Bilder, tankar och reflektioner jag gärna delar. Både lek och allvar och framförallt mer hjärta än förstånd

GATUFOTO?

***

Varje gång jag testar ett nytt område visar det sig att jag inte behärskar den grundläggande tekniken. Visst har det blivit ett och annat ok gatufoto men det är mest slumpen som avgjort om det blivit något användbart. Jag skaffade ju en fast vidvinkel i somras och har tänkt känna lite på gatufoto men jag fastnar på enkla saker som skärpa och kamerainställningar. Men Fotosidan är bra, inte bara för att visa upp hur duktig man är utan också för att fråga om sånt jag inte kan. Inte för att jag tänkt försöka imitera Janne E:s stil men han har oerhört hög kvalitet på sina gatubilder och jag har både tidigare och idag fått en rad synpunkter i kommentarer till hans bloggar efter att ha ställt frågor. På sikt är det en annan typ av bilder jag funderar på men jag skulle ändå vilja lära mig bastekniken på gatufoto. 

*

Här en försöksserie från Norrköping idag, en ganska gråmulen eftermiddag. Jag har satt mig på en bänk och har kameran i knät och kör fast inställning med 1/1000 s bl 1,4, AF-C, största AF-ramen och ansiktsavkänning, alltså bara grovinriktning av kameran. Hyfsat för att var ett första försök men generellt ser jag att jag fotar på för långt avstånd med 24 mm-optiken, bilderna håller inte för att dra upp så mkt jag behöver. Sitter också väl lågt, dels blir perspektivet tydligt underifrån, dels blir ljuset i ansiktet dåligt eftersom ljuset kommer uppifrån. Inser också att det varit bättre om jag kört serietagning, säkert större chans att få skärpan exakt åtminstone på några bilder, jag körde enbildstagning. Men okey, här är tio bilder, kom gärna med synpunkter även om fokus idag enbart varit tekniken, jag har tagit på dom som kommit någorlunda nära.

*

*

*

*

*

*

Samma som bilden före men mer croppad 

*

*

*

*

*

***

Inlagt 2019-10-03 22:14 | Läst 2882 ggr. | Permalink

"Hej Björn. Det är svårt att besvara din fråga utan att gå in i en större diskussion eller het debatt. Jag har gjort det några gånger och det har gjort att jag inte längre kallar mig en gatufotograf och många av mina bilder från gatorna här i Roskilde för "dokumentär" eller "situationbilder". Mina inställningar med min 35 mm (eqv FF) bl. mellan f/8 och helst f/11 för att få miljön med och minst 1/500 sek. och företrädesvis 1/1000 sek. för att undvika rörelseroskärpa. Auto ISO och max 1600. Vi med spegelfria kameror kan hålla reda på allt i EVF-sökaren. Jag håller alltid kameran for ögat och har fått ett tips om att hålla kameran uppe tills folket har passerat mig, så tror de att man fotograferar något helt annat än dem. För mig är det en skillnad mellan att fotografera situationer i gatumiljön eller att fotografera porträtt. Och jag har inget emot porträtt från gatan. Den 26 september ändrade den danska dataskyddsmyndigheten sin praxis när det gäller att publicera bilder på webben, som jag förmodligen kommer att skriva ett blogginlägg om vid någon tidpunkt. Med många vänliga hälsningar och god natt från Erik. En glad hobbyfotograf från Roskilde / DK."


(visas ej)

Vad heter Disneyfiguren Kalle A*** i efternamn?
Hej!

Är ju ingen "gatufotograf" men jag gillar dina bilder. Ffa bilden med tjejen som tittar på sin mormor/farmor samt killen på bilden efteråt. Det är något i deras blickar som suger tag i en.

Ha de gott!

