Bilder, tankar och reflektioner jag gärna delar. Både lek och allvar och framförallt mer hjärta än förstånd

HUR OSKARPT FÅR DET VARA?

***

Vid det här laget är väl dom flesta (fotografer) överens om att det inte alltid måste vara skarpt. Jag kommer fortfarande ihåg Paolo Roversis porträtt på Fotografiska för några år sen, inte en bild var skarp, men vilka porträtt......Å andra sidan är det väldigt roligt när fågelbilderna kan visa detaljer i fjäderdräkten, när dom enskilda granarna i landskapsbilden är möjliga att urskilja, när modefotografierna visar allt, när....Ja, ni vet ju. Alltså finns det fortfarande plats för bra objektiv. 

*

För egen del har jag alltid haft problem med skärpeinställningen, mest synligt på bilderna före autofokusens tid. Om det berott på slarv och nonchalans eller dåliga ögon, det vet jag inte. Sannolikt båda delarna är min tro så här i efterhand. Men eftersom porträtt inte måste vara knivskarpa passar jag på att visa några bilder på Katarina (1 1/2) för 50 år sen, alltså 1970. Ingen av dom är riktigt skarp och det beror säkert inte på objektivet även om det inte var något känt objektiv. Kamera och objektiv ser ni på sista bilden. Jag är osäker på ljussättning men tror att det var naturligt ljus från fönstren i vardagsrummet, bakgrunden är min projektorduk. Har jag kört med naturligt ljus har jag sannolikt använt full öppning - 1,4 - och alltså haft väldans kort skärpedjup. Inte idealiskt vid porträtt, i alla fall inte om inte skärpan ligger just på ögonen. Det gör den ju definitivt inte här. Filmen är en Ilford Pan F. Men oavsett allt snack om skärpa, jag gillar ju såklart dom här bilderna........

*

*

*

*

*

*

***

Inlagt 2020-12-05 12:11 | Läst 2824 ggr. | Permalink

"Hej Björn. Jag kan bara hålla med de andra kommentatorerna. Uttrycken här och känslorna är överlägset de viktigaste. Jag tror att det finns många suddiga foton från den tiden. Jag har nogle - full bländare, lång slutartid, rörelseoskärpa och inte minst kameraskakningar. Men det var bara om alla skäl kom fram på en gång som bilderna kastades hos mig. Härliga bilder - gillas mycket. Med många vänliga hälsningar från Erik."


(visas ej)

Hur mycket är tolv minus två?
Skriv svaret med bokstäver
Hej Väldigt fina porträtt.
Inte behöver det vara skarpt, för att bli bra. Just på barn,tycker jag att det är en fördel att bilderna inte är skarpa. Men på vuxna ,och äldre personer tycker jag, kan oskärpan, och softade bilder ibland, se förskönade ut
Fotografen har tagit hänsyn..
Rynkor och åldrande kan också vara vackert
Bengt H..
Svar från Khalad 2020-12-05 22:17
Tack Bengt, instämmer med detta om just barn. Vi gamlingar har så mkt rynkor och fläckar att det måste vara skarpt så man riktigt ser hur gamla vi är :-)
Mycket vackra porträtt!
vad jag kan se har du lagt skärpan på ögonen. Man ser det rätt tydligt på ögonfransarna och munnen i första bilden - liksom i den näst sista. Saken är nog bara den att den här Konicagluggen inte tecknade skarpare på f: 1,4 - inte ens när den var ny och oförstörd... :-)
Men som sagt, resultatet är jättefint. Du har fått den för porträtt så gynnsamma optiska oskärpan i ditt inställda skärpeplan.
Svar från Khalad 2020-12-05 22:21
Tack Peter, på någon bild ligger nog skärpan rätt ungefär :-) Ändå tror jag den här optiken kan bättre,.Tror jag hade stativ, om det skulle gälla för stativ idag vet jag inte, köpt på 50-talet, i 30-kronors klassen.....
syntax 2020-12-06 10:25
Anledningen till att jag skrev så är att jag för ett antal år sedan testade efterföljaren; Konica Hexanon 1,4/57mm. Det är en 1,4:a med bara 6 linser som visade sig vara väl så medioker - då med tanke på Konicas goda rykte på optiksidan.
Hej Björn,
jag håller med Bengt att just barnporträtt inte alls behöver vara så skarpa. De runda formerna och mjuka ansiktena gör sej bra i lite oskärpa. Tredje bilden tycker jag är ett fantastiskt porträtt, vilken min, men alla är fina. Intressant spegling på sista bilden.
Hälsningar Lena
Svar från Khalad 2020-12-05 22:23
Tack Lena! Hade först tredje bilden som puffbild, gillar också den bäst, men tyckte att i litet format såg hon mest lite sur ut....Speglingen i sista - jag är lite lat och la ut kameran på rygg på entretrappen, det är skärmtaket och himlen och mobilen du ser :-)
Just det. Det handlar om känsla, och vad bilden skall användas till.

