Bilder, tankar och reflektioner jag gärna delar. Både lek och allvar och framförallt mer hjärta än förstånd

MEDIA. OCH SÅ DETTA MED ARMLÄNGDS AVSTÅND

***

Sommartid händer det då och då att den här baksidan är ganska röd, ibland mest mörkrött (också i SvD!). Idag konstaterar jag att det var längesen den var så blå. För närmaste dagarna är nog mediavädret bra läsning, för längre perioder blir media, i alla fall DN, SvD, Aftonbladet och SR) alltmer otillförlitliga. DN har officiellt bestämt sig för att bara rapportera sådant som är negativt vad gäller vädret, positiva rapporter kommer inte in i tidningen.Tidningen är generellt agendastyrd enl  chefredaktören Peter Wolodarski, så där kan man helt glömma detta med objektiv och allsidig belysning. I praktiken gäller detta de flesta media och mest anmärkningsvärt är att det också gäller media som SR som hela tiden säger sig vara objektiva och opartiska och konsekvensneutrala. Jag har någon månad prenumererat på e-upplagan av WP, Washington Post, och där har nyss avslöjats att tidningen hårt drev Trumps kontakter med öst, kommer inte ihåg om det var Ukraina eller Vitryssland, före valet. Det visade sig helt bygga på lösa rykten och obekräftade uppgifter och WP gör nu en pudel.

*

Det som får mig att reagera den här gången är rapporten från Näringslivets mediainstiut, "Så rapporterar media om stigande havsnivåer" ( här). Det var fö Peter H som först nämnde rapporten här i en kommentar. Jag upprepar för femtioelfte gången att jag tror på att vi har en begynnande klimatkris men den hanteras bäst med riktig information och genomtänkta åtgärder. Alarmistiska panikrapporterar är vad som driver media för att det ger flest läsare och mest pengar in men det är inte bästa grunden för långsiktiga åtgärder. Däremot ger de perfekt bränsle för politiska agendor. Överhuvudtaget tror jag att långt över 90 % av underlaget för människors åsikter om klimatet baseras på media, inte på forskningsresultat. Media utelämnar konsekvent den osäkerhet i prognoserna som praktiskt taget alla forskare pekar på och istället väljer man konsekvent worst scenario. 

*

Fö tycker jag det är synd att Anna Lind lämnar regeringen. MP är inte mitt favoritparti men hon har drivit frågan om att politiken (politiker, oavsett färg) ska hålla armlängds avstånd till allt som har med kultur att göra. Det är är hög tid.

*

*

***

Inlagt 2021-11-30 14:08 | Läst 1859 ggr. | Permalink

"Jag skall ju i många kretsar föreställa var en ”klimatförnekare”. Har ni tänkt på det ordets uppenbara likhet med ordet ”Gudsförnekare”? Det kanske är så att man begår blasfemi mot en religion om man förnekar något av kilimathysterikernas teorier? Du har helt rätt Björn. Man försöker lotsa sig fram och komma till någon slags insikt i klimatfrågan – men det är inte lätt när våra informationskanaler i massmedia inte bara uppvisar en bristande rapportering, utan rent av presenterar en medvetet vilseledande agenda. Redan när jag var i tonåren förstod jag att pressen ljög rätt ofta. Detta har jag sedan fått bekräftat många gånger när jag har stött på artiklar där jag själv råkar vara specialist. Då syns alla vinklingar, halv och hellögner på ett obarmhärtigt sätt. Dagens Nyheter och Peter Wolodarski är en tragedi. När han tillträdde och meddelade sina medarbetare att man nu skulle överge det traditionella journalistiska uppdraget, för att ägna sig åt agendajournalistik – då var det många som sade upp sig på direkten. Jag sade upp prenumerationen. Sedan det där med armslängds avstånd. Konsten är 100% fri i Sverige, och det med hur många armslängder som helst – om man pröjsar själv vill säga! Om inte – att skattebetalarna skall stå för fiolerna, så tycker jag nog att dessa via sina politiker skall ha en del att säga till om. Dom som hojtar mest om ”armslängds avstånd” verkar tycka att: ”Ge mig bara alla pengarna att göra vad jag vill med. Sedan kan ni dra er tillbaka till armslängds avstånd och vara tysta” Det är en formel som jag inte ställer upp på, och som jag inte vill betala för. PS Jag saknar en fin bild signerad Björn T som illustration till bloggen... :-) Här fick jag bara en blå tidning... :-D"


