Fotoklotter. Ett slags fotografiskt skissblock, där mina infall är en inbjudan till diskussion.

Ugglor på mossen

I veckan åkte jag till en av grannbyarna för att hämta bröd.

Jag tog (förstås) med kameran och tänkte ta vägen bort om Vombfältet och sjön när jag ändå var ute.

På vägen såg jag hänvisningsskylten till Sandby Mosse.

Har passerat området otåliga gånger men aldrig sett själva 'mossen'.

Tänkte, att jag nog får ta en tur dit...

Kvällen därpå återvände jag.

Ljuset var fantastiskt.

Upplevelsen likaså.

Fem (?) jordugglor jagade över mossen.

Själv såg jag 'bara' tre men i gengäld såg jag ett par blå kärrhökar, som emellanåt tampades om luftherradömet med ugglorna.

Jag hoppades på riktigt fina bilder i det tacksamma ljuset men kom hem och såg bara

bilder, som var både oskarpa och brusiga och alla mina försök att åtgärda dem kom på skam.

Det kändes bara trist och alldeles för välbekant.

Trots det tyckte jag, att bilderna var vackra.

Men jag önskade, att ugglorna varit skarpare.......

Så jag återvände nu med bättre utrustning.

Men då höll sig ugglorna på längre avstånd

och ljuset var heller inte lika tilltalande.

Resultatet blev något bättre men fortfarande inte bra.

Ska jag hinna få de bilder jag vill ha, innan ugglorna drar norrut?

Vad jag vill?
Samma bilder som de jag visar men med mycket skarpare ugglor.

Ska det vara så svårt?

Jag anser mig kunna teorin.

Tekniken likaså.

Jag tror, att jag har bildseendet.

Jag har utrustningen.

Än så länge har jag tålamodet.

Jag lägger ner mycket tid för att få de bilder jag vill ha.

Ändå grinar jag alldeles för ofta illa för att bilderna brister i skärpa och konstaterar,

att det trots allt finns en svag länk i kedjan, som jag missat.

Jag vet, att en del skakar på huvudet över mitt eviga klagande

men jag vill verkligen hitta nyckeln till den där skärpan, som jag så hett eftersträvar vid tillfällen som dessa.

PS. Jag kommer ännu inte riktigt överens med råfilerna och bildbehandlingen, så kanske kan bilderna bli något bättre när jag lärt mig mer.

Inlagt 2015-03-15 13:57 | Läst 4636 ggr. | Permalink

"Först bara - gillar bilderna. Fantastiskt att se ugglorna så här. Dom ser ut som små flygplan som tappat noskonen, precis sådär ser ett vanligt flygplan ut när man tagit av noskonen för att serva radarn :-) Jag är ju inte i närheten av dina fågelbilder så jag ska kanske inte säga något och jag tycker som sagt var om bilderna, men jag kan också förstå att du vill minska bruset. Jag har gjort en som jag tycker väsentlig erfarenhet beträffande brus: Bruset beror oftare på underexponering än högt ISO. Jag kan få brus i skuggorna på bilder som är tagna vid ISO 300-400, samtidigt som jag får nästan brusfria bilder med mycket högre ISO, säg 2500-3200 och då pratar jag om min 99:a. ( Med A7S:en funkar välexponerade motiv utan problem på både 12600 och 25600 men den kameran är ju gjord speciellt för höga ISO.) / Björn T"


(visas ej)

