Bilder, tankar och reflektioner jag gärna delar. Både lek och allvar och framförallt mer hjärta än förstånd

ÄNTLIGEN VINTER! OCH SÅ LITE OM ELKRAFT....

***

Jag glädjer mig som en barnunge åt att vi äntligen fått vinter. Många gånger har jag hört eller läst att det blir nog ingen vinter, i år heller. Men nu är den här, från Treriksröset till Smygehuk om jag förstått det rätt. Och både kallt och snö, kan man begära mer?   Och tydligt ljusare är det, mest för snön såklart, men det är alldeles tydligt också att eftermiddagarna har ett annat ljus ändå.

*

Glädjen över vintern betyder ju inte att klimathotet raderats ut, alla siffror pekar fortfarande åt fel håll och det bekymrar mig mer än kanske en del som läst mina bloggar tror. Allra mest bekymrar det mig att det tas så få stora steg i rätt riktning. Elbilar är nog bra, dom släpper inte ut någon koldioxid alls. När dom körs alltså. Men för att tillverka bilarna och deras batterier går det åt ganska mycket energi, i Kina mest kolkraft. Uppåt 6 000 mil måste elbilar med  lång räckvidd gå för att dom ska börja ge minskade koldioxidutsläpp totalt. Jag tror ändå på elbilar, men globalt kommer dom ge små bidrag till minskade koldioxidutsläpp. Dom störst bovarna är just kraftproduktion, industri och jordbruk. Apropå kraftproduktion, ni kommer ihåg att Ringhals 1 stängdes av i förtid för mindre än en månad sen? Och Ringhals 2 året innan? För några veckor sen, förra kallperioden, importerade vi dansk kolbaserad el i en mängd som ganska precis motsvarar Ringhals 1. Stängningen av Ringhals 1 innebar då ökade koldioxidutsläpp med 790 ton i timmen. Ja, i timmen. 790 ton. Har jag förstått Greta, läs vetenskapsmännen, rätt är det bråttom att få ner koldioxidutsläppen. Att behålla redan existerande kärnkraftverk är nog den snabbaste åtgärd man kan  tänka sig.

*

  Största enskilda koldioxidutsläpparen i Sverige är SSAB som ensamt står för ca 10 % av Sveriges koldioxidutsläpp. Att tillverka stål i masugnar med koks som reduktionsmedel  ger mkt koldioxid. Men på SSAB pågår en intensiv utveckling av fossilfri produktion (Hybritmetoden) mha av vätgas och el. Mycket el, SSAB kommer bli Sveriges största enskilda elförbrukare. Projektet förutsätter att det är fossilfri el som kommer användas, då funkar det förstås  inte med dansk eller polsk kolkraft, då vore inget vunnet.  SSAB säger att planen är att elen ska komma från vatten, vind och bio. Vattenkraften lär väl inte byggas ut nämnvärt, så det blir många vindsnurror och mycket torv.......Samtidigt får vi komma ihåg att det är fler som planerar för ökad elanvändning. Också Northvolt lär behöva en och annan kilowattimme. Liksom elbilarna då. Enl en DN-artikel den 14/1 menar fyra företrädare för energibranschen att det är sannolikt att Sveriges energibehov kommer fyrfaldigas till 2050. Alltså ännu fler vindsnurror och ännu mer torv. Och det får inte sluta blåsa för då stoppar både ståltillverkningen och bilarna......

*

Bilden? Ja den är från Risinge förstås, var annars?

För övrigt var det i natt snön kom, uppåt 3 decimeter. Bilden är från i går, då var det mer typ 3 cm.

*

*

***

Inlagt 2021-01-29 10:17 | Läst 2984 ggr. | Permalink

"Hej Björn fin bild vi har också snö i Skåne Vist är det bra med elbilar var ska vi få tillräckligt med el när alla ska ladda sina bilar och var ska vi göra av alla batteri som ska är tass omhand var ska de hamna det blir ett miljö hot Hälsningar Gert"


(visas ej)

Hur mycket är tre plus två?
Skriv svaret med bokstäver
Vi behöver inte mindre kärnkraft utan mer. Stoppa vansinnet och inte fungerande kärnkraftverk. Man undrar om inte danskarna har ett finger eller två med i spelet??
Bygg nya kärnkraftverk på Ven... och peka lång näsa åt danskarna.
Svar från Khalad 2021-01-29 16:00
Vi är överens - förutom det där om Ven förstås - tack Sven!
Hej,
Jag är också bekymrad över den sakta takten till omställning från kol. De politiska besluten tycks dröja då pengar räknas först och sedan miljö.

Här i Lund har vi max 2 cm med snö, men halt är det.

