Bilder, tankar och reflektioner jag gärna delar. Både lek och allvar och framförallt mer hjärta än förstånd

Rekordvagn för tunga järnvägstransporter

Passerade Ludvika idag och passade på att titta på en av deras "supervagnar" för tunga tågtransporter. Jag vet att det är en av de svenska järnvägsvagnar som klarar de tyngsta transporterna. ABB i Ludvika tillverkar ju bla stora tranformatorer. Den här vagnen har 18 axlar

DSC01707.jpg

En av de järnvägsvagnar som klarar de tyngsta transporterna i Sverige

Förstår jag den här tabellen rätt är tomvikten 103 ton.

DSC01704.jpg

Tabell på vagnens huvudbalk

Inlagt 2014-05-18 22:39 | Läst 2739 ggr. | Permalink


(visas ej)

Vad heter Disneyfiguren Kalle A*** i efternamn?
Intressant bild på den där järnvägsvagnen, Malmö har jag ibland sett såna här förlängda lastbilstransporter av pelare till vindkraftverk från Kockums, väldigt välorganiserade o roliga att betrakta. Hils, LO
Inte riktigt rätt:
http://www.greencargo.com/sv/Godsvagnar/Start/Markning/Kapacitets--hastighets--och-ovrig-markning/

Det finns för övrigt en vagn med 32 axlar...
Svar från Khalad 2014-05-19 00:29
Tänkte väl det var ngn som visste lite mer. Men att jag inte förstod tabellen hade jag kanske på känn, men uppgiften att det är den vagn som klarar mest last har jag från en visning, är den också fel? Förstår jag din förklaring rätt så innebär C max 20 ton/axel, dvs 360 ton totalt eftersom det var 18 axlar. Maxlast är det alltså 360-103, dvs ca 240 som det står under C?
Var finns den vagn som har 32 axlar och alltså skulle klara 32x20=640 ton?
ztenlund 2014-05-19 01:07
Du hann lägga till mer i ditt svar:

240 ton är maxlast vid största tillåtna axellast (STAX) C (20 ton), som alltså är en egenskap hos banan, och max 30 km/h. Vill man köra i 45 km/h så får man bara lasta 185 ton, oavsett STAX.

Det kan ju vara så att vagnen inte klarar av att bära en last som riktigt når upp till 20 ton/axel, så att bara multiplicera STAX med antalet axlar håller inte. Det ser du om du kollar på STAX B och 30 km/h, lägger på 103 ton och delar med 18. Detta blir prick 18 ton, medan det inte blir 20 ton om du lägger ihop 240 och 103 för att sedan dela med 18.

(Om du klickar på "Lastgränsmärkning" i länken i mitt första svar så kan du också se att det finns ett begrepp som heter största vikt per meter (STVM) som också kan vara aktuellt beroende på vagntyp, tågsammansättning och bana.)

Du kan se motsvarande tabell för maxlast på den 32-axliga vagnen i den nedre länken ovan.
Svar från Khalad 2014-05-19 13:10
För att passa på att lära mig lite till, en fråga. Tittar jag på motsvarande tabell för den 32-axliga vagnen har den en maxlast på 500 ton. Utgår jag från A- resp C-värdena som anges och 16 resp 20 ton per axel blir tomvikten i båda fallen 230 ton. Varför stämmer inte detta med B-värdet (max18 tons axelvikt), det ger bara en tomvikt på196 ton?