Hur många stjärnor ser du här? * * *
Skriv svaret med bokstäver
Tycker du får till väldigt fina kompositioner med ugglorna!
Men visst är det ordentligt brusigt. Jag får anta att det beror på höga ISO och/eller delförstoring av bilderna?
I övrigt vet jag inget om hur du gör, så det är svårt att komma med råd. Om det ens är råd du vill ha? Av bilderna att döma är du en skicklig fotograf och har redan koll på allt grundläggande.
/Niklas
Svar från Karuzzell 2015-03-15 18:31
Tack Niklas! Visst vill jag ha både synpunkter och råd. Det är ju därför jag är här och dessutom lägger ut bilder, som jag inte är nöjd med.
Jo, jag tycker, att jag har rätt bra koll men ändå misslyckas jag, när jag inte anser, att jag borde göra det. Det var i kvällningen och jag skruvade upp ISOtalen men inte högre än att kameran borde klara av det med betydligt mindre brus. Och visst har jag beskurit en hel del. Men jag har å andra sidan sett bilder tagna på samma plats med rimligen samma förutsättningar, som är avsevärt mycket bättre.
Jag varierade dessutom inställningarna under fotograferandet. Dels för att ljuset ändrade sig men också för att försöka hitta de mest optimala förhållandena mellan tid och bländare. Körde mest med största bländare för att få snabbare tider men bländade också ner ett eller två steg, för att få lite marginal med skärpedjupet, eftersom det var svårt att hänga med i de snabba svängarna. Men resultatet är rätt likartat. ISO låg mellan 4000 och 6400 beroende på ljuset och tiderna mellan 1/800 och 1/3200.
Jag tror, som du, att de relativt höga ISOtalen i kombination med avståndet och därmed beskärningen är av avgörande betydelse. Möjligen fanns också en del 'daller' i luften, som spelade mig ett spratt med brännviddden (600 - 700 mm).
Jag skulle kanske ha kunnat använda ett mera ljusstarkt objektiv men då tapppar jag istället brännvidd och måste beskära ännu mer för att få samma utsnitt. Det skulle kanske kunna kompenseras med att använda min gamla 7D (cropfaktorn) men den ger nog å andra kvalitesmässigt betydligt sämre bilder. Lönt att ens tänka på?
En helt annan aspekt är, att jag nyss övergått till RAW och ännu inte hittar rätt i framkallningen. Har vid några tidigare tillfällen tagit bilder och registrerat i både jpeg och RAW men lyckades inte få till lika 'rena' bilder från råfilerna, som kameran snabbt fixade i jpegfilerna, trots att jag la ner mycket tid på det. Funderar starkt på att gå tillbaka till jpeg....
Det var många tänkbara orsaker på en gång och för att komma vidare antar jag, att jag måste frilägga och analysera dem en och en.
Om vädret blir fint, åker jag tillbaka och väljer att registera i både jpeg och raw för jämförelsens skull.
Om jag drar ner ISOt är jag rädd, att få rörelseoskärpa med de längre slutartider som då blir nödvändiga men jag ska testa ändå.
Det blev en lång harang, som kanske mest fungerade som ett sätt för mig själv att formulera min syn på problemet men om du vill kommentera, tar jag tacksamt mot både synpunkter och argument.
Eva
Hej,
Trots din klagan, så är detta mycket bra uggla-natur-bilder. I dåligt ljus är det svårt att bli av med visst brus.
Kämpa på
Bob
Svar från Karuzzell 2015-03-15 18:38
Tack för dina ständigt uppmuntrande ord men just nu känns det mest bara tungt.
Det är inget kul att tycka, att man misslyckas fast det är förstås desto roligare, att du ändå såg något bra i dem!
Ha det bra i veckan!
Eva
Hej! Eva. Fina bilder på Jorduggla! Även om du inte är nöjd..

Det är en uggla jag hade förmånen att sitta tillsammans med under en timmes tid en septemberdag för 30 år sen på en ö i Stockholms yttre skärgård. Vi satt mindre än 1 meter från varandra.. Den väste lite när jag strök den över vingen, annars var jag helt accepterad! Efter en timme flög den iväg på sin vidare flyttning söderut..

Ang. skarpare bilder, så tror jag att det är bättre ju mer pixlar man har från början. En lite oskarp bild blir skarpare när man "croppar" den, krymper den. Men det här kan du nog..

