Om Fotosidans grupp Cityscapes och mycket annat.

Jag väntade samtal. Då ringde bedragare.

Jag väntade samtal. Det ringde. Det stod "okänt nummer". Jag svarade ändå. Min kontakt kanske bytt telefon.


En något lite irriterad kvinna med lätt utländsk brytning sa att jag beställt för 490 kronor på IKEA. Nu hade det blivit nåt fel. Nä sa jag, har inte beställt nåt. Jag kopplar till IKEAs kundtjänst sa kvinnan. "Ikeas kundservice, det här är Erik, vad kan jag hjälpa till med" sa en jättetrevlig kille. Jag sa att det blivit fel nånstans, jag har inte beställt nåt, men blev uppringd att det blivit nåt fel.


"Erik" var förstående och skulle hjälpa till. Förnuftet i mig sa att detta är ett bedrägeriförsök, men känslan i mig sa att den här trevlige, väluppfostrade svensken inte kan vara en skojare. Medan förnuftet försökte komma på nåt sätt att dokumentera samtalet svamlade resten av mig på lite förvirrat. Sen började "Erik" fråga om beställningsnummer. Men vafan jag har ju inte beställt nåt påpekade förnuftet i mig. Förnuftet och jag avslutade samtalet medan "Erik" övertog nästa samtal.

Jag gjorde en anmälan. Ringde 114 14. Första försöket gick inte så bra, men på det andra kom jag fram. En handläggare kollade personnumret, tog upp min redogörelse, frågade om detaljer som om de uppringande verkade sitta i samma sal. Nä, så lät det förr sa jag, men inte den här gången. 


Hon kollade noga om jag lämnat ut några uppgifter eller lidit någon skada utöver obehaget. Och det hade jag ju inte. Sen sa hon att det viktiga är att sånt här anmäls! Mjae sa jag, det bra att ni svarar och tar emot anmälningarna, men det viktiga är att sätta stopp för eländet!

Hur låter riktiga IKEAs kundservice? Numret är jätte-jättenoga gömt men jag hittade det! 0775-700500. Man får knappa sig fram i två menylager. Som sista alternativ kommer "Övriga frågor". Efter en stund svarade Jörgen. Han var trevlig och hjälpsam, men på riktigt.


Jag förklarade att jag varit utsatt för ett bedrägeriförsök. Nu ringde jag bara för att göra en jämförelse mellan bedragarnas fejk-IKEA och det riktiga IKEA. Nämen jag ska kolla ändå, sa han, det händer att bedragare beställer i andras namn. Dessbättre fanns ingen beställning i nutid. Vi spånade lite om bedrägerierna. "Om du bara visste" sa Jörgen, "det finns hur mycket som helst därute nu". Polisen? "Bra på att sätta fast fortkörare" sa Jörgen.


Vi enades om att det finns utrymme för förbättringar hos polisen. Helt OK att polisen tar emot anmälningar, men det som behövs är att sätta stopp för bedrägerierna.

PS: Folkbladet i Norrköping har 2023-08-31 tagit emot det här inlägget som en debattartikel och fått till det bra med annan rubrik och mörkare bild. Länk:

Det finns hur mycket som helst därute nu

Inlagt 2023-08-29 18:43 | Läst 914 ggr. | Permalink

"Hej Måns, Det är bra att du berättar om dina erfarenheter. Det är djupt bedrövande att så lite kan göras mot detta gissel. Det är är förståligt eftersom bovarna är utanför vårt lands gränser. Det finns ju inga gränser idag på nätet. Det man kan hoppas är att det byggs AI styrda soptunnor innan det kommer till oss. Det ansvaret borde falla på system ägarna som tjänar storkovan på oss. Vi får mycket få attacker, men de vi får är otäckt avancerade. Man undrar hur de kommer åt de svaga punkterna. Hur vet de till exempel att vi kan ha en beställning hos någon transportör. Men vårat vebbhotell har sannolikt en bra soptunna. Tyvärr har jag inte dess namn, eftersom vår son sköter det. Tack för att du kämpar på Ha en solig dag Bob"


(visas ej)

