie - The Smiths
//Chasid
Ps: Fortfarande finns det bloggare på Fotosidan som inte har med foton i sina bloggar! Om bloggen handlar om foto eller inte spelar mig inte någon större roll men jag tycker att en blogg på en fotosida ska innehålla minst ett foto!