FÄRG MED AI
***
Olika meningar om detta har jag sett. Själv tycker jag det är både intressant och spännande. Förfalskning? Låter konstigt för mig, den svartvita är väl i så fall mer förfalskning än färgbilden. Frågan är väl egentligen om man vill likna verkligheten eller det ursprungliga negativet. Fast det är ju inte så njutbart eftersom det är negativt, svårt att ens känna igen C-E där fast vi kände honom. Och jag vet ju vilken bild I föredrar. Själv fick jag lära känna C-E under drygt 25 år innan han gick bort 1986 och jag får ju säga att när jag betraktar hans ansikte på färgbilden är det nästan så att jag beredd på att han skall säga något. Den bilden, färgbilden alltså, efterskärpte jag något i LR och det gör sitt till, det gjorde jag aldrig med den svartvita, det bidrar säkert till det mer levande uttrycket, kolla ögonen. Fö ser jag naturligtvis att det inte är perfekt, hans säkert neutralgrå vapenrock har en smula lila i sig, särskilt synligt i profillinjerna vid högra axeln och vänstra nederdelen av rocken.
*
I:s pappa Carl-Edvard vid exercisen 1934
*
***
/B
Jag håller med om att den svartvita bilden rent faktiskt är en större förfalskning av verkligheten än denna färgläggning. Men verkligheten? Det är knepiga grejer det.
Svartvitt tycker jag inte alls är förfalskning. Från början var ju svartvitt det enda som fanns, numera en förenkling, färginformationen har omvandlats till gråskala.
Färgläggande är en annan sak. Där adderas information genom en mer eller mindre kvalificerad gissning. På ett familjefoto gör det kanske inte så mycket om Olles gråa olle blir blå, men då det gäller uniformer blir det känsligare. En svensk soldat i utländsk uniform, det tar emot för mig.
I den aktuella bilden skulle det ju gå att selektivt dra ner "saturation" bara på uniformsrocken, den var nog grå eller möjligen grå med en obetydlig dragning åt grönt och hoppas att färgerna i huvudbonaden är autentiska. Överkurs, kolla autentiska färgfoton, kanske finns på Armémuseum, och använda den informationen.
När fotografin kom på 1840-talet så var det så var stämningen mycket upphetsad. Man trumpetade ut saken som århundradets upptäckt - vilket även eftremälet har blivit!
Den stora frustrationen och besvikelsen, var att man inte kunde få färg i bilden.
Hälsningar Lena
Färgsticket kan man relativt enkelt plocka den med hjälp av nyans/mättnad i form av en lagermask. Gör man den dessutom graderad blir det möjligt att göra mycket exakta färgjusteringar. Ett tips jag gärna bjuder på är att när man skärper upp porträtt i helfigur, byst eller ansikte är att lägga en liten aning mer skärpa på ögonen, gärna då också med lagermask. Jag använder ofta högpassmetoden efter som den ökar kontrasten och det passar just ögon ed skillnad mellan ljus ögovita och mörkare pupill.
Allt gott
/Gunnar S
https://experiments.withgoogle.com/visualizing-high-dimensional-space
/B
vore 100...Svårigheten blir om nyans eller kulör drar för mycket åt fel håll.
HaD/Gunte..