Bilder, tankar och reflektioner jag gärna delar. Både lek och allvar och framförallt mer hjärta än förstånd
Rekordvagn för tunga järnvägstransporter
Passerade Ludvika idag och passade på att titta på en av deras "supervagnar" för tunga tågtransporter. Jag vet att det är en av de svenska järnvägsvagnar som klarar de tyngsta transporterna. ABB i Ludvika tillverkar ju bla stora tranformatorer. Den här vagnen har 18 axlar
En av de järnvägsvagnar som klarar de tyngsta transporterna i Sverige
Förstår jag den här tabellen rätt är tomvikten 103 ton.
Tabell på vagnens huvudbalk
Inlagt 2014-05-18 22:39 |
Läst 2740 ggr. |
Permalink
http://www.greencargo.com/sv/Godsvagnar/Start/Markning/Kapacitets--hastighets--och-ovrig-markning/
Det finns för övrigt en vagn med 32 axlar...
Var finns den vagn som har 32 axlar och alltså skulle klara 32x20=640 ton?
http://publikationswebbutik.vv.se/upload/6483/100504_godset_nr_4_2011.pdf
Lite bilder:
http://www.postvagnen.org/forum/index.php?id=472853
http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=747146
240 ton är maxlast vid största tillåtna axellast (STAX) C (20 ton), som alltså är en egenskap hos banan, och max 30 km/h. Vill man köra i 45 km/h så får man bara lasta 185 ton, oavsett STAX.
Det kan ju vara så att vagnen inte klarar av att bära en last som riktigt når upp till 20 ton/axel, så att bara multiplicera STAX med antalet axlar håller inte. Det ser du om du kollar på STAX B och 30 km/h, lägger på 103 ton och delar med 18. Detta blir prick 18 ton, medan det inte blir 20 ton om du lägger ihop 240 och 103 för att sedan dela med 18.
(Om du klickar på "Lastgränsmärkning" i länken i mitt första svar så kan du också se att det finns ett begrepp som heter största vikt per meter (STVM) som också kan vara aktuellt beroende på vagntyp, tågsammansättning och bana.)
Du kan se motsvarande tabell för maxlast på den 32-axliga vagnen i den nedre länken ovan.