Bilder, tankar och reflektioner jag gärna delar. Både lek och allvar och framförallt mer hjärta än förstånd

MEN STJÄRNORNA KVITTAR DET LIkA OM NÅGON FÖDS ELLER DÖR

***

Visste ni att fyra människor om dagen begår självmord i Sverige? Det är nästan 1500 på ett år. År 2017 trafikdödades 254. Jag undrar vilket område som får mest resurser, trafiksäkerheten eller psykvården..........

*

Fö är det fler kvinnor än män som gör självmordsförsök. Trots det dör tre gånger så många män som kvinnor genom självmord. Och den senaste forskningen visar att det går att förhindra upp mot 90 % av alla självmord. Med rätt resurser och rätt uppmärksamhet.Men kanske självmordsoffer inte är så viktiga som trafikoffer, dom förra har sig själv att skylla, eller.....

*

Vetenskapens Värld gav mycket att fundera på i går. Mycket fakta, men ett program gjort med stor känsla och mycket respekt

*

....men stjärnorna kvittar det lika om någon föds eller dör......

Ferlin

*

***

Inlagt 2018-11-21 00:15 | Läst 1442 ggr. | Permalink

"Lite cyniskt, kanske världen på sikt skulle må lite bättre av färre födslar och fler dödsfall. Jag hade under ett två år långt utlokaliseringsprojekt en arbetskollega som plötsligt en dag anförtrodde mig sina självmordsplaner. Han hade bestämt sig 15 år tidigare och var aktiv i en förening med många likasinnade som allt eftersom försvann i tystnad. Personen i fråga hade många intressen och var ordförande i ett par föreningar men var helt klart lite speciell. Helt enligt planen försvann han en dag. Jag tror att det finns en hel del att göra för att `rädda´ många av de yngre till ett meningsfullt liv. Däremot, hos de äldre som redan bestämt sig och befinner sig i processen är jag lite kluven. Antagligen meningslöst och en smula respektlöst att försöka ändra på en människas rätt till sitt eget livsval. /Stephan"


(visas ej)

Hur mycket är tolv minus två?
Skriv svaret med bokstäver
Det är ett svårt område då man inte har kläm på vilka självmord som är onödiga, och vilka som är motiverade. Jag hävdar alltså att självmord kan vara helt motiverat. Man kan bli så slagen till slint här i livet, att den bästa lösningen är att avsluta det hela - för den som har kurage nog att genomföra det. I sådana fall skall inte människor runtomkring eller samhället lägga sig i. Man rår nämligen enväldigt över sig själv, sitt liv, och sin kropp.
Svar från Khalad 2018-11-21 10:39
Man vet uppenbarligen mer än du tror. Och det handlar inte om att inte ha rätt att bestämma över sitt eget varande, det handlar om att ge hårt trängda människor hjälp och alternativ. När adekvat hjälp och uppmärksamhet finns att få sjunker självmorden drastiskt, ända upp mot 90 %. Det är en stark indikation på att den helt övervägande delen av självmorden inte är "motiverade" för att använda din något cyniska terminologi./ Björn T
syntax 2018-11-21 13:01
Jag utgår inte ifrån vad "man" vet, jag utgår ifrån vad jag själv vet. Och nej Björn, jag är inte det minsta cynisk. Det är inte på något vis cyniskt att konstarea det varje psykiater vet, nämligen att det finns en inte obetydlig del välmotiverade självmord.
Vad jag själv vet i denna sak är faktiskt avsevärt. I ungdomen arbetade jag länge i mentalsjukvården på dåvarande jättesjukhuset Beckomberga. Mycket har bytt namn och tilltal med åren, men de mentala åkommorna förblir exakt dom samma! Därtill kan jag lägga en lång livserfarenhet.
Man talar om suicidbenägenhet, alltså ett självmordsriskabelt läge som om det alltid är ett sjukdomstillstånd där de medicinska och sociala ingenjörerna kan gå in och flytta pjäser och rätta till saker och ting. Jag håller inte med om den verklighetsbeskrivningen. Sådant är inte det verkliga livet.
Du skriver: "... det handlar inte om att inte ha rätt att bestämma över sitt eget varande". Jasså!! Och varför inte det då? Det anses faktiskt som en självklarhet inom svensk sjukvård att det alltid handlar om just den rätten, att det inte är något annat som tolkas som viktigare. Här är det nog du som halkar lite i det cyniska och tar dig ett märkligt tolkningsföreträde.
Om man nu köper att man skulle kunna hjälpa 90% (viket är högst tveksamt), så har vi faktiskt 10% kvar. Det är just dessa som vill, och har rätt till att slippa ovälkommen social och medicinsk ingenjörskonst.
Det är sannerligen inget fel att hjälpa utsatta människor, men Jag tog i mitt inlägg bara upp en annan rätt viktig aspekt på problematiken - en aspekt som de flesta låtsas inte finns.
Svar från Khalad 2018-11-21 13:28
Det mest bestående intrycket från programinslaget är just att det är först när man gjort sig fri från den klassiska inställningen att självmord till en stor del är ofrånkomliga som man har chans att nå framgång. Den inställning du redovisar är största hindret just för att nå framgång, enligt programmet. Därför tycker jag du ska ta upp diskussionen med programledaren och inte med mig, jag har berättat om ett program som gjort intryck på mig och redovisat några av skälen varför, men det kanske inte heller är tillåtet?
syntax 2018-11-21 13:56
Det är tillåtet Björn - gör dig inte till! Likaväl som det är tillåtet att kommentera (det är det som kommentarfältet är till för).
Jag blir faktiskt lite upprörd över din aningslösa förmätenhet. Vad har du för behörighet i detta - utom att ha glott på ett TV-program? Detta tar du som intäkt till att i svepande ordalag ogiltigförklara min långa yrkeserfarenhet med mera.
Svar från Khalad 2018-11-21 15:03
Varför diskuterar du med mig? Jag redovisar fakta som lagts fram i ett program och jag berättar att jag tagit intryck av programmet.
Förmäten och tillgjord, det tycker du är ok kommentarer i en fotoblogg?
Jag har inte ifrågasatt dina erfarenheter över huvud taget, jag har inte ens kommenterat dom. Däremot framgick av programmet, vilket står i min kommentar om du läser, att det synsättet du lägger fram ses som största hindret för att faktiskt nå resultat.
Vilka erfarenheter jag har av detta förutom att ha "glott på ett TV-program" (dina ord)?
Och du frågar efter behörighet? Låt mig då ställa en motfråga. Om du hade ett 15-årigt barn eller barnbarn som gjort ett "misslyckat" självmordsförsök, så skulle du inte göra något för att ta rätt på varför eller förstå, eller? Och du säger till mig att sådant är inte livet? / Björn T
syntax 2018-11-21 16:05
Björn!! Lite hederlighet i debatt om jag får be.
Du skall inte skenheligt huka bakom dina källor (TV-programmet), det är DU som torgför källans argumentering som argument mot den kommentar som jag har skrivit. Då går det inte att påstå att; "... inte ifrågasatt dina erfarenheter över huvud taget, jag har inte ens kommenterat dom." - när det är exakt vad du har gjort.
Och Björn; hur skall jag kunna säga att till dig att "sådant inte är livet" om något som jag inte kan känna till, det vill säga ditt barnbarns självmordsförsök? Det är ju en helt befängd "logik" i att blanda äpplen med päron.

