Lite mindre ensamt
Det här porträttet tog jag av fotografen Christer Strömholm i mitten av 80-talet. Christer var vagabonden och målaren som sedermera kom att ägna sig åt fotografi, blev rektor på "Fotoskolan" (Kursverksamheten Fotoskolan vid Stockholoms universitet) mellan 1962-74. Hans fotografiska livsverk kan diskuteras, vissa menar att hans bilder är fula och motbjudande, andra betonar hans betydelse för svensk fotografi generellt. Själv kan jag bara säga att han betytt mycket för mitt sätt att se och använda fotografin som uttrycksmedel. Han hade en särskilt förmåga att se det som så att säga låg bakom bilden. Jag gick på Fotoskolan mellan 1972-74 och minns veckoredovisningarna där bilder, metod och avsikt diskuterades intensivt. Ömsöm vin, ömsom vatten men alltid lärorika.
Många berättelser och myter skapades och florerar fortfarande om Christer Strömholm, alltifrån att han skulle ha varit aktiv nazist som ung pojkspoling på 30-talet till hans umgänge med transsexuella människor i 50 - och 60-talets Paris. Sant är att han ofta var på resande fot och att hans bilder är syn för sägen i det avseendet. Men jag minns honom främst som en man från en annan tid, med en annan uppfostran men alltid nyfiken på sin samtid. Och att han hade en räv bakom örat. Idag skulle man nog kalla honom streetsmart.
Efter tiden som rektor på Fotoskolan fortsatte han med sin egen fotografi, hade stora utställningar och gav ut böcker både i Sverige och utomlands. Frankrike blev hans andra hemland och han pendlade ofta mellan Stockholm, Paris och en liten by nere i Provence. Han avled efter ett långt liv 2006
Porträttet av honom tog jag i samband med ett radioprogram som jag gjorde i mitten på 80-talet, ett program i en serie som hette "Vändpunkter" och som sändes i RiksRadion. Det var ett försök att öppna upp om sanningarna bakom myten Christer Strömholm och det väckte en viss uppmärksamhet när det sändes.
Det jag minns vid det här fotograferingstillfället, förutom Christer själv, är den vackra kvinns som också fanns med i rummet och att Christer sa; "Kom hit och lägg din hand på min axel, så känns det mindre ensamt"...
När jag nu ser på bilden ser jag inte bara Christer Strömholm, den erfarne och vittbereste myten. Jag ser också en äldre människa utan behov att maskera sig längre.
Jag tror att jag skulle ha gillat Christer i verkliga livet, jag har en känsla av att vi skulle ha kommit hur bra överens som helst.
Fastän mycket fotografiskt driven och skicklig, är det inte riktigt min grej alla gånger.
Ibland känner jag för att utropa: ”...Neeej – inte Christers döda hund nu igen!”
/per-erik
Mina erfarenheter av Strömholm inskränker sig till nån föreläsning med efterföljande endagsseminarium. Det var Rune Jonsson som tog honom till Konstfack. Vi fick nån slags instruktioner, som jag minns som engagerande. Till efterföljande seminarium skulle vi ha tre-fyra kopior med oss. Jag tror att Christer var ganska snäll (snällare än i sin egen fotoskola) i den efterföljande kritiken och diskussionen.
/Gunnar S
/per-erik
Lasse Swanberg och Valter Hirsch var huvudlärare på skolan!
https://www.filmsoundsweden.se/backspegel/svanberg_lasse.html
/B
/per-erik
Walter var påhittig och kunnig på ett speciellt sätt, var idérik och följde upp teknik som exempelvis Lars Swanberg visade honom! Det var så som de numera klassiska arbetena med Canon Dial-kameran kom till! :)
/B
Gillar handen på hans axel.
Göran
/per-erik