Sverige i världen
Häromveckan skrev jag ett inlägg här på Fotosidan om bränning av biblar och andra skrifter. Björn Thundal hakade på med "Religion och koranbränning" i sin blogg. Det kom många kommentarer! Frågan är verkligen laddad! Sen läste jag på i lagstiftningen, kollade World Values Survey och skrev en artikel i ämnet som Folkbladet Östgöten tog in i fredags. Länk:
World Values Surveys diagram grupperar världens länder efter hur sekulära och hur individualistiska de är. Sverige sticker ut på ett sätt som inte stämmer med vår gamla självbild av landet lagom:
The Inglehart-Welzel World Cultural Map - World Values Survey 7 (2022). Source: http://www.worldvaluessurvey.org/
Kartans pålagda färger skulle fungera dåligt i tidningstryck, göra det svårt att läsa texterna. Den behövde göras mer läsbar för papperstrycket.
Att bara "desaturate" funkade inte. Allt blev bara mörkgrått. Den här beskrivningen gäller Affinity Photo men liknande funktioner finns i t ex Photoshop. Det gick att ljusa upp en färg i taget, sedan använda "posterize" för att bara få svart eller vitt, och sen markera Sverige, Finland, USA och Turkiet med en liten toning, sist lägga på en ram. Det blev så här:
The Inglehart-Welzel World Cultural Map - World Values Survey 7 (2022). Source: http://www.worldvaluessurvey.org/
World Values Survey placerar Sverige längst upp till höger, mest individualistiskt och synnerligen sekulärt. Finland hör till samma grupp men är inte så extremt. USA ligger ganska nära mitten, Turkiet ganska långt åt andra hållet. Den här sammanfattningen döljer ju de stora skillnader som finns inom länderna, men Sverige framstår ändå som en ganska så speciell plats i världen.
Jag tror att mycket i Sverige slutade fungera i samband med invandringen från muslimska länder. Det vart tabu att ta i kulturella frågor av den här typen.
Som du skriver, det borde gå att se koranbränning som ett meddelande, faktiskt ett väldigt tydligt sådant i att klargöra avsändarens position, och ju uppenbarligen avsett som en provokation mot mottagarna.
Jag ser avsevärda problem med att bredda innebörden av begreppet ”meddelande” i lagen om hets mot folkgrupp.
Visst kan man tolka in någon form av meddelande i brännandet av en helig skrift (och låt mig vara tydligt med att jag anser att det är en förkastlig handling). Mycken mänsklig aktivitet, även icke-verbal, innehåller mer eller mindre subtila meddelanden. Men vad händer om vi accepterar en sådan bred definition av begreppet "meddelande" i lagen om hets mot folkgrupp?
Den allmänt vedertagna betydelsen av ”meddelande” avser skriftligt eller muntligt framförda meddelanden. Detta är också utgångspunkten i lagen.
Att i definitionen av ”meddelande” i lagen om hets mot folkgrupp inbegripa ett subtilt och, både vad gäller innehåll och mottagare, otydligt meddelande vid skriftbränningar innebär också att man öppnar för att en stor mängd andra icke-verbala/skriftliga handlingar också kan anses vara meddelanden i lagens mening. En sådan markant vidgning av en grundlagsinskränkande lag innebär att man i motsvarande mån inskränker den grundlagskyddade yttrandefriheten. Någon som på lång sikt, anser jag, riskerar att vara mycket skadligt för vårt samhälle.
/F
Det är sorgligt att se hur illa ställt det är i Finland som alltså verkar ha inskrivet i lag hänsyn till något som det ej finns stöd för, dvs. en gud eller gudar.
Du nämner också "det heliga". För mig finns det inget som är heligt. Och om det ska finnas nåt som är heligt, vem bestämmer vad det ska vara? Är det okej för dig om jag ändrar mig och börjar argumentera för att böcker av Alex Webb och Joel Meyerowitz (ett par av mina favoritfotografer) är heliga och att de som fick för sig att bränna dem visar missaktning både mot fotograferna i sig men också för alla som tycker om dem? Två års fängelse borde vänta dem som gör det om man för över resonemanget som du för vad gäller religioner.