Det som har hänt här är att jag tog upp en annan aspekt på problematiken runt självmord än vad reportaget i Vetenskapens värld gjorde. Det kommenterade du med: "Man vet uppenbarligen mer än du tror." Är det konstigt då att debatten går igång?
ehrsa 2018-11-21 16:07
Peter Hennig, jag säger som jag sagt tidigare ett flertal gånger, tänk om du nån gång kunde skriva en egen blogg och gärna med egna bilder, där du själv kan skriva en massa provocerande och 'hård' text om allt möjligt.. Varför hänger du istället så ofta på andras bloggar där du till sist blir riktigt otrevlig? Dina trista kommentarer till andras bloggar kommer troligen snart bli raderade, inte för att du alltid har fel för det har du inte, utan mest för att du så ofta är allmänt otrevlig i ANDRAS bloggar.. Ser fram mot dina egna bloggar med text..
Hälsn!
syntax 2018-11-21 16:27
Jan Ehrsson: så där brukar det låta när adekvata argument alldeles har tagit slut - man pratar om någonting annat.
Om du tittar strax ovan så erinrar jag Björn om hur detta gick igång genom en provokativ kommentar från hans sida, där han även helt ogrundat klagar på cynism från min sida. Därmed är jag i min fulla rätt att gå i debatt - oavsett vad Jan Ehrsson tycker om den saken.
Det är ju så att om man skriver provokativa saker, så skall man sedan inte spela den sårade oskulden när man får svar på tal.
syntax 2018-11-23 09:40
Eftersom man inte vet hur länge detta material sparas, eller i vilka sammanhang det dyker upp vill jag korrigera Jan Ehrsson - eftersom han har fel i sak:
Övervägande flertalet av de kommentarer jag ger på Fotosidan handlar om positiva bildomdömen.
Svårt det här med självmord.. Har haft några arbetskamrater genom åren som valt att ta sina liv, en av dom var jag en extra nära vän med, en fantastiskt trevlig människa som verkligen ALLA gillade, det är inte alla som man kan ge ett sånt omdöme.. Som jag känner till det så fanns det nån slags bipolaritet i grunden. Han tycktes få nån slags 'skov' med 10 - 12 års mellanrum där han då ville ta sitt liv, det är nu mer än 10 år sedan han gjorde det. Ytterligare 10 år innan så var han t.o.m. inlåst i tre månader på en stängd avdelning, då blev han bra och jag umgicks mycket med honom, vi åkte långfärdsskridskor ut i Stockholms ytterskärgård, ända ut till min favoritö Tärnskär, bl.a. Vi åkte på sommaren ut till skärgårdens allra yttersta ö 'Svenska Stenarna' och campade en natt där, helt fantastiskt med fullt av Gråsälar som ropade i skymningen runt oss.. Sen kom då ett 'skov' ytterligare 10 -12 år senare, och han blev åter inlagd, men numera (eller då) så låste man inte längre in personer på samma sätt som tidigare, utan han fanns i stort sett bara på avdelningen på kvällar och nätter, annars var han fri att röra sig som han ville. Jag råkade träffa honom 6 dagar innan han tog livet av sig, han såg fantastisk ut och mådde verkligen bra, det blev en stor kram och bara leenden, vi jobbade ju ändå i samma grupp på Kungsholmens brandstation, och vi hade väl känt varann i nästan 25 år.. en vecka senare var han död, han hade hängt sig hemma i sin lägenhet.. Jag har förstått i efterhand att anledningen till att han såg så fräsch ut när vi råkade träffas var att han troligen redan då hade bestämt sig.. Kungsholmens kyrka var fylld till bredden med människor som ville hylla honom när begravningsakten hölls.. Han hade en son på 7 år när den här 'depressionsolyckan' (som prästen kallade det) hände.. Jag träffad hans ex. senast för kanske tre år sedan. Sonen gick då på college i USA och är nog idag 20 år, och verkar må bra! Fick också reda på att