Bilder, tankar och reflektioner jag gärna delar. Både lek och allvar och framförallt mer hjärta än förstånd

1 GATUFOTO MED HASSELBLAD OCH FERRANIA 28 (1958)

***

Under gymnasietiden i Ludvika jobbade jag extra på Stefans fotoavdelning då och då. Där fanns en Hasselblad 500C som användes vid fotouppdrag. Några fotouppdrag fick jag inte men väl låna kameran några gånger. Vid det här tillfället fick jag låna kameraväskan med dess tre objektiv  80, 150 och 250 mm. För att kunna utnyttja tillfället gav jag mig ut på stan såklart. Jag har två filmer från detta tillfälle. Magasinet på denna Hasselbladare gav bilder 4,5 x 6 cm. Från mina negativblad ser jag att filmen var Ferrania 28som väl rimligen betyder 28 Scheiner, dvs 18 Din eller ASA 40, dvs ganska låg känslighet. På den här tiden valde jag sällan film efter motiv/syfte, jag köpte  nog dom filmer som var billigast och dom här Ferraniafilmerna var nog på väg att passera bäst före. Vanligast hos Stefans var annars Kodak, Ilford, Adox och Perutz. Rodinal 1:100, 20 C i 22 resp 21 minuter säger negativbladen också. Skärpan varierar, jag var ovan både vid Hasselbladaren och med att använda tele, men jag kommer visa dom bilder som intresserar mig ändå. 

*

Storgatan, taget från bokhandelshörnan västerut. Polisstationen till vänster, ASEA-kontoret i bakgrunden, typiskt tele 150 el 250

*

Såna var jag ju impad av såklart

*

Här kommer Ingemor cyklande, två år innan vi blev ihop. Var nog lite intresserad redan......

*

Här gör hon sällskap med några kompisar in på Rahléns bokhandel. Domus (nu Engelbrektsgallerian) närmar sig färdigt i bakgrunden till höger

*

Två "damer" på Storgatan, jag står och fotar på Engelbrektsgatan vid Hendebergshörnan

*

***

Inlagt 2023-02-09 11:49 | Läst 2212 ggr. | Permalink

"Det blev störtdykning in i de här bilderna! Utöver damerna, tänk att det fanns polisstation som nog var öppen nästan jämt! Den finns kvar, jag kollade, men nerdraget till 5 timmar fyra dar i veckan. Och att folk cyklade och var propert klädda. Cyklarna hade rejält kedjeskydd och de mer förtänksamma hade ekerskydd vid bakhjulet. Rena tidsresan, tack för att du sparat dessa bilder och visar dom! (Skärpa och sånt är ju borgerliga påfund. Näst sista bilden ser OK ut på bloggens visning men i "förstoring" som ibland verkar innebära att man ser bilden som den laddats upp syns lite, lite överskärpning på damerna.)"


(visas ej)

Vad heter Disneyfiguren Kalle A*** i efternamn?
Hatten av för den första bilden, Björn! Den visar verkligen att längre brännvidder kan fungera utmärkt i gatufoto. Gillar djupet i den och hur du placerat damen och bilen, som bägge är tidstypiska vad jag förstår. Åldern på fotot bidrar säkert till varför jag tycker så mycket om bilden men den har som sagt en massa annat starkt.

Sista bilden är inte dum den heller. Bra tajmat med damerna mitt i steget.

Tack för att du lade upp bilderna i din blogg.

Mvh
Fredrik

PS. Kul att du gatufotade din livskamrat innan de blev ihop. Kameran du lånade måste vara magisk – för mig har inget romantiskt hänt med alla de vackra kvinnor som jag fotat på gatan! 😢😁
Frekeman 2023-02-09 13:03
I min PS ska det givetvis stå ”… ni blev ihop”. Skrev på min iPhone gåendes till affären.
Svar från Khalad 2023-02-10 22:41
Tack för det Fredrik! Jag fotade då liksom nu det mesta, men ganska ofta var jag nere på stan som det hette. Och visst var det roligt att använda en riktig kamera, om än ganska tung :-)
Hej,
Hasselblad var ju toppen på den här tiden. Man längtar tillbaka till ljudet av slutaren. Jag fick aldrig en chans att köra 500C. Jag hade en 1000F och jag gillade alla de brännvidder du nämner. Din sista bild är skön. Du liksom jag var svag för flickor på bilderna.
Ha en fin dag
Bob
Svar från Khalad 2023-02-10 22:42
Hej Bob, tack för trevlig kommentar. Såklart måste vi fota flickor då och då!
Bilden på Ingemor är den som genast fick min uppmärksamhet. Rörelseoskärpan, huvudsakligen på fotografens sida, berättar att den bilden skulle du bara ha! Ingemors min avslöjar att hon inte är helt ointresserad.