Daniel
Svar från Khalad 2019-10-03 22:34
Tack för det Daniel! Den bilden är min solklara favorit också, fast blicken såg jag först i datorn, ren tur......
De bästa gatufotograferna i världen tar ju inga smygfotograferade magbilder (knäbilder). Det är väl det som skiljer de bästa gatufotograferna från diverse wannabees. Gatufoto är svårt och det är väl de som behärskar konsten som slår igenom. Själv är jag urusel på gatufoto, så ta mina kommentarer för vad de är.
Svar från Khalad 2019-10-03 22:40
Så är det kanske. Om du läser texten ser du att mitt mål på lite sikt är en annan typ av bilder än gatufoto men där jag vill kunna den här tekniken, men det är en bra kommentar, tack! Och jag tar gärna en och annan gatufotobild i framtiden också
Bilden med den lilla flickan blev riktigt rolig. Vad tänker hon om mormor som köpte ett pussel. Det var ju inte det jag ville ha. För övrigt så blev det flera bra bilder. Gillar den glada killen i gult. Håller med om att Janne är expert på området.
Sten
Svar från Khalad 2019-10-03 22:46
Tack Sten, instämmer om bilden med flickan. Grabben i gult stod bredvid mig och frågade folk om de kör på dubb eller inte vintertid, nån enkät av något slag, därför har han papper och penna :-)
Men Björn.. :-) Dom här kunde ju jag ha tagit.. när jag sitter på hörnet med en utomhusfika på Järntorget i Gamla Stan.. Så där ser bilderna ut, samma vinkel underifrån när kameran hänger på mitt bröst/mage där, vinkeln blir ju med automatik lägre när jag sitter än när jag står upp.. Tycker bilderna är jättebra, jag gillar dom i alla fall, sen vill man väl att kameran inte ska tippa framåt när man står upp så klart..! Hög kvalitet på bilderna rent tekniskt här i alla fall! Det visar ju att det fungerar ändå.. lite finslipning av det tekniska så 'är du hemma'.. Sen kanske man inte ska kalla det 'gatufoto', många tycks bli både kränkta och provocerade om man gör det.. 'Gatans foton' eller nått.. kanske är bättre.. så behöver inte folk hetsa upp sig.. så kan vi andra fota folks blickar, mimik och andra uttryck som gör att människor sticker ut..
Hälsn!
Svar från Khalad 2019-10-04 11:58
Tack för mkt vänlig kommentar Jan! Tekniken sitter inte där riktigt men principen är ok tror jag. Trots att jag bara låg kring ISO 320 finns det brus när jag drar upp och skärpan håller inte heller riktigt för bra efterskärpning. Men jag ska prova fjärrutlösaren och fortsätta vid tillfälle. Och det här med gatufoto, du har säkert rätt fastän det inte bekommer mig ett skvatt vad andra har för krav på gatufoto. Nån får väl ge ut en vitbok med definitioner och regler, det finns ju bra regelmönster i golf tex.......
Hej Björn.
Det är svårt att besvara din fråga utan att gå in i en större diskussion eller het debatt. Jag har gjort det några gånger och det har gjort att jag inte längre kallar mig en gatufotograf och många av mina bilder från gatorna här i Roskilde för "dokumentär" eller "situationbilder".
Mina inställningar med min 35 mm (eqv FF) bl. mellan f/8 och helst f/11 för att få miljön med och minst 1/500 sek. och företrädesvis 1/1000 sek. för att undvika rörelseroskärpa. Auto ISO och max 1600. Vi med spegelfria kameror kan hålla reda på allt i EVF-sökaren. Jag håller alltid kameran for ögat och har fått ett tips om att hålla kameran uppe tills folket har passerat mig, så tror de att man fotograferar något helt annat än dem.
För mig är det en skillnad mellan att fotografera situationer i gatumiljön eller att fotografera porträtt. Och jag har inget emot porträtt från gatan.
Den 26 september ändrade den danska dataskyddsmyndigheten sin praxis när det gäller att publicera bilder på webben, som jag förmodligen kommer att skriva ett blogginlägg om vid någon tidpunkt.
Med många vänliga hälsningar och god natt från Erik.
En glad hobbyfotograf från Roskilde / DK.
Svar från Khalad 2019-10-04 10:05
Som sagt, jag är helt ointresserad av vad som kallas gatufoto eller inte men det är kul att försöka lära sig mer om kameran! :-)
Erik Madsen 2019-10-04 10:55
Hej Björn.
Då måste du ursäkta mig, men jag trodde att du frågade om andras erfarenheter och åsikter om genren! Jag måste ha helt missförstått det.

"Gatufoto ? og ".....men jag skulle ändå vilja lära mig bastekniken på gatufoto.".

Jag har därför ångrat mina kommentarer. - a pro pro mina första ord i min ursprungliga kommentar och ber dig därför ta bort mitt inlägg / kommentar.

Med många vänliga hälsningar från Erik.
Svar från Khalad 2019-10-04 12:01
Du behöver alls inte ångra din kommentar Erik, såklart kan man tolka det jag skrev på lite olika sätt och kanske läser jag den med större eftertanke lite senare. Däremot är jag i grund inte särskilt intresserad av hur olika grupper ser på gatufotos gränser och definitioner :-)
Har du kollat kafé Vetekornet strax t h om näst sista bilden? Drivs av nån ekumenisk frikyrka och har stillsam atmosfär. Kaffet är OK och kaffebröd o smörgåsar mm OK+.