De som nu tror på fantasifoster, som ofta är allrådande och allsmäktiga, borde ju kunna anta att de som hädar deras religioner kommer att bestraffas efter döden (eller innan) av fantasifostret så varför måste följarna ta hjälp av lagar skapade av människan?
Jag vill också påpeka att jag som är väldigt kritisk mot religioner och gärna missaktar dem så ofta jag känner för det faktiskt kan skilja på religionerna och dess utövare. Jag har kommit i kontakt med flera religiösa människor i mina dar och har bara problem med dem om de är otrevliga och har dåliga karaktärsdrag. Precis som med icke-religiösa personer.
Slutligen, om Sverige stiftar lagar mot hädelse är det ett stort steg tillbaka och vidimerar att de som är villiga att utöva våld för sin sak tillåts vinna. Ingen trevlig utveckling alls.
"Trosbekännelse" finns redan med i bland "ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse, sexuell läggning eller könsöverskridande identitet".
Visst har religionerna ställt till och ställer till mycket elände. Och inte heller jag anser att följarna borde ta hjälp av lagar skapade av människor.
"Det heliga" i rubriken hittade redaktören på (redaktörer behåller aldrig originaltiteln, i det här fallet "Dekorum") men OK för min del ---- det finns dom som anser att det finns något heligt i sin religion, andra anser att t ex yttrandefriheten är absolut.
Jag är inte alls tvärsäker på vad som borde göras, men lutar åt att det vore bra om polisen inte behövde skydda t ex Paludans tilltag. Just nu är det bäst att inte göra nåt alls utom att utreda frågan noga.
https://www.youtube.com/watch?v=sxsfF2Oriwk
Idén om det heliga är dessutom i det aktuella perspektivet i mitt tycke dumheter. Det är en föreställning som folk håller sig med och den varierar beroende på vem man frågar, om vi inte pratar om länder med tvingande religion som styr staten. Om jag utser manualen till Nikon D700 till helig skrift, ska den då vara förbjuden att elda upp? Hur blir det för övrigt om man energiåtervinner en ”helig skrift” i ett värmeverk utan att någon ser?
På tal om heliga skrifter i offentligheten för övrigt, som visar hur skruvat det kan bli, för den som har tid:
https://sverigesradio.se/avsnitt/svenska-kuppen-mot-scientologerna
Tycker jag då att Paludan är en hyvens kille? Nej, även där delar jag Jespers bedömning. Hela problemet är dock att grupperna längst ned till vänster i din bild, i en del fall invandrade hit med kvarhållande av liknande värderingar, låter sig provoceras. Hade så inte skett hade han troligen inte ens varit känd. Folk hade ryckt på axlarna och gått vidare, men nu har han ett antal gånger fått precis den reaktion som är syftet och blivit synnerligen välkänd på kuppen.
Debatten härrör dessutom ur NATO-frågan. Vadan annars detta plötsliga intresse för ”trosfrid”? Att framställa Finland som ett föredöme kan förstås te sig praktiskt, men anledningen till att landet klarat sig bättre relativt sett, torde ha mer att göra med sammansättning och storlek på invandringen än på lagstiftning eller gillande av Islam. Den finska skämtteckningen kan kanske också noteras i sammanhanget:
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/23980cb2-2999-4537-a009-8cdc6cb335c0
Jag tror också att om debatten uppstått vid ett annat tillfälle så hade den finska lagen framställts som omodern och kanske reaktionär, men för att det just nu ter sig praktiskt och stryker vissa grupper medhårs så ser en del den som ett föredöme.
Sedan tycker jag att din debattartikel kör i diket på en avgörande punkt. Det är faktiskt fritt att kritisera en religion som sådan bäst man vill, vilket inte har att göra med huruvida något eventuellt är ett meddelande/yttrande eller inte. Hets mot folkgrupp handlar om att, med uppsåt, på visst sätt ge sig på personer utifrån vissa utpekade egenskaper de kan ha. Något som inte med någon nödvändighet är samma sak. Den andra delen av det du räknar upp som något slags finskt föredöme, med att störa t ex gudstjänst, är ett brott med samma straffskala i Sverige, bara det att det inte är ett särskilt brott.
BrB 16 kap.