Också långt tillbaka var det många som medvetet valde mjuktecknande objektiv, för att skapa den rätta känslan.

Idag dödas många bilder av en övernitisk jakt på skärpa.

- hawk
Svar från Khalad 2020-12-05 22:25
Tack Håkan, instämmer i det också!
Hej Björn.
Jag kan bara hålla med de andra kommentatorerna. Uttrycken här och känslorna är överlägset de viktigaste. Jag tror att det finns många suddiga foton från den tiden. Jag har nogle - full bländare, lång slutartid, rörelseoskärpa och inte minst kameraskakningar. Men det var bara om alla skäl kom fram på en gång som bilderna kastades hos mig.
Härliga bilder - gillas mycket.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Svar från Khalad 2020-12-05 22:26
Tack för trevlig kommentar Erik!
Fint tagna bilder som hade blivit mycket bättre med mera skärpedjup. Kanske lång slutartid och barn är ju inte skapta för att sitta still heller. Å andra sidan är de ju oerhört värdefulla som de är. Kameran ser ju ut som om den tappats ett flertal gånger. En kamera som inte hade strålgångsjlusmätning FM. Första kameran från Konica som jag känner till var deras Autoreflex T som blev en stor succé. Själv köpte jag en ny Nikon F Photomick Ftn 1971.
Ha det gott hälsar Ewerth
Svar från Khalad 2020-12-05 22:30
Tack Ewerth,! Som du kanske såg gjorde jag den kommentaren om skärpedjupet själv i bloggtexten så vi är helt överens. Vet att jag tappade kameran i trappen ner till källaren, trodde den skulle paja helt, det gjorde den inte,. Det var dock flera år efter att dom här bilderna tagits så det är ingen förklaring till oskärpan :-)
Fina bilder. De gör sig bra utan skärpa tycker jag. Men vad buckligt objektivet var.

MvH
Johnny
Svar från Khalad 2020-12-05 22:31
Tack för det Johnny! Förklaringen till bucklorna på objektivet står i mitt svar till Ewerth härovan :-) Trappen var en trätrapp, annars hade nog inte gått bra.....
Jo det funkar finfint på såna här mysiga barnbilder, snyggt! Hälsn,LO
Svar från Khalad 2020-12-05 22:47
Tack för det LO! Håller med om att det oskärpan spelar mindre roll vid barnporträtt .-)
Gillar den tredje bilden, där Katarina ser lite frågande ut. Jag hade en Autoreflex T, den här måste vara lite tidigare. Fotade i minus 32 grader utan några problem. Största risken var nog att filmen gick sönder i kylan.
Sten
Svar från Khalad 2020-12-05 23:16
Tack Sten, hade den bilden som puffbild först men tyckte hon i litet format (bloggöversikten) mest såg sur ut så det blev denna i stället. Men den minen är lite roligare, nåt är det som stör eller som hon undrar över.
Dom bilderna gör sig bäst med den "softning" som är..
Jobbigt att sätta filter på det objektivet ;)
Mvh/Gunte..
Svar från Khalad 2020-12-06 13:39
Tack Gunte, jag får klara mig utan filter där :-)
Ser mycket bra ut tycker jag! Både motivet och bilderna. Sharpness is bougeois concept men här är det lagom mycket.
Svar från Khalad 2020-12-06 14:03
Tack för det Måns.. Och kanske det, måste ha varit en konstnär/fotograf som sa det :-)