Annars håller jag med Fredrik - den första bilden är bäst, men även bild fyra fångar tidsstämningen fint.
Svar från Khalad 2023-02-10 22:43
Tack Peter, jag visste nog vem hon var men inget speciellt intresse där ännu :-)
Tjusiga damer där, tydligt intresse. Då jag gillar cyklar är en dam på cykel speciellt vacker.
Svar från Khalad 2023-02-10 22:44
Visst är det, tack Stefan, vem gillar inte att fota flickor då och då?
2023-02-09 15:09   Lena Nilsson
Åh vad roligt det är att få se lite av hur det såg ut innan Domushuset var klart. Trevligt med äldre svartvita foton ty de är liksom skarpare än de i färg om du förstår vad jag menar.
Riktigt kul bilder att se! Har ingen favorit. Tycker alla bilderna har sin egen intressanta historia att berätta.
Snyggt!

MvH
Johnny
Svar från Khalad 2023-02-10 22:44
Tack för det Johnny, gamla bilder är ofta roligt att plocka fram igen!
Det blev störtdykning in i de här bilderna! Utöver damerna, tänk att det fanns polisstation som nog var öppen nästan jämt! Den finns kvar, jag kollade, men nerdraget till 5 timmar fyra dar i veckan. Och att folk cyklade och var propert klädda. Cyklarna hade rejält kedjeskydd och de mer förtänksamma hade ekerskydd vid bakhjulet.

Rena tidsresan, tack för att du sparat dessa bilder och visar dom!

(Skärpa och sånt är ju borgerliga påfund. Näst sista bilden ser OK ut på bloggens visning men i "förstoring" som ibland verkar innebära att man ser bilden som den laddats upp syns lite, lite överskärpning på damerna.)
Svar från Khalad 2023-02-10 22:48
Tack Måns, polisstation finns kvar, men inte en. Nu har dom ett nytt polishus :-) Och jag ser överskärpningen, inte så snyggt. Får titta lite noggrannare i fortsättningen, så småningom kommer fler från dom här filmerna!
Kul och trevligt att få se dessa fina bilder.
Jag var 4 år då och har endast fragmenterade minnen av tidens anda.
Bilder från 60-61 kan dock verka igenkännande från barndomen.
Sedan kom Instamatic 1963 vilken blev motsvarigheten till dagens mobilkamera.

MVH J O
Svar från Khalad 2023-02-10 22:49
Tack Jan Olof, gamla bilder är roliga, för mig som tagit dom klickar det till lite då och då, javisst ja!
Det måste ju ha varit häftigt att få låna en sån kamera och gå ut på stan. Jag håller med om att den första bilden är den bästa men jag tycker att det är så kul att se bilderna du fotade på I innan ni var ett par. Det måste ju ha funnits ett visst intresse där ganska tidigt. Som alltid när jag ser dina gamla bilder gillar jag att titta på detaljer i hur personerna är klädda. Det är kjol och kappa eller möjligen dräktjacka på damerna. Rejäla klackar på sista bilden men de yngre tjejerna, I med kompisar, verkar ha mer bekväma skor. Nätet på bakhjulet på cykeln så att kjolen inte skulle fastna antar jag.
Hälsningar Lena
Svar från Khalad 2023-02-10 22:53
Kommer ihåg, inte bara spännande, lite märkvärdigt kändes det ju! Och nätet var säkert bra för mer än kjolarna, väskor med remmar, lösa baddräkter eller vad det nu kunde vara. Stort tack!
Bra historiska bilder, speciellt den första! Kul med klädmodet!
"Scheiner" har jag aldrig hört. Är det en enhet för filmkänslighet?
Det finns en diafilm från Ferrania som har 19 Din = 64 ASA.
18 Din borde då vara 50 ASA.
Mvh Wolfgang
elgenper 2023-02-10 09:20
Min första "exponeringsmätare" var en slags enkel räknesticka från ingenjörsfirman Tekno i Katrineholm. Den köpte jag 1954 eller 1955, och minns att filmkänsligheten skulle ställas in i Scheiner. Fotohandlaren i Kiruna som sålde den sa redan då att Scheiner var ett föråldrat mått, och att man skulle lägga till 10 på DIN-talet för att få det rätt, precis som Björn gjorde.