Håll ut
Bob
Svar från Khalad 2021-01-29 16:02
Hej Bob, Sydsverige är ju mest utsatt, dit finns inte kraftledningskapacitet för vidare industriutveckling. Tack Bob, vi håller ut!
Vad härligt, 3 dm.. det är inte dåligt! Tror att vi nu har c:a 1,5 dm men jag kan ha fel, har inte varit ute än! Och temperaturen verkar gå neråt, det är också härligt.. Ja, det är inte lätt det här med elproduktion och CO2 utsläpp.. Hur vi än vänder oss så har vi ändan bak, typ.. Själv tycker jag kärnkraften kan få vara kvar tills det verkligen finns någon vettig ersättning! Vindkraft är väl bra men ödelägger skogsnaturen med rejäla vägbyggen för transporter av de långa 'bladen', blad som inte heller går att återvinna när dom tjänat ut har jag läst, istället får man tydligen gräva ner dom har jag också läst, tror mig också ha läst att ett vindkraftverk endast har 15 års livslängd, men det kan någon som orkar säkert googla vidare på.. När det är som kallast vintertid så är det ofta ett högtryck över Sverige där det då ofta blir svaga eller inga vindar, det är därför det blir extra kallt.. Så när el behövs som mest så levereras ingen el från vindkraften, och då blir det säkert fortsatt dansk kolkraft istället, eller från nått annat 'kol-land'.. Och mer och mer el behövs hela tiden i samhället, det är väl snudd på brist i Sydsverige även nu.. I Stockholm har det sagts redan nu att nytt bostadsbyggande kanske får begränsas framöver p.g.a. elbrist.. Ja, inte är det enkelt i alla fall, troligen behövs det viss 'livsstilsförändring' för att klara detta, men vem vill det.. göra sig av med bilen och andra liknande 'omvälvande' omställningar.. Lycka till Svenska folket, som redan nu lever som att vi har 4 jordklot att ta våra resurser ifrån, och vi är inte ensamma om detta.. det finns fler länder som lever likvärdigt!
Hälsn!
Svar från Khalad 2021-01-29 16:08
Hej Jan, tack för intressant kommentar! Vi är ganska överens, det är just nu vi som mest behöver kärnkraften. Den skulle kunna utnyttjas näst intill omedelbart om viljan finns. Det är nu omedelbart vi behöver minska koldioxidutsläppen och just nu har vi inte tillförlitliga alternativ i tillräcklig mängd. På 20-30 års sikt tror jag vi kommer ha många bra alternativ men det är så dags att börja minska koldioxidutsläppen då.
Fantastiskt härligt med vinter några veckor, idag har varit en fantastisk dag och det ser ju strålande fint ut en vecka till minst! Ha det bra!
En verkligt fin vinterbild. Att avveckla kärnkraften är ett väldigt ödserligt beslut , Men vad är att vänta med de politiker, som vi tyvärr lsgt vår rösr på.. Sverige behöver mer säker krafrrproduktion i form av kärnkrafrverk etc. ,inte fler vindsnurror/ NE
Svar från Khalad 2021-01-29 16:19
Tack för fin bildkritik Nils-Erik! Och vi är alldeles överens!
En annan variant på elbil är sådana som drivs med en bränslecell och tankas med vätgas. Jag tror nog mer på den modellen.

