"Måla med ljus"
Jakten på Major Plagge – Nazisten som räddade judar
När jag googlade på mitt namn för att försöka få tag på en artikel i en lettisk tidning som jag var med i tidigare under året, ramlade jag över boken "The search for Major Plagge: the Nazi who saved Jews" Jakten på Major Plagge: nazisten som räddade judar), det är en bok som är skriven av min name Michael Good men det skulle mycket väl kunna vara en bok som jag själv skrivit då jag är mycket intresserad av historia. En viktig nyckel till att förstå ett land och dess folk är att kunna deras historia.
Här kan ni läsa ett utdrag ur Michael Goods bok: "The search for Major Plagge: the Nazi who saved Jews"
Lettland och Litauen har en bitvis ganska så mörk historia. Det var många letter och litauer som tyvärr var väldigt behjälpliga i nazisternas utrotning av både judar och romer. Lettiska specialkommandon var så effektiva att tyskarna skickade fler judar från omkringliggande länder till Lettland för att utrotas... I Litauen började förföljelsen av judar redan innan tyskarna tågade in i landet 1941 och många litauer var sedan delaktiga i utrotningen av judar... Av Lettlands 74.000 judar överlevde bara 15.000 och i Litauen levde 220.000 judar innan kriget av dem överlevde endast 12.000...
De tre åren mellan 1941 och 1944 är en mörk tid i de baltiska ländernas historia och det är en tid som de ännu inte har gjort upp med. Jag tror att folket i både Lettland och Litauen måste göra upp med sin historia innan de kan få ordning på sina länder igen.
Här kan ni läsa mer om utrotningen av judar i baltstaterna, sidan är på engelska: Yad Vashem
© Mikael Good, 2010
© Mikael Good, 2010
© Mikael Good, 2010
När jag ser idylliska björkdungar i Lettland kan jag inte låta bli att tänka på de fruktansvärda avrättningarna av tiotusentals oskyldiga lettiska judar i Rumbulaskogen utanför Riga åren 1941-1942.
Dagens låt: Kom hem nu - Lars Winnerbäck
//Chasid
Julpyntning i Jönnet (varning detta inlägget innehåller många bilder)
I går var jag nere i storbyen för att besöka On Track Imaging mässan. Innan mässan började hade jag en dryg timma på mig att flanera runt med den lilla fotoapparaten nere på byen. Även om vi inte har kommit längre än till mitten av november så har de redan börjat med julpyntningen i Jönnet (Jönköping). Jag har valt att inte förse bilderna med några beskrivande "pratbubblor" utan överlåter bildtext sättandet till mina redigerare, förlåt läsare!
© Mikael Good, 2010
© Mikael Good, 2010
© Mikael Good, 2010
© Mikael Good, 2010
© Mikael Good, 2010
© Mikael Good, 2010
© Mikael Good, 2010
© Mikael Good, 2010
© Mikael Good, 2010
Om ni vill ha lite extra julstämning till bilderna så tycker jag att ni ska vrida upp ljudet rejält på era datorer och klicka igång nedanstående låt av och med James Österbergs orkester:
Dagens låt: I Wanna be Your Dog - James Österbergs orkester
//Chasid
Benämningen färg på papper fick en helt ny innebörd! (EDIT)
Året var 1995 och jag fick en inbjudan att vara med på en fotografisk samlingsutställning i Mainz i Tyskland via fotoklubben. Varje fotograf fick skicka in fyra stycken bilder, som skulle sållas av en slipad jury, hade man tur kom alla bilder med. Kriteriet var färg på papper och just det senare tog jag fasta på. På den tiden höll jag på att experimentera friskt med svartvita solariserade bilder, markörpennor och laserkopiatorer. Jag valde ut fyra stycken bilder som jag var nöjd med, men i sista stund bytte jag bort en av bilderna mot en ny. Monterade bilderna i passpartout, förpackade dem väl och lät sända iväg dem. Jag hade turen på min sida och alla mina bilder valdes ut av juryn (drygt 300 bilder refuserades). Bilderna hängdes upp tillsammans med hundra andra i Mainz rådhus och en relativt stor publik tog del av dem. Jag hade tyvärr inte tid eller råd att närvara vid den utställningen, men i efterhand fick jag ta del av den debatt som mina bilder orsakade.Mina bilder blev upphov till en bitvis infekterad debatt i juryn, debatten gällde bildmanupilationens vara eller inte vara, på den ena sidan stod traditionalisterna som ville ha rena kemiska bilder och på den andra stod de som tyckte att man skulle tillåta manipulation för konstens skull. Tyvärr blev jag aldrig tillfrågad om mina bilder var datormainpulerade eller inte, vilket de inte var. Men det som jag tyckte var roligast med hela historien var att det fotot som var mest debatterat om det skulle få vara med eller inte på utställningen, inte var något foto. Bilden var en målning som jag hade kört i laserkopiator, visst det såg ut som en dator manipulerad fotografisk bild men i själva verket var det en målad bild. Jag har tyvärr inte kvar bilden som kördes i kopiator, men det målade orginalet finns kvar och kan beskådas här nedan. Man kan säga att benämningen färg på papper fick en helt ny innebörd!
(EDIT 0708 08.00) Genom att vända och vrida på begreppet färg på papper så ansåg jag att det var legitimt för mig att skicka in en målning till en fotoutställning! En del kanske undrar varför? Chansen att ställa ut i ett annat land får man inte så ofta. Svaret är enkelt, på den tiden så ville jag skapa debatt med mina bilder, dock inte genom att provocera och debatt blev det så syftet blev uppnått, tyvärr fick jag inte ta del av debatten förrän i efterhand. (EDIT)
Egoismus. Oljemålning.
Veckans skiva: I´m Ready - Muddy Waters
//Chasid