CITYSCAPES: BLOGGEN
Ålarve strandängar med trift
På Gotland förra veckan och tankade som vanligt bilen i Hemse. Hos Lantmännen finns en mack med HVO 100. Och så hälsade jag på en bekant som bor på Iliansgården. Där spelade en musikgrupp. Dom spelade bra och hade fin kontakt med publiken. Han som pratade hade flyttat till Hemse men hade hjärtat kvar i Rone.
Jag åkte till Rone. Förbi kyrkan Lang Jaku till Ronehamn och Ålarve, ett strand- och havsområde vid Gotlands sydöstra strand. Där skulle det gå att plåta åt Wikipedia Loves Earth. Det blåste rejält, men med en tyngd i stativets krok försökte jag ändå ta bilder.
Tordes inte byta objektiv i blåsten. Det Carl Zeiss Jena DDR 20mm f 2,8 som satt på kameran fick ta alla bilderna nedbländat till f/8.
Här strand och hav.
Knoppande och blommande trift täckte stora delar av strandängarna
Bilden här nedan togs med kameran ställd på en bräda på marken. Blommorna är bara några centimeter höga.
Ajö Björn!
Björn Thundal, Khalad här på Fotosidan, lämnade oss för en månad sen. Barnen skrev då på sin pappas blogg här på Fotosidan:
"Igår den 24 april rycktes vår älskade pappa, farfar, morfar och inte minst make Björn Khalad Thundal från oss. Mitt i steget, efter en fototur på förmiddagen och sedan ärenden på stan, orkade hjärtat inte mer. Pappa avled hastigt vid lunchtid igår."
https://www.fotosidan.se/blogs/khaladsphotoblog/den-sista-bilden.htm
I fredags hölls begravningsgudstjänst i Risinge nya kyrka i Finspång. Familjen hade gett även oss på Fotosidan möjlighet att delta. Jag har tagit Björns bortgång hårt och såg till att vara där. Skulle jag ta foton och lägga ut här? I så fall med respekt och integritet. Familjen och officianten tyckte att det var i sin ordning. Rubriken alluderar på Kurt Bergengrens essä "Ajö LIFE!" som han skrev då bildmagasinet Life lades ner 1970.
Framsidan på programmet för jordfästningen.
Längst fram vid koret kistan med Björn.
Meditativa "Moolamantra two" inledde. Björn skulle nog ha valt den själv. Sen kom svenska psalmer, bland dem "Den blomstertid nu kommer". Officianten höll griftetal och utförde överlåtelsen, tre skopor jord och "Av jord är du kommen, jord skall du åter vara". Vi tog avsked framme vid Björns kista. Organisten Monika Blomberg spelade Händels "Saraband" på flygeln vid koret.
Sedan gick vänner, grannar och arbetskamrater ut medan familjen tog ett sista avsked.
Vi återsamlades till en minnesstund i Mariagården inne i Finspång. Där fick vi höra många fina hågkomster. De sista orden sa prosten Torbjörn Sjöberg:
En begravningsgudstjänst och en minnesstund som denna är ett avsked och ett avslut, och samtidigt en början på ett nytt sätt att leva.
*
Tack Björn för allt du gett oss! Tack familjen för inbjudan!
Alstäde skog. Pinhole. Zeiss.
I förrgår tog jag mig till naturreservatet Alstäde skog i "min" socken Fröjel på Gotland. Wiki Loves Nature pågår nu i maj. Det känns meningsfullt att bidra med bilder till Wikipedia, särskilt där Wikimedia saknar bilder. Och så finns ett tävlingsmoment!
Min bildidé var nåt mörkt urskogsaktigt med enstaka solstrimma i. På platsen visade sig idén vara helt fel. Alstäde skog är som skog var förr, innan trakthyggena. Jag fick en fin naturupplevelse! Tystnad och fågelsång, men inga bilder.
Igår tog jag nya tag! Först en pinholekamerabild med jättestort skärpedjup. Årsskottet på granen är ett par centimeter framför "objektivets" optiska komponent, ett litet hål 0,25 mm. Eller kanske det ska stå oskärpedjup? Pinholebilder saknar skärpa.
Pentax K-1 med hemgjort pinholeobjektiv cirka 0,25mm. ISO 200, exponeringstid 4 sekunder.
Sen bytte jag till ett 35 mm objektiv. Då hördes gäss långt där uppe! Gäss hör ju inte till skogsmiljön , de bara råkade åka förbi. Jag lyfte ändå kameran. Rätt många gäss fastnade på sensorn! Bilden är croppad nästan till 1:1 för att gässen ska synas här på Fotosidan.