Trevlig helg! /Thomas
Svar från Khalad 2021-01-29 15:25
Det är riktigt, bränsleceller tillverkar elen så att säga på plats. Ut kommer vatten. Jag gick på teknisk fysik på Chalmers och mellan tredje och sista årskursen var vi på studieresa i Frankrike, Italien och Tyskland. I Tyskland besökte vi bla Bosch som då lade stora pengar på utveckling av bränsleceller för bilar, man hade bla en demonstationsbil vi fick åka i. Det här var sommaren 1964, det är alltså mer än 56 år sen. Och jag ser inte fram mot att tanka vätgas runt om på mackarna. Men bränsleceller är en utmärkt dellösning för fasta anläggningar, kanske också för lastbilar, svenska Powercell bedriver aktivt utvecklingsarbete och några tankstationer finns, tack Thomas, detsamma!
Stängslet leder ögat in i bilden. Fint djup, man ser långt in i landskapet. Kärnkraften är i dag inte lönsam och ny (mer miljövänlig?) tar 10-20 år att utveckla. Under tiden behövs andra energislag varav vindkraft är ett. Det verkar i nuläget inte finnas någon annan miljövänlig lösning.
Svar från Khalad 2021-01-29 15:32
Tack för fin bildkritik Torbjörn! Och med dagens skattepolitik har det blivit så, koleldad elproduktion är billigare. Visst är det bra! Jag skulle säga precis tvärtom, det är just nu vi behöver kärnkraften tills sol- , vind- och biokraft utvecklats så att de kan ge en säker och tillräcklig kraftförsörjning. Vindmöllorna verkar fö ha kortare livslängd än man räknat med. Och det skulle vara betydligt bättre v för miljön om man satsade elbilssubventionerna på att sänka energiskatten på kärnkraft, det skulle omedelbart sänka koldioxidutsläppen, från dag 1 så att säga. Många hälsningar/ Björn
Hej Björn.
Jag tror inte på vinter eller vindkraft :-)
Jo naturligtvis tror jag på båda. Vi kommer att få snö här de närmaste dagarna i DK och vi har en stor industri som tror på vindkraft och producerar "vindmøller" för hela världen. Men annars vågar jag inte gå in i en större debatt om energistrategi, som förmodligen också är en mycket känslig politisk fråga?
Vad jag åtminstone vågar är att ta ställning till är ditt vackra vinterfoto från dit älskade Risinge - gillas mycket.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Svar från Khalad 2021-01-29 16:23
Hej Erik, trevligt att se dig i diskussionen! Vind och sol är ju dom två kanske viktigaste nya energikällorna och kostnaden för såna anläggningar har ju gått ner så nu är dom konkurrenskraftiga utan bidrag. Problemet är dels att det ännu inte finns kapacitet att ersätta all annan kraftgenerering, dels att dom har ojämn produktion som beror av väder och vind. Och jag vet väl att Danmark har en mycket stark satsning på vindkraft, inte minst ute till havs. Det är bra!
Fin vinterbild och visst är det härligt med snö och par minusgrader. Jag tror också på att göra klimatåtgärder där det får mest effekt. Känns som tiden vi inte har bara rinner iväg och jag tror inte på många bäckar små konceptet längre.

MvH
Johnny
Svar från Khalad 2021-01-29 16:25
Precis så känner jag det också, tiden rinner iväg utan att de stora omställningarna görs trots att teknik och vetande finns. Tack för fin kritik Johnny!
Fin vinterbild. Det S-böljande staket för blicken fint in i bilden. Snyggt. Här i södra Halland har vi fått 1 dm snö de senaste dagarna. Snö som har lagt sig mycket vackert i landskapet.
Jag håller med om att tiden rinner iväg allt snabbare emot "point of no return" beträffande vårt klimat. Det behövs rejäla krafttag inte bara på energiförsörjningsområdet utan även ett ändrat ekonomiskt tänkande. Det är inte hållbart att år efter år sikta mot högre och högre tillväxt. Medel till att göra radikala omställningar av samhället är möjligt. Medel finns att hämta i alla de undangömda biljoner i skatteparadisens offshorebolag. Med dessa medel kan vi lösa både klimatfrågan och världens fattigdom. Det är inte rätt att närmare en miljard av jordens befolkning inte kan få äta sig mätta varje dag. Vad som saknas är en politisk vilja. En politik som ser bortom mandatperioden. En politik som vill mer.

Hälsningar Jörgen
Sven Blomquist 2021-01-29 18:00
Det går inte att äta biljoner eller miljarder. Det behövs mer mat eller färre människor. Tyvärr. Mänsklighetens utförsbacke började med den första våldtäkten på naturen. I Mesopotamien. Där kom man på att man kunde röja naturlig växtlighet för att så andra växter, som kunde försörja fler barn, och fler barn och fler barn........ De första bönderna är de första miljömarodörerna.
TheInvisibleJackal 2021-01-30 10:28
Nej, det går inte äta att högar med pengar, med de kan användas till något betydligt bättre än att hållas undangömda i offshorebolag av personer och företag som inte vill göra rätt för sig. Det vill säga betala den skatt som de ska göra för att bidra till en långsiktig hållbar samhällsutveckling. Det pratas mycket om vi inte har råd med ena eller det andra. Att vi måste hushålla, att vi måste välja. Det stämmer inte. Vi har de ekonomiska medlen om världen enas om att gå hårt åt skatteparadisen och offshorebolagen. Världen är inte till för några få att sko sig på andras bekostnad, på klimatets bekostnad, på bekostnad av våra medpassagerare genom kosmos på den här planeten.

Hälsningar Jörgen
Sven Blomquist 2021-01-30 11:10
Är det inte märkligt att ju mer pengar en människa har desto svårare har han att betala skatt.
TheInvisibleJackal 2021-01-30 11:31
Jo, det är mycket märkligt.