Jag brukar alltid skärpa upp bilderna lite extra i Photoshop, efter att först gjort den "klar" i Lightroom och sparat ner den i bästa kvalitet i JPG format. Och då är det "Oskarp Mask" jag använder för att ge lite mer skärpa i Photoshop. Och jag tycker att det blir lite skarpare där, än jag får fullt ut i Lightroom.
Hälsn!
Svar från Karuzzell 2015-03-15 18:43
Hej Jan och tack för dina rader! Vilken häftig upplevelse att ha sällskap av en jorduggla ute i skärgården!
Mina bilder kunde ha varit riktigt fina men som det är, så är det för mycket som felar.
När det gäller efterbehandlingen är jag fortfarande inte alls bekväm vare sig med raw-filerna eller andra bildbehandlingsmetoder. Har testat att göra en del i ACR (som ju är närmast identiskt med Lr) och också försökt efterskärpa ii Photoshop men jag tycker bara, att bilderna ser konstlade ut om jag drar på mer. Kanske kan man göra det bättre men man kan nog inte trolla bort det faktum, att bilderna inte är skarpa nog.
Eva
Fantastiskt fina bilder är det och så kul med ugglor, det har jag aldrig fått någon på bild. Håller med om att tekniskt så är bilderna inte så bra. Hur snabb slutartid använder du i dessa bilder och har du ställt in autofokusen på AI Servo så den följer med hela tiden?
Svar från Karuzzell 2015-03-15 19:44
Jag gillar ugglor men vem gör inte det? Har gott om bilder på kattugglor men också några på både hornugglor och berguv. Jordugglor har jag spanat efter men hittills missat, så det var en riktigt fin och spännande upplevelse. Det var dessutom några härliga vårkvällar och förutsättningarna kändes också som riktigt bra för att kunna få intrycken med mig hem på minneskortet. Ljuset var vackert och bakgrunden precis som jag gillar den. Men det blir sällan riktigt som man vill och jag tackar dig för att du ärligt håller med mig om de tekniska bristerna, även om bilderna på ett annat plan är vackra.
Som svar på dina frågor:
Först och främst var kanske ISOtalen väl höga men jag prioriterade (som vanligt) slutartiderna. Normalt är jag inte så kinkig när det gäller bruset men här var det i kombination med oskärpan nästan katastrofalt. Slutartiderna varierade mellan 1/800 och 1/3200 sek. De flesta av bilderna ligger nog på 1/2500, vilket inte på något sätt är för kort, även om ugglorna var snabba. (Kameran stod första dagen på enbensstativ och dag två på rejäl tripod med gimbal, så även där var förutsättningarna för både stabilitet och följsamhet bra.) Svårigheten var främst, att få fokus på dem och sedan hänga med i svängarna. Men när jag tappade fokuspunkten (one spot), så var de å andra sidan helt borta... Försökte med fler (utvidgade) fokuspunkter men tyckte, att jag då missade fler tillfällen, när fokus istället för ett ögonblick hamnade på träden i bakgrunden med total oskärpa som följd. Följande autofokus (AI SERVO) förstås.
Tack för din kommentar och ah en skön vårvecka!
Eva
Ingemar Svensson 2015-03-15 19:57
Du kan det här Eva och du har ju full koll. Men sluta använd stativ. Jag använder aldrig stativ när jag försöker fånga fåglarna i flykten, det är helt omöjligt att hänga med. Enda gången jag använder stativ är i princip på långsamma vadarfåglar vid strandkanten eller möjligen lite större fåglar som flyter sakta på ytan. Ofta använder jag också ganska många fokuspunkter, dock aldrig alla. Jag har en 7D och är riktigt nöjd med den. Den har dock en svaghet och det är att det skapas mycket brus vid lite högre ISO.
Svar från Karuzzell 2015-03-15 22:00
Oj, vad ska jag nu säga?
Jag efterlyser kritik och råd och så avfärdar jag det. För när det gäller stativ, så förstår jag din åsikt men jag håller inte (längre) med dig. Länge tyckte jag precis om du, att stativet bara gjorde mig orörlig. (Dessutom var det tungt och klunsigt att kånka med sig.) Men jag har ändrat uppfattning. Dels har min egen styrka och motorik avsevärt försämrats och dels har min utrustning samtidigt ökat i vikt. Summa summarum: Jag klarar inte, att hålla ett tungt tele så många minuter. Därefter blir skärpan helt obefintlig. Så jag har lärt mig hantera stativet. Jag har lärt mig att älska stativet. Fast jag måste ju erkänna, att jag ibland muttrar över dess tyngd, när jag ska gå runt och bära det med mig. Därför har jag inhandlat enbeningen, som inte på något sätt uppfyller alla önskningar men som ändå är lätt att ta med och som ger det där extra stödet. (Dessutom fungerar det perfekt som 'stödkäpp' när terrängen är lite jobbig...) Enbeningen ger inte full rörlighet, speciellt om en fågel lyfter högt upp i luften men är ändå OK. Till det stora stativet har jag investerat i en Gimbal, som är en gudagåva. Att panorera flygande fågel är närmast en barnalek. Det är naturligtvis mycket smidigare att svinga runt kameran utan men det funkar helt enkelt inte med de stora tunga telena och i de flesta fall är det helt superbt och skärpan sitter oftast. Att det dessutom är en tillgång, att vid stillasittande väntan kunna ha kameran förberedd och klar när motivet till slut dyker upp behövs väl inte påpekas. Jag har legat i obekväma ställningar i timvis med kameran halvt i läge för att tvingas inse, att när fågeln till slut dök upp var armarna redan trötta och skakiga och resultatet därefter.
