Om Fotosidans grupp Cityscapes och mycket annat.

Polestar 4 har kamera i stället för bakruta

Volvos premiummärke heter Polestar. Det har ett utvecklingskontor i Göteborg. Liksom Volvo Cars är företaget kinaägt. Polestar tillverkas i Kina och Sydkorea.

I helgen visades bilarna upp på Gamla Torget i Norrköping. Det fanns möjlighet att provköra. Turnén fortsätter.

Proffsigt jobbat! Laddkablarna prydligt utlagda och väl skyddade. Laddstolpar så att det räcker. Säljteamet hade regnskydd som räckte även till presumtiva kunder.

Senaste modellen är Polestar 4.

Den saknar bakruta.

I stället sitter en bakåtriktad kamera på biltaket. Man kan titta på bilden i en åtta tums skärm. Bilden är mer vidvinklig  än man skulle fått med en vanlig backspegel. Kameran är en 2,5 megapixel kamera med 121 graders bildvinkel. Enligt Polestar ska den ge exceptionell klarhet och synbarhet även i dåligt ljus och regn.

I övrigt följer Polestar 4 aktuella trender med i mitt tycke alldeles för stora hjul, pekskärm i st f knappar och låg sittställning.

Vera pluggar till civilingenjör i Uppsala. Hon har hittat ett bra sommarjobb, att åka på turnén med Polestar. På fråga vad jag tyckte sa jag att sittställningen, bristen på bakruta och hjulen inte var min grej. Om Polestar följer mina tips blir Polestar 5 en kombi med 15 eller 16 tums hjul, lite högre sittställning, manuell fönstervev på förarplatsen och bakruta som Volvo P1800 ES Fiskbilen.

Inlagt 2024-07-31 10:05 | Läst 597 ggr. | Permalink

"Det här med elbilar är fantastiskt! Vilka produkter! Det jag kanske saknar i sammanhanget det e att jag tycker man arbetat i fel ordning! Upptackte det när vi körde elbil på långresa i Finland/Sverige nyss! Det va inget fel på elbilen, fantastisk grej, men att tanka va problemet! Att man inte kunde tanka el med kort eller pengar, och utan mobiltelefon, känns som att någon inte tänkt hela vägen och i fel ordning! Man skulle först sett till att det funnits fungerande tankställen! Sedan rabatter på elbilar! Jag behåller min bensinbil, inga problem med att tanka på fjällresan utan app! /B"


(visas ej)

Hur mycket är tolv minus två?
Skriv svaret med bokstäver
Det här med elbilar är fantastiskt! Vilka produkter! Det jag kanske saknar i sammanhanget det e att jag tycker man arbetat i fel ordning! Upptackte det när vi körde elbil på långresa i Finland/Sverige nyss! Det va inget fel på elbilen, fantastisk grej, men att tanka va problemet!
Att man inte kunde tanka el med kort eller pengar, och utan mobiltelefon, känns som att någon inte tänkt hela vägen och i fel ordning!
Man skulle först sett till att det funnits fungerande tankställen! Sedan rabatter på elbilar!
Jag behåller min bensinbil, inga problem med att tanka på fjällresan utan app!
/B
Svar från Måns H 2024-07-31 11:26
Plågsamt krångel med betalning! En faktor är att lagstiftningen har förbjudit försäljning av el utom för elhandelsbolag till fasta kunder. Butiker och andra som ville vara lite progressiva och erbjuda laddning gav bort strömmen! Där funkar det fortfarande utan krångel.

Laddbolagen har hittat på workarounds med appar. Gissningsvis räknas appinnehavaren då som fast kund. En annan faktor är nog att dom som bygger laddstationskedjor gärna låser in kunderna i just sitt system. Tyvärr trasslar det ofta - ström finns, kabel finns, men betalsystemet fallerar.

OKQ8 har nu snabbladdare där vanligt kreditkort funkar att betala med. Igår kväll "tankade" dottern i Nyköping och betalade med kort. Så det verkar gå att lösa problemet.

(Jag åker ju snåldiesel och tankar HVO 100. Bytte i försomras från 16 till 15 tums hjul med noga valda däck Michelin 4 och har kommit ner i 0,43 liter milen och tyst och mjuk gång.)
Polestar är väl numera nästan helt fristående från Volvo, även om de delar en hel del teknik? Huvudägaren Geely är förstås samma, men jag har för mig att Volvo sålt det mesta av innehavet av aktierna ...

Jag kan förstås som vanligt ha fel, och gillar hur som helst bilarna (även om jag för närvarande kör bensindriven bil) :)
Svar från Måns H 2024-08-01 11:09
Ja, företagen blir mer och mer fristående. Som jag minns det så startade Polestar som ett helt annat företag (racing mm). Köptes upp av Volvo. Det var nån sorts personalunion, Håkan Samuelsson basade på ena eller andra sättet för båda företagen. Polestar blev elbilsmärke. Rent ekonomiskt har det varit tufft, brutalt uttryckt så blev Polestar en svidande förlust för Volvo som nu har gett bort företaget genom nån sorts aktiesplit.

https://carup.se/klart-sa-skanker-volvo-cars-bort-polestar/

Nu är VD för Volvo Cars Jim Rowan. VD för Polestar är Thomas Ingenlath. Geely är dominerande ägare.

(Jag är en sån där bakåtsträvare som tycker att Duetten var bästa Volvon nånsin. Luftmotståndet ett aber, annars vore konceptet bra för modern elbil om man fick in fyra dörrar plus bakdörrarna.)
2024-08-08 10:08   Sigge
Detta missade jag helt.
Har i och för sig inte körkort men kunde varit kul ändå att se bilarna när de visade upp dem i stan.
Svar från Måns H 2024-08-08 12:10
Dom är på turné. Halmstad just nu.