(visas ej)

Hur mycket är tolv minus två?
Skriv svaret med bokstäver
Ja, tror vi är många som håller på att vakna. Det som händer och har hänt inom media agendan är inte trevligt att förstå. I alla fall jag skäms. Så lättlurad...
Svar från Khalad 2021-12-01 17:33
Media har väl alltid varit mer eller mindre färgade men oftast har det handlat om partipolitik. Det nya är nu bla att man är selektiv beträffande forskningsresultat vilket är lurigt, de flesta har nog intrycket att allt som kan knytas till forskning är korrekt, tack Lars-Gunnar!
Jag skall ju i många kretsar föreställa var en ”klimatförnekare”. Har ni tänkt på det ordets uppenbara likhet med ordet ”Gudsförnekare”? Det kanske är så att man begår blasfemi mot en religion om man förnekar något av kilimathysterikernas teorier?
Du har helt rätt Björn. Man försöker lotsa sig fram och komma till någon slags insikt i klimatfrågan – men det är inte lätt när våra informationskanaler i massmedia inte bara uppvisar en bristande rapportering, utan rent av presenterar en medvetet vilseledande agenda.
Redan när jag var i tonåren förstod jag att pressen ljög rätt ofta. Detta har jag sedan fått bekräftat många gånger när jag har stött på artiklar där jag själv råkar vara specialist. Då syns alla vinklingar, halv och hellögner på ett obarmhärtigt sätt.
Dagens Nyheter och Peter Wolodarski är en tragedi. När han tillträdde och meddelade sina medarbetare att man nu skulle överge det traditionella journalistiska uppdraget, för att ägna sig åt agendajournalistik – då var det många som sade upp sig på direkten. Jag sade upp prenumerationen.

Sedan det där med armslängds avstånd.
Konsten är 100% fri i Sverige, och det med hur många armslängder som helst – om man pröjsar själv vill säga! Om inte – att skattebetalarna skall stå för fiolerna, så tycker jag nog att dessa via sina politiker skall ha en del att säga till om.
Dom som hojtar mest om ”armslängds avstånd” verkar tycka att: ”Ge mig bara alla pengarna att göra vad jag vill med. Sedan kan ni dra er tillbaka till armslängds avstånd och vara tysta” Det är en formel som jag inte ställer upp på, och som jag inte vill betala för.

PS
Jag saknar en fin bild signerad Björn T som illustration till bloggen... :-)
Här fick jag bara en blå tidning... :-D
Svar från Khalad 2021-12-01 17:34
Tack Peter, bilden kommer så småningom, här passade tidningen bäst!
Nu var det förvisso inte riktigt WAPO som "hittade på" saken från början och inte heller var de ensamma om att skriva om det:
https://www.bbc.com/news/world-us-canada-59168626

Vi kan väl även notera att det förekommit mycket på temat att smeta ned Biden också, med varierande eller obefintlig substans.