Nämn en färg i den svenska flaggan?
Råkade ut för detta redan för 20-25 år sedan minst, ett samtal från USA om att jag vunnit en kryssning. Blev misstänksam, misstänkte bedrägeri, men hakade på för på den tiden var det dyrt att ringa, det gick inte via internet. Så de skulle gå på förlust med mig var planen. De fick ringa många gånger, men när de till sist insisterade på kreditkortsnummer så sa jag bara nanana nanana och skrattade, oj så arga det blev. Men med det avståndet hade jag intet att frukta.
Svar från Måns H 2023-08-29 22:13
Dom gick med förlust på dig! Bra jobbat!
Hej Bengt! Bedrägerisamtal får jag inte så ofta, däremot bedrägerimail. Nästan ett tiotal om dagen. Fortfarande kommer en del "Nigeria"-mail, det har pågått i 20-30 år. Dom första fick jag brevledes.....Snygg bild på dialogen! Kommer ihåg svarta bakelittelefoner med klyka och vev, sån var vår första telefon hemma :-)
Svar från Måns H 2023-08-29 23:20
Hej Björn! Jag åtskilliga bedrägerimail om dan, de flesta fastnar i spamfiltret. Telefonsamtalen kommer i skov. För några år sen samlade jag ihop 14 olika nummer och försökte göra en polisanmälan. Polisen var direkt otrevlig. Häromåret en annan attack, då var polisen i alla fall hövlig och tog emot anmälan innan dom lade ner den. Nigeriabrev på papper var lite plågsamma, nån stackars jävel hade knåpat ihop ett "kuvert" och det satt riktigt frimärke på.

Vevtelefon hade vi inte, det var svart bakelit och petmoj. Jag tror att Dialogen formgavs med stor omsorg, designern kastade luren mot klykan och justerade tills luren alltid föll på plats.

(Du har råkat få med fel förnamn, no problemas!!)
Hej Måns,
Det är bra att du berättar om dina erfarenheter. Det är djupt bedrövande att så lite kan göras mot detta gissel. Det är är förståligt eftersom bovarna är utanför vårt lands gränser. Det finns ju inga gränser idag på nätet.
Det man kan hoppas är att det byggs AI styrda soptunnor innan det kommer till oss. Det ansvaret borde falla på system ägarna som tjänar storkovan på oss.

Vi får mycket få attacker, men de vi får är otäckt avancerade. Man undrar hur de kommer åt de svaga punkterna. Hur vet de till exempel att vi kan ha en beställning hos någon transportör.
Men vårat vebbhotell har sannolikt en bra soptunna. Tyvärr har jag inte dess namn, eftersom vår son sköter det.

Tack för att du kämpar på
Ha en solig dag
Bob
Svar från Måns H 2023-08-30 09:04
Dom är infama, siktar t ex in sig på äldre offer. "Erik" lät lika professionellt trevlig som supporten på Handelsbanken. Etnisk svensk. Jag tror dom testar sig fram till olika angreppsmetoder.

Jag vill sprida varningens ord och berätta om hur det går till. Folkbladert här i Norrköping tar in en debattartikel med ungefär samma innehåll som bloggen,

Tack Bob!
Bedrägerisamtal har jag bara fått ett, i början av året. Smart upplägg att eftersom jag varit skadefri i minst fem år så skulle jag få 50% rabatt på min självriskelimineringsförsäkring (långt ord). Frågade om de ringde från mitt försäkring Folksam men de gjorde de inte, utan detta var en fristående försäkring. Sa att jag inte hade någon sådan, men de hävde att det hade jag visst. Så höll vi på ett tag tills de gav upp.

Man får ju dock bluffmail hela tiden, på två av mina tre mailkonton så får jag nog 25 bluffmail om dagen, i huvudsak om virusprogram. Tänk vad mycket bluff som ska cirkulera över världen, det är väl ett antal kärnkraftverk som det går för att distribuera skräp
Svar från Måns H 2023-08-30 20:58
Dom är gansa så infama faktiskt!

Internet drar mycket ström men intresset för att redovisa hur mycket är svalt. Men typ ett par tre reaktorer skulle jag tro. Varav en rätt stor del spam och bedrägerier och en stor del reklam.