Jag tycker, att många fokuspunkter är kalas om jag ska fotografera fågel, som flyger mot himlen eller som simmar mot vatten. Men om bakgrunden är mer innehållsrik, så väljer kameran det, som den 'tror', att jag vill fotografera. En liten fågel flygande mot en blommande äng eller framför ett skogsparti och skärpan sitter allt för ofta på någon detalj i vegetationen, som omger fågeln. Att bara använda en punkt gör det givetvis så mycket svårare att hitta fågeln men ändå. För mig är det oftast det enda alternativet.
7:an hade många goda egenskaper men bruset tillhörde inte dem. Den nyss komna varianten är minst sagt lockande men jag var lite för het på gröten och bytte 'upp' mig för snabbt.
Tack för ditt råd, även om jag inte kommer att följa det!
Eva
Ingemar Svensson 2015-03-15 22:24
Eva, det där med stativet var bara en tanke som slog mig. För mig så fungerar det bättre utan men självklart så fortsätter du använda stativet om det känns bättre så för dig:)
Svar från Karuzzell 2015-03-15 22:28
Så får det nog bli.....:)
Riktigt fina bilder, och jag tror du har för höga krav på dig själv! =)
Svar från Karuzzell 2015-03-15 19:52
Jag tackar och tycker, att det är väldigt roligt att du gillar bilderna, även om jag själv inte är nöjd med dem.
Jag tycker inte heller, att mina krav är för höga. Jag vill kanske i och för sig ofta mer än vad jag klarar men den utmaningen är för mig en del av det roliga med fotograferandet. Om jag inte trott, att jag kunde utvecklas mer, så hade jag nog tappat lite av lusten. Här blev jag mest besviken för att bilderna inte blev vad jag förväntat mig men jag tar det som en uppmaning att se till att hitta både orsak och bot!
Ha det bra!
Eva
Vilka härliga bilder på ugglan fint ljus vacker bakgrund Mycket snyggt fotat Ha en skön söndagskväll : ) )// Gert
Svar från Karuzzell 2015-03-15 19:56
Tack snälla du! Med läckra ugglor i det vackra ljuset och med den fina bakgrunden fanns ju bra förutsättningar. Roligt, att du gillar resultatet!
Ha en skön vårvecka!
Eva
Nu har jag googlat om denna uggla som ser så käck ut.
Du måste vara glad som fått se den inte alla förunnat.
Bor den enbart där en kort tid. Så spännande få se dina bilder.
Den är så himla gosig.
Som du vet jag kan inte något om fågelfotografering det kräver
helt andra objektiv än jag kan hålla.
Ha fin måndag på dig
Ugglekram
Gun-Inger
Svar från Karuzzell 2015-03-15 22:12
Vet du, jag fick anlita fågelguiden för att lära mig lite om jordugglan, som jag tidigare aldrig sett. Den finns ibland vid Krankesjön, som jag ofta besöker men jag har alltså aldrig lyckats se den där. Så jag var jätteglad över att hitta den på så nära håll. Den är en flyttfågel, som nog snart kommer att dra norröver till sina häckningsplatser. Jag var själv konfunderad över att så många ugglor samsades på ett relativt litet område. Trodde, att ugglor i allmänhet var betydligt mer revirhävdande men tydligen lever de i små 'flockar' under den här tiden. Det trevliga med arten är, att den är 'dagaktiv', vilket gör den mera lättfotograferad än andra ugglor, som bara sover på dagarna och inte behagar röra sig förrän det är alldeles för mörkt att fotografera.
Ugglekramar tillbaka
Eva
Gun-Inger Arvidsson 2015-03-15 22:16
Tack för det.
Läste just detta att de är ute på dagtid.
Inga nattugglor som jag är.
///Gia
Svar från Karuzzell 2015-03-15 22:22
Tror, att det är det där med 'dagaktiv' är relativt och undrar om man faktiskt kan se dem hela dagen eller bara som vid mina besök strax före solnedgång. Helt OK för mig, eftersom ljuset är som vackrast då, även om jag gärna velat ha lite mer tid på mig innan det ändå blir för mörkt. Håll gärna tummarna, att jag hinner med något besök till innan de drar norrut.
Eva
Gun-Inger Arvidsson 2015-03-15 22:28
Det skall jag göra så får jag kanske se någon bild till.
///gia
Förstår din frustration, men i ärlighetens namn så tycker jag nog nästan det är mer spännande att se den här sortens bilder är skarpa fullpoängare.
