Bilder, tankar och reflektioner jag gärna delar. Både lek och allvar och framförallt mer hjärta än förstånd

REPET - OCH LITE OM SKÄRPA

***

Så blev det en svartvit bild igen. Orginalet hade väldigt lite färg ändå tänkte jag, det är bara rosten på stegen det hänger på som inte kom med. Och bättre skärpedjup hade det ju blivit med kortare brännvidd men nu satt långtelet på och så  fick det vara. Inte var ljuset så bra heller, ISO 12800 behövdes. Men det är formerna och strukturen jag ville åt och dom finns där även om det int är nå´n kanonskärpa, men vi är alla redan överens om skärpans betydelse så det behöver jag inte orda om. Det som ofta förvånar mig är att dom som mest efterlyser bilden och bildinnehållet och som påpekar att det är inte utrustningen som avgör bildens bildkvaliteter ofta just är dom som nästan uteslutande skriver om teknik och utrustningar.

*

Vad gäller skärpa är det ju heller inte sant att skärpan är utan betydelse. Att skärpa i sig inte gör en bild till en bild med bildinnehåll är visserligen sant, men för många bildgenrer är skärpa av stor betydelse. Dit hör landskap, dit hör sportfoto, dit hör fågelfoto, dit hör produkt- och modefoto mm mm. Sen är det också sant att både i sportfoto och fågelfoto kan en lämplig och medveten oskärpa också tillföra bilden värde. Allt det här vet alla som är intresserade av foto, ändå skrivs dom flesta inlägg om skärpa ur något slags miniperspektiv som oftast utgår från en genre och ett syfte eller ännu oftare, från den egna utrustningen. Det gäller fö bildkritiken också ofta. Att dela bilder på en bred och öppen fotoblogg gör ju inte alla med syftet att åstadkomma bilder med stort allmängiltigt bildinnehåll. Vi är många som tycker det är roligt med vardagsfotografering och trivialfotografering också, förutom att nån gång då och då, av slump eller skicklighet, åstadkomma en bild som kan uppskattas av många. Tur är väl det för Fotosidan, tror dom skulle ha det magert om den bara vore för de riktigt duktiga, dom är nog färre än det kan verka......

*

*

***

Inlagt 2020-07-05 15:10 | Läst 2013 ggr. | Permalink

"Det må vara ett "trivialt" motiv men det blev en bra bild. Det är ett snyggt mönster i repet i sig och så hänger den sådär fint "som av en händelse". Jag håller med om dina funderingar om skärpa, utrustningens betydelse m.m. Det är definitivt bilden i sig som är det viktiga. Hälsningar, Bjarne"


(visas ej)

Hur många stjärnor ser du här? * * *
Skriv svaret med bokstäver
Bra skrivet! Håller verkligen med om de sista raderna i första stycket.. det är lustigt! Det skrivs mycket om skärpan i äldre objektiv och kameror, och det verkar även fotas en del, men det visas sällan mer än nån enstaka testbild, och allt verkar 'fungera'.. så det borde ju visas lite resultat ibland.. Verkar som det tekniskt/mekaniska är det viktiga, och inte bilderna.. Med mina bilder vet jag att det tekniska alltid fungerar, sen hänger det på mig om jag gör en bra bild av förslaget på bild som kameran ger mig i den ganska gråa och lite trista oredigerade bilden i RAW-format.. Oftast så överraskar mig slutresultatet efter redigeringen när bilden väl är färdig, det är då känslan blir bra!
Hälsn!
Svar från Khalad 2020-07-06 14:14
Hej Jan, tack för fin kommentar. För mig är det i sig helt ok med intresset för gamla kameror och gammal optik, det jag mest reagerar på är det den ofta lite kritiska och överlägsna tonen mot andra, som inte har samma intresse eller som resonerar annorlunda kring foto och bilder.
Ett bra exempel där svärta och skärpa får brus på högt ISO att drunkna.

Förr kanske 30-40 år sedan och ännu tidigare så var man oftast nöjd om skärpan i en bild räckte till att göra en 18x24 eller 24x30 cm stor papperskopia.
Idag fodrar många hysteriker skärpa i 200% förstoring på skärmen och meterstora utskrifter som studeras med näsan mot bilden. Tyvärr är jag ibland en av dem ska erkännas, förnuftet säger annat men det hjälper inte.

MVH Janne
Svar från Khalad 2020-07-06 14:16
Hej Janne, inget blir bra med överdrifter, varken åt det ena eller det andra hållet.
Hej Björn - Jag håller med dig.
I princip bör foton vara skarpa - någonstans på fotot. Varför annars skulle alla objektiva tillverkare ständigt förbättra produkterna på alla områden. Att det finns någon som tycker att det finns en viss charm och nostalgi kring de gamla kamerorna och objektivar - är en helt annan fråga. Jag har en förkärlek för äldre diasfilmer själv, men det är inte detsamma som att hävda vara det enda rätt. Lyckligtvis kan vi också växla mellan allt och jag tror att man gör det i de flesta fall.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
PS: Nu glömde jag ditt foto - jag gillar det - någon speciell knut?
Svar från Khalad 2020-07-06 14:18
Tack Erik, tror vi förstår varandra ganska bra och också att vi har rätt stor öppenhet för dom som gör eller tycker annorlunda än vi och inte ständigt behöver hacka på dom :-)
Hej Björn! Väl formulerade reflektioner om bildinnehåll, skärpa och teknik. Jag gillar framförallt det sista stycket om "vardagsfotografering och trivialfotografering" :) Den svartvita knutens skärpa och repets struktur gör sig bra mot den svarta omgivningen. Hälsningar Mats
Svar från Khalad 2020-07-06 14:18
Tack för det Mats, uppskattas!
Det må vara ett "trivialt" motiv men det blev en bra bild. Det är ett snyggt mönster i repet i sig och så hänger den sådär fint "som av en händelse". Jag håller med om dina funderingar om skärpa, utrustningens betydelse m.m. Det är definitivt bilden i sig som är det viktiga.
Hälsningar, Bjarne
Svar från Khalad 2020-07-06 14:20
Tack Bjarne, jag tänker att det är för bildens, och ibland textens, skull vi är här :-)
Intressanta funderingar du delar med dig av. Lite granna det jag själv bryr min hjärna med. Dels det faktum att allt som de facto syns i en bild är berättarkomponenter och skärpa eller oskärpa syns onekligen. Men frågan är då om mottagaren uppfattar det och framförallt, med vilken beredskap tolkar mottagaren det. Det är här den i mitt tycke spännande processen med vilket kontext bilden agerar i. Och hur mycket fotografen sändaren kan påverka den processen, Din bild må vara en trivialbild i skapandesituationen men kommer med allra största sannolikhet uppfattas och tolkas som en metaforisk bild i ett slags konstnärligt kontext.
Om skärpa eller oskärpa kan man nog diskutera rätt länge. Jag är själv ingen vän av knasterskärpa för skärpans egen skull. Min referenspunkt är nog och förblir Kodak plus-X. :-)
Ha det gott. /Gunnar S
Svar från Khalad 2020-07-06 14:23
Tack för spännande funderingar Gunnar. Kopplingen - om det nu finns någon - mellan sändare och mottagare, fotograf och betraktare är ett spännande område. Klart är att det finns många tolkningsmöjligheter i båda ändra :-)