”4 § Om någon genom våldshandling eller oljud eller på annat dylikt sätt stör eller söker hindra allmän gudstjänst, annan allmän andaktsövning, vigsel eller begravning eller dylik akt, domstols förhandling eller annan statlig eller kommunal förrättning eller allmän sammankomst för överläggning, undervisning eller åhörande av föredrag, döms för störande av förrättning eller av allmän sammankomst till böter eller fängelse i högst sex månader.
För störande av förrättning eller av allmän sammankomst döms också den som genom våldshandling eller oljud eller på annat dylikt sätt stör eller söker hindra förhandling vid Internationella brottmålsdomstolen. Lag (2009:1281).”
Svar från slutet av ditt meddelande:
Jag kollade Brottsbalken 16 kap 4 § igen, men den avser ju störande av förrättning vilket Paludan inte gjort. Det var ju motdemonstranterna som tillgrep våld mot polisen.
Visst är det fritt att kritisera en religion bäst man vill. Jag ifrågasätter dock om bokbränning under polisbeskydd borde ingå i bäst man vill.
Finland föredöme ---- inte säkert men i alla fall intressant exempel. Omodern och reaktionär eller omodern och reaktionär men lämplig, det tål att fundera på.
NATO-frågan har gjort ämnet särskilt svårhanterligt. Jag anser att vi ska bestämma själva och i ett lugnare läge.
Här i Norrköping är det upploppen i t ex Navestad som gjort det där med "trosfrid" aktuellt. Själv funderade jag på att åka till Navestad för att plåta Paludan. Men lät bli, dels av bekvämlighetsskäl, dels för att jag anser att han borde ignoreras.
Visst är det så att om invandrarna från länder längst ner till vänster på diagrammet lät bli att låta sig provoceras skulle Paludans tilltag inte få några följder. Men hur få till det?
Att det bränns bl a böcker i värmeverken är en sak, rituell bokbränning en annan.
Jag snabbspolade genom 18-minuterslänken och tycker att det är en sak att sitta i en studio och prata, en annan att som polis befinna sig i Navestad och bli utsatt för stenkastning och se tjänstefordonen förstöras. Det var mest en slump att ingen dog.
Som du nog förstår så håller jag inte med dig. Att Finland har kvar sin "medeltida" lagstiftning på den här punkten är ju inte något skäl (i någon riktning). Att förbjuda skändande av heliga skrifter går inte i en rättsstat. Vem skall bestämma heligheten hos skriften ifråga? Dom heliga själva måntro?
Grundlag går över vanlig lag. Det är lite svårt i Sverige att hävda juridiskt eftersom vi inte har någon författningsdomstol - men i alla fall är det så. Det betyder i praktiken att grundlagens skrivningar om yttrandefrihet har en större tyngd är lagen om hets mot folkgrupp.
Varför förs inte talan i domstol mot Paludan för hets mot folkgrupp? Jo, av enklast tänkbara skäl. Koranen är ingen folkgrupp, den är ett religiöst normsystem och en mall för en teokratisk diktatur. Ett normsystem kan aldrig vara en folkgrupp. Så har domstolarna svarat varje gång någon har försökt. Jag kan exempelvis vara eskimå och tro på koranen - alltså av en helt annan folkgrupp än den vanliga.
Att vi skulle ändra våra lagar, och till och med vår grundlag för att invandrade människor inte skall bli stötta, är en i det närmaste absurd tanke. Den vinner nog inte gehör någonstans i världen. Det handlar om folk som har kommit hit som våra gäster, och därmed kunnat ta del av de fördelar Sverige erbjuder. Dom har så småningom erbjudits att bli medborgare. Blir man det, så skall man vara solidarisk med landet och dess lagstiftning. En medborgare som inte vill vara solidarisk med sitt land, skall överväga det medborgarskapet, och överväga att flytta någon annanstans.
Din syn på saken i diskussionerna här på Fotosidan har påverkat mig! I din riktning är väl bäst att klargöra.
Ändå känns det fel för mig att en sån som Paludan ska få tillstånd och polisbeskydd för sina tilltag. Nu lutar jag mest åt att det är just den typen av provokationer under polisbeskydd som borde förhindras. Grundlagarna kanske ändå kan stå oförändrade. Jag såg ett inlägg från ett hovrättsråd emeritus häromdan i SvD som utan att var tvärsäker lutade åt det.