Hälsningar Jörgen
Hej Björn fin bild vi har också snö i Skåne Vist är det bra med elbilar var ska vi få tillräckligt med el när alla ska ladda sina bilar och var ska vi göra av alla batteri som ska är tass omhand var ska de hamna det blir ett miljö hot Hälsningar Gert
Svar från Khalad 2021-01-29 19:36
Hej Gert, roligt att höra av dig! Tack för intressant kommentar!
Vi hade Holmens projektledare för deras vindkraftsatsning i Norrköping och Finspång på IT-föredrag i en klubb jag är med i. Han gick igenom alternativen.
- Kärnkraften. Det tar minst 10 - 20 år att få tillstånd. Tillkommer byggtiden. Finland har problem. Om projekten kan genomföras kommer strömmen att kosta 80 - 90 öre per kWh.
- Vindkraften. Den står nu för ca 17 % av produktionen i Sverige och ökar snabbt. Kostnaderna är sjunkande. Stora verk med navhöjd på 200 meters höjd och 180 meters rotordiameter kan tillverka ström för typ 30 öre kWh.
- Solceller. Bra komplement, han investerar själv privat, men kostar dubbelt mot vindkraft och möter inte Holmens mycket stora behov.
- Vätgasdrivna turbiner. Spännande, men ingen lösning i sig eftersom vätgasen måste produceras med grön energi - annars är det enklare att elda med kol eller olja.
- Gasturbiner. Fungerande teknik som kan appliceras tämligen fort och enkelt men går på fossil gas.

Det behövs både grön energi och mycket mer överföringskapacitet. Sverige importerar förvisso polsk el ibland, men netto exporterar vi mycket mer. Holmens man ansåg att vi kanske får vänja oss vid att det blir elbrist timmar eller dagar och lär oss parera det.
Svar från Khalad 2021-01-29 23:22
Hej Måns! 2019 stod vindkraften för 12 % av den el som producerades i Sverige, siffrorna för 2020 är säkert högre men dom har jag inte sett publicerade ännu.. Och visst är Sverige nettoexportör av el men det hjälper inte våra kallaste vinterdagar när behovet är som störst. Ringhals 1 och 2 producerade 8,4 % av all svensk el 2018 och 7,2 % 2019. Och jag förstår helt enkelt inte att samtidigt beklaga att koldioxidutsläppen inte minskar nämnvärt samtidigt som man förtidsstänger existerande kärnkraftverk. Att behålla Ringhals 1 och 2 i enlighet med fyra av oppositionspartiernas förslag i fjol hade ju inte dröjt 20-30 år, även om underhållsarbete hade krävts. Största problemet med koldioxidutsläppen är ju just att det går för långsamt, vi behöver göra saker och ting nu. Självklart är jag inte negativ till vind- och elkraft, tvärtom, men också den utbyggnaden tar tid och problemet med stor effektförbrukning kalla dagar kommer inte upphöra ens med stor vindkraftspark. Är det alltså ok att fortsätta att planera för importerad kolkraft 30, 40 50 år framåt? Jag tror dessutom att när vindkraften verkligen börjar bli stor kommer motståndet mot nya jättesnurror, som redan nu är påtagligt, bli ganska stort. Hur kommer det se ut om elbehovet faktiskt fyrfaldigas fram till säg 2050 och kanske till 50 % eller mer planeras från vindkraft? Tre gånger så hög andel som din siffra för dagens (17 %) och fyrfaldigat behov skulle betyda en tolvfaldig ökning av vindkraftsbaserad el och sannolikt ändå med effektbrist vissa perioder. Hur skulle svensk natur se ut då? Och vilken industri kan acceptera effektbrist vissa perioder? Sannolikt varken SSAB eller Northvolt i alla fall, dom lever i hård internationell konkurrens, då blir det fortsatt kolbaserad el som ska till. Många hälsningar/ Björn
Måns H 2021-01-30 00:01
Jag skrev inte nåt om nedstängningarna. Och så glömde jag notera att Holmen saknar åsikter i någon riktning då det gäller kärnkraft, de ser bara till vad som gr att åstadkomma till acceptabel kostnad.

Personligen tror jag inte på kärnkraft som ny produktionskälla. Jag trodde helt på på kärnkraft, sen blev jag insatt i det då jag jobbade på Planverket på 1960-talet och hade nära kontakt med Vattenfall m fl. De hade respekt för krafterna de hanterade men förträngde problem typ mänskliga faktorn, terrorism och krig. De trodde att deras teknik skulle kunna garantera att inget skulle hända.

Tycker som du såtillvida som att det borde vara planering så att utbyggnad och nätutbyggnad hålls i balans med avveckling. Särskilt sorgligt för mig att Gotland inte får nya kablar så att ön kan sälja el, även lilla jag har bidragit till en planering som skulle göra ön till nettoexportör av el.

Då är Cementas planer på eldriven cementtillverkning inte inräknade. Intressant projekt, med elupphettning av kalkstenen blir avgaserna i princip nästan ren CO2 och då kan Carbon Capture bli framkomligt.