Pentax K-1 med Pentax FA 35mm f2 @ f5,6.
Till slut tog jag fram mitt 20mm Zeissobjektiv. Med det kunde man börja se skogen trots alla trän!
Pentax K-1 med Carl Zeiss Jena DDR Flektogon 20mm f2,8 @ f11.
Digital hålkamera. Del 2.
World Pinhole Photo Day 2024 inföll söndag 28 april. Då fixade jag till ett pinholeobjektiv på morgonen, testade det på en kompis vid lunch och utsatte så småningom mina högt ärade bloggläsare för resultatet. Länk:
https://www.fotosidan.se/blogs/manshagberg/digital-halkamera-del-1.htm
Första försöket läckte en hel del ljus. Hålet var inte optimalt för att ge maximal skärpa. Jag är inte säker på att "maximal skärpa" är rätt mål, "konstnärligt mest tillfredsställande oskärpa" vore kanske ett bättre mål, men jag ville ändå testa. Så jag gick hem och gjorde ett nytt försök.
Gör-det-själv är ju själva kärnan i pinholefotorörelsen. Men den som inte vill mecka med DIY kan köpa ett 0,2 mm precisionstillverkat hål i 0,01 mm rostfritt stål, svartbehandlat med 98 % absorption. En nackdel är priset. 113.90 engelska pund motsvarar 1410 kronor. Frakt, tull och moms tillkommer.
https://www.edmundoptics.com/p/200m-aperture-diameter-unmounted-acktar-blackened-pinhole/40621/
Jag använder plåt från läskburkar av aluminium. Den är 0,11 mm tjock, spänstig och ändå formbar. För att göra ett runt, koniskt hål med minsta möjliga effektiva plåttjocklek i själva öppningen tryckte jag hörnet på en instrumentskruvmejsel hårt mot plåtbiten på ett porslinsunderlag. Sen roterade jag plåten med fingret tills det blivit ett mycket litet hål. Med en synål som tolk och en mikrometer mätte jag upp det. Hålet hade blivit cirka 0,25 mm. Det fick duga.
Engelsmännen gör hålet med en nål och slipar på baksidan för att få bort raggiga kanter. Borra? Det krävs ju speciell utrustning och bra handlag för att borra ett så litet hål, men borde inte vara omöjligt för en händig amatör.
*
Här en skiss på olika hål. De tre övre i 0,11 mm plåt, det nedre i 0,o1 mm material.
*
Då hålet var klart monterade jag plåtbiten i en skrotad objektivbajonett. Den hamnade 5, 15 mm innanför flänsen på kamerahuset Pentax har 45,46 mm avstånd mellan fläns och sensor så jag fick en brännvidd om 40 mm. Särskilt mycket kortare skulle inte funka om spegeln ska gå fri.
Och så tätade jag alla ljusläckor och gav mig ut i Norrköpings Industrilandskap. Alla bilder tagna med kamera Pentax K-1, stativ, ISO 100, exponeringskompensation -0,7 och Live View. Med Live View ser man vad man får och exponeringen stämmer.
Bild 1. Dammen som avgränsar Holmens gamla industriområde.
*
Bild 2 ff. Fotopromenad genom områdets "baksida" mot vattenfallet som strilar över kanten.
*
Bild 3.
*
Bild 4.
Bild 5.
Bild 6.
Bild 7. Skärpedjupet är ju stort med hålkamera. Här ett test, en vy med två av de otaliga hänglåsen vars nycklar för evigt deponerats i det strömmande vattnet lika suddiga som huset längst bort.
*
Bild 8. Holmentornet sett inifrån området.
Mullrande motorer mötte maj
Motorparad genom stan. Skön stämning, allt lugnt, motorerna mullrar men inte aggressivt. Denna Chevrolet Panel 1951 har bensinmotor om 180 hkr SAE kopplad till en tvåväxlad Power Glide automatlåda, dragkrok och släp.
Då Austin 7 / Morris Mini kom på slutet av 1950-talet var dom ju nåt helt nytt. Motorn på tvären där framme. Växellådan i oljetråget. Skottkärrehjul. Den här bilen har modernare hjul som ger ett större intryck.
Och så en Chrysler New Yorker, en riktig glidare ...............
som här glider vidare medan åskådarna tittar på.
Och gillar man raka fenor gillar man de här!
Lilaste bilen. Åket är väl nåt specialbygge, inregistrerat som Ford Trackster