Mina bilder och tankar för dagen

Utefter järnvägen

Läser en faktaspäckad artikel i dagens Dagens Nyheter om den svenska järnvägens förfall under de senaste decennierna.

Det är en förskräcklig läsning om kvartalskapitalismens konsekvens.

Statens järnvägar som borde handla om hundraåriga samhällsinvesteringar och kontinuerligt underhåll.

Inte bolagsresultat per kvartal.

Idag tar heller ingen ett övergripande ansvar för järnvägen, allra minst våra politiker.

Min tanke fladdrar iväg till ett gammalt fantasieggande fotografi av en okänd fotograf, och till de rallare som en gång i sitt anletes svett drog fram järnvägen genom urskogen mot framtiden.

Vem minns t ex ”Svarta Björn” idag?, den norska kockan Anne Rebekka Hofstad som bistod rallarna utefter malmbanan mellan Kiruna och Narvik. Det är hon som står i dörröppningen på bilden.

Hon var den vackraste och starkaste kvinnan på jorden, enligt hennes älskare ”Ådals-Kalle”.

Men Anna blev bara 22 år. Tuberkulosen tog hennes liv.

För att komma ikapp SJ:s underhållsbehov med dagens takt behövs 350 år enligt artikeln idag….

Inlagt 2024-07-21 13:37 | Läst 412 ggr. | Permalink
Järnvägen kommer snart att rustas upp. Men det beror inte på ett nyvaknande från regeringens sida utan krav från NATO. Det krävs bättre transportmöjligheter i landet för vapen och soldater. Då är det bara för regeringen att lyda. Rallarna byggde verkligen landet. Tyvärr är det mycket som gått snett med järnvägen sedan dess. Ska bli spännande att följa Labours förstatligande av den brittiska järnvägen.
/Torbjörn
Svar från per-erik åström 2024-07-22 06:30
Tack Torbjörn. Låt oss hoppas att det kommer att fungera i England.
Med vänlig hälsning/per-erik
En gång i tiden för länge sedan, så va det olika spårvidd för järnvägarna och olika tider på stationerna och privata ägare av järnvägarna i Sverige!
Rikdagen beslutade då att försöka få ordning på det här virrvarret och inrättade en statlig järnväg, SJ!

Nu har de historielösa löst upp SJ med inneliggande funktioner, så det har blivit som det va för förr! Fast kanske ännu mer utspritt! :)
Gäller även skolan, elförsörjningen och sjukvården bla! Det är ofta lätt att sälja ut, men att sedan köpa tillbaka kostar tyvärr för mycket för samhället!
Så det e bara å gilla läget! :)
/B
Svar från per-erik åström 2024-07-22 06:33
Nej Bengan. Det handlar inte om att gilla läget. Det handlar om att rösta fram en politik och politiker som på allvar tar itu med problemet.
/per-erik
Benganbus 2024-07-22 07:28
Per-Erik, håller med dig, men när jag ser hur man sålt ut våra gemensamma funktioner i samhället, kommunikationer, vård, skola omsorg och förstår vilka oerhörda kostnader det skulle innebära att försöka göra ett återskapande då! Det började med tågens avreglering. Den inleddes 1988. Då klövs SJ i två delar. Banverket tog över ansvaret för tågräls och anläggningsunderhåll medan SJ skulle köra tågen – nu med krav på vinst.
Gårdagens DN har en flersidig artikel om det här järnvägsförfallet, som inte är någon uppbygglig läsning!
/B
Bortsett från en snabbassociation till Troells Uppehåll i myrlandet, jag blir mörkrädd när konsekvenserna av NPM och bönräknarnas framfart blir varse.,Och att det finns politik som inte förstår,det, eller något av det som är samhällsnyttigt.
/försök ha det gott
Gunnar S
Svar från per-erik åström 2024-07-22 06:35
Uppehåll i myrlamdet, en fantastiskt fin film!
Tack för påminnelsen Gunnar!
Allt gott/per-erik
Mannen med dragspelet heter Axel Bernard Karlsson. Han är m0rfar till en FB-vän som jag har. Anders Gustafsson, en duktig fotograf och berättare. Han kan en del om livet i norr på den där tiden.
Sten
Svar från per-erik åström 2024-07-21 22:41
OJ!, vilket sammanträffande. Själv har jag bara läst om ”Svarta Björn” och sett Ingvar Skogsbergs film ”Legenden om Svarta Björn”.
Med vänlig hälsning/per-erik
Mycket bra artikel. Bygger på fakta. Tar tag i en.

Min morfar var med och byggde järnvägen upp till Kiruna. Vet inte om han var med och byggde Narviksbanan, men vet att han fortbildade sig till elloksförare och körde malmtåg till Narvik. Hann flytta söderut innan pensionen.

En av sönerna, morbror till mig, blev också järnvägare. Han menade att SJ var bra fram ill att Lars Peterson tog över. Att han på statens uppdrag lade ner olönsamma smålinjer var en sak, att han drog ner på underhållet och slutade investera i ny materiel riktigt illa. "20 förlorade år" enligt min morbror.
Svar från per-erik åström 2024-07-22 06:38
Tack Måns.
Med vänlig hälsning/per-erik