ytterligare 10 år tillbaks jämfört med den första gången som jag kände till att han mådde dåligt så hade han också haft en sån här tid med 'depression', även då var det flera arbetskamrater som stöttade honom extra mycket, men det var innan jag kände honom.. Jag tror mycket på att det här kan bero på rena kemiska 'reaktioner' eller brister i hjärnan, som ofta kan medicineras bort, bara man får rätt medicin.. Såg också TV-programmet, kände igen mycket där.. Tror jag har varit på larm till Västerbron kanske 150-200 gånger genom åren (26 år) p.g.a. att folk tänkt sig att hoppa där.. Oftast har dom inte hoppat.. då har man oftast stått under på en likaså ditlarmad brandbåt, som vattendykare eller linskötare till någon annan som varit dykare, i väntan på att personen kanske ändå hoppar.. det kan ta nån timme innan någon bestämt sig för att inte hoppa.. De som vill hoppa har oftast redan hoppat innan vi kommit fram trots en körtid på kanske 2 minuter.. Minns en gång när en kille hade hoppat (26 m.) men låg och flöt när vi fick upp honom i båten, då var min arbetskamrat som sen tog sitt liv med, och jag la märke till att han mådde inte alls bra när han såg den här killen som försökte ta sitt liv genom att hoppa.. min kamrats ansiktsuttryck har etsat sig fast i mitt minne sen dess! Och jag har också lärt mig att inte ens sjukvården kan klara av att ändra på en självmordsbenägen persons inställning om att ta sitt liv! Tror att 'Anders' var inlagd på St. Görans psyk. i tre veckor innan det sedan hände.. Västerbron (och även andra höga broar i stan) har numera förhöjda räcken som gör det extremt obekvämt att försöka klättra över.. En gång gjorde vi en eftersökning (på botten under bron) efter en person på begäran av en mor vars son troligen hade hoppat 'året innan', men som aldrig upptäcktes på bron, så han hade antagligen hoppat 'obemärkt'.. Vi hittade aldrig hennes son, däremot hittade vi två andra 'äldre lik'.. som legat där i flera år.. Året efter så flöt det upp rester av en människa utefter Norr Mälarstrand, det visade sig vara den saknade sonen.. Ursäkta lång kommentar..
Hälsn!
Svar från Khalad 2018-11-21 13:18
Också jag har haft arbetskamrater och andra kamrater som tagit sitt liv. Jag gör ändå inte något anspråk på att "förstå" självmordsproblematiken, jag har sett ett TV -program som gjort stort intryck på mig. Många hälsningar/ Björn T
Lite cyniskt, kanske världen på sikt skulle må lite bättre av färre födslar och fler dödsfall.

Jag hade under ett två år långt utlokaliseringsprojekt en arbetskollega som plötsligt en dag anförtrodde mig sina självmordsplaner. Han hade bestämt sig 15 år tidigare och var aktiv i en förening med många likasinnade som allt eftersom försvann i tystnad. Personen i fråga hade många intressen och var ordförande i ett par föreningar men var helt klart lite speciell.
Helt enligt planen försvann han en dag.

Jag tror att det finns en hel del att göra för att `rädda´ många av de yngre till ett meningsfullt liv. Däremot, hos de äldre som redan bestämt sig och befinner sig i processen är jag lite kluven. Antagligen meningslöst och en smula respektlöst att försöka ändra på en människas rätt till sitt eget livsval.

/Stephan
Svar från Khalad 2018-11-21 14:33
Upprepar att jag bara sett ett program, men som gjort intryck på mig. Hälsningar/ Björn T
Sabud 2018-11-21 15:24
Hej,
Som jag skrev tror jag att resurserna skall läggas på de unga och förhoppningsvis påverkbara människorna. Sedan tror jag att de familjer som drabbas får lida oavsett ålder, etc.

/Stephan
Svar från Khalad 2018-11-21 15:39
Instämmer i det Stephan/ Björn T