Medierna, 22:55 och framåt, ang Trump/Ryssland/Steele-historien:
https://sverigesradio.se/avsnitt/rojde-arbetarbladet-kalla-bakom-rubrikerna-om-hasselbyfallet-och-washington-post-drar-tillbaka-trump-publiceringar
Svar från Khalad 2021-11-30 17:37
Det var heller inte min mening att påstå, däremot deltog man i en kampanj som var grundad på obekräftade rykten och som man nu ber om ursäkt för. Det senare innebär rimligen att man fortfarande har målsättningen att vara sanningsenlig och objektiv, till skillnad mot vissa svenska tidningar. Jag står verkligen inte på Trumpsidan, det finns mängder av påhopp från båda sidor, jag menade bara att också ansedda amerikanska tidningar som gärna vill stå för saklighet och objektivitet också gör sina övertramp. Tack Martin!/ Björn
Jomen, en bra illustration på vad ändrat klimat innebär. Mörkrött på sommaren och blått på vintern, åtminstone vissa veckor. Lite rörigt, lite stökigt när man helst vill att somrarna ska ligga på gult till gulrött och vintrarna på snörikt ljusblått. Men som jag ofta säger, om fler tittade i äggkastrullen skulle de inte bli förvånade över att det rör sig mer i kokvattnet när man tillför mer värme. Det här är liksom grundskolans fysik, avsnittet värmelära.

Eller som den exceptionellt varma och torra sommaren 2018 i Uppsala. Utom den 29 juli på eftermiddagen då all nederbörd som normalt kommer under två månader behagade nedfalla under en timme och bokstavligen dränkte staden på vissa platser. Nu kan man invända och säga att stadens ledning kanske borde tagit höjd för såna här händelser kan ske, det hade varit förnuftigt. Översvämningar är dyra grejer. Men man hade nog inte tänkt i banor av extremhändelser under tidigare år. Man kunde ju alltid söka stöd hos en opinion och luta sig mot forskare som med emfas hävdade att klimatförändringar, nej se det är det inte frågan om och därigenom hålla nere kommunens utgifter. (Något man nu sakta tagit lärdom av i stadsplaneringen vilket för övrigt skildrats i lokala media med ett uttryck av positiv klimatjournalistik.)
Ha det gott
Gunnar S
Svar från Khalad 2021-12-01 19:46
Vet inte riktigt vad du menar. Förr i tiden, när jag var yngre tex, var det mkt vanligare att vädersidan då och då var helblå på vintrarna, nu är det säkert tio år sen eller mer jag såg det. Att det då och då är helrött på sommaren är vanligt både nu och tidigare .Du påstår precis tvärtom, det går inte att följs logiken, annat än oavsett vilket väder det är är det en bekräftelse på klimatförändring./ Björn
mombasa 2021-12-01 22:22
Hej. Jag borde kanske riktat mig till en del röster i tråden. Att den globala medeltemperaturen har ökat och fortsätter att göra det, om det råder idag ett vetenskapligt konsensus. Det må vara en blygsam höjning om man ser den till svängningarna i vädret. Men det är ju det som är hela grejen, ju mer energi i atmosfären, i detta fall värme leder till mer rörlighet i atmosfären och då följaktligen mer extrema händelser och framför allt oftare. Därför tycker jag att din slutet på november och mörkblå karta stämmer rätt överens med sommarens ofta mörkröda väderkartor. Det svänger rätt mycket.
Eller som Donald Trump hävdade när det var svår köld med omfattande problem långt ner i Texas, att klimatforskare hade fel, så kallt som det nu var.
Tack för mig
Bästa hälsningar /Gunnar S
mombasa 2021-12-01 22:26
Hej. Jag borde kanske riktat mig till en del röster i tråden. Att den globala medeltemperaturen har ökat och fortsätter att göra det, om det råder idag ett vetenskapligt konsensus. Det må vara en blygsam höjning om man ser den till svängningarna i vädret. Men det är ju det som är hela grejen, ju mer energi i atmosfären, i detta fall värme leder till mer rörlighet i atmosfären och då följaktligen mer extrema händelser och framför allt oftare. Därför tycker jag att din slutet på november och mörkblå karta stämmer rätt överens med sommarens ofta mörkröda väderkartor. Det svänger rätt mycket.
Eller som Donald Trump hävdade när det var svår köld med omfattande problem långt ner i Texas, att klimatforskare hade fel, så kallt som det nu var.
Tack för mig
Bästa hälsningar /Gunnar S