Khalad Photography Blog
SNAPS 1960 - JOUER DE LA VIE
***
Liten landsortsstad i Sydfrankrike nånstans, Narbonne kanske eller Narbonne Plage och dragspelet är nog hans livförsäkring. Kanske har han spelat sen krigsslutet 1945, i så fall i femton år. Här utanför hotellet som heter La Caravelle
*
*
***
SJUTTON ÅR.....
***
Ingemor, eller bara I som jag oftast skriver här på bloggen, 1960
Hon är sjutton år.
*
Medveten om att bilden egentligen inte håller för den croppning jag gjort men det stör mig inte.....
*
*
Jag brukar bara sätta in gamla bilder då och då. Nu kanske det blir lite mer av dom ett tag tills jag hittar lust och drivkraft för nya bilder. Dom flesta av dessa äldre bilder har jag aldrig visat nånstans, vissa har jag aldrig sett som papperskopior själv ens.
***
PAPPA, LUDVIKA 1957 - KODAK ROYAL-X PAN
***
Eftersom fotolusten hux flux försvunnit bläddrar jag i några negativalbum i stället. Här två bilder av pappa, båda tagna i dec 1957 i lägenheten på Carlavägen 31 i Ludvika. Pappa, som var skolinspektör, hade kontoret hemma och skrivbordet var hans fasta arbetsplats när han inte var på tjänsteresa. Alla hans typiska attiraljer finns där - skrivblocket, blyertspennorna, en av ärendepärmarna, askfatet, skrivbordslampan, telefonen (1957, typ 5 år innan Dialogtelefonen kom), boken (trodde först det var en av volymerna av Svensk författningssamling han hade i bokhyllan men det är det inte). Nästa bild är tagen samma dag men på kvällen i radiohörnan där han sitter och lyssnar på musik som han uppenbarligen hade noter till.
*
Noggrann som jag var på den tiden har jag antecknat filmtyp på negativarket - Kodak Royal-X Pan som väl var den tidens snabbaste film, typ 1250 ASA, framkallad 11 minuter i DK-50. Som vanligt är bilderna tagna med min Yashica-Mat, min japanska Rolleiflexkopia. Jag har tom noterat tid och bländare, 1/25 s och bl 3,5. Bländare 3,5 är (den står i bokhyllan bakom mig!) största öppning och längre tid än 1/25 vågade jag inte ha för skakningsoskärpans skull (inget antiskak i det huset......). Det var mer av utmaning då. Idag låter jag kameran välja känslighet, gärna 10 000 ISO om det behövs, väljer ett objektiv med 1,4-öppning som jag då inte kunde drömma om och utnyttjar antiskak i huset...... Jag undrar om den där tappade fotolusten och den mindre utmaningen kan höra ihop på något sätt?
*
Pappa vid sitt älskade skrivbord
*
Pappa i radiohörnan. Radion skymtar fram bredvid notboken
*
***
UNDERBART ÄR KORT!
***
Vi är lite sena när vi vårplanterar i Korsheden. Ofta sätter vi inte fröna förrän vi åkt upp för sommaren. Och i slutet av augusti tänker vi att det blev inga blommor i år. Men så nu, i mitten av september kommer den, krassen. Så har det var ett par år nu, kanske tre. Det är nog inte så långt till första frostnatten, det var fyra i natt, så långvarigt blir det kanske inte. Men det gör inget, underbart är kort! Och jag gillar dom här fräcka oblyga färgerna, motsatsen till sparsmakat och diskret!
*
Korshedskrassen idag
*
***
BRA FOTOGRAFI 2
***
Med tiden får jag allt svårare att tro att bra fotografi har något som helst att göra med särskilda stilar eller särskilda genrer, komposition och tekniker, typ svartvitt eller färg. För mig blir det allt tydligare att foto, precis som måleri eller författarskap, bara berättar om tillvaron och livet, om allt som är viktigt, eller åtminstone värt att ses - i fotografens ögon. Därför säger bilderna kanske mer om fotografen än om innehållet i bilden. Dom fotografer jag tycker om berättar något. Det kan vara om något som händer här hemma eller därute i världen, men det kan lika gärna handla om vad vi som människor känner eller vilken tillvaro vi lever i. Bengt H:s bilder för ett tag sen är ett exempel på bilder jag inte gjort mig fri från på flera veckor. För mig är det bra exempel. Men därför säger jag inte att det är just såna bilder som är bra bilder. Nästa gång jag tar djupare intryck av bilder jag ser är det säkert något helt annat. Världen förändras hela tiden, jag förändras hela tiden, antagligen du också. Helt obegripligt för mig att det skulle gå att på något som helst sätt att definiera hur bra bilder ska vara. Det enda som är säkert för mig är att dom inte ska se ut som gamla bilder eller någon annan fotografs bilder. Som individer har vi total och fullständig frihet att tycka om vilka bilder och stilar vi vill, men det är mig totalt obegripligt att någon kan göra anspråk på att veta vad som är bra fotografi utan att koppla det till sitt eget tyckande (vilket jag aningen ironiskt försökte säga redan i förra bloggen med samma rubrik). Jag tycker mig däremot ana att bilder som får stort genomslag talar till många människor också om de inte vet något om bildens specifika bakgrund, men det är bara min egen tro .
Och näe, jag tror inte för ett ögonblick att jag tar lika bra bilder som dom kända fotograferna eller ens dom duktiga här på FS. Ändå roar det mig att tycka till om detta med bra bilder! Underförstått eller uttalat blandar inlägg och kommentarer rätt ofta ihop det man själv gillar med bra fotografi. Apropå bilder, väldans fin film om Dora Maar. Och vilka bilder, tala om bra fotografi........
*
*
***