Bilder, tankar och reflektioner jag gärna delar. Både lek och allvar och framförallt mer hjärta än förstånd

BEVARE MIG (OSS?) FÖR DET PERFEKTA

***

Ibland tänker jag att jag inte borde tycka till om foto och bilder -  amatör och autodidakt som jag är,  dessutom rätt konventionell i både motivval och bildstil, kanske en smula gammalmodig rentav. Jag tänker att det är lätt att uppfatta min kritik mot sånt jag inte riktigt gillar som ett slags egenförsvar, att jag ogillar sånt som får uppmärksamhet men som jag inte själv kan göra. Kanske finns det ett sånt inslag, inte vet jag. Men såklart har jag också rätt att tycka, allrahelst som jag med stor bestämdhet och lika stor ihärdighet hävdar att all bilduppfattning är personlig, subjektiv.

. *

Det jag tänker på idag är utvecklingen mot allt mer tekniskt perfekta bilder med superskärpa, gnistrande intensitet och färger som, ja, jag vet inte riktigt. Låt mig på en gång säga att jag inte ser så mkt av dom här på FS, men desto mer om jag studerar bildflödet på Instagram eller Nordiska Fotoklubben för att inte tala om alla fototidskrifter, Fotosidan Magasin inkluderat. För mig är det så att bilderna liksom dör i samma grad som dom blir alltmer perfekta. Också jag kan i första ögonblicket imponeras av sådana bilder men jag skulle aldrig vilja ha en sån bild på väggen hemma. En "perfekt" bild är avslutad, färdig, det finns inget att tillägga och inget att fantisera eller drömma om och framstår därför som död. Livet är både frodigt och färgrikt, men alltid på väg och under förändring och aldrig perfekt, aldrig färdigt.

*

För säkerhets skull lägger jag gärna till att oskärpa i sig inte gör en bild "bra", lika lite som skärpa förstör en bild med budskap och innehåll.Och jag talar inte bara om skärpa, jag talar om när det tekniskt perfekta blir viktigare än innehållet,"budskapet" i bilden.  

*

Och mina egna bilder då? Jag försöker berätta om mitt eget, ganska vanliga, liv och om vad jag känner och inte så enkelt kan beskriva i ord. I tron att det är det egna, det personliga och subjektiva som  egentligen är det allmänmänskliga. 

*

***

Inlagt 2018-01-06 00:34 | Läst 1950 ggr. | Permalink

"Jag håller med dig i det mesta du säger. Jag kan bli avundsjuk när jag ser en "perfekt" bild och undra hur de lyckats få till det men det händer också ibland att jag faktiskt skulle vilja ha en sådan på väggen, det estetiska som tilltalar mig i bilden kanske förstärks av att den är "perfekt". Samtidigt är det ju så att de bilder man älskar mest kanske inte är perfekta, det är ögonblicket man fångade eller sammanhanget den togs i som gör den bra. Eller ett motiv som man gillar. Alltid intressant att läsa dina tankar och funderingar. / Peter"


(visas ej)

Nämn en färg i den svenska flaggan?
Ibland tänker jag i liknande banor. Sajten 1x.com visade fantastiska bilder tyckte jag djupt imponerad. Snart nog kände jag att mycket var überperfekt och tröttande på att titta. Bara avundsjuk? Möjligen, jag kan inte tillverka såna bilder. Finns "bra" bilder där? Alldeles säkert, men för mig störde den förutsägbara perfektionen.
Svar från Khalad 2018-01-07 00:07
Tack Måns :-) / Björn T
Här sitter jag sömnlös och har just funderat i stort sett exakt samma banor senaste timmen. Märkligt. Var ute på en liten bypromenad i ett desperat försök att kunna sova, hade då tid att tänka. Tog en rad bilder som inte blev perfekta i mörkret, men beslutade mig för att strunta i det och publicera dem ändå. Är snart trött själv på fototidningar och deras mer eller mindre overkliga bilder, har sett genom mängder och börjar bli övermätt. Den som inte låter sig distraheras har större möjlighet att se det sanna.
Svar från Khalad 2018-01-07 00:08
Hoppas du sover bättre i natt, tack Stefan!/ Björn T
Jag håller helt med dig! Vi är så rädda för lite oskärpa, för att inte tala om brus, bara för att det är tekniskt möjligt med sådana bilder. Det beror förstås på typen av bild, men innehåll, budskap, uttryck, "själ" m.m. spelar ofta mycket större roll. Jag tänker bl.a. på berömda bilder av Christer Strömholm som jag såg på Fotografiska för något år sedan. Ganska "suddiga", ofta med huvudpersonen i centrum. Hade nog inte fått många poäng i fotoklubbens tävling! Fast berömda är de...

