Ordnung muss sein. Test med stativ.
Mitt "nya" Carl Zeiss Jena DDR Tessar 2.8/50 är nu testat under ordnade former.
Leif-Erik Nygårds har berättat om sitt första jobb som assistent åt Irving Penn. Penn fick låna hem en omgång Rolleiflex till studion. Leif-Erik hämtade och fick ta testfotona. Motivet: Tidningssidor noga monterade på en plan vägg. Sen köpte Penn toppexemplaren och lämnade tillbaka resten.
Jag har ju bara köpt ett objektiv och återanvände metoden på detta. Med Penns framåtanda skulle jag köpt ett halvdussin på öppet köp och behållit det bästa. Nygårds körde ju helmanuellt, nåt annat fanns väl inte. Jag ställde in skärpan med Live View och lät kameran exponera med bländarförval. Med objektivet i läge "M" behöver man inte fippla med Pentax gröna knapp! Den behövs med en del andra veteranobjektiv.
Kaklet är rakt. Man kan se att objektivet är tämligen raktecknande. Det finns en liten tunnformig distorsion, så liten att den inte stör mig som gillar raka linjer.
Har optiken centreringsproblem? Tittar man noga (jag pixelpeepade i datorn) så ser vänster tidningstext noterbart suddigare ut än den till höger. På bländare 11 är skillnaden inte stor, på bländare 5,6 är brödtexten oläslig till vänster, läslig till höger. Kanske hela skärpeplanet ligger snett. Partitopparna, deras familjer och andra priviligierade fick de bästa objektiven. Det här ligger gissningsvis inom fabrikens toleranser men är ett sånt som blev över.
Vi börjar med bländare 11. Stativ, kabelutlösare, ISO 100, belysning badrumslampan, en LED med 3500 Kelvin, men globen gör nog ljuset lite gulare:
@ f 11, Rawframkallning utan krusiduller. Bara justering av vitbalans, exponering och kontrast, skärpning och minskning till 1900 pixlar på höjden.
Nästa bild bländare 5,6:
@ 5.6, samma Raw-framkallning
Vid 2.8 finns viss mittskärpa, men den avtar fort. Vinjetteringen är påträngande. Färgåtergivningen blev mycket livligare med klar dragning åt rött.
@ 2.8, samma RAW-framkallning.
Här har jag försökt minska vinjetteringen i efterbehandlingen och minska rödsticket.
@ 2.8, samma Rawframkallning men dessutom minskning av vinjettering och rödstick.
Till sist en bild från Norrköping häromkvällen, Olai Kyrkogata en töig och lite disig afton.
Pentax K-1 med Carl Zeiss Jena DDR Tessar 2.8/50, ISO 100. Kameran stöttad mot fast underlag.
Om objektivet används med kameran i porträttläge kan det t.o.m. användas lite kreativt om felet är känt.
Mvh Wolfgang