BRA FOTOGRAFI 2
***
Med tiden får jag allt svårare att tro att bra fotografi har något som helst att göra med särskilda stilar eller särskilda genrer, komposition och tekniker, typ svartvitt eller färg. För mig blir det allt tydligare att foto, precis som måleri eller författarskap, bara berättar om tillvaron och livet, om allt som är viktigt, eller åtminstone värt att ses - i fotografens ögon. Därför säger bilderna kanske mer om fotografen än om innehållet i bilden. Dom fotografer jag tycker om berättar något. Det kan vara om något som händer här hemma eller därute i världen, men det kan lika gärna handla om vad vi som människor känner eller vilken tillvaro vi lever i. Bengt H:s bilder för ett tag sen är ett exempel på bilder jag inte gjort mig fri från på flera veckor. För mig är det bra exempel. Men därför säger jag inte att det är just såna bilder som är bra bilder. Nästa gång jag tar djupare intryck av bilder jag ser är det säkert något helt annat. Världen förändras hela tiden, jag förändras hela tiden, antagligen du också. Helt obegripligt för mig att det skulle gå att på något som helst sätt att definiera hur bra bilder ska vara. Det enda som är säkert för mig är att dom inte ska se ut som gamla bilder eller någon annan fotografs bilder. Som individer har vi total och fullständig frihet att tycka om vilka bilder och stilar vi vill, men det är mig totalt obegripligt att någon kan göra anspråk på att veta vad som är bra fotografi utan att koppla det till sitt eget tyckande (vilket jag aningen ironiskt försökte säga redan i förra bloggen med samma rubrik). Jag tycker mig däremot ana att bilder som får stort genomslag talar till många människor också om de inte vet något om bildens specifika bakgrund, men det är bara min egen tro .
Och näe, jag tror inte för ett ögonblick att jag tar lika bra bilder som dom kända fotograferna eller ens dom duktiga här på FS. Ändå roar det mig att tycka till om detta med bra bilder! Underförstått eller uttalat blandar inlägg och kommentarer rätt ofta ihop det man själv gillar med bra fotografi. Apropå bilder, väldans fin film om Dora Maar. Och vilka bilder, tala om bra fotografi........
*
*
***
Jag håller med dig.
Jag tror också att det spelar ingen roll vilket verktyg man använt.
Verktyget kan ha viss betydelse för fotografens välbefinnande, men det kan ju inte spela någon roll för betraktaren.
Jag tycker du är en god företrädare för bra fotografi på FS.
Ha det väl
Bob
Hälsn!
En flytande relativism är nog inte så bra. Jag tror att man alltid måste ta sig en funderare hur man skall forma sin bild så att den säger något för de personer man vill visa den för. Annars blir det att fotografera för sig själv och för byrålådan. Även det är ju OK... :-)
Och "flytande uttrycksmedel som ingen bryr sig om"? Ursäkta, är det något folk inte bryr sig om idag tror jag det är vilka estetiska regler som är uppfyllda eller inte. Världen är totalt annorlunda idag mot hur den var på 14 -15 och1600-talen då reglerna tillkom. Idag krävs så oerhört mkt mer och annat. Många hälsningar/ Björn
Förvanskning av citat gör ju ingen glad: "Ett uttrycksmedel som ingen bryr sig om, uttrycker ju ingenting." får du till: "flytande uttrycksmedel som ingen bryr sig om". Något helt annat alltså. Ett oseriöst grepp som inte styrker din argumentation precis.
Om folk nu bryr sig om huruvida estetiska regler är uppfyllda eller inte är ju en ickefråga, eftersom viss tillämpning av estetiska regler får bilden att framstå som vilsam och självklar. Då finns det ingen anledning att fråga om bildens tillkomsthistoria, bilden talar för sig själv. Detta är ju trivialt, och rena självklarheterna Björn - liksom det är självklart att rent reportagemässiga bilder sällan har varit föremål för estetiska överväganden.
Ibland blir din argumentation underlig, just som att den bara är tillkommen av motsägelselusta. Du skriver om klassiska regler: "Och alldeles säkert är att dom inte (är) tillkomna för att budskapen ska gå fram, i regel handlar det om estetiska värden som harmoni, skönhet och liknande". Men Björn - tillämpningen av estetiska värden som harmoni, skönhet och liknande, är ju till för att saken skall gå fram till betraktaren/mottagaren. Det är stor del av själva innebörden i att använda dem.
För att nu avsluta med lite övertydlighet: Jag har inte uttryckt mig om bra respektive dåliga bilder, bara stillsamt påpekat att regler vanligen har sin bakgrund i praktiska omständigheter - och att total relativism nog inte är en bra väg i skapande verksamhet.
Och det här med bildsynpunkter via nätet, om jag får spåna ut litet! Ursäkta!
Tyvärr så tycker jag att det finns för många tidigare oupptäckta "bildlärare", som nu kommit fram via nätet! (Känsligt det här också såklart)
Men så e det nu, och det mesta e socialt på nätet, och man hittar sina likatyckargrupper, som i alla andra ämnen!
Låter som ämne som man kan fortsätta på över en fika Björn! :)
/B