Inställning för Fuji X-trans i Lightroom
Jag plåtar numera enbart digitalt även om jag då och då kan sakna mörkrummets ångor och den mekaniska känslan hos en väl inkörd Leica eller Nikon F.
Allt har sin tid och övergången till digital bild var inte enkel. Likt en drucken åsna velade jag mellan flera digitala kameror innan jag nådde fram till min nuvarande utrustning: En Fuj X100T och en Fuji X-T1 med några fasta gluggar (18 mm, 35 mm och 60mm). Zoomar har aldrig varit min grej. Inte långa teleobjektiv heller
Kamerorna har samma sensor och eftersom jag plåtar i Raw har jag haft en hel del problem med rätt "raw-framkallning". Det är lätt att dra i spakarna kors och tvärs tills man förlorar sig.
Den här inställningen hittade jag på nätet. Den tycker jag funkar för det mesta. Den ger en grundbild som går att arbeta vidare med, både i färg och svartvitt.
Så varsågoda all you Fuji-lovers out there;
Det var lite kul efterse vi är många som klagat på LR i åratal. Många andra har hävdat att LR inte har problem och att vi som klagar inte kan hantera LR.
Alternativen har varit att använda en annan raw-konverterade som Photo Ninja, Iridient eller Capture One.
Nu har alltså Adobe erkänt att de hade en bugg som förstörde resultat. Så vi som klagade hade rätt.
Den typ av import preset som du föreslår skulle jag inte rekommendera. Flera av de värden du har med är väldigt beroende av hur bilden ser ut. Sådana värden som är beroende av hur bilden ser ut bör inte med i en preset.
Dessutom undrar jag över värdena för vibrance och saturation. Vibrance ökar färgstyrkan utan att påverka hudfärger.
Saturation ökar/minskar färgstyrkan på allt inklusive hudtoner.
så du står häftigt på gasen med vibrance men står samtidigt på bromsen med saturation.
Hoppas du inte tar illa upp för pekpinnarna.
Var och en blir salig på sin tro, som farmor brukade säga...;-)
Jag tycker bara att inställningarna gav mig ett hyfsat resultat för den fotografi jag pysslar med.
Det gäller nästan samtliga tillverkare. Resultatet blir lite brus men också att fina detaljer försvinner, hud ser plastig ut osv.
Man kan ju faktiskt ha mycket brus vid 1:1 fast som aldrig syns i en liten web-bild eller ens en A2 utskrift.
Så att inte köra raw är att inte utnyttja kamerans hela potential.
Sedan är det ju upp till var och en att avgöra vilken kvalite´ man tycker duger.
Idag kommer man ju som sagt långt även med mobilen.
//GöranR
Saturation är det äldre verktyget som funnits med från start. Det ökar färgmättnaden rätt över.
Vibrance är det nyare och ökar färgmättnaden i främst områden som inte ligger inom hudtoner.
Så det är meningen vi skall använda det ena för porträttbilder och det andra för naturbilder och annat utan dominerande mänskliga anleten.
Så om man börjar dra lite i båda utan att förstå varför så har man nog inte koll på resten av reglagen heller.
Bra bildbehandling får goda fotografer att framstå som mästare på samma sätt som Ansel Adams blev det genom sitt otroliga arbete i mörkrummet.
Ansel Adams hade säkert en ordentlig kunskap i dåtidens kemi och teori om framkallning och behandling av bilder. Han körde säker inte belysningstider, framkallningsbad och annat bara på känn. Han visste varför han gjorde något. På samma sätt måste vi veta varför vi drar i ett reglage i LR. Det är inte fel att använda både vibrance och saturation samtidigt. Fast om vi gör det bör vi kunna förklara varför.
Så jag har närmare 1 000 bilder du kan beskåda på min sida.
Så du är välkommen att se kika igenom galleriet.