OSKARSHAMN KALMAR 1958
***
Att bara fota sin samtid utifrån det egna perspektivet har sina fördelar. I nästan alla bilder tagna för drygt 60 år sen hittar jag något av intresse. Enstaka försök till foto med konstnärliga ambitioner ger mig inget idag. Inte heller naturbilder, såna jag numera ägnar mig åt. Å andra sida är dom flesta naturbilder jag nu tar berättelser om mina två hembygder, Dalarna och Östergötland.
*
Dom här tre bilderna är tagna under en semesterresa med Öland som mål. Sista bilden är jag nästan säker på är från Kalmar. Dom två hamnbilderna ligger efter varandra i negativalbumet men lite före bilen och jag gissar båda är från Oskarshamn eftersom den gamla Gotlandsfärjan Visby är på den ena av bilderna. Kanske nån av er vet?
*
Bilderna är tagna med min Yashica-Mat
*
M/S Gunilla
*
Färjan Visby (det fanns två tror jag, den andra hette Drott) . Ser ut som dom lastar fisk i trälådorna.
*
Borgward Hansa 2400 Pullman
*
***
Mvh
Fredrik
Fint fotat redan då och nu är dom ännu mer intressanta!
/Bengan
Jeg kan ikke hjælpe dig med at stedfæste dine fotografier, men jeg kan alligevel nyde dem - super sort hvide fotos. Det var selvfølgelig dit puffbild, som fangede mig - gillas.
Med mnage venlige hilsener fra Erik.
Oskarshamn? Troligen. Gissar på motsatt sida jämfört med dagens plats, d v s att fartyget låg vid norra kajen. Gunilla låg gissningsvis vid södra kajen, Man ser stadsbebyggelse i bakgrunden på båda bilderna.. M
(Gotlandsbolaget har ju också kört från Västervik emellanåt.)
Bilden visar många detaljer! Du har ju konstaterat att du med modern skanning och bildbehandling kan ta fram mycket mer ur negativen än vad som gick då med förstoringsapparat och våt metod. Vardagsbilder eller som här redovisande bilder från semestern växer med tiden!
"Den 15 maj 1924 kunde fartyget – som döpts till Visby – levereras till Gotlandsbolaget. Svenska dagbladet rapporterade:"
”Visby lämnar plats för 58 förstaklasspassagerare och har 20 andraklasshytter. Dessutom kunna reservplatser för 19 passagerare anordnas så att hela antalet bäddade platser för passagerare kan uppbringas till 97 st. En nyhet är att sex förstaklasshytter är enmans- och två förstaklasshytter tremanshytter. Vidare är i aktern verkliga hyttplatser anordnade, så att man slipper ifrån den eljest vanliga gemensamhetsbäddningen i rundeln”.
1958 hade båten alltså hunnit bli 34 år. Krigsåren med svår isskruvning hade skadat fartyget svårt och reperationsarbetena kostade mycket. En torpedattack var helt nära fartyget. Bolagets båt Hansa sjönk ju med ett åttiotal döda efter en rysk torpedattack.
Bilar kunde bara tas ombord med kran. Jag vill minnas att det var enstaka bilar. Den ökande bilismen på 1950-talet parerades med följebåt som bara tog bilar.
RO i nummerskylten står för Rosenheim, ein stad med 64.000 invånare 6 mil sydost om München.
Förresten, Borgward tillverkade även småbilarna Goliath och Lloyd.
Mvh Wolfgang