Din bild har "själ" och ett uttryck. Riktigt skön!

Hälsningar, Bjarne
Svar från Khalad 2018-01-07 00:09
Tack för din kommentar Bjarne, vi är nog några som tycker så här!/ Björn T
Jag håller med dig i det mesta du säger. Jag kan bli avundsjuk när jag ser en "perfekt" bild och undra hur de lyckats få till det men det händer också ibland att jag faktiskt skulle vilja ha en sådan på väggen, det estetiska som tilltalar mig i bilden kanske förstärks av att den är "perfekt".
Samtidigt är det ju så att de bilder man älskar mest kanske inte är perfekta, det är ögonblicket man fångade eller sammanhanget den togs i som gör den bra. Eller ett motiv som man gillar.
Alltid intressant att läsa dina tankar och funderingar.
/ Peter
Svar från Khalad 2018-01-07 00:13
Om det bara vore enstaka bilder men det är ju en bildtyp som dominerar Nordiska Fotoklubben och Instagrams allmänna flöde och det tycker jag är trist.Samtidigt vet jag att båda är resultatet av vad människor tycker så det finns inget att protestera mot, bara att inse att jag inte följer huvudströmmen, tack Peter./ Björn T
Det finns ingen riktig mall för en bra bild - i alla fall inte någon mall som består av teknisk perfektion, starka färger, eller liknande. Sådana faktorer är verktyg som måste användas i ett bestämt syfte - likväl som oskärpa kan användas för ett bestämt syfte. Det vet varje någorlunda erfaren fotograf eller bildbetraktare.
Detta är ju enkla grundomständigheter - och den här diskussionen har vi sett "tusen" gånger tidigare.

Jag känner sympati med dina avslutande ord. Håller man sig till det så går det nog rätt bra.
Svar från Khalad 2018-01-07 00:14
Tack Peter, uppskattar det du skriver om sista meningen särskilt./ Björn T
Lätt att hålla med dig i det mesta här! Jag uppskattar fågelbilder med mycket 'miljö' i mer än extrema närbilder! Men jag gillar också när de bilderna ändå är skarpa och har så lite brus som möjligt så klart! Men det är inte avgörande för att en bild ska vara bra! Den här årstiden med höga ISO så blir det ju vad det blir.. Hellre än suddig bild p.g.a. brus och höga ISO än en suddig bild på grund av rörelseoskärpa och låga ISO.. men det finns ju undantag där också.. om man är ute efter en viss effekt.. det finns alltid undantag! Jag gillar mycket bilder som speglar folks tillvaro, gärna i fler bilder än bara en, i bloggen.. Jag lägger sällan ut bara en bild i bloggen..
Hälsn!
Svar från Khalad 2018-01-07 00:15
Tack Jan, tror nog vi har en del gemensamt :-) / Björn T
Ja, egentligen är det få tillfällen där ”absolut” skärpa behövs eller är önskvärd. Då tänker jag på produktfoto, medicinskt foto och andra vetenskapligheter. Sen är väl skalan glidande från mer än hyfsad skärpa till fullständigt ruff. Jag tror att det finns rätt många som förstår att oskärpa i olika former är en viktig berättarkomponent. Men ska så klart användas medvetet när man så önskar. Ungefär som i din bild här.
Svar från Khalad 2018-01-07 00:16
Tack Gunnar, kul att vi är några stycken som känner ungefär likadant/ Björn T
Kloka tankar, väl formulerade! Och det handlar ju inte bara om skärpan.
//GöranR
Svar från Khalad 2018-01-07 00:17
Tack Gunnar, precis!/ Björn T
Jag står på din sida här Björn. Man blir fort trött på att titta på överperfekta bilder där den tekniska perfektionen överglänser innehållet.
Svar från Khalad 2018-01-07 00:17
Tack för det Thomas, vi är överens här!/ Björn T
Kloka ord ..och kryddat med en bild som är perfekt..på rätt sätt.
Mv/Gunte..
Svar från Khalad 2018-01-07 00:18
Tack för det Gunte!/ Björn T