ASA var ett amerikanskt påfund som ännu var okänt då; misstänker att det var Kodaks kommande dominans som tvingade oss i Europa att använda denna fåniga, ickelogaritmiska skala...
(Tänk så enkelt, ett bländarsteg var alltid tre grader DIN, oberoende av var man var på skalan! Nu måste man fördubbla ASA(=ISO), vilket ju ger helt hysteriskt stora tal för de allt känsligare sensorerna. Men stora tal låter väl bra i annonserna...).
Wolfgang 2023-02-10 22:06
Tack så mycket för info, Per :-)
Svar från Khalad 2023-02-10 23:19
Tack Wolfgang, roligt att plocka fram gamla bilder! Scheiner var inte helt ovanligt då på 50-talet men säkert på väg ut. Uppenbarligen hade dock Ferrania-filmen just Scheiner som känslighetsmått. Kollade också att Scheiner fanns med i min första fotolärobok, Gösta Skoglunds Fotolärobok i bild. I eng-språkiga Wikipedia står så här

"The Scheinergrade (Sch.) system was devised by the German astronomer Julius Scheiner (1858–1913) in 1894 originally as a method of comparing the speeds of plates used for astronomical photography. Scheiner's system rated the speed of a plate by the least exposure to produce a visible darkening upon development. Speed was expressed in degrees Scheiner, originally ranging from 1° Sch. to 20° Sch., where an increment of 19° Sch. corresponded to a hundredfold increase in sensitivity, which meant that an increment of 3° Sch. came close to a doubling of sensitivity.[5][7]
100
19
3
=
2.06914...

2
{\sqrt[{19}]{100}}^{3}=2.06914...\approx 2
The system was later extended to cover larger ranges and some of its practical shortcomings were addressed by the Austrian scientist Josef Maria Eder (1855–1944)[1] and Flemish-born botanist Walter Hecht [de] (1896–1960), (who, in 1919/1920, jointly developed their Eder–Hecht neutral wedge sensitometer measuring emulsion speeds in Eder–Hecht grades). Still, it remained difficult for manufacturers to reliably determine film speeds, often only by comparing with competing products,[1] so that an increasing number of modified semi-Scheiner-based systems started to spread, which no longer followed Scheiner's original procedures and thereby defeated the idea of comparability.[1][8]
Scheiner's system was eventually abandoned in Germany, when the standardized DIN system was introduced in 1934. In various forms, it continued to be in widespread use in other countries for some time.
Wolfgang 2023-02-10 23:37
Tack ska Du ha, Björn! Där ser man, detta har jag missat under min uppfostran på 50-talet :-) Mvh Wolfgang
Fint dokumenterat från en svunnen tid! Bra att du har sparat de här negativen, värdet bara ökar med åren.

Tommy S.
Svar från Khalad 2023-02-11 09:16
Tack Tommy, det är riktigt roligt att plocka fram dom här gamla negativen!
Fint det här Björn!
/B
Svar från Khalad 2023-02-11 09:17
Tack för det Bengt!
Hej Björn.
Hasselblad - respekt. Du klarade det med några fina dokumentära motiv på ett snyggt sätt.
"Var nog lite intresserad redan" - Två år!!! Var du blyg eller vad. Jag var något snabbare i vändningen - vi blev "kærrester" samma år som vi träffades 1963 - förlovade oss 1965 och gifte sig 1967. Men jag ser nu , samtidigt som jag skriver att det också är några 2-årsintervaller då :-) Men jag väntade inte 2 år på att vi skulle "komme sammen", som det hette på danska på den tiden - i år är det 60-årsjubileum.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
PS: Annars har vi uppenbarligen många saker gemensamt.
Svar från Khalad 2023-02-11 09:21
Hej Erik! Kanske överdriver jag detta med intresserad redan, det var nog så att det fanns ett antal flickor jag tyckte var söta men utan att känna någon av dom hade jag nog inte ”fastnat” för någon än :-) Tack för en väldigt trevlig kommentar!
Vilka härliga bilder! Fin bokeh från de objektiven. Man skulle kanske haft en mellanformatare någon gång... Jag fastnar särskilt för första bilden. Motiv, komposition, damen som går, bilarna, tidsdokumentationen, skärpesläppet. Listan över bra saker kan göras lång!
Hälsningar, Bjarne
Svar från Khalad 2023-02-11 09:23
Hej Bjarne, inte heller jag har ägt en mellanformatare. Stort tack för fina bildkommentarer!
Suveräna bilder från dåtidens gatuliv och efter ett långdraget "klick" så blev det ju bra ;)
HaD/Gunte..
Svar från Khalad 2023-02-11 16:33
Tackar Gunte! Ibland måste man ju tänka till......