Bilder, tankar och reflektioner jag gärna delar. Både lek och allvar och framförallt mer hjärta än förstånd

JAG STACK UT OCH KÖPTE ÄPPLEN.....

***

Ursäkta en halvdålig (halvbra låter bättre fast samma sak) bild tagen som snabbis under kökslampan. Hur ända in i helsike kan det vara så stor skillnad? Typ 100 %? Trots bra äppelår har vi inga äpplen som har mogen frukt just nu, och när jag blev sugen var det slut, alltså snabbtur till närmaste butik. Det är jag som brukar handla, men jag är inte alltid så uppmärksam på alla priser, nu var det just äpplen. Jag såg ju redan  på lite håll vilka som var svenska, Discovery, 34.95 :-/ kg. Så tittade jag två lådor till höger, nästan lika röda fina äpplen, fast där stod det 19.90 :-/ kg. Polska tänkte jag. Det var det inte, dom var från Brasilien. Brasilien! Det är bara typ halva jorden runt för att komma hit. Och detta till trots kostade dom hälften. Okey då, inte hälften men 57 % av dom svenska. Och jag unnar dom svenska äppelodlarna det dom får för sina äpplen, dom brasilianska lär inte få många ören per kg.

*

Men jag började fundera en stund. Båda sorterna har ju moms tex. 25 % pålägg kanske? Nej vänta nu, mat har visst 12 % moms. Men procent är det, och det betyder ju att för dom svenska äpplena - som är typ dubbelt så dyra - så betalar vi typ dubbelt så många kronor i moms per kg på dom som på dom brasilianska. Affärerna lägger så klart också på sin del när dom köpt in och säljer, säkert i procent det också.  Och där är pålägget väsentligt större än 12 %, säkert i området 30-50%. Det betyder att affärerna tjänar  mycket mer för egen del på dom svenska äpplena per kg än på dom brasilianska. Så det är ju långt ifrån bara skillnaderna i vad äppelodlarna får som påverkar vad jag ska betala. Jag betalar också mer till staten i skatt och jag betalar mer till affärsägarna, undra på att det blir dyrt med svenska äpplen. För det är ju dom jag vill ha och köper, det har jag råd med. Men säkert inte alla barnfamiljer med knapp ekonomi. Procentuella pålägg är ju det normala, jag vet, basen för hela momssystemet tex. Men kanske skulle vi börja fundera om det alltid är rätt? I det här faktiska fallet är det ju lätt att se att vi i praktiken motarbetar dom svenska äppelodlarna och medverkar till att dom brasilianska äppelodlarna får jobba där med sina dåliga löner, att vi stöttar import i stället för svenska varor, att vi stöttar en energi -och miljömässigt urusel lösning med transport halva jorden runt. Vill vi det?

*

*

***

Inlagt 2018-09-08 23:19 | Läst 1993 ggr. | Permalink

"Kan förstå de som har knaper kassa att det väljs det billigare alternativet, måste man välja att kunna köpa äpplen eller ej så. Men det finns ju styrmedel i så mycket annat så nog borde det finnas något sätt att hjälpa de svenska produkterna. Det talas om extra skatt på socker, men inget om skattelättnader på frukt och grönt. Sedan är det sorgligf att importerat är billigare än inhemskt. Just nu är det lätt val för mig angående just äpplen, för även om de är små är det mycket äpplen på våra träd i år. Sämmre med plommonen, fast vi hade en del. Åkte bort i fem dagar, då var de inte mogna ännu, när vi kom hem fanns inte ett enda plommon kvar."


(visas ej)

Hur mycket är tolv minus två?
Skriv svaret med bokstäver
Jag brukar säga att allt har sitt pris.

Och jag är irriterad över allt vad som heter "lågpris"; också lågprisprodukter har sitt pris, som någon betalar .... (med sin hälsa, med sin fattigdom, med exploaterad natur etc.).

Och jag är lika irriterad över hur lätt konsumenterna låter sig luras, och dras med i detta "nykolonialistiska" stuk, att låta exploatera, dvs. att låta stora aktörer med sitt kvantitetsrace hålla ner priser - där det är någon annan som alltid blir utnyttjad.

Ok, detta är en lång historia. Men vi som konsumenter har en stor makt, om vi förstod att utnyttja den. Att tillsammans gå emot, men ingen bryr sig. Idag är alla individualister; mind your own business - kulturen är starkare.

Jag köper gärna dyrare produkter om de gynnar hantverkare, mindre producenter, inhemskt etc. Det får mig att må bra.

- hawk
Svar från Khalad 2018-09-09 22:34
Jo, köper mkt ekologiskt, nästan allt faktiskt. Svenskt om det går och alltid dom gånger det är kött. Men det kostar extra hela tiden. Efter att diskmaskinen lagt av i somras blev det en svensk, Asko. Jag gör vad jag kan! Häsningar/ Björn T
Hej Bjørn.
Det er et meget tankevækkende indlæg. Og et meget svært emne, at tage stilling til. Jeg tror, at der er mange der er enig i dine betragtniger . Det fremgår også ved, at dit indlæg har fået mange læsere, men ingen (eller næsten ingen) kommentarer.
Med venlig hilsen fra Erik.
PS: undskyld at det blev på dansk denne gang. Meget fine æbler og foto.
Svar från Khalad 2018-09-09 22:35
Danska går fint :-), tack Erik!/ Björn T
Kan förstå de som har knaper kassa att det väljs det billigare alternativet, måste man välja att kunna köpa äpplen eller ej så. Men det finns ju styrmedel i så mycket annat så nog borde det finnas något sätt att hjälpa de svenska produkterna. Det talas om extra skatt på socker, men inget om skattelättnader på frukt och grönt. Sedan är det sorgligf att importerat är billigare än inhemskt.
Just nu är det lätt val för mig angående just äpplen, för även om de är små är det mycket äpplen på våra träd i år. Sämmre med plommonen, fast vi hade en del. Åkte bort i fem dagar, då var de inte mogna ännu, när vi kom hem fanns inte ett enda plommon kvar.
Svar från Khalad 2018-09-09 22:37
Vissa produkter tror jag man skulle ha fast skatt på, alltså samma på alla äpplen, all mjölk och vad det nu är, tack Margareta!/ Björn T
Fint djup i bilden trots att den är tagen "i all hast". Det är minsann inte alla svenska pensionärer som har råd att köpa svenska äpplen... och det är ju helt sjukt!
Hälsningar Lena
Svar från Khalad 2018-09-09 22:37
Det är det, tack Lena!/ Björn T
Allting har ett pris, om än i sista änden. Och billiga varor i affären är aldrig billiga utan anledning. Stordrift, exploatering, kvalitetsbrister etc etc. Någon betalar alltid, om det är vi eller någon annan i produktionskedjan.
Och det är viktigt att vi konsumenter gör oss mer medvetna om vad som händer och agerar efter det, så gott vi kan givet egna ekonomiska förutsättningar eller vad vi vill och kan i övrigt.
Så bra jag nu förstår och klarar så köper jag också hellre dyrare saker, om än mer sällan, för kvalitetens skull och för alla andra parametrar som finns inbakade i livsmedelsindustrin.
//GöranR
Svar från Khalad 2018-09-09 22:38
Jo, köper mkt ekologiskt, nästan allt faktiskt. Svenskt om det går och alltid dom gånger det är kött. Men det kostar extra hela tiden. Efter att diskmaskinen lagt av i somras blev det en svensk, Asko. Jag gör vad jag kan! Tack Göran! Hälsningar/ Björn T