Tjejen med mormor/farmor, bild jag föll för.
Svar från Khalad 2019-10-03 23:59
Det har jag men just nu är Jolla favoritcafet. Definitivt stans godaste kaffe och superbra sallader. Instämmer helt med tjejen med mormor/ farmor, tack Måns!
Nja ... bild 7 iofs rätt bra. Men den stora skillnaden, som jag förstår det, mellan dina och Jans bilder, är att han som regel fotar med annan brännvidd (typ 85mm). Och det gör att motivet framhävs och bakgrunden får en lugn och härlig bokeh. Och det smakar bättre iaf för mig. Men jag gissar att du ville försöka något annat? Och det är helt ok förstås. Själv tror jag det är svårt att plåta gatufoto med människor med 24mm. Och gör man det måste man nog oftast gå mycket nära för att lyckas. Och det är nog inte många som vill/vågar det.
Svar från Khalad 2019-10-04 09:44
Nej, det hade ju varit lite förvånande om du tyckt det varit bra bilder efter en första halvtimme på gatufotoområdet. Beträffande brännvidder vet jag att Janne ofta använder tre brännvidder, 20, 50 och 85 men som sagt, mitt mål är inte varken att imitera honom eller bli en skicklig gatufotograf, jag håller på att lära mig kameran :-) , tack Ragnar!
Hej,
Jag tycker du har gjort ett intressant gatureportage.
Det är en smaksak om man vill ha litet eller stort skärpedjup. Personligen ställer jag slutartiden till tusendelen och bländaren variabel. Ingen seriebildstagning. Ingen ansiktsigenkänning, men det kan va praktiskt. Din brännvidd är min personliga favorit. Jag ser inget problem med dina delförstoringar.
Personligen tycker jag det är fritt fram med var du håller kameran, högt eller lågt. Regler är till för att brytas och du bestämmer.
Flera av dina bilder är bra, därför att de har en händelse som innehåll. Det är det svåraste att hitta. Riktigt bra bilder tar man inte i massor. Några per år ger glädje.
Jag ser en del gatufoto och internationellt är det vanligaste bilder med samband mellan form, färg och människa. Det är det lättaste att vänta ut och arrangera. Det svåraste är att hitta en bild med humoristisk knorr.

Lycka till med ditt gatufoto
Bob
Svar från Khalad 2019-10-04 10:06
Tack för kommentar Bob, tror vi tänker ganska lika :-)
Jag tycker att kommentarerna här ovan fångar rätt bra vad som är att säga. Visst är det svårt. All fotografi har sina svårigheter. Det är bara den som inte har prövat på som tror annorlunda.
Jag kommer att tänka på fotogänget som på kul ville pröva på varandras specialiteter. Han som hade varit ute i naturen kom tillbaka lång i ansiktet: "Jag hade ingen aaaning om att naturfoto var så svårt!".
Svar från Khalad 2019-10-04 12:46
Vaddå menar du? Får man inte pris och utmärkelser direkt, eller efter en vecka i alla fall? Då är det nog inget för mig.
Kanske lät min text så, inte vet jag. Det jag menade var att trots att jag vet vad jag vill med kameran och trots betydande erfarenhet vet jag helt enkelt inte hur jag ska ställa in kameran. En modern systemkamera har förbaskat många möjligheter och en oherrans massa menyer och undermenyer och rätt många visar sig dessutom samverka på olika sätt. Till sist är Sony definitivt inte stjärnan i klassen när det gäller lättförståeliga menysystem....Dessutom är det inte enkelt att fråga, kompisarna har nikon och canon eller Fuji när det gäller gatufoto och folk på scandinavian el andra fotohandlare har nästan aldrig provat Sony i praktiken så jag frågar där jag kan, med risk för att inte räknas till experterna som kan och vet
syntax 2019-10-04 13:42
humm... nu är det nog jag som inte hänger med. Jag menar hur ditt svar hänger ihop med min kommentar...?
Fina bilder tycker jag. Det viktigaste i en bild är väl att den säger något lite grann. Vivian Mayer plåtade med en Rollieflex och då blev det ungefär navelhöjd. Men gatufoto är en knepig genre,med väldigt mycket tyck och tänk, inte alltid så genomtänkt. Jag har ju uppehållit mig en del runt gatufoto, som jag tycker är en rolig sysselsättning om den släpper sin ofta lite pretensiösa framtoning och får stanna vid att vara dokumentär.
Vad tekniken anbelangar hittar man väl en fungerande metod vad lider. Jag tror att man ska hålla menyer och inställningar ganska kort. Manuellt och hyperfokalt. Har man ett vasst autofokus så är det så klart ett plus.
Ha det gott på gator och torg./Gunnar S
Svar från Khalad 2019-10-04 22:44
Tack Gunnar, tekniken ger sig nog, det tror jag också. Att hyperfokal är en annan metod vet jag ju men svår att kombinera medsnabba tider om det inte är väldigt bra ljus. Ändå roligt att kunna få en del hjälp och synpunkter på det praktiska här på FS! Önskar dig en trevlig helg, i stan eller på ön!
mombasa 2019-10-05 19:03
Kom att tänka på det att autoISO inte är så dumt. Man får kolla vad ens kamera klarar av i ISO med hyfsat lågt brus. Men det där vet du redan :-) Ha det gott