( Men jag själv skulle nog känna som dig :-) )
ing-marie
Svar från Karuzzell 2015-03-15 22:31
Jag tackar för din uppriktiga kommentar. Visst finns det två sidor att se det från. Från min egen synvinkel skulle jag vilja behålla 'känslan' men ändå uppnå bättre skärpa. Är det en utopi? Jag försöker i all fall...:)
Eva
Först bara - gillar bilderna. Fantastiskt att se ugglorna så här. Dom ser ut som små flygplan som tappat noskonen, precis sådär ser ett vanligt flygplan ut när man tagit av noskonen för att serva radarn :-)
Jag är ju inte i närheten av dina fågelbilder så jag ska kanske inte säga något och jag tycker som sagt var om bilderna, men jag kan också förstå att du vill minska bruset. Jag har gjort en som jag tycker väsentlig erfarenhet beträffande brus: Bruset beror oftare på underexponering än högt ISO. Jag kan få brus i skuggorna på bilder som är tagna vid ISO 300-400, samtidigt som jag får nästan brusfria bilder med mycket högre ISO, säg 2500-3200 och då pratar jag om min 99:a. ( Med A7S:en funkar välexponerade motiv utan problem på både 12600 och 25600 men den kameran är ju gjord speciellt för höga ISO.)
/ Björn T
Svar från Karuzzell 2015-03-16 12:18
Tack Björn. Roligt, att du gillar bilderna för det gör ju ju jag också trots bristerna. Hoppas, att du ursäktar mitt tjatande men jag vill ju så gärna, att det som jag upplever som brister ska kunna förbättras. Upplevelsen av ugglorna i sig var alldeles fantastisk, kanske mer fantastisk än vad jag själv inser. Vid min sida stod en av kvällarna en fågelskådande man från Göteborgstrakten, som utbrast att han aldrig någonsin upplevt något lika häftigt som de jagande ugglorna på så nära håll. Så även om jag gärna hade sett ännu kortare avstånd, så var det kanske ändå bra.
Tillbaks till bilderna, som är kraftigt beskurna för att få ett bra utsnitt, där man faktiskt ser något av fåglarna, så är det kanske just beskärningen som ändå är den största boven. Angående din reflektion om exponering ska jag ta den med mig. Mina bilder är nog oftast ett snäpp underexponerade men så vill jag ha dem. Numera kan jag ju också lätta upp skuggorna lokalt om det behövs. Jag tycker, att exponeringen var bra och har inte justerat den speciellt mycket. Hur som helst har jag nog testat det mesta av vad jag lyckats hitta för att förbättra dem i efterhand men tycker ibland, att det verkar som om ev. korrigeringar bidrar till känslan av brus. Så jag har gått tillbaka och börjat om från början flera gånger men där jag vinner något , så tappar jag motsvarande på annat sätt. Om det blir något mer bra tillfälle, ska jag utnyttja möjligheten att registrera bilderna både i jpeg och raw, eftersom jag ofta tycker, att mina behandlade råfiler förblir just råa.
Jag har ju en 'ovana', att också utnyttja höga ISOn och tycker inte, att dessa var så rysligt höga. Måste också tillägga, att jag definitivt inte ratar bilder med brus. Jag tycker ofta tvärtom, att ett visst brus tillhör den bildstil jag har och tillför bilderna den där lite måleriska touchen, som jag gillar. Men bättre skärpa på huvudmotivet hade alltså varit önskvärt. Nog ska det gå?
Ha en skön vecka!
Eva
Härligt att se, Eva!
Svar från Karuzzell 2015-03-16 12:20
Härligt att höra!
Tack Wolfgang!
Eva
Hej Eva! Nu blir du säkert konfunderad över mitt inlägg som gäller din blogg från 2015.
Jag hittade din "Ugglor på mossen" helt nyligen och tycker dina bilder är bra trots att där finns synligt brus men det ger en skön stämning.
Jag har varit ute på mossen vid ett flertal tillfällen senaste månaden men inte fått se någon jorduggla.
Får jag fråga dig, var lite mer specifikt stod du när du tog dina bilder? Kommer du ihåg? Jag gissar att det är tidig skymning i mitten av Mars ca klockan 17.30.
Tack på förhand och vänlig hälsning
Oscar Stahle, Lund
Eva Danelius 2021-03-18 16:28
Hej!
Ja, det var onekligen lite oväntat att få respons på det inlägget.
Jag tillbringade rätt många eftermiddagar och kvällar där det året, från mitten av mars till början av april. Oftast dök ugglorna inte upp förrän precis före solnedgången. Jag stod mestadels på en liten öppen plätt i buskridån norr om vägen. Det finns en liten yta vid en markväg på södra sidan där man kunde parkera och en bit österut går betesmarken ända ut till vägen. Då fanns det el-staket men det är nog borta nu. Där stod jag oftast. Jag såg, att man sett jordugglor där för bara någon dag sedan och blev sugen på att åka dit. Har varit där många gånger men aldrig sett ugglorna igen. Och jag skulle gärna vilja få lite bättre bilder.... Lycka till! Det hade varit roligt att se resultatet!
Mvh
Eva