(Jag har läst grundlagen om yttrandefrihet och är inte imponerad av det språkliga. Det är en mycket ordrik text som borde ha kondenserats till femtedelen, andra lagar ta detaljerna.)
Paludan är ett svin. Det är lite jobbigt att tvingas argumentera på ett sådant sätt att han drar nytta av det. Det är ju utomordentligt svårt att hitta bra förslag i detta...
"För hets mot folkgrupp döms, enl 16 kap 8§ brottsbalken, den som - i uttalande eller i annat meddelande som sprids - hotar eller eller uttrycker missaktning för folkgrupp eller annan sådan grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung eller trosbekännelse. Straffet är fängelse i högst två år. I ringa fall är dock straffet böter.
Den ursprungliga bestämmelsen tillkom år 1948. Bestämmelsen utgör en begränsning av den i regeringsformen grundlagda yttrandefriheten, närmast med hänvisning till allmän ordning och säkerhet."
Det framgår alltså av lagtexten explicit att det redan finns begränsningar av yttrandefriheten. Jag håller helt och fullt med dig Fredrik att religioner har drivit fram och understött många brott mot mänskligheten, men redan idag är det alltså lagbrott att hetsa mot grupper av personer med anspelning på trosbekännelse. Och skälet, allmän ordning och säkerhet, är just att undvika sånt som hänt i Linköping, Stockholm, Örebro mfl städer.
Till Peter vill jag också säga att det av lagtexten också är uppenbart att folkgrupper kan likställas med religiösa grupper med enhetlig trosbekännelse.
Eftersom det är ett faktum att begränsning av yttrande friheten redan finns förstår jag inte att det skulle vara principiellt omöjligt att diskutera var lagpraxis i dag drar gränsen. När lagen skrevs 1948 såg varken världen eller Sverige ut som idag. Få skulle då kunnat föreställa sig att vi skulle ha 10 % muslimer i Sverige. I "praktiken" är storleksförhållandet mellan kristna och muslimer i Sverige idag närmast jämnstort, jag har svårt att tro att det är fler än 10 % av den kristna befolkningen som är aktivt troende. (Av den muslimska befolkningen tror jag det är nära 100 %.) Upplopp som i Linköping, Stockholm och Örebro tror jag inte man kunde tänka sig heller med värden för hundratals miljoner förstörda.
För övrigt är det så att oavsett vilken lagtext och tillämpningspraxis som gäller kommer man inte ifrån att göra avvägningar. Att peka på vår yttrandefrihet och påstå att den är absolut är inte sant, det skulle leda till situationer vi inte vill ha. Oberoende domstolar är också ett krav för en fungerande demokrati. Dom är till för att bedöma och göra avvägningar som inte är självklara bara genom lagtexten.
Eftersom du riktar dig direkt till mig, vill jag svara:
Det är naturligtvis riktigt i sig att folkgrupper kan likställas med religiösa grupper med enhetlig trosbekännelse - men ett normsystem, ett värdesystem som exempelvis koranen är inte en folkgrupp eller en religiös grupp.
För att uttrycka mig väldigt konkret: Jag kan inte ge mig på religiösa grupper eller människor och smäda dem i den bemärkelse som lagen åsyftar - men jag kan kritisera och smäda deras religiösa urkunder, som exempelvis bibeln eller koranen så mycket jag vill, och i vilka ordalag jag vill. Det är därför som det går utmärkt att bränna koranen. Vi vet att det är så gentemot lagen, eftersom det har prövats många gånger.
Jag anser inte heller att det skall handla om eftergifter åt Erdogan. Jag tycker att han är en halvfigur som vi inte borde ha med att göra, och som det är mycket tveksamt att gå i militärallians med.
Vad det handlar om för mig är det förhållandet att det invandrar folk här i landet, och när dom blir tillräckligt många kommer dom och talar om för oss vad vi skall ha för slags lagar. Vi skall alltså skyndsamt stifta sådana lagar som passar dem. Det är en ordning som jag aldrig går med på - och väldigt många med mig. Det är